clyde 16.06.2005 12:48:27 | |
---|
...missä on kautta viiva välissä. esim G/B, F#m/C# jne. Elikkä tarkoittaako tuo että sillo voi soittaa joko G tai B. Tai F#m tai C#? Ku joskus se toimii sillee et soittaa vaa jommankumma mut joskus taas ei mun mielesst kuulosta nii hirvee hyvält. ROCK ´N´ ROLL EI KUOLE NII KAUAN KU TEINI-IKÄISET RAKASTUU TOISIINSA! /Andy McCoy |
lothari 16.06.2005 13:20:23 | |
---|
...missä on kautta viiva välissä. esim G/B, F#m/C# jne. Elikkä tarkoittaako tuo että sillo voi soittaa joko G tai B. Tai F#m tai C#? Ku joskus se toimii sillee et soittaa vaa jommankumma mut joskus taas ei mun mielesst kuulosta nii hirvee hyvält. Eikäs tuo kenon jälkeen tuleva ole ylimääräinen sävel lisäksi siihen sointuun. Esimerkiksi tuolta noita löytyy: http://logue.net/chords/ eli esimerksiksi G/B:n voi soittaa vaikka nuin: e -- 7 B -- 8 G -- 7 D -- 9 A -- 10 E -- 7 tai e -- 3 B -- 0 G -- 0 D -- 0 A -- 2 E -- X |
baron 16.06.2005 13:31:44 | |
---|
...missä on kautta viiva välissä. esim G/B, F#m/C# jne. Elikkä tarkoittaako tuo että sillo voi soittaa joko G tai B. Tai F#m tai C#? Ku joskus se toimii sillee et soittaa vaa jommankumma mut joskus taas ei mun mielesst kuulosta nii hirvee hyvält. Tuo on nimeltään slash chord, kai sillä jokin suomalainenkin nimi on. Soitetaan vasemmanpuoleinen sointu niin, että oikean puoleinen sävel on bassoäänenä (matalimpana) Se voi olla sointuun kuuluva sävel, jolloin kyseessä on vain soinnunkäännös tai sointuun kuulumaton sävel (lisäsävel) Jos bändissä on basisti, sille voi jättää noi bassoäänet ja kitara tai kiipparit soittaa soinnun sellaisenaan. |
jaa siistii mä taisin tajut. Eli esim D/A soitetaa: e:---2 B:---3 G:---2 D:---0 A:---0 E:---x Ja F/C e:---0 B:---1 G:---0 D:---2 A:---3 E:---1 (peukalo) Meniks oikee? ROCK ´N´ ROLL EI KUOLE NII KAUAN KU TEINI-IKÄISET RAKASTUU TOISIINSA! /Andy McCoy |
baron 16.06.2005 14:03:09 (muokattu 16.06.2005 14:05:17) | |
---|
Mä oon kiipparisti, en mä osaa lukea kuin nuotteja, joku kitaristi vois kommentoida. Mut mikäli mä mitään ymmärrän, niin sun jälkimmäinen esimerkki on C/F, ei F/C. |
Jzci 16.06.2005 14:12:02 | |
---|
Meniks oikee? Meni, paitsi kuten baron tuossa mainitsikin tuo alempi on C/F eikä F/C. |
McNulty 16.06.2005 15:21:12 | |
---|
En tiedä kuinka metsässä olen, mutta kovin usein näkee esim D/A merkinnän joka bändiympyröissä soitetaan siten että kitara soittaa D-soinnun ja basso A-sävelen. Saatan olla ihan pöpelikössä mutta näin muistelisin itse soittaneen joskus jotain hunppaa :) "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
wavelength 16.06.2005 15:24:05 | |
---|
En tiedä kuinka metsässä olen, mutta kovin usein näkee esim D/A merkinnän joka bändiympyröissä soitetaan siten että kitara soittaa D-soinnun ja basso A-sävelen. Saatan olla ihan pöpelikössä mutta näin muistelisin itse soittaneen joskus jotain hunppaa :) Näinhän se toimii bändiympyröissä. Voi Cmaj7:nkin kirjoittaa yhtyeelle (tai vaikka pianistille) Em/C-sointuna. Siis mä en oo holler back girl, vaan mä oon ihan B A N A A N I. |
clyde 16.06.2005 15:40:53 | |
---|
...nii tsori joo mä tarkotin just toistepäin. ROCK ´N´ ROLL EI KUOLE NII KAUAN KU TEINI-IKÄISET RAKASTUU TOISIINSA! /Andy McCoy |
baron 16.06.2005 16:41:06 | |
---|
En tiedä kuinka metsässä olen, mutta kovin usein näkee esim D/A merkinnän joka bändiympyröissä soitetaan siten että kitara soittaa D-soinnun ja basso A-sävelen. Saatan olla ihan pöpelikössä mutta näin muistelisin itse soittaneen joskus jotain hunppaa :) Noinhan mä yritin sanoa. |
kitaraontahtoni 28.06.2005 18:51:47 | |
---|
Noinhan mä yritin sanoa. Eli kitaristi soittaa vasemman ja jos bändissä on basisti niin se oikeanpuoleinen on basistia varten. Minun mielestä ei tarvitse yhden kitaristin soittaa molempia. |
Sertzo S 29.06.2005 09:00:00 | |
---|
...missä on kautta viiva välissä. esim G/B, F#m/C# jne. Elikkä tarkoittaako tuo että sillo voi soittaa joko G tai B. Tai F#m tai C#? Ku joskus se toimii sillee et soittaa vaa jommankumma mut joskus taas ei mun mielesst kuulosta nii hirvee hyvält. Soinnun poikkiviivan oikealla puolella ja alempana merkattu ääni tarkoittaa bassoäänenkuljetusta soinnusta toiseen jollakin soinnunsävelellä pienellä liikeellä. Tuossa ylhäällähän se ilmenee siten, että G-soinnun bassona on sen terssi eli B ja F#m-soinnun bassona on sen kvintti eli C#. Silleen. |
Makuupussimies 07.07.2005 01:10:28 (muokattu 07.07.2005 01:11:23) | |
---|
Tuo on nimeltään slash chord, kai sillä jokin suomalainenkin nimi on. Suomalainen nimi on käännetty sointu/sointukäännös. Sointuun lisätään bassosävel, joka saatta esimerkiksi olla soinnun terssi. Esim. E-duuri = E-G#-H ja E/G# = G#-H-G#. Kitaristit soittavat sitten yleensä kyseisiin sointuihin kaikki äänet. Elikkäs tuo E/G# olisi G#-H-G#-E. Elikkäs tuohon tulee oktaavi. Jee jee. Taas täyttä tuubaa. Liian väsynyt kirjoittamaan mitään järkevästi. Teoriagurut voi korjailla parempaan muotoon. Harr |
lxi 07.07.2005 07:05:02 | |
---|
Suomalainen nimi on käännetty sointu/sointukäännös. Siinä tapauksessa, että tuo oikeanpuoleinen bassoääni on soinnun sävel. Eli D/A on D-duurin kvinttikäännös, mutta D/G ei ole käännös sillä G ei ole D-duurin sävel. Sointuun lisätään bassosävel, joka saatta esimerkiksi olla soinnun terssi. Esim. E-duuri = E-G#-H ja E/G# = G#-H-G#. Kitaristit soittavat sitten yleensä kyseisiin sointuihin kaikki äänet. Elikkäs tuo E/G# olisi G#-H-G#-E. Eipä rajoituta kitaristeihin. Kyllä se E, joka on perussävel, sinne yleensä soitetaan, oli soittaja sitten vaikka mellotronisti. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
funkylord 07.07.2005 09:54:07 (muokattu 07.07.2005 09:55:33) | |
---|
Siinä tapauksessa, että tuo oikeanpuoleinen bassoääni on soinnun sävel. Eli D/A on D-duurin kvinttikäännös, mutta D/G ei ole käännös sillä G ei ole D-duurin sävel.
Eipä rajoituta kitaristeihin. Kyllä se E, joka on perussävel, sinne yleensä soitetaan, oli soittaja sitten vaikka mellotronisti. Mutta entäs sitten semmonen toinen, missä on ensin D sitten viiva alle, ja sen viivan alle vaikka F# Kaks sointuu päällekkäin eiks je? Noita näkyy bigbandin pianon gt-kartastoissa edit. en jaksanut nyt miettiä onko järkevää yhdistää D-duuria, ja F#-duuria, mutta idea tuli varmaan selväksi. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita |
baron 07.07.2005 10:41:37 | |
---|
Mutta entäs sitten semmonen toinen, missä on ensin D sitten viiva alle, ja sen viivan alle vaikka F# Kaks sointuu päällekkäin eiks je? Noita näkyy bigbandin pianon gt-kartastoissa edit. en jaksanut nyt miettiä onko järkevää yhdistää D-duuria, ja F#-duuria, mutta idea tuli varmaan selväksi. Mä oon luullut, että se on vain toinen tapa merkitä slash chord. Tietävät valistamaan! "Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB |
Janus 07.07.2005 12:30:31 | |
---|
Mä oon luullut, että se on vain toinen tapa merkitä slash chord. Tietävät valistamaan! Mun tietojen mukaan kaksi allekkain olevaa sointua, jotka on erotettu vaakasuoralla, vähän pidemmällä viivalla, merkitsevät ns. polysointua, jossa tosiaan on kahden eri soinnun sointiväri yhtä aikaa (esim. hajotettuna isommalle bändille), tai yksinkertaisimmillaan niin, että vaikkapa pianolla vasemmalla kädellä on toinen sointu ja oikealla kädellä toinen yhtä aikaa. Harvemmin tollaisia näkee missään sointulapuissa, mutta jos big band-, musikaaliscore- tms. musasta on kyse, monesti kyseinen sointu on kirjoitettu viivastolle hajotuksineen ulos ja sointumerkki on laitettu lisäksi mukaan helpottamaan lukemista. esim.
E _____ C
...on todellakin sointu, jossa esiintyvät äänet C, E, G, G# ja H. Pianolle sen voisi hajoittaa vaikka seuraavasti: E-G-C-E-G#-H. "Slash chordille" olen kuullut käytettävän suomenkielisenä vastineena nimitystä "kautta-sointu" (puhekielessä!). Ja Cmaj7-sointua EI TODELLAKAAN KANNATA merkitä bändille, pianistille tai kenellekään muullekaan kirjoittamalla "Em/C". Soinnun tärkein sävy, eli perusääni ja siitä johdettava skaala selviävät nimenomaan sointumerkin (joka on pelkästään lyhenne käytettävästä soinnusta JA siihen liittyvästä skaalasta) _ensimmäisestä_ kirjaimesta. Em/C -merkintä voisi tulla kyseeseen, jos pääsointu tosiaan on Em, ja vain bassoääni liikkuu: Em/H | Em/C | Em/C# | D H/D# | jne. Hyvin yleinen mollisointuun liittyvä laskeva bassokuvio merkitään tosin usein myös näin: Em | Em7/D | Em6/C# | Cmaj7 H7 | jne. "I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo |
baron 07.07.2005 14:43:45 (muokattu 07.07.2005 14:48:45) | |
---|
Kiitos, kun tarpeeksi kauan tyhmiä kysyn, musta voi tulla vielä fiksu. PS Joskus olen nähnyt soinnun käännöksiä merkittävän pienellä numerolla sointukirjaimen alla. Tässä ei tosin mitään viivaa välissä. "Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB |
Janus 07.07.2005 15:24:25 (muokattu 07.07.2005 15:24:58) | |
---|
Eli kitaristi soittaa vasemman ja jos bändissä on basisti niin se oikeanpuoleinen on basistia varten. Minun mielestä ei tarvitse yhden kitaristin soittaa molempia. Iees. Tää ei kuitenkaan päde raskaammassa musassa, jossa kitaristi soittaa ns. power chordeja säröllä. Näistä tulee sen verran matalia taajuuksia, että ne menevät väkisinkin bassoäänten kanssa ristiin: jos sävy, jota halutaan, on D/A, silloin basisti soittaa luonnollisesti A-äänen, mutta myös kitaristin pitää huomioida tuo käännös valitsemassaan kvinttisoinnussa: esim. A-D-A -äänet alhaalta ylöspäin. En ole kitaristi, joku kitaristi saa selittää paremmin, mutta kuunnelkaa Billy Idolin Rebel Yellin pääsointukulkua Steve Stevensin soittamana:
Hm | | | | D/A | | G | Em D A | jne.
Yleensäkin S.Stevens on slash chordien mestari heavy/rock-kitaroinnissa ;) Samaa meininkiä on myös AC/DC:n Highway To Hellin introssa. Jne. "I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo |
Makuupussimies 07.07.2005 22:56:57 | |
---|
Siinä tapauksessa, että tuo oikeanpuoleinen bassoääni on soinnun sävel. Eli D/A on D-duurin kvinttikäännös, mutta D/G ei ole käännös sillä G ei ole D-duurin sävel.
Eipä rajoituta kitaristeihin. Kyllä se E, joka on perussävel, sinne yleensä soitetaan, oli soittaja sitten vaikka mellotronisti. Aivan. Nyt kun tuota kirjoitusta luen, niin helvetti se on huonosti kirjoitettu. Hyvä että korjasit. Harr |