StJerky 15.06.2005 08:47:17 (muokattu 15.06.2005 08:48:38) | |
---|
Kun ensimmäisessä viestissä kysyttiin myös tuottajia, niin mielestäni Martin Birch on onnistunut tuottamaan aika rouheita kitarasoundeja: Iron Maiden (esim. "Piece Of Mind"), Blue Öyster Cult (esim. "Fire Of Unknown Origin"), Deep Purple: (esim. "Machine Head"), Whitesnake, Black Sabbath, Rainbow... Ilmeisesti Martinia ei enää kiinnostanut opiskella digitaaliteknologiaa, kun lopetti uransa Iron Maidenin "Fear Of the Darkiin" jo yli 10 vuotta sitten. YLE teeman klassikkoalbumit sarjassa se on puhunut muutamassa osassa, eikä niin ikälopulta vaikuta. |
Mikael 15.06.2005 09:33:17 | |
---|
http://www.krankamps.com/audio/cremain%20krank.mp3 Siis onko tämä muka rouheaa? Taaskaan en tajua mistään mitään! Tossa ollaan mun mielestä just päästy aika kauas rouheudesta. Tasaista kitarasurinaa levitelty tuutin täydeltä ja dynamiikasta ei tietoakaan. "Vire on vain suositus, ei pakko" -Juzzu- |
M.i.k.key 15.06.2005 09:43:15 | |
---|
Krank on saksaa ja tarkoittaa sairasta/kipeää Mä lopetan nää hommat! |
JCM 15.06.2005 10:50:30 (muokattu 15.06.2005 10:52:40) | |
---|
Siis onko tämä muka rouheaa? Taaskaan en tajua mistään mitään! Nyt on jo pakko kuunnella itsekin, vaikka yritin vastustaa viimeiseen asti. ...mjaa, kelpo soundi kai, mutta ei tuossa ollut mitään, minkä minä rouheaksi myöntäisin, ja jos onkin niin sitä ei tuon soundin läpi erota. Mikael: Tossa ollaan mun mielestä just päästy aika kauas rouheudesta. Tasaista kitarasurinaa levitelty tuutin täydeltä ja dynamiikasta ei tietoakaan. Samoilla linjoilla olen, tuo nyt ei ihan niin pahaa surinaa ollut kuin moni muu, mutta dynamiikasta ei kyllä tietoakaan.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
Guitarfreak 15.06.2005 11:58:52 | |
---|
Sininen savu on parhautta. |
dfloreno 15.06.2005 12:10:45 | |
---|
Heheh, toi Krankin ääninäyte oli kyllä ihan ygönen. Tää tässä lässyttämisessä on ongelma, sama sana tarkoittaa eri jäbillä eri asiaa. Mun korvissa esimerkiksi toi Krank oli ihan vastakohta sille, mitä itse pidän 'rouheena'. Toi koko sana pitäis asettaa jo luvanvaraiseksi studiossa, ei saa käyttää jos ei todellakin halua 'rouheeta' :). Mutta mitä täällä kitaristeihin on viitattu, niin mun neuvo on se, että jos ei toimi niin ukko vaihtoon. Meitä kitaristeja on niin paljon liikaa että kyllä jokaiselle jutulle pitäis oikea ukko löytyä. Mielestäni sitäkautta katoaa moni soundi/miksaus -ongelma; pätevä soittaja tietää mitä tehdä ja mitä jättää tekemättä :-). God made me funky |
BenGlenton 15.06.2005 12:29:12 | |
---|
Rouhea on tosiaan vaikea sana kuvailla, miten sen itse kokee. Tosin rouheus mielletään liikaa pelkän kitaran ominaisuudeksi, kyllä rouheus syntyy yhtä lailla muistakin soittimista. Hyvä esimerkki rouheista (nyky)soundeista on The Black Keysin Thick Freakness -levy. Kaverit ovat kehittäneet oman "medium fidelity" -tuottamistavan, mitä se sitten käytännössä tarkoittaakin. Historian kirjat (ja levyt) sitten erikseen. www.supremecourtband.fi |
drlecter 15.06.2005 12:47:51 | |
---|
Ihminen on viisas mies.
NOME |
Jucciz 15.06.2005 13:25:25 (muokattu 15.06.2005 14:48:48) | |
---|
Tuossa Krank-pätkässä ei kyllä ollut kertakaikkiaan mitään, mitä minä tarkoitan rouhealla. Makuasia vai huonosti määritelty termi? Löysin pari pätkää, jotka kuvastavat ainakin jossain määrin sitä, mitä tarkoitan nimen omaan rouhealla kitarasoundilla: Ibanez FA-100 puoliakustinen, TS808 ja 50-luvulta peräisin oleva Philips Novosonic-putkiradio http://mp3.jucciz.com/philips_novosonic/fa100_ts808_moregain.mp3 Stratocaster ja Orange AD-30 http://mp3.jucciz.com/ad30tc/rouheus.mp3http://mp3.jucciz.com/ad30tc/realtruth.mp3 Lyhyesti kuvattuna: rohkeasti keskiääntä, säröä sopivasti, muttei liikaa: dynamiikkaa pitää jäädä - ei tasaista pötköä. Sopivan rennolla tavalla "huolimaton" soittotatsi monesti korostaa "rouheaa otetta" soittoon: tämä ei kuitenkaan tarkoita että pitäisi soittaa huonosti. John Scofield osaa edellä kuvatun esimerkillisen taitavasti. |
monotone 15.06.2005 14:23:06 (muokattu 15.06.2005 14:23:30) | |
---|
Joo, ei Krank oikein rouheutta edusta minullekaan. Ja Live at Leeds'kin on asteikon yläpäässä (vaikka muuten aivan ykkönen onkin). Beatlesin Let it be'ltä (Naked versiolta myöskin) löytyy aika lailla minun käsitykseni rouheasta kitaran soinnista. Ja vieläpä kahtena mallina - JL'n tummempi soundi ja GH'n kuulaampi näkemys. Abbey Road menee tietty samaan, kun nyt mietin. John Hiattin Slow turning-levyltä löytyy sitten rouhean kuuloisia akustisia kitaroita. ...looking California and feeling Minnesota. |
Ossi 15.06.2005 15:20:53 (muokattu 15.06.2005 15:21:51) | |
---|
John Hiattin Slow turning-levyltä löytyy sitten rouhean kuuloisia akustisia kitaroita. Ja minusta sopivasti rähisevää sähköskittaakin esim. Perfectly Good Guitar-biisissä. Btw kyseissä biisissä on ihan hyvät lyriikatkin :) Elwood Blues: "What kind of music do you usually have here?"
Claire: "Oh, we got both kinds. We got country *and* western." |
jPekka 15.06.2005 16:05:41 | |
---|
Ja minusta sopivasti rähisevää sähköskittaakin esim. Perfectly Good Guitar-biisissä. Btw kyseissä biisissä on ihan hyvät lyriikatkin :) Tuo ei ole kyllä Slow Turningilla vaan Perfectly Good Guitar -levyllä 8-) Lyriikoista olen samaa mieltä. Oikeastaan rouheusmielessä lemppari-Hiattini on Bring the Family: ei sähellystä, kaikki suunnilleen kerralla purkkiin. Vaan oli erinomainen bändikin (Hiatt, Keltner, Lowe, Cooder) ja huikeita biisejä. - Mitä on biljoona mikrofonia?
- ???
- Yksi megafoni. |
dfloreno 15.06.2005 16:24:38 (muokattu 15.06.2005 16:25:42) | |
---|
Hyvä esimerkki rouheista (nyky)soundeista on The Black Keysin Thick Freakness -levy. Kaverit ovat kehittäneet oman "medium fidelity" -tuottamistavan, mitä se sitten käytännössä tarkoittaakin. Historian kirjat (ja levyt) sitten erikseen. Hihii, nyt alkaa väittely, sehän tästä vielä puuttui :). Mutta nää black keysit ja white stripesit on mulle jäänyt todellisiksi mysteereiksi. Onko paskasti soittamisessa ja täysin groovettomassa (aiajai mitä kielen käyttöä..) kolistelussa mitään hienoa, tai 'rouheata' (ettei menis ihan offariksi :)??? Mä ymmärrän,että tiety genret painottaa eri asoita, mutta kun musasta poistetaan rytmi, melodia ja harmonia, niin mielestäni jäljelle ei jää kuin rock-lehdistö :). Eikä siinä mitään, monet tosta tykkää ja siinä ei todellakaan ole mitään väärää, harmittaa kun ite ei ymmärrä jotain tollaista valtavan uutta ja hienoa :).
God made me funky |
monotone 15.06.2005 16:47:59 | |
---|
Eikä siinä mitään, monet tosta tykkää ja siinä ei todellakaan ole mitään väärää, harmittaa kun ite ei ymmärrä jotain tollaista valtavan uutta ja hienoa :). Ei kannata harmitella. Musta on paljon hauskempaa kun ei tajuu enää mistään mitään. :-) ...looking California and feeling Minnesota. |
Tuo ei ole kyllä Slow Turningilla vaan Perfectly Good Guitar -levyllä 8-) Oho! No, kai se on edes Hiattin tuotantoo ;> Jokos me syötiin? Elwood Blues: "What kind of music do you usually have here?"
Ossi 15.06.2005 17:02:10 | |
---|
Oikeastaan rouheusmielessä lemppari-Hiattini on Bring the Family: ei sähellystä, kaikki suunnilleen kerralla purkkiin. Vaan oli erinomainen bändikin (Hiatt, Keltner, Lowe, Cooder) ja huikeita biisejä. Siis itseasiassa Little Village-kokoonpano. LV:n nimikkolevyhän onkin mainio esimerkki rouheudesta muutenkin kuin skittojen suhteen. Minusta. Keltner on kova. V:n kova! Elwood Blues: "What kind of music do you usually have here?"
dfloreno 16.06.2005 12:36:15 | |
---|
Keltner on kova. V:n kova! Tekis mieli sanoa että paras. God made me funky |
Fuzzy Boner 20.06.2005 22:57:08 | |
---|
Kyllä rouheus lähtee sormista. Katsokaa omakuvaani! Olet kirjoittanut keskusteluun 8800 kirjoitusta |
kivi 21.06.2005 01:11:11 (muokattu 21.06.2005 01:12:00) | |
---|
Kyllä rouheus lähtee sormista. Katsokaa omakuvaani! Noilla on varmaan herkkä tatsi ja hedelmällinen kosketus. 5 x Seppo Hovi. |
Spike 21.06.2005 08:30:05 | |
---|
Onko paskasti soittamisessa ja täysin groovettomassa (aiajai mitä kielen käyttöä..) kolistelussa mitään hienoa, tai 'rouheata' (ettei menis ihan offariksi :)??? Punk? So you did but did nothing. Sama meni mänät. |