Aihe: Merkittävimmät Suomalaiset yhtyeet?
1 2 3 4 5 6
rheinone
12.06.2005 00:19:43 (muokattu 12.06.2005 00:36:16)
Huomannet että valtaosa tämän sivuston käyttäjäkunnasta on suurimmaksi osaksi heavy/rock orientoitunutta. Ainakin sen perusteella mitä tulee vastinetta näihin "listaa suosikkisi" kyselyihin. Heh .... kohta nuoriso älähtää vastalauseensa kuinka laaja musiikkimaku heillä onkaan. Odotellaan !

Heh-heh. Onhan se kieltämättä niin, että meille alle viiskymppisille (=nuoriso?) Rock on se ehdottomasti merkittävin juttu. Luulen että ne rootsit on kuitenkin aika laajalti käyty läpi. Swing, fox-trotti ja humppa eivät vaan yksinkertaisesti iske, eikä niille nähdä enää hirveetä merkitystäkään; That's it!

Ehkä tää on sitä kapinaa faijan (meidän mielestä) huonoa yksipuolista musiikkimakua kohtaan ;+)

Heh... kohta kalkkikset älähtää vastalauseensa kuinka laaja musiikkimaku heillä onkaan. Odotellaan !
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
sormunen
12.06.2005 01:39:09

Väitätkö sä, että vuoren korkeutta ja musiikin laatua voidaan mitata yhtä yksiselitteisesti?

Miten niin yksiselitteisesti?

Jotenkin vain hämmästyttää se, että "mielipide" voi nykypäivänä olla mikä tahansa jonninjoutava heitto ja sitten siitä irrallaan on joku ihme "mitattava totuus". Vastuun väistämistähän semmonen oikeasti on.

Kyllä tutkimuksella voidaan aika selkeesti havaita, mikä on merkittävää ja mikä ei. Ei ne oo fanituskysymyksiä. Mutta ne eivät myöskään ole mitään "totuuksia", koska on kyse ihmiselämästä. Siksi keskustelulla voisi olla paikkansa.

Tupuna: ei se "veljet" itse asiassa vahingossa siihen tullut. Aika maskuliinista kun toi poppi on näihin päiviin asti ollut. Plussaa sulle, että tartuit.
Hannu H.
12.06.2005 02:05:48

Hanoi Rocks, Juice Leskisen poppoot ja Kingston Wall.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
aksiom
12.06.2005 02:49:51
Kingston Wall on koko maailman merkittävin bändi koskaan. Kyllä se huomataan laajemminkin vielä joskus.

Minäkin olen tosissani.
Frank Zappa: Joe's Garage - Packard Goose (3:15 - 4:08)
sellisti
12.06.2005 12:59:52 (muokattu 12.06.2005 13:02:17)
Miten niin yksiselitteisesti?

No siten kuin sä esimerkissäsi asian esitit.

Jotenkin vain hämmästyttää se, että "mielipide" voi nykypäivänä olla mikä tahansa jonninjoutava heitto ja sitten siitä irrallaan on joku ihme "mitattava totuus". Vastuun väistämistähän semmonen oikeasti on.

"Mielipide" ja "mitattava totuus" nyt kumminkin ovat eri asioita. Ja on aika kyseenalaista tuomita jonkun mielipide "jonninjoutavaksi heitoksi", vaikka se sattuisi omasta näkemyksestä eriämään vahvastikin. Toki provot ja tahalliset trollit on sitten eri asia.

Kyllä tutkimuksella voidaan aika selkeesti havaita, mikä on merkittävää ja mikä ei. Ei ne oo fanituskysymyksiä. Mutta ne eivät myöskään ole mitään "totuuksia", koska on kyse ihmiselämästä. Siksi keskustelulla voisi olla paikkansa.

Toki voidaan tutkia mikä on merkittävin joillakin tietyillä kriteereillä, mutta kun niitä kriteerejä ei tässä edelleenkään ole vaadittu niin siksi kaikkien mielipiteet lasketaan.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Feggy
12.06.2005 13:33:56

Mutta mikä tekee yhtyeen merkittäväksi Suomessa? Suomessa on tehty kovin vähän juttuja ensimmäisenä. Onko kyse siitä, että joku teki jonkun asian ensimmäisenä ulkomaisen mallin mukaan (Hurriganes), edusti ensimmäisenä tiettyä tyyliä Suomessa (Wigwam, Sarcofagus, Apulanta) vai se, että on vaikuttanut nykyisiin yhtyeisiin (CMX)? Vai se, että on ollut kaupallinen menestys (Dingo) vai totaalisesti omaperäinen artisti (MA Numminen)?
Less is more.
sellisti
12.06.2005 14:57:15
Mutta mikä tekee yhtyeen merkittäväksi Suomessa? Suomessa on tehty kovin vähän juttuja ensimmäisenä. Onko kyse siitä, että joku teki jonkun asian ensimmäisenä ulkomaisen mallin mukaan (Hurriganes), edusti ensimmäisenä tiettyä tyyliä Suomessa (Wigwam, Sarcofagus, Apulanta) vai se, että on vaikuttanut nykyisiin yhtyeisiin (CMX)? Vai se, että on ollut kaupallinen menestys (Dingo) vai totaalisesti omaperäinen artisti (MA Numminen)?

Juuri näin. Tätä mä just tarkotan. Niitä näkökulmia on niin monia. Nylon Beatkin voidaan katsoa yhdeltä kantilta merkittäväksi, toisaalta esim. Ultra Brata ei ole kukaan tainnut vielä mainita. Minusta on vaan hyvä että tulee monta eri mielipidettä ja näkökulmaa asiasta esille, kunhan ne perustellaan hyvin.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Janne F
13.06.2005 14:55:34
Tätä voi lähestyä aika monelta kantilta, kuten esim. lähteä hakemaan musiikillisesti, kulttuurillisesti tai kaupallisesti merkittävimpiä bändejä.

Eiköhän noi olennaisimmat nimet ole sanottu jo, mut tässä pari sivuhuomautusta.

The Rasmus on pirun suosittu juu, mutta toistaiseksi bändi on ulkomailla vielä yhden hitin ihme (ja siitäkin saa aika paljon kiittää ruotsalaisia tuottajia, ruotsalaista levy-yhtiötä ja Seppo Vesteristä).

HIM ei ole vielä sanan varsinaisessa merkityksessä valloittanut kuin Saksan territorion, mutta uuden levyn myötä Jenkeissä voi tapahtua vaikka mitä. Ja kuten joku taisi sanoa, Saksassa olisi tuskin saatu jalkaa oven väliin, ellei Waltari ja pari muuta bändiä olisi käynyt jo aikaisemmin 90-luvulla kolkuttelemassa niitä ovia.

Vesterisen panos täytyy muistaa HIMinkin kohdalla... mistä voidaan taas vetää langat takaisin Hanoi Rocksiin asti.

Tää menee nyt vähän ohi aiheen, mutta Margaritalla oli ihan hyvä pointti nykyistä raskasta suomirockia ajatellen.

Ilman Brüssel Kaupallista ja Sielun Veljiä ei olisi Kotiteollisuutta. Enkä tiedä, olisiko Brüssel Kaupallista ollut ilman Radiopuhelimia...

Ilman Mustaa Paraatia taas Maj Karman kauniit kuvat olisi voinut jäädä syntymättä.

Ilman Lyijykomppaniaa ja Mana Manaa Viikatetta olisi tuskin olemassa.

Joku heitti Children Of Bodomin nimen... kovalla duunilla arvostuksensa ansainnut bändi, mutta eiköhän sitäkin kelaa kannattaisi lähteä purkamaan sieltä Stonesta lähtien...
Ukko
13.06.2005 16:20:30

Heh-heh. Onhan se kieltämättä niin, että meille alle viiskymppisille (=nuoriso?) Rock on se ehdottomasti merkittävin juttu.!

Hei man. Mäkin olen alle viisikymppinen, vielä parin vuoden ajan. Rock musan merkittävyyttä ei voida aliarvioida. Sen tahdissahan sitä on vuodet kuluneet. Tahtoo vaan sanoa että miksi tyytyä rusinakeittoon kun pöydässä on paljon muutakin.
Artist
13.06.2005 22:15:10
Briard

Hehe, "I Really Hate You" oli kuitenkin Suomen ensimmäinen punk-levy. Ja suomalaiseen rock-musiikkiin punkilla oli paljonkin vaikutusta.

Toki tässä threadissä on mainittu paljon merkittävämpiäkin bändejä. Joka tapauksessa se on aina subjektiivinen asia, mikä bändi on merkittävä ja mikä ei. Mulle merkittävin on Hanoi Rocks, jollekin toiselle se voi olla vaikka PMMP.
I'm a never ever gonna be a nothin' but a reggae rocker! *Bella Italia #10*
rheinone
14.06.2005 00:06:41 (muokattu 14.06.2005 00:07:31)
Hei man. Mäkin olen alle viisikymppinen, vielä parin vuoden ajan. Rock musan merkittävyyttä ei voida aliarvioida. Sen tahdissahan sitä on vuodet kuluneet. Tahtoo vaan sanoa että miksi tyytyä rusinakeittoon kun pöydässä on paljon muutakin.

Joo joo on niitä muitaki huttuja maisteltu mut ei ne oo niin hyviä ku rusinakeitto. Sitäpaitsi mun faija ei ymmärrä rusinakeiton päälle ;+) You know what I mean.
lethus1
14.06.2005 16:10:25
Kingston Wall on koko maailman merkittävin bändi koskaan. Kyllä se huomataan laajemminkin vielä joskus.

Minäkin olen tosissani.

Niin olen minäkin. Ihmettelin miten ekalla sivulla ei ollut yhtään mainintaa. Ainakin nuoremman polven muusikoista näkee ja kuulee läpi tavalla tai toisella Kingston Wallin niin helposti että heikottaa. Ja se on vain positiivista. Tämä on siis henk. koht. merkittävin suomalainen orkesteri, ei absoluuttinen totuus. Siitä voi vielä kinastella vaikka kuinka.
www.officialsear.com
Hot RedX
14.06.2005 18:03:27
1. Hurriganes
2. Pelle Miljoona
3. Hanoi Rocks (tai ihan mikä tahansa vientibändi)

aika paljon samoilla linjoilla
So What? Who Cares?
Ukko
14.06.2005 21:48:39

Sitäpaitsi mun faija ei ymmärrä rusinakeiton päälle ;+) .

Syökse vaan maksalaatikkoa ?
rheinone
14.06.2005 22:06:09 (muokattu 14.06.2005 22:09:42)
Syökse vaan maksalaatikkoa ?

No ei pelkästään, mut rusinakeitto ei oo sen juttu.

EDIT: Onneks nykyään määrää ihan muut (=nuoriso) minkälainen kattaus laitetaan.
Avaruusmies
15.06.2005 10:48:38
Juice Leskinen (koko tuotanto) on rikkonut ehkä eniten tabuja suomalaisessa pop-lyriikassa. Matkijoita onkin siunaantunut sitten roppakaupalla. Kaikenmaailman Jarkko Martikaiset, Yrjänät ja muut eivät olisi mitään ilman mehua.

Topi Kärki, ainoa suomalainen kevyen musiikin säveltäjä. Ilman Topia ei olisi suomalaista kevyttä musiikkia. Ränttätänttä ja kamu olisivat ainoina lyömässä kiilaa ruotsalaisen jumputuksen väliin.

Antti Tuisku, idoli, jolla on suurin fanikanta.
aivokuolio
15.06.2005 15:02:17
Jos ajatellaan vaikkapa 90-luvun eniten vaikuttaneita kotimaisia bändejä ihan siltä kantilta, että kuinka moni on saanu nuoren kesselin tarttumaan soittimeen, niin itse löisin tiskiin seuraavat nimet:

CMX (Maj Karma, Kotiteollisuus, YUP jne)
Apulanta (Tehosekoitin, Protoni, Tyrävyö jne.)
HIM (Negative, Uniklubi, 69 Eyes jne)

Jokainen näistä on saanut uskomattoman määrän perässähiihtäjiä, mutta myös avannut latua useille saman genren taitajille.

CMX toi mielestäni suomenkielisen raskaan ja kimurantin musiikin takaisin salonkeihin omalla tinkimättömällä meiningillään. Vaikka esim. YUP onkin aikalailla erilaista matskua, niin ilman CMX:n peliavauksia radiosoittoa olisi tuskin herunut. Myös KT sekä Maj Karma menevät mielestäni samaan osastoon.

Apulanta ja erityisesti levy-yhtiö Levy-yhtiö saivat aikaan 90-luvun puolivälistä eteenpäin aikaan enemmän, mitä moni varmasti tajuaakaan. Esim. pitkäsoittojen ja singlejen hinnoittelupolitiikka meni ihan uusiksi tämän anarkistisen pikkulafkan takia. Levy-yhtiö meni ja möi Anna mulle piiskaa-singleä 10 markalla triplaplatinaa, ja eihän siinä auttanut isojen levy-yhtiöiden muuta kuin seurata perässä. Lisäksi Apulannan menestyksen perässä tuli Tehosekoitin, joka jatkoi samaa meininkiä. Puhumattakaan sitten näistä pikku-Apulannoista, joita tuntui vielä vuosituhannen vaihteen tienoilla löytyvät jokaisen levy-yhtiön palkkalistoilta.

HIM breikkasi isommin oikeastaan vasta tämän vuosituhannen puolella, mutta 90-luvun lopun bändeiksi luen senkin. HIM palautti glamourin takaisin listarokkiin, pois kiljuisista kellareista. Nykyään joka toinen kotimainen bändi tuntuu soittavan "romanttista goottipoppia".

Eli mietippä keskivertoa suomalaista nuorta rockbändiä. Jos ei joku näistä kolmesta isosta nimestä löydy bändin jäsenien lemppareista, niin johan on kumma.
mustan huoneen testi.
sellisti
15.06.2005 15:51:03 (muokattu 15.06.2005 15:52:05)
CMX toi mielestäni suomenkielisen raskaan ja kimurantin musiikin takaisin salonkeihin omalla tinkimättömällä meiningillään. Vaikka esim. YUP onkin aikalailla erilaista matskua, niin ilman CMX:n peliavauksia radiosoittoa olisi tuskin herunut.

Varmasti osittain totta, mutta radiosoittoa tuskin olisi herunut YUP:lle muutenkaan ellei se olisi muuttanut alkuaikojen poukkoilevaa tyyliään "kansantajuisemmaksi" tuossa vuosituhannen vaihteen tuntumassa, jolloin nämä "Meitä odotellaan mullan alla", "Ihana elämä" ja muut kertosäehitit ilmestyivät. Tietynlainen musiikki pysyy aina pois valtavirtaradiokanavilta, vaikka yleisöpohjaa olisi kuinka.
sellisti
15.06.2005 15:51:32 (muokattu 15.06.2005 15:51:54)
Prkl. En vaan osaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)