Aihe: Säveltäminen rummuilla
1
drum-monkey
03.06.2005 18:19:17
Rummuthan ei tietenkään ole paras sävellysinstrumentti, mutta kuinkas usein alotatte vaikka bändin kanssa rakentaa riffejä rumpujen perusteella? Tai keksittekö siistin kompin, otatte kitaran ja teette itse riffin?
Tai tuleeko ihan rumpu"melodia" mieleen -> biisiksi? Itse ainakin olen joskus keksiny 5 tomilla tällasen lead-melodian, josta biisin voisi tehdä.
Olen kanssa tehny tuplabasarikomppeja à la Meshuggah, joista saa siistejä sahausriffejä.
Munletti on mulletti
Ruoste
03.06.2005 18:36:38
Eikös suuri osa Fear Factoryn biiseistä sävelletä rumpupohjalta?
Paskansyöjien legioonat suoltaa taidetta...
KoRn88.
03.06.2005 18:37:13
Melko harvoin aletaan rummuista biisiä kehittelemään, mutta poikkeuksina ovat joskus sellaiset Fear Factory tyyliset tuplapedaalipyräykset. Vaikea selittää, mutta esim. FF:n Slave Laborin alkuriffi-tyyliset jutut saatetaan aloittaa rummuista. Niissähän siis tavallaan kaikki soittimet soittavat samanlaista melodiaa.
metallia Kemistä: UNIC
drum-monkey
03.06.2005 18:43:59
Jos alkaa treeneissä soittelee vaan jotain komppeja ja basisti/kitaristi tulee mukaan jamittelemaan, niin silloinkin se lähtee rummuista?
Munletti on mulletti
Youni
03.06.2005 19:01:19
Pari kertaa olen jotain vain lätkinyt treeneissä ja kitaristi sanoo, että "Vähän nätti toi mitä sä soitit äsken!" Sitten siinä pohtimaan, että mikä "toi". Kokeilen kaikenlaista mitä soitin siinä, mutta kommentit ovat aina, että "Ei se toi ollu mitä sä äsken soitit...". Hukkaan menee nämäkin "inspiraatiot".
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa]
KoRn88.
03.06.2005 19:21:37
Pari kertaa olen jotain vain lätkinyt treeneissä ja kitaristi sanoo, että "Vähän nätti toi mitä sä soitit äsken!" Sitten siinä pohtimaan, että mikä "toi". Kokeilen kaikenlaista mitä soitin siinä, mutta kommentit ovat aina, että "Ei se toi ollu mitä sä äsken soitit...". Hukkaan menee nämäkin "inspiraatiot".

tuo on kyllä tuttu ilmiö joskus omissaki reeneissä :D
metallia Kemistä: UNIC
HeavyMachinery
03.06.2005 21:48:48

Kyllä se menee meillä aika 50:60 Yleensä kehitellään kitaristin kanssa riffejä 2 kitaralla ja sitten kokeillaan rumpujen kanssa. Varsinkin Bridget ja biisien riffien modulaatiot tulee rakennettua rumpujen ehdoilla.
Minä tiedän - siis pelkään !
Alex Kinky
03.06.2005 22:18:45 (muokattu 03.06.2005 22:19:07)

Joo.. Monesti oon kovasti hakannu biittikomppia ja sit on tullu kaverit mukaan.. No ei vainekskakkaan.. Meillä biisit tekee pääosin kitaristi, laulaja, pianisti, huuliharppunisti ja vaikka mikä nisti (siis edelleen yks ja sama mies..) Joten jää yleensä nuo rumpuinspikset piiloon.. Tosin saan sit itse rakentaa rummut biisiin, joten teen siinä oman hommani väritystyössä.. Tosin tää yks v*tun multi-instrumentalisti, osaa soittaa myös jonkun verran rumpuja, joten on se joihinkin biiseihin rakentanu nekin valmiiksi.. Saatana..
Niinpä niin...
ddrum54
03.06.2005 23:58:10

Nauhuri pyörimään aina treeneissä. Sieltä saattaa tulla Nobelin arvoinen idea, jota ei enää huomenna muista.
2`n 4
lateq
04.06.2005 00:46:43
Meillä "jamitellessa" rummut lähinnä tukee sitä keksittyä kitarariffiä. Ei se nerokas riffikään usein kuulosta oikein miltään, kun siitä puuttuu se oikea komppi taustalta. Kuitenkin harvemmin jamitellessa ollaan noita biisejä saatu aikaiseksi.
`
miän vain
04.06.2005 13:03:59

Nauhuri pyörimään aina treeneissä. Sieltä saattaa tulla Nobelin arvoinen idea, jota ei enää huomenna muista.

Tämä. Lisäbonuksena oman soiton kuuleminen, joka lisää treeni-intoa melkoisesti. Eikä sitten pelota studiossa niin paljon, kun on tottunut nauhoittamiseen.

Biisiaihion saattaa saada mistä vaan, miksei hienosta kompistakin. Yksinkertainen mutta erilainen kuin yleensä, siitä se lähtee jos on lähteäkseen.
Vitsipalsta oli IHAN HUONO
Faro - bändi, joka vaihtoi juuri nimensä
www.kolumbus.fi/voitto.kattinen/semisuper/ - rumpusivut
wavelength
04.06.2005 13:39:21

Rummuilla säveltäminen ei onnistu kovin hyvin, jollei ymmärrä poistua hetkeksi komppiajattelusta. Vapaammalla soittoasenteella setillä saa luotua mielenkiintoisia rytmejä, melodioita, soundeja, sävyjä ja tunnelmia, jotka voivat johtaa uusiin musiikillisiin ideoihin tunnelman, harmonian ja varsinaisen melodian alueilla. Ei tuo homma helppoa kuitenkaan ole; itse olen saanut vasta yhden toteuttamiskelpoisen idean. Yleensä pianolla, kitaralla ja lauluäänellä on helpompi lähteä kehittelemään sävellyksiä.
Siis mä en oo holler back girl, vaan mä oon ihan B A N A A N I.
jazzmies
04.06.2005 20:32:05
Rummuthan ei tietenkään ole paras sävellysinstrumentti, mutta kuinkas usein alotatte vaikka bändin kanssa rakentaa riffejä rumpujen perusteella? Tai keksittekö siistin kompin, otatte kitaran ja teette itse riffin?

Eilen oli kivat soul-treenit ja soitettiin piiiiiiiiiitttttkkkkkääääääään The Commodoresin "Brick Housen" introa. Mietittiin josko intro olisi liian pitkä keikalla esitettäväksi, kunnes tulimme siihen tulokseen, että rytmisektion groovi on kappaleessa biisin sävellyksellisin osuus. Elikkä afroamerikkalaisessa musiikissa itse rytmi on jo sävellys ja melodia (länsimainen käsitys sävellyksen ytimestä) vain marsipaaniruusu kakun päällä. Toisto alkaa elämään omaa elämäänsä, parhaimmillaan jopa groovaamaan ennenpitkää, jonka harkitsematon sekoiluvariointi tuhoaa millisekunnissa. Eläköön rytmi!
HCW
05.06.2005 00:53:25
Offtopik:Brick house on mahtava biisi.

Kyllä me paljon bändin kanssa tehdään sitä että meikäläinen keksii kompin ja siihen päälle sitten kehitellään biisi.
"Mikä h******n groove?Se on ihan yliarvostettua"
Muovinen
05.06.2005 20:48:54

Itselleni käy monesti kitaralla säveltäessä niin että vaikka keksisinkin jonkin hyvän koukun niin se lopullinen groove ja rytmi jää jotenkin vaillinaiseksi. Sitten kun rupean miettimään biisiin komppeja niin koko homma kuulostaakin ihmeen jäykältä ja lopulta sitten muokkaankin riffit rumpujen mukaan. Näin siis yksin työskennellessä.

Bändin kanssa taas on paljon helpompi nähdä se "iso kuva" kun istuu rumpusetin takana. Monesti käy niin että jos en puutu sovitukseen, niin kappaleesta tulee rytmisesti tasapaksu, sen rakenne ei hengitä. Rummuilla on siis mielestäni helpompi sovittaa kuin varsinaisesti säveltää.
"nothing hurts like someone who knows everything about you, leaving you behind" -Mr. E
JeeVes
05.06.2005 21:57:12
Joo.. Monesti oon kovasti hakannu biittikomppia ja sit on tullu kaverit mukaan.. No ei vainekskakkaan.. Meillä biisit tekee pääosin kitaristi, laulaja, pianisti, huuliharppunisti ja vaikka mikä nisti (siis edelleen yks ja sama mies..) Joten jää yleensä nuo rumpuinspikset piiloon.. Tosin saan sit itse rakentaa rummut biisiin, joten teen siinä oman hommani väritystyössä.. Tosin tää yks v*tun multi-instrumentalisti, osaa soittaa myös jonkun verran rumpuja, joten on se joihinkin biiseihin rakentanu nekin valmiiksi.. Saatana..

Perskuleen Raatikainen, menee pilaamaan toisilta soittamisen ilonkin ;)
Kalamies #15 >-)))> ESTR #3
pygmygorilla
10.06.2005 14:40:28
kaksi sanaa:
Terry.Bozzio.
dictatorsh*t
10.06.2005 15:50:00

Mites ne sanokaan Tenacious D:ssä?
"Alway record. ALWAYS."
"The dead swans lay in the stagnant pool.
They lay, they rotted. They turned around occassionally.
Bits of flesh dropped off them from time to time.
And sank into the pool's mire.
They also smelt a great deal."
passe
10.06.2005 18:03:45
Sitten siellä rumpalien valhallassa aletaan puhua käsitteistä, kuten esim. melodinen rummutus. Esim. terry bozzio on yksi joka on tästä paljon pauhannut. Bozziohan vetää täyspitkiä keikkojakin pelkillä rummuilla ja tupa on kuulemma yleensä täynnä. Eli on niissä jotain järkeä oltava senkin höpinöissä. Itse en ikinä oo ollut mikään tolkuton bozzio-fani, mutta hatun nosto kyllä moisesta. Mies laajentaa käsitystä koko instrumentista ja luo sille uraa aivan uusilla vesillä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)