TeeKoo 03.06.2005 18:53:10 | |
---|
Kuulin tuossa äsken jammailukaverilta, että kannattaisi kuulemma porata (tai tehdä vaikka puukolla) kuulonsuojaimien muoviosaan pieni reikä ulkoapäin. Reiän koko olisi ihan pieni, jotain 2-3 mm. Kuulemma avittaa saundiin sillä tavalla, ettei ne sen jälkeen olisi enää niin purkkisoundiset. Oletteko moiseen törmänneet? Eihän niitä "Peltoreita" haluaisi käyttää noin ylipäätänsäkään, mutta kun on päähän koskenut viime aikoina oikeastaan jokaisen soittokerran seuraavana päivänä vähintään yhtä kovasti kun ois yli kymppikassin juonut olutta! Tästä päästään vielä jatkokysymyksiin: Voisikohan se johtua siitä kun basarista ja lattiatomeista tulee niin matalia taajuuksia, että ne tavallaan "uppoaa päähän" (pitkät aallonpituudet..)? Eli ihan tavan Earit riittäisivät, koska vaikka käyttäisi tuplasuojausta niin se ei veisi siltikään pois tätä ongelmaa? HUOLESTUTTAA. Ja paljon.. Olisiko porukalla aiheesta kokemusta? |
Outkast 03.06.2005 19:02:18 | |
---|
Siis ymmärsinkö oikein ? REIKÄ kuulosuojaimiin ? "It's easy to play blues, but it's hard to feel it" - Jimi Hendrix |
TeeKoo 03.06.2005 19:07:33 | |
---|
Kyllä. Se oli tosin basistin idea...:o:o:o Minäkin sitä aluksi ihmettelin, että tokkohan ollenkaan toimii hyvin. Ja vieläkin vähän epäilyttää, joten: Löytyykö kokemusta? |
hgr 03.06.2005 19:08:18 | |
---|
Mulla on reiät peltoreissa, tosin niistä menee kuulokkeiden piuhat. |
TeeKoo 03.06.2005 19:18:14 | |
---|
Ja lisättäköön vielä sen verran, että tarkoitus olisi pitää niitä korvatulppien lisänä. Eli se reikä vähentäisi lähinnä sitä purkkimaista soundia niistä pois, toki tulisihan sieltä myös melua läpi jonkun verran... |
Youni 03.06.2005 19:24:02 | |
---|
No jos sen reijän tekee vain siihen muoviosaan, ei vaahtomuoviin niin sitten ehkä, jos on tuplasuojaus. Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
[Kuva setistä profiilissa] |
Alex Kinky 03.06.2005 22:11:58 | |
---|
Ja lisättäköön vielä sen verran, että tarkoitus olisi pitää niitä korvatulppien lisänä. Eli se reikä vähentäisi lähinnä sitä purkkimaista soundia niistä pois, toki tulisihan sieltä myös melua läpi jonkun verran... No jos sulla on korvatulpat, niin et ehkä tarvii niitä kuulosuojaimia ollenkaan.. Ellet sit hakkaa ihan himona.. Mut kannattaa kokeilla, jos vaan uskot et se auttaa ja soundipolitiikka häiritsee.. En usko et siitä mitään haittaakaan on jos pidät ne korvatulpat korvissa.. Niinpä niin... |
TeeKoo 04.06.2005 11:37:09 | |
---|
No jos sulla on korvatulpat, niin et ehkä tarvii niitä kuulosuojaimia ollenkaan.. Normaalistihan rumpaleilla (ja muilla soittajilla) Earit riittävät ihan hyvin, mutta mulla se ei vaan tunnu riittävän. Toki on tullut soitettua ihan vaan pelkillä Eareilla tai sitten on ollut pelkät kuulosuojaimet ja välillä on tullut pidettyä tuplasuojaustakin. -6 dB:n hifitulpatkin on tullut aikoinaan hommattua, mutta minusta tuo 6 dB:n vaimennus ei riitä alkuunkaan suojaamaan korvia riittävästi. Siis minulla. Ellet sit hakkaa ihan himona.. Kyllähän sitä tulee mätettyäkin ihan kunnolla, mutta en kumminkaan soita jatkuvasti volyymit täysillä. Vaihtelevalla tatsilla jammailen... Mut kannattaa kokeilla, jos vaan uskot et se auttaa ja soundipolitiikka häiritsee.. En usko et siitä mitään haittaakaan on jos pidät ne korvatulpat korvissa.. Tänään aion puukolla tehdä pienen reiän niihin "Peltoreihin" kun lähen soittamaan. Kerron sitten myöhemmin mitenkä se reikä vaikutti niin äänenlaatuun kun -voimakkuuteenkin. |
Jeltz 04.06.2005 11:45:12 | |
---|
-6 dB:n hifitulpatkin on tullut aikoinaan hommattua, mutta minusta tuo 6 dB:n vaimennus ei riitä alkuunkaan suojaamaan korvia riittävästi. Siis minulla. Aika pieni vaimennus tosiaan tuo 6 dB. Itsellä on 15 dB vaimentavat EARin kuusitulpat, ja ne ainakin toimii mulla ihan hyvin, vaimentaa sopivasti rumpuja soittaessa. Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. |
Mulla on vielä -25dB vaimennus, eikä sekään aina riitä! "nothing hurts like someone who knows everything about you, leaving you behind" -Mr. E |
pehmo 04.06.2005 13:34:20 | |
---|
Osta kevyemmät kapulat? Otetaan vastaan rahalahjoituksia. Kysy lisätietoja. |
wavelength 04.06.2005 13:42:02 (muokattu 04.06.2005 13:43:46) | |
---|
Osta kevyemmät kapulat? Vilkaisin ilmeisen kovakouraisen henkilön tietoja. 7A:sta on paha lähteä keventämään. ;) Kyllä mullakin tulee yleensä soittotilasta johtuvia tilanteita, joissa jopa 25 dB:n vaimennus tuntuu himpun verran pieneltä. Toisilla on herkemmät korvat. Siis mä en oo holler back girl, vaan mä oon ihan B A N A A N I. |
Niskamies 04.06.2005 13:43:02 | |
---|
Mulla on vielä -25dB vaimennus, eikä sekään aina riitä! Jos ei 25 dB:n vaimennus riitä, niin olisi ehkä aika katsoa peiliin. Virallisesti semi-pro! |
Niskamies 04.06.2005 13:43:59 | |
---|
Olisiko porukalla aiheesta kokemusta? Kannattaa käyttää se 189 euroa ja hommata Elacinit. Ne ovat joku euron arvoiset. Virallisesti semi-pro! |
wavelength 04.06.2005 13:44:58 | |
---|
Kannattaa käyttää se 189 euroa ja hommata Elacinit. Ne ovat joku euron arvoiset. Toden totta. 10 centiä päivässä ei ole paha hinta parhaasta kuulonsuojauksesta, mitä rahalla saa. Siis mä en oo holler back girl, vaan mä oon ihan B A N A A N I. |
Niskamies 04.06.2005 13:48:21 | |
---|
Toden totta. 10 centiä päivässä ei ole paha hinta parhaasta kuulonsuojauksesta, mitä rahalla saa. Sain omat Elacinini toissapäivänä. Ne ovat todella mukavat korvassa, ja saundi on juuri niinkuin ilman tulppia, mutta vaan hiljempaa. Tosin, pikkasen alapään huminoita lähti pois. Mutta se on vaan hyvästä. Virallisesti semi-pro! |
C2486 04.06.2005 14:19:32 | |
---|
Eihän niitä "Peltoreita" haluaisi käyttää noin ylipäätänsäkään, mutta kun on päähän koskenut viime aikoina oikeastaan jokaisen soittokerran seuraavana päivänä vähintään yhtä kovasti kun ois yli kymppikassin juonut olutta! Itselläni kova pääkipu aiheutuu ainoastaan hartioiden/yläselän jumittumisesta, ei niinkään melusta. Jos korvat eivät tinnitä reenin jälkeen, mutta päätä vaan kivistää, syy on ehkä tämä. Kerran kuussa kokohieronta ja reenin jälkeen kylmägeeliä hartia-alueelle ja vähän käsien pyörittelyä on meikäläisellä tehonnut pääkipuihin ja käsien puutumiseen. |
OzoCuter 04.06.2005 15:19:41 | |
---|
Eiköhän se tossa vaiheessa ole tyylin muutos paikallaan, jos yläselkä ja hartiat tulee niin kipeiks että päätä jomottaa darran lailla. Itellä ei ainakaan oo ollu mitään vastaavaa. Kannattaa ottaa rennosti! Otso-. |
TeeKoo 04.06.2005 20:32:02 (muokattu 04.06.2005 21:44:02) | |
---|
No niin...Nyt on soittotreenit takana ja voisin kertoa mitenkä se reikien tekeminen kuulonsuojaimiin muutti tilannetta. Ensinnäkin: Mulla on semmoset puna-mustat Wurtz-merkkiset suojaimet. Tein niihin puukon kärjellä pyörittäen muoviosan keskikohtaan halkaisijaltaan n. 2 mm reiät kumpaiseenkiin kuppiin. En tehnyt reikiä aivan läpi, vain muoviosan läpi. Soundi muuttui, kuten oli arveltavissakin. Suurin muutos oli ehkä keskiäänissä. Pikkuisen liioitellusti sanottuna se tuntui avautuvan samaan tyyliin kun monoääni muuttuu stereoääneksi. Ei aivan niin suuri muutos ollut sentään, mutta muutos oli kyllä aika selkeä. Lisäksi basarin ja lattiatomien bassoäänet rupesivat soimaan vähän pitempään, vähän samaan tyyliin niin kuin ne ilman minkäänlaista suojausta kuulostavatkin. Äänenpainetaso elikkäs möly lisääntyi pikkuisen, mutta ei kovinkaan paljoa. Kun otti kuulonsuojaimet pois päästä ja vertasi pelkkien Eareiden suojaukseen, niin kyllä siinä huomasi selvästi, että pelkillä korvatulpilla äänenpainetasot olivat vielä kovemmat. JOTEN: Ei ollenkaan paha juttu ollut "customoida" suojaimia. Kertoisiko joku fysiikanlakeja paremmin muistava/osaava vielä sen, että jos oletetaan Earien leikkaavan -30 dB ja kuulosuojaimien toiset -30 dB, niin paljonko on yhteisvaikutus? Se ei varmaankaan ole -60 dB? Eikös ne äänenpainejutut liittynyt aika pitkälti matematiikan logaritmeihin? Sen verran vielä, että jos rumpujen soittamisessa maksimi äänenpainetasot ovat jossain 120-140 dB, (tietääkseni), niin jos käyttää esim. -30 dB leikkaavia korvatulppia pelkästään, niin jäähän siinä vielä korville siedettävää 90-110 dB mökää. Ja kun 100 dB ääntä ihmisen korva kestää ilman vaurioitta vain 15 min (ja 103 dB ääntä 7,5 min ja 106 dB:n vajaa 4 min), niin ei se ainakaan yhtään liikaa ole se -30 desibeliäkään. Henkilökohtaisesti en edes alle -25 dB suojausta käyttäisi muuta kun välttämättömän pakon edessä jos rumpujen soitosta on kyse, soitetaan sitten yksinään tai koko bändin kanssa. |
TeeKoo 04.06.2005 21:54:07 (muokattu 04.06.2005 21:57:03) | |
---|
Tuli vahingossa uudelleen sama kirjoitus: Pyyhin pois... |