Aihe: Messevin softa-sämpleri?
1
-septimisti-
02.06.2005 20:41:58
Itse olen tässä suunnitellut EMU:n emulator-samplerin hommaamista tuon emun kortin kaveriksi. Mitä nyt arvosteluita olen tuosta lukenut, on kyseessä melkoisen kattava paketti. Emun proteus2000 soundipaketilla sitten todellakin saa väänettyä vaikka millaista laadukasta soundia. Morphaavat filtterit kuulostavat ideana todella vängältä.

Kontakt taitaa sitten olla ainoa vakavasti otettava kisailija emulatorille. En ole kokeillut, en osaa sanoa. Ominaisuuksia ainakin tuntuu löytyvän vähän joka lähtöön. Mukana tulee useampi cd-täynnä huonoja soundeja (kuulemma).

Halionista sitten onkin kokemusta jonkinverran. En tykännyt. Niinkin yksinkertaiseksi sampleriksi oli käyttöliittymä jotenkin vaikeaselkoinen. Huolellisella ohjekirjan pläräämisellä ja oikoteiden etsimisellä todennäköisesti olisi jäänyt parempi kuva softasta, mutta eihän sitä vieraassa ympäristössä tuollaiseen kiinnitä huomiota. Filttereistä en pitänyt. Halion 3:sesta en sano mitään, käyttämäni oli 2 versio.
Osta hyvä mies X-box
jPekka
02.06.2005 21:12:25

Nykyäänhän tilanne on niin, että itse softasämplerit saattavat olla ihan inhimillisen hintaisia, mutta ne soundikirjastot maksavat maltaita... tosin moni softakirjasto on itsessään rajoittunut softasample-player, joten erillistä softaa sen käyttämiseksi ei tarvita.

Koska kilpailu alalla on sen verran kovaa, useimmista samplerisoftista löytyvät jokseenkin samat ominaisuudet. Ero on lähinnä käyttöliittymissä (kuka minkäkinlaisesta tykkää) ja sitten käyttömahdollisuuksissa: toimiiko softa suoraan VST-pluginina, pelaako yhteen ReWiren kanssa, jnpp.

Itselläni on ESI GigaStation -kortin mukana tullut GigaStudio (2.54), joka täyttää omat tarpeeni. Välillä hivenen tempperamentikas ohjelma ja mukana tulleet käyttöohjeet olivat perin niukkoja, mutta tuli mukana sentään jonninmoinen soundikirjasto ja netistä löytyy kohtuulaadukasta ilmaiskamaa. Resurssisyöppö softa, mutta koska tapanani on äänittää biisien midiosuudet raita kerrallaan audioksi ja sitten jatkaa "oikeiden" soittimien äänittämisellä, niin homma toimii minun tapauksessani kohtuullisen hyvin.

Mitä soundien saatavuuteen tulee, niin kannattaa tietysti muistaa, että toisen softan soundeja saa nykyään suht helposti muutettua haluttuun formaattiin - jos kyse on mistään tunnetummasta formaatista. Joko erillisen käännösohjelman (CDXtract, Chicken Systems Translator) tai itse samplerisoftan avulla. GS osaa itse kääntää esimerkiksi Soundfonteja ja Akain sampleja omaan formaattiinsa.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
jorma_r
03.06.2005 01:32:51
Itselläni on ESI GigaStation -kortin mukana tullut GigaStudio (2.54), joka täyttää omat tarpeeni. Välillä hivenen tempperamentikas ohjelma ja mukana tulleet käyttöohjeet olivat perin niukkoja, mutta tuli mukana sentään jonninmoinen soundikirjasto ja netistä löytyy kohtuulaadukasta ilmaiskamaa.

Tuon vehkeen kirjastoja soittelee myös itse käyttämäni sampleri joka on ilmainen syystä jonka softan nimi jo kertoo. Ehkei relevanttia alkuperäiselle kysyjälle mutta hyvä softa.

http://www.linuxsampler.org/
krushing
03.06.2005 10:32:15

ShortCircuit. Ei samplekirjastoja, ei turhaa sälää.

http://www.vemberaudio.com/products.php
kjh
03.06.2005 20:58:49 (muokattu 03.06.2005 21:01:23)
Minulla on tuo EmulatorX ja mielestäni se on varsinkin hintaansa nähden mainio jos sen EMU kortin omistaa tai on hankkimassa. Se Proteus2000 erityisesti. Aika raskashan tuo on jos niitä filttereitä innostuu tosissaan laittamaan. Minä puolestani en ole kokeillut Steinbergin tai Native Instrumentsin lippulaivasämplereitä, mutta ainakin lehdistä olen saanut käsityksen, että nuo kuitenkin olisivat laajempia paketteja, hintakin on yli kolminkertainen.
Firewalk
05.06.2005 12:03:04
Ite etsiskelin samplereita myös kauan ja testailin varmaan n. kymmentä. Mutta vihdoin tuntuisi omaan käyttöön parhaat samplerit löytyneen:

Rummut: NI Battery
Instrumentit: SampleTank 2 XL

Halion tapasi kaatua koneellani, tai äänet kadota yhtäkkiä, muuten hyvä. VSampler olisi muuten kova, mutta jostain syystä edelliset patchit katosi kun projektin käynnisti seuraavan kerran... GigaSampler on turhan iso ainakin omaan käyttööni. Logicin ESX24 on kaikinpuolin hyvä sampleri, mutta se on vain Logicille.

Itselleni tärkeitä ominaisuuksia vakauden lisääksi samplerissa on: mitä formaatteja tukee, sekä auto keymap.

Sampeltank 2 XL tukee oman formaattinsa lisäksi Akaita ja soundfonttia. Jos joku ei tiedä: auto keymap tarkoittaa, että sampleri osaa mapittaa tiedostonimen perusteella samplet oikeille paikoille. Säästää huomattavasti vaivaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)