Aihe: Rumpujen soitto 1 | |
---|---|
![]() 24.05.2005 13:58:36 | |
Kävin tuossa pienessä sievässä hakkaamassa kaverin treenikämpillä rumpuja, ja sehän oli pirun hauskaa ! Eräänä päivänä sitten krapuloissani kävin ostamassa Rolandin TD-3 setin (tuplapedaaleilla varmuuden vuoksi) kerrostalokämppään. Vielä ainakaan ei ole naapurit avautuneet, ja jos avautuu niin vaihdan akustiseen settiin. Treenaaminen on ollut säännöllisen epäsäännöllistä, mutta parin kuukauden paukuttelun jälkeen alkaa pysyä kapulat käsissä. Lähinnä olen treenannut pelkkiä fillejä, koska se on ollut hauskinta ja rytmitajua ei ole lainkaan. Ehkä se siitä joskus kehittyy. Täytyy todeta että on se hevimiehellä vaikeaa diggailla rummuista, kun löytyy kaiken maailman Lombardot sun muut. Paljon helpompaa olisi olla humppafani. Muutama kapula on mennyt jo rikki, joten olen kai sisäistänyt että kyse on lyömäsoittimesta? Pitäisiköhän kysyä jotain? Ei kai ole pakko, mutta jos joku asiasta jotain tietävä haluaa heittää vinkkejä n00b.ille niin antaa palaa, korvat on auki. Eikä tinnityskään ole vielä kovin paha. -neme- ========== www.slayer.fi | |
![]() 24.05.2005 22:02:59 | |
Treenaaminen on ollut säännöllisen epäsäännöllistä, mutta parin kuukauden paukuttelun jälkeen alkaa pysyä kapulat käsissä. Lähinnä olen treenannut pelkkiä fillejä, koska se on ollut hauskinta ja rytmitajua ei ole lainkaan. Ehkä se siitä Kunhan olet päässyt ohi siitä superhauskuudesta, niin kokeileppas ihan peruskomppi systeemeitä, ja muita tällaisia. Periaatteessa rytmitajun voi saada siedettävälle tasolle pelkällä reenaamisella. Kun pakotat ne raajat liikkumaan siihen tiettyyn tahtiin. Alotat ensin perus klikistä. Isket jonkun biisin soimaan, ja yrität iskeä neljään siinä samalla musiikin tahtiin. Aloita ensin vaikka jalalla, ja sitten käsillä. Ensin molemmilla yhtä aikaa, sitten vain yhdellä, ja lopulta vuorotellen. (aikaa menee) Tuplaat tempon. (Lisää aikaa menee) Triplaat tempon. ja näin pois päin. Sitten kokeile oikealla kädellä (jos olet oikeakätinen) iskeä haitsuun sitä neljää, ja basarilla sitten joka toiselle. joko 1:lle ja 3:lle, tai 2:lle ja 4:lle No pääasia on rytmin tajuaminen. Lopulta voit mennä peruskomppiin. Vaihtele biisiä, niin ei tylsistytä ja tempotkin vaihtelee. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista 2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita | |
![]() 25.05.2005 17:57:58 | |
Muutama kapula on mennyt jo rikki, joten olen kai sisäistänyt että kyse on lyömäsoittimesta? Jos parissa kuukaudessa on saanut _sähkörumpuja_ soittamalla muutaman kapulan rikki (olettaen, että kapuloissa ei ole ollut valmistusvirheitä tms.), niin suosittelisin kyllä kiinnittämään huomiota soittotekniikkaan, olisiko siinä jokin hieman pielessä. Itsekin kyllä olen saanut sähkörumpuja soittamalla kapulan poikki, mutta siihen meni pari vuotta eikä pari kuukautta. :) Akustisella setillähän kapulat kuluvat nopeammin, kun pellit ja kantti-iskut syövät keppejä mutta kumipädit eivät juurikaan keppejä kuluta. Siis jos tekniikka ei ole kunnossa, niin pahimmassa tapauksessa siinä saattaa keppien lisäksi kädetkin hajota :( ja niitä onkin vähän vaikeampi alkaa korjailla. Kannattaa siis ottaa ainakin pari tuntia joltakin hyvältä opettajalta ja opetella lyömään rumpua oikein, niin voi huoletta rummutella. Ja lisää vinkkejä aloittelevalle rumpalille löytyy tietenkin tuolta Rummut-palstalta, vaikkapa tuosta "Vinkkejä Aloittelevalle Rumpalille..." -ketjusta (http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=30&t=93578&o=0&co=0). | |
![]() 25.05.2005 18:31:41 | |
Kyllähän niiden kapuloiden kuulukin katketa - ajallaan. Varsinkin halpiskapuloiden. Ryhdyin rokkia soittamaan | |
![]() 25.05.2005 19:27:30 | |
No kyllä tuo katkeamistahti kuulostaa aika uskomattomalta sähkörummuilla. Muistetaan myös että kyseessä on tekniikkalaji. | |
![]() 26.05.2005 01:08:36 | |
No kyllä tuo katkeamistahti kuulostaa aika uskomattomalta sähkörummuilla. Muistetaan myös että kyseessä on tekniikkalaji. Tähän voisin mainita, että en ole saanut ainoatakaan kapulaa pääskäksi lyötyä. Kuitenkin harjoitusta tulee aika runsaasti. Luultavasti minun tekniikka ei ole siellä päinkään, mutta paksummilla kapuloilla tuleepi soiteltua, koska lihaskoordinaatio pitää saada vielä kuosiin, ennenkuin niillä riisitikuilla rupiaa soittamaan. Niillä tikuilla tulee liian helposti muuten soitettua liian lujaa. Niistä kuitenkin lähtee yllättävän kova ääni, vaikka isku tuntuu kovinkin hentoiselta. Erittäin paljon mukavampi niillä on soittaa, mutta mieluummin harjoittelen ensin kestävyyttä painavemilla kapuloilla vai? Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista 2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita | |
![]() 01.06.2005 09:14:07 | |
Joo, eli kuten funkylortd sanoi, perusbiitti ensin pois päiväjärjestyksestä. Sen jälkeen muita variaatioita perusbiitistä, kuten esim. joka toisella kierrolla kaksi bassoiskua, sen jälkeen jotain erittäin hitaita fillejä, sillä vanhana rumpalina voin sanoa, että lähes kaikki rumpujen soitossa pitää aloittaa hitaasti. Sitten tuplakuvioihin: Kun perusbiitti & variaatiot ovat jo helppoja/helpohkoja soittaa, voi komppikulkua alkaa maustamaan pienellä tupla-burstilla; eli soitat perusbiittiä esimerkiksi 4 tahtia, jonka jälkeen tahdissa pysyen esim. vasen-oikea tupliin, ja 2 iskua samaan lautaseen. Ja kuten aina, aloita tuplien soitto aina hitaasti, hitaasti. Muutamia niksejä Pedaaleilla ollessa: aseta setti hieman vinoon oikealle, että oikean puolen pedaali on setin mukaisesti "Duck-asennossa", sen jälkeen asetat vasemman pedaalin lähestulkoon samaan muotoon. Ota throne (rumpupenkki) keskelle pedaaleja, etäisyys on yleensä soittajakohtaista, mutta itse olen suosinut opetustehtävissä kyseistä: Selkä suorana istuessa kädet lähes suorina yltää lyömään tomit läpi. Ja palataampa taas tähän tuplakuvioihin: noniin, eli: kun pedaalit ovat asetettu hyvin ja etäisyys.. ihan mikä tahansa voit aloittaa tuplien treenauksen. Snare kannattaa asettaa haarojen väliin, sillä se on mukava tuki sisäreisille, ja komppaaminen on lähes mahdotonta jos sen asettaisi vasemman jalan viereen. Eli: nosta jalkasi niin, että varpaiden ensimmäiset liitosnivelet erottavat muun nilkan; vain varpaat pedaalilla. Tätä kutsutaan Heels-up tenkiikaksi. Kun aloitat itse soiton, käytä pohjelihaksia polkemiseen, muista: jalat EIVÄT saa pomppia/hyppiä pedaalien päällä. Heels-up tekniikka on hitailla nopeuksilla hieman tönkkö aluksi, mutta siitä pääsee ohi, sitten vaan polkemaan. Toivottavasti näistä neuvoista oli jotain apua, mutta onnea soittajan tielle! | |
![]() 01.06.2005 16:38:48 | |
Pari sanaa rudimenteista. Itselläni kesti _todella_ pitkään oppia tavallinen tuplaiskupäristys. Luulin virheellisesti, että pärinä on aina pakko pystyä tekemään raa'asti sormilla hyödyntämättä lainkaan pomppua. Eihän siitä mitään tullut, kun en mitenkään pystynyt sellaisiin nopeuksiin, että se oikeasti kuulostaisi pärinältä. Nyt viisaampana (?) uskaltaisin väittää, että kannattaa aluksi treenata pärinää pompun avulla. Pomput on yritettävä saada mahdollisimman täsmällisiksi siten, että yhdelle kädelle tulee vain kaksi iskua peräkkäin. Tähän auttaa erittäin hitaalla tempolla harjoittelu. Sormitekniikkaa kannattaa harjoitella pomputuksen rinnalla siten, että pyrkii vähän kerrallaan nostamaan pärinässä sitä nopeusrajaa, jolloin on siirryttävä sormilla tehdyistä tuplaiskuista pomputukseen. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. | |
![]() 02.06.2005 13:01:24 | |
No jos huvikseen vaan paukuttelety niin ei mitään, mutta jos haluut ihan alkaa esim. soittaa jossain bändissä ni kannattais alkaa harjotella näitä perusasioita, komppeja sun muuta vastaavaa. | |
![]() 02.06.2005 18:36:24 | |
No jos huvikseen vaan paukuttelety niin ei mitään, mutta jos haluut ihan alkaa esim. soittaa jossain bändissä ni kannattais alkaa harjotella näitä perusasioita, komppeja sun muuta vastaavaa. Näin on. Pelkällä beat-kompilla pääsee jo huomattavan pitkälle. Ja hyvää harjoitusta bändisoittoa varten on levyjen päälle soittaminen. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. | |
![]() 02.06.2005 20:56:32 | |
Näin on. Pelkällä beat-kompilla pääsee jo huomattavan pitkälle. Ja hyvää harjoitusta bändisoittoa varten on levyjen päälle soittaminen. Kannattaa myös muistaa, että bändin kanssa EI sitten soiteta päälle, vaan pikemminkin alle. Siis mä en oo holler back girl, vaan mä oon ihan B A N A A N I. | |
![]() 07.06.2005 11:49:10 | |
Itse kun joskus soitin rumpuja niin käytin tuota Leevi Leppäsen Rokkaacat rummut- kirjaa ja eikös se oo ihan hyvä? Siinä on jotakin 40. bassorumpu variaatiota tuosta perusbiitistä ja siinä tulee cd, jossa ensin kuule miltä komppi kuulostaa ja sitten on vähän taukoa jotta voi yrittää ite perässä soittaa samaa. Suosittelen Koskaan ei ole tarpeeksi viisas oppiakseen jotain uutta | |
![]() 10.06.2005 10:32:23 | |
Ei muuta ku rummut palstalle lueskelemaan mitä ihmeellisimpiä juttuja vaikkapa kalvovalinnoista ja pedaalien nuijista. Ja voit myös ostaa jonkin rumpugurun DVD:n tai live-DVD:n. Esim Slayerin dvd on kovaa kamaa jos slayer iskee. Niitä katsomalla saa kokonaan uutta puhtia ja intoa! ja takaisin sorvin ääreen... Lähdön Aika mp3-sivu -- Verkkokauppasi on patentoitu! | |
![]() 11.06.2005 09:49:18 | |
"jos slayer iskee"??? :) Miten niin "jos"? Onkin potuttanut se, että diggaa Slayeristä ym. vastaavista bändeistä. Ei ihan niitä ekoja play-along bändejä. Soiton opettelu olisi helpompaa humppafanina. Kiitokset muuten kaikille vinkeistä, nyt vain pitää alkaa toteuttamaan ! Mutta Sauna Open keikan jälkeen tiedän yhden asian minkä osaan tehdä kuten Dave !! www.slayer.fi/fcslayer/ | |
![]() 23.09.2005 18:12:25 | |
ei se katkeilu mitää. voihan siinä olla jotai pientä tekemistä siin sun tekniikan knas mut älä ota siit mitää paniikkia. ja jos jaksaa treenata intensiivisesti ni ei tarvii edes rumputunteja. tarpeeks olet korvat hörölläs et mitä vois soittaa. sillai mäki oon oppinu vaikka mitä :) ja kannattaa ruveta harkittee kunnon settiä ;) siitä sä saat enemmän irti ku semmosista leluista :D onnea reenaamiseen.. kärsivällisyyttä mukaan!! :) Rumpuja soitetaan tunteella ja asenteella.. tekniikka jää kakkoseks! | |
![]() 04.10.2005 20:02:01 | |
ja jos jaksaa treenata intensiivisesti ni ei tarvii edes rumputunteja. En sanoisi noin. Olen muutaman vuoden aikana treenannut enemmän ja vähemmän ja kyllä tässä vaiheessa kun pitäisi noiden Slayereiden alkaa taittua mieleen hiipii että olisiko sittenkin kannattanut mennä sinne tunnille hoitamaan tekniikka varmasti kuntoon. Ja tunneilla käymättäkin olen aivan varma siitä, ettei niistä haittaa ole. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)