Aihe: Rumpukoneella levyä tekemään?
1 2 3
James Mc Brown
22.04.2003 22:31:12

Smashing Pumpkins, anyone?
Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us.
Jami
22.04.2003 22:40:38

Ruvetaan Ossi vitsailemaan pikaviestein. Kun ei nämä näytä mitään tietävän eikä mistään ymmärtävän.

masentaa. taidan mennä maate.
lxi
22.04.2003 23:06:55
Kun ei nämä näytä mitään tietävän eikä mistään ymmärtävän.

Mikäs, Jami, teikäläistä nyt oikein risoo?
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Marlowe
22.04.2003 23:10:30 (muokattu 22.04.2003 23:13:14)
Muistelisin, että ensimmäinen levy jossa on käytetty rumpukonetta on J. J. Calen "Naturally" (1971), vai mahtaako joku tietää vielä aikaisemman version?

Sly & The Family Stonen "There Is a Riot Going Onilla" (julkaistiin samoihin aikoihin, marraskuussa 1971) rumpukone tiettävästi naksuttaa jo mukana, mutta osaako joku heittää pöytään vielä varhaisemman nimen?

Pitääköhän se viidakkolegenda paikkansa, että Kirka olisi aikoinaan pyrkinyt laulajaksi Deep Purpleen? Tähän tarinaan törmää aika ajoin.

Heh, niinhän sitä tosiaan kerrotaan. = )
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
Jami
22.04.2003 23:16:12 (muokattu 22.04.2003 23:17:43)

Mikäs, Jami, teikäläistä nyt oikein risoo?

Ikärasismi. Kun vanhat koittaa väliin heittää hyvää herjaa ja nuoriso vaan jatkaa typeryyksistään jauhamista. tana.

Eiku väsyttää ja tympäsee. Meen maate. Öitä.

EDIT: Hyvä läppä Ossilta eikä kukaa noteeraa. Eli ei tajua. Masentaa se sellainen.
Ossi
22.04.2003 23:56:24

Ikärasismi. Kun vanhat koittaa väliin heittää hyvää herjaa ja nuoriso vaan jatkaa typeryyksistään jauhamista. tana.

EDIT: Hyvä läppä Ossilta eikä kukaa noteeraa. Eli ei tajua. Masentaa se sellainen.

Nooo. Heitin oikeastaan ihan hatusta tuommoisen turhan "välispiikin", josta ei todellakaan löydy lisävalaisua lindon esittämään kysymykseen ja on siltä osin asiaton, mutta ajattelin vaan vähän keventää.

Hmm... mitenkäs tämän nyt muotoilisi, ettei kukaan käy päälle? Yllättävän monet musiikillisesti täys'painoiset levyt sisältävät koneellista meininkiä, myös, ja monesti varsinkin rumpuosastolla. Maailmanluokan hiteissä taitaa kyllä olla koneiden ohella useimmiten kehissä myös oikea rumpali.

Koneilla päästään musassakin nykyisin aika uskomattomiin lopputuloksiin, mutta härvelit eivät osaa heittää hetken mielijohteesta esim. jotain minimalistista mutta megalomaanisen musikaalista tomifilliä johonkin kymmenentuhannentaalan kohtaan. Ja siinä lienee se pieni, mutta oleellinen ero.
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
welho
23.04.2003 00:19:35

Maailmanluokan hiteissä taitaa kyllä olla koneiden ohella useimmiten kehissä myös oikea rumpali.

Jep.

Jonninverran oon lueskellut juttuja isosta maailmasta ja siellä tuntuu olevan tiukka rumpali monesti studiossa vaikka tehdäänkin ns. konehenkistä musaa(R&B, räpäytys, poika/tyttöbändit ym, ym)

Rumpali soittelee biiseihin juttuja joita käytetään sittemmin hyväksi. Leikataa, pätkitään, säädetään, käännetään, väännetään ym.ym

Vaikka lopputulos levyltä kuulostaa konemeiningiltä on siellä ollut kuitenkin oikea rumpsuttelija ainakin hengessä mukana ja ilmankos ne myy mijuunia=)

Kuuntelin tuon pätkän ja ihan asiallisellehan nuo rummut kuulosti. Toki sen heti huomaa notta konehan se siellä tupsuttelee joten kannattaa vielä katsella josko oikea rumpali löytyisi ja jättää nuo konehärpätykset biisien demoamiseen ym.

Liverummun rinnalla kannattaa toki koittaa kaikenmaailman rävellystä mutta ei oikeaa rumpalia voita mikään=)

On se aito vaan niinpaljon paremman kuuloista. Varsinkin tällaisessa rock- henkisessä jyystössä.

Nam...
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
Ensentiume
23.04.2003 08:19:42

King Diamondin The Eye-lätyllä konerummut kans..
"That is not dead which can eternal lie, And with strange aeons even death may die."
lindo
23.04.2003 09:53:50 (muokattu 23.04.2003 09:56:58)
Kuuntelin tuon pätkän ja ihan asiallisellehan nuo rummut kuulosti. Toki sen heti huomaa notta konehan se siellä tupsuttelee joten kannattaa vielä katsella josko oikea rumpali löytyisi ja jättää nuo konehärpätykset biisien demoamiseen ym.

Liverummun rinnalla kannattaa toki koittaa kaikenmaailman rävellystä mutta ei oikeaa rumpalia voita mikään=)

On se aito vaan niinpaljon paremman kuuloista. Varsinkin tällaisessa rock- henkisessä jyystössä.

Nam...

No niin, tulihan se mielipidekin sieltä!

Ossi ja Welho, molemmat puhutte niin totta niin totta, esim. noista suuren maailman jutuista...olen samaa mieltä että kyllä siellä on aika usein oikeat ukot niitä looppeja nakuttamassa joista sitten kyhätään lopulliset versiot. Miks ne käyttäis jotai valmiita loopeja joistain sample levyistä joita voi käyttää kaikki pilipali ukot joka kotistudiossa, kun niillä on varaa palkata siihen hommaan ammattimies...

Ja kyllähän sitä rumpukoneella on tehty paljon hittilevyjä esim. Smashing Pumpkinsin Ava Adore, eikä kukaan sen kummemmin sitä ala kuuntelee koska se on niin selvä asia mutta jos aletaan tekee musaa jossa perinteisesti on käytetty oikeaa rumpalia, koneella, niin kyllä siitä joku ottaa nokkiinsa, tästä oli hyvä eism. toi Gary Mooren Wild Frontier-levy.

Niin, kyllä me käytettäis oikeeta rumpalia jos sellanen jostai löytyis, mutta kun kaikki rumpalit on niin paskoja ja omahyväsiä...tyyliin:" näin mä oon aina soittanu..." "...emmää osaa tollasta soittaa..."

...ja yks toinen asia joka vituttaa on se että kun rumpali tulee kokeilemaan, se sanoo jo koesoitto tilanteessa että, "jätetään tää kohta pois tästä biisistä" johon me että "no se kohta on kyllä ollut siinä jo 2-3 vuotta, eli jos ei nyt kuitenkaan..." jonka jälkeen KO. tyypistä ei sitten kuulu mitään.

Unelmarumpali ois jotai Travis Barker (Blink 182) ja Aki Hakala (The Rasmus) väli maastoa :)
eli kaikki halukkaat yhteyttä ottamaan...

Ps. Welho, onko toi sun oma setti tossa kuvassa?
On muuten aika korkeella pellit sulla, jos on, mutta meiniki näyttää olevan kovaa :)
I don't belive anything, if i don't see it first
paavi
23.04.2003 10:17:02
Nahkis puhui, kuinka konerummutkin voi kääntää edukseen. Tämä on minunkin mielestäni oleellinen asia tässä. Konerummuilla ei kannata lähteä imitoimaan oikeaa rumpalia, siinä häviää aina. Varsinkin tietenkin livenä. Mutta konerummuilla saattaa saada juuri oikeanlaista karua tunnelmaa, jos sellaista hakee.

Minusta konetta kannattaa käyttää enemmänkin klikin tai "säkätysloopin" tavoin, eli luomaan vankan pohjan, johon sitten lisätä muilla soittimilla nyansseja päälle. Siihen päällehän voi itse lyödä vaikka djembellä tai millä tahansa kattilalla vaikka polyrytmiikkaa päälle.

Näin lähtisin itse sooloprojektissa liikkeelle, jos sellaista olisi. Rumpalia kun on niin vaikeaa saada mukaan tuollaisiin projekteihin ja rumpujen äänityskin on sen verran vaativaa. Vastapainoksi äänittäisin kuitenkin lauluja ilman mitään rytmisoittimia.
Jos soittaisin humppaa, en olisi niin ahdistunut.
sormunen
23.04.2003 11:07:20
Nahkis puhui, kuinka konerummutkin voi kääntää edukseen. Tämä on minunkin mielestäni oleellinen asia tässä. Konerummuilla ei kannata lähteä imitoimaan oikeaa rumpalia, siinä häviää aina.

Tässä se olennainen pointti on. Työkalut valitaan sen mukaan mitä tarvitaan ja ovathan nimenomaan studiosoittajatkin työkaluja.

Sitten taas bändihommassa bändi tekee itselleen käsialan, koska kyse on luovasta toiminnasta eikä niinkään ihmisten työllistämisestä. Jossain Nuspiritissa, mitä pidetään konekamana, lavalla saattaa puuhailla tusinan verran jazzukkeleita ja niillä tehdään se soundi. Toisaalta taas esimerkiksi Depeche Mode on alusta lähtien treenannut nimenomaan koneita ja on jo pitkään ollut suurin piirtein ainoa oikeasti vaarallisen kuuloinen stadionrockbändi.

Oli se työkalu mikä tahansa, pitää miettiä sen paikka draamassa ja tehdä sen mukaan. Jos on sitä mieltä, että konenakutus -80-luvulta on ja juuri sitä mitä hakee, niin silloin sitä pitää käyttää.

Oikeestaan ainoa, mistä kannattaisi pitää näpit erossa, on toi "melkein" -juttu. Siis humppabändien mallinnusmeininki.

Tietyllä tavalla silloista konemaailmaahan imitoi Leppäsen Zapekin 70-80-lukujen taitteessa, kun hän saattoi nakuttaa C.C.Lessiä vartin verran ennenkuin muu bändi -Bluesounds siis- tuli edes lavalle.

Pitää tehdä tasan niinkuin itse haluaa. Ja mitä mieleen juolahtaa. Jos homma vaatii jotain käsittelytapaa, niin silloin pitää niin tehdä välittämättä ulkopuolisten mielipiteistä.
Notefix
23.04.2003 11:41:20

Onko kukaan tehnyt levyä, siis ihan julkaisu tarkoitukseen tullutta levyä, rumpukoneella?

Kannattaako?..

Niin, siis mitä? Vaikka kuinka moni....varmaan suurin osa tänä päivänä.

Joissain on looppia taustalla, jossakin ohjelmointia, joissain oikeata rumpalia osin...kaikki variaatiot ovat ihan arkipäivää.

Mun mielestä hirveän iso osa luovaa musantekemistä on juuri näillä koneohjelmoijilla. Sieltä tulee aivan helvetin hienoa soundia ja tuoreita ideoita. Koko rytmikenttä on muuttunut tuon ansiosta. Ja sen tekeminen on vieläpä helvetin haastavaa! Olen yrittänyt katsastaa ja tehdäkin tuollaisia juttuja, rumpalin avustuksella ja ohjelmoimalla ja eioo helppoo. Onneksi löytyy hyviä osaajia.

Mielenkiintoista on se, että monet nuoret rumpalit ovat omaan soittoonsa osanneet hyödyntää konepuolien hemmojen juttuja ja näin luoda orgaanista, uutta musaa. Esim joku Mäkynen ei ole tyytynyt pelkästään jazzrumpalin osaan, vaan heittää aivan helvetin hienoa, omaa uutta soundia. Tai vaikkapa Samuli Koskinen...monista ulkomaalaisista puhumattakaan.
welho
23.04.2003 23:58:48

Niin, kyllä me käytettäis oikeeta rumpalia jos sellanen jostai löytyis, mutta kun kaikki rumpalit on niin paskoja ja omahyväsiä...tyyliin:" näin mä oon aina soittanu..." "...emmää osaa tollasta soittaa..."

Unelmarumpali ois jotai Travis Barker (Blink 182) ja Aki Hakala (The Rasmus) väli maastoa :)
eli kaikki halukkaat yhteyttä ottamaan...

Vai että on hankalia tapauksia tullut vastaan. Se on kyllä syvältä mutta toisaalta jos on havaittavissa tuollaisia asennevammoja on ehkä parempi ettei kyseiset rumpalit ole bändiin päätynyt.

Elkäähän vielä heittäkö toivoa vaan jatkakaa etsintää. Kyllä jostain löytyy vielä hyvä tyyppi. Suomi on rumpaleita puoliksi pullollaan=)

Ps. Welho, onko toi sun oma setti tossa kuvassa?

Kyllä siinä taitaa mun rumpuloita olla=)
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
JKantonen
25.04.2003 10:02:20
Suomalaisista bändeistä jonkinlaiseen kulttisuosioon yltänyt This Empty Flow myös käytti rumpukonetta. Eipä se oikein aidolla rumpalilla sama fiilis olisi syntynytkään.
Grapevine
25.04.2003 10:05:00 (muokattu 25.04.2003 10:25:41)

ekkös tiänny?

En muista, vai olikse vaan toi Over tö hills änd faarovei biisi...siinä on rumpukone paitsi kuulema ne tomit...
kuuntelemal se selvii :)

Outoa...
Grapevine
25.04.2003 10:08:31
Mulla on meneillään otsikon mukainen projekti, mutta koneen päälle kaatui luraus Jäggua ja härveli otti siitä niin itteensä että jouduin turvautumaan rumpaliin.

Pitäisköhän ottaa vähän... varovaisemmin? ;)
Grapevine
25.04.2003 10:09:47
Muistelisin, että ensimmäinen levy jossa on käytetty rumpukonetta on J. J. Calen "Naturally" (1971), vai mahtaako joku tietää vielä aikaisemman version?

(Rumpuloopille tehty biisi oli hitti jo pari vuotta aikaisemmin, mutta sen nyt kaikki varmaan jo tiesivätkin 8-)

.

Enkä tiennyt! Mikä biisi se oli? Kerro ihmeessä.
Grapevine
25.04.2003 10:16:20 (muokattu 25.04.2003 10:18:02)

Joo, nuoriso on tyhmää porukkaa. Mutta yksi hyvä puoli heissä on(ainakin itsensä kannalta): he osaavat suhtautua elämään huumorilla.

Kyllähän minä sitä Ossin läppää kommentoin, mutta tiedän jopa vanhuksia joiden mielestä se olisi ollut huono läppä. Minun mielestäni se oli kyllä hyvä. En muuten olisi vaivautunut kommentoimaankaan:)

Just keep that going!
jPekka
25.04.2003 15:43:33

Enkä tiennyt! Mikä biisi se oli? Kerro ihmeessä.

Napoleon XIV:n "They're Coming to take Me Away, Ha-Ha!", itse asiassa peräti vuodelta 1966.

Ja se rumpulooppi oli sitä konkreettisesti: nauhasta leikattu ja liimattu silmukka.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)