Aihe: Reseptiotutkimusta yms.
1
wrshredder
25.05.2005 10:06:51
Luin juuri suomenkielisen kirjan Paganinin elämästä.. siinä oli varsin paljon aikalaisten kommentteja viululegendasta..
Ja oli hyvä tuo "paholaisen viuluniekka" niminen kirja..
"I can play ANYTHING!" - Vladimir Horowitz
Joonas
26.05.2005 18:57:23
Megatherium, anyone?

Sori nosto...

J.
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
etnopoju
26.05.2005 19:07:12

Mulla ei ainakaan ole tietoa ihmelapsiksi leimatuista lapsista ennen Mozartin aikaa, mikä tietysti saattaa johtua tiedon puutteesta.

"ihmelapseus" on suhteellista ja sitä on ollut aina.

kuinka tarkkaa tietoa tarviit?

http://en.wikipedia.org on aika hyvä, jos tarttee vain sellaista yleistä tietoa.
LNA
27.05.2005 12:07:13

Olen reseptionisti, mutten tiedä mitään reseptioista.
Tänään en sorru. Bella Italia #11
Joonas
27.05.2005 12:28:07
"ihmelapseus" on suhteellista ja sitä on ollut aina.

kuinka tarkkaa tietoa tarviit?

http://en.wikipedia.org on aika hyvä, jos tarttee vain sellaista yleistä tietoa.

No sanotaan nyt, että sen verran tarkkaa, et voin kirjottaa pokalla ihmelapsibuumista 1700-luvun loppupuolella. Tiedän Kantin aikanaan tuota neroutta pohtineen ennen Mozartia ja Schopenhauerin jälkikäteen (1800-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä). Muita nerouden/lahjakkuuden tms. määrittelemiseen aikaansa käyttäneitä filosofeja ei tule mieleen (oke, oikeesti kaivoin noikin wikipediasta...)

Onko tää vaan mun pääkopansisäinen tää illuusio tästä 1700-luvun loppupuolen ihmelapsibuumista? Uskallanko väittää, että valistuskauden "järkimaailmassa" tuollainen ihmelapseus olisi noussut ennenkuulumattomaan suosioon "markkinointikikkana"?

Schopenhauerin filosofoinnin myötä ihmelapseus pureutuu enemmänkin tonne romanttiseen aikakauteen, ja Mozart - Neron muotokuva kirjassa muistaakseni puhutaan jotain sellaista, että "lahjakkuus" keksittiin vasta 1800-luvulla. Pitänee kaivaa tuo kirja esiin.

Hitto, mähän hurahdan kohta tähän musiikkitieteeseen ihan liiaksi. Ei vaan, oikeesti meen lukeen markkinointia pitkänä, niin saan näihin reseptiojuttuihin vähän erilaisen katsantokannan :)

J.
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)