Aihe: Beetasalpaajat! 1 | |
---|---|
![]() 24.05.2005 22:15:09 | |
Ajattelin kirjoittaa asiani myös tänne, koska luulen että tälläiset aineet ovat klassikoilla käytetyimpiä. Elikkäs onko kellään kokemusta? Asiaan on herännyt kiinnostus tulevien kisojeni myötä. Kenties pystyisin kyseisillä aineilla parantamaan suoritustani. Itse koen että en oikeasti tarvitse kyseisiä aineita koska esiintyminen ei ole ollut minulle koskaan ylipääsemätön asia. Siis ei ole mitään paniikkihäiriöitä, ahdistuneisuutta tai pyörtymistä tms. "Normaalia" jännitystä kuitenkin esiintyy..kädet tärisee, olo on epävakaa, pelottaa, ei pysty olemaan vapautunut, ruumis on jonkin verran jäykkänä. Tälläiset oireet tietenkin katoaisivat esiintymisrutiinin myötä. Kysymys onkin vain siitä, että jos pystyisin soittamaan vielä hiukan paremmin kyseisten lääkkeiden avulla. "Oikeaa" tarvetta minulla ei kyseisiin lääkkeisiin ole. Onko ihmisillä kokemusta Xanorista? (käsittääkseni ei beetasalpaaja vaan jokin voimakkaampi lääke) Ystäväni, joka on muusikko, käyttää tätä lääkettä, koska ei pysty oikeasti hoitamaan työtäänsä ilman sitä. Olen myös kuullut propolista jota on kehuttu. Kaikki mahdolliset asialliset ja rakentavat kommentit otetaan vastaan. Kiitos. | |
![]() 24.05.2005 22:29:56 (muokattu 24.05.2005 22:32:34) | |
En ole kyseistä ainetta tarvinnut, mutta sen tiedän että soittotaitoa ne eivät paranna. Toisin sanoen niistä ei siis ole "dopingiksi", jolla automaattisesti parannat suoritustasi. Jos et siis kärsi niin pahasta esiintymisjännityksestä, että esiintymiset menevät sen takia kauttaaltaan pieleen, niin enpä usko että beetasalpaajiakaan tarvitset. Normaalia esiintymisjännitystä ilmenee kaikilla, ja oikein kanavoituna se saattaa jopa olla parempi suorituksen kannalta kuin lääkkeet. Joku tuttu joka noita kokeili sanoi, että tärinä hävisi mutta niin hävisi myös kaikki into soitosta. Ainakin hänellä lääkkeet siis latistivat tulkintaa. Ja jos kerran kilpailusta on kysymys, niin ammattituomaristo kyllä näkee kilpailijan taidot vaikka jännitystä olisikin suorituksessa mukana. Sanoisin, ettei noihin kannata totuttautua, ellei niitä todella tarvitse. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" | |
![]() 01.06.2005 16:32:58 | |
Propranololi, jota SamiP todennäköisesti tarkoittaa, ja muut beetasalpaajat alentavat sydämen sykettä. Ne kyllä tehoavat jännityksestä johtuvaan tykyttelyyn. Monet esiintyjät hillitsevät ramppikuumetta beetasalpaajalla. Aikanaan oli markkinoilla erinomainen (ja halpa) lääke nimeltä Cardiosedan, jota itsekin käytin. Se vaikutti nopeasti sykkeeseen ja rauhoitti tehokkaasti. Sen edullisuus koitui sen käyttäjien kohtaloksi, sitä ei kannattanut enää valmistaa tai ainakaan tuoda Suomeen. Väitetään, että sitä yhä saa Tallinnan apteekeista. Jos näin on, voin lämpimästi suositella. Xanor on rauhoittava lääke, johon kehittyy riippuvuus. Sen tarve kasvaa käytön jatkuessa. Se on erittäin tehokas jännityksen lieventäjä, mutta en oikein suosittelisi sen käyttöä muuten kuin silloin, kun jännittäminen heikentää elämän laatua. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)