Aihe: Bigsby pois kitarasta ?
1
-septimisti-
19.05.2005 20:50:28
Toivottavasti en nyt ihan metsässä ole, mutta projekti vie noin 5 minuuttia kielenvaihtoineen ja mahdolliseksi hinnaksi tulee stop-piecen kustannukset.
tommiot
19.05.2005 20:51:42
Toivottavasti en nyt ihan metsässä ole, mutta projekti vie noin 5 minuuttia kielenvaihtoineen ja mahdolliseksi hinnaksi tulee stop-piecen kustannukset.

Reikien poraus stopbarille?
Pastilli?
Juzzu
19.05.2005 20:56:39 (muokattu 19.05.2005 20:57:05)
Reikien poraus stopbarille?

Jep.
Mutta ei niiden poraukseen montaa minuuttia tuhraannu :P
Tonttoroi
kivi
19.05.2005 21:21:07 (muokattu 19.05.2005 21:21:51)
Jep.
Mutta ei niiden poraukseen montaa minuuttia tuhraannu :P

No niin taas...

Onko kyseessä trapetsi-Bigsby vai kanteen ruuvattu "hevosenkenkämalli"? Ensin mainittu lähtee siististi pois, jälkimmäinen jättää tosi rumat ruuvinreiät.

Olipa kyseessä kumpi tahansa, jos kitara on aito, parempi Gibson, kannessa on luultavasti stoptailin holkit valmiina - eiku ruuvaten kiinni. Mutta hevosenkenkä-Bigsbyä en suosittele ottamaan pois, jälki on sen verta rumaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Juzzu
19.05.2005 21:30:54 (muokattu 19.05.2005 21:34:37)
No niin taas...

No ei ainakaan minulta. Monta olet itse porannut?

Ja jos kyseessä on LP on Bigsby todennäköisesti tämä "hevosenkenkämalli" ja jos Bigsby on tehdas-asetuksena ei stop-barin reikiä ole tehty valmiiksi. Proof me wrong ja pyydän anteeksi tietenkin.

http://www.gibson.jp/gallery/photo/gcs00301.jpg
Tonttoroi
kivi
19.05.2005 21:33:08 (muokattu 19.05.2005 21:35:20)
No ei ainakaan minulta. Monta olet itse porannut?

Yhdet. Toisia en poraa, vaan jätän homman ammattilaiselle, vaikka periaatteessa homma tuli ihan bueno.

Mut en mä nyt lähtis yli 1000 euron kitaran porailua ominpäin suosittelemaan.

ja jos Bigsby on tehdas-asetuksena ei stop-barin reikiä ole tehty valmiiksi

Onko LP:hen ensiasennus-bigsbyä vai onko siihen vain optio-bigsby?

335:n bigsby-versiossa on kammen alla piilossa stoptailin holkit (olen nähnyt). Miksei LP:ssä?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Juzzu
19.05.2005 21:37:12
Mut en mä nyt lähtis yli 1000 euron kitaran porailua ominpäin suosittelemaan.

No joo. Onhan se näin.

335:n bigsby-versiossa on kammen alla piilossa stoptailin holkit. Miksei LP:ssä?

Kah...! Mun tietoni ovat vaan maailman varminta tietoa eli interneetsistä omaksuttu - Gibsonin Bigsby-LP:a en ole tuolla silmällä kourassa katsellut. Hmm.. No kai sitten LP:iinkin ois voitu tuollaiset reiät tehdä jos kerran 335:n myöskin...
Tonttoroi
kivi
19.05.2005 21:40:45
http://www.gibson.jp/gallery/photo/gcs00301.jpg

Eihän tuo ole ensiasennuskampi? Gibsonilla on Bigsbyn lisenssi, joten ainakin kaikissa järkevän ikäisissä ja sitä uudemmissa Giban ensiasennus-bigsbyissä lukee Gibson.

Jos kitara on niin vanha, ettei lue, ei sille myöskään kannata tehdä mitään konsultoimatta asiantuntijoita. Saattaa olla tyyris kitara.

Mulla oli kerran romu L5S tai L6 jossa oli horseshoe Gibson-bigsby. Siinäkin oli muuten stoptailin holkit alla, kun kammen otin pois. Nyt se kampi on mulla SG:ssä...
(Handsome Dick Manitoba)    
Juzzu
19.05.2005 21:42:48 (muokattu 19.05.2005 21:51:28)
Jos oikein nyt tulkitsen niin tässä ei ainakaan ole stop-barin holkkeja.
http://www.dejablue.com/salestuff/58-historic/bigsby-body-front-sm.jpg

Stop-barin kiinnityspisteiden etäisyys kun on isompi kuin tune-o-maticissa, joten holkkien pitäisi näkyä bigsbyn runkoa leveämmällä...

Tune-o-matic n. 74mm
Stop-bar n. 82mm

Holkin paikathan olisivat suurin piirten tuon kaulamikin vola-potikan 'korkeudella', suurin piirtein tuossa missä nyt näkyy bigsbyssä nuo pienehköt ruuvit.
Tonttoroi
kivi
19.05.2005 21:47:29
Jos oikein nyt tulkitsen niin tässä ei ainakaan ole stop-barin holkkeja.
http://www.dejablue.com/salestuff/58-historic/bigsby-body-front-sm.jpg

Stop-barin kiinnityspisteiden etäisyys kun on isompi kuin tune-o-maticissa, joten holkkien pitäisi näkyä bigsbyn runkoa leveämmällä...

Oikeassa olet. Oliskohan ne maskattu piiloon samalla kun pleksin kiinnitysruuvin jälki, joka näkyy just ja just punaiseksi maskattuna? Tai sitten niitä ei tosiaan ole, kun kyse on historic-mallista.

Fox, tuu auttamaaan! Me ei tiedetäää!
:-O
(Handsome Dick Manitoba)    
Juzzu
19.05.2005 21:48:28
Fox, tuu auttamaaan! Me ei tiedetäää!
:-O

Joo ei pitäis lähtee tähän ollenkaan, antais vaan Voksin hoitaa homma ;o)
Tonttoroi
kivi
19.05.2005 21:49:40
Joo ei pitäis lähtee tähän ollenkaan, antais vaan Voksin hoitaa homma ;o)

Pikaviesti lähti. Kohta se tulee viikset väpättäen jakamaan oikeaa tietoa.
:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
Juzzu
19.05.2005 21:55:07 (muokattu 19.05.2005 21:55:27)
Oliskohan ne maskattu piiloon samalla kun pleksin kiinnitysruuvin jälki, joka näkyy just ja just punaiseksi maskattuna? Tai sitten niitä ei tosiaan ole, kun kyse on historic-mallista.

Mun mielestä historicit toimitetaan pleksi irrallaan ja uusi omistaja saa päättää laittaako sen sitten vai nou.... Vai tehtiinköhän näin sittenkin post '02 standardien kanssa...

Kello on monta, ei osaa, ei kykene, lähden moikkaamaan nukkumattia.
Tonttoroi
fox
19.05.2005 22:17:11

Pikaviesti lähti. Kohta se tulee viikset väpättäen jakamaan oikeaa tietoa.
:-)

Tässä oon, mutta "oikea tieto" voi olla *hih* kiven alla.. No joo, lähdetään siitä, että Bigsbyjä on LP-kitaroihin laitettu pitkää ja lyhyttä, pitkissä on 95% varmuudella teksti Bigsby Made in USA valettuna siihen jatkopalaan, asennettaessa reijät on stop-baria varten tallella, voivat tosin olla tulpattuina. Lyhyessä "horseshoe" Bigsbyssä on alakaareen stanssattuna usein "Gibson" jos on tehtaalla laitettu, jos on jälkiasennus niin silloinhan siinä tietysti lukee stanssattuna että Bigsby. Tehtaalaisissa ei ole reikiä stop-baria varten, kun käsittääkseni tuo lyhyt Bigsby oli aikaisemmin lähinnä erikoistilaus-kamaa. 300-sarjan semeissä muuten tuo Bigsby tulee taaemmas, ja siinä on usein "Custom Made"-laatta kannessa, jonka alla on nuo holkin reiät (joskus jopa holkitkin.. Ihan vakiona tehtiin vaan 1952 -1960 Customia ja Standardia Bigsbyllä, ja kaikki muut on optiolla..tai custom-hommana.
Kiven L-6S:n Bigsby on varmasti ollu jälkiasennushomma..
Bigsbyn poistaminen nykyisestä kitarasta vaatii varmasti stop-barin reikien poraamisen, olikohan se 10 mm poralla ja penkkikoneella, sekä 4 ruuvinreiän täyttämisen..
SG-LP:ssä oli sideways-vibraa, Bigsbya ja Maestroo, suhteissa joita ei tiedä kukaan.. Ja kannessa ei vibrallisissa vehkeissä (yleensä) ollut sitte holkinreikiä (poislukien custom-hommat)
Mä oon tätä mieltä, ainakin.. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
kivi
19.05.2005 23:25:17
300-sarjan semeissä muuten tuo Bigsby tulee taaemmas, ja siinä on usein "Custom Made"-laatta kannessa, jonka alla on nuo holkin reiät (joskus jopa holkitkin..

Ok, tämä selittää havaintoni puoliakustisista.

Kiven L-6S:n Bigsby on varmasti ollu jälkiasennushomma..

Mut ilmeisesti tehtaalla, koska hevosenkenkään on stanssattu Gibson...

Ok. Tuli oikeaa tietoa. Minkäköhän ikäisestä ja mallisesta LP:stä on alunperin kysymys?
(Handsome Dick Manitoba)    
Juzzu
20.05.2005 07:22:11 (muokattu 20.05.2005 07:22:27)
olikohan se 10 mm poralla ja penkkikoneella

..muistaakseni isompi pitää olla. Voin kyllä kotosalla mitata (tosin Gotohin raudoista) paljon on mitat holkissa.

Muistelisin että ainakin joidenkin 50-luvun Bigsby-LP:ien kielimaadoitus olisi tehty nimen omaan Bigsbystä eika tallasta (?), eli B:n poisto tarkoittaisi myös uuden maadoituksen tekoa... Voipi olla myös että muistan väärin. Ja tuskin se enää noin on muutenkaan.
Tonttoroi
jPekka
20.05.2005 08:46:54

Yksi, joskaan ei erityisen "alkuperäinen", mahdollisuushan olisi pistää sen stop-peräkappaleen tilalle jonkinlainen trapetsi, Gretsch-tyyliin. Ei tarvitsisi porailla reikiä, ja jos trapetsi on levyä, niin reiätkin saattaisivat jäädä piiloon.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
Juzzu
20.05.2005 08:50:55
Yksi, joskaan ei erityisen "alkuperäinen", mahdollisuushan olisi pistää sen stop-peräkappaleen tilalle jonkinlainen trapetsi, Gretsch-tyyliin. Ei tarvitsisi porailla reikiä, ja jos trapetsi on levyä, niin reiätkin saattaisivat jäädä piiloon.

Näin olen nähnyt tehdyn wanhan liiton 50-luvun Les Pauleille joihin ei ole haluttu porata stop-tailin reikiä mutta bigsbystä on haluttu päästä eroon. Ei niistä ny ihan kuolettavan nättejä ole tullut sellaisen tailpiecen kanssa mutta ovathan periaatteessa "pulttaa-kiinni" -työtä vaille orkkiskunnossa.
Tonttoroi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)