Aihe: Mikä on vaikein soitin soittaa?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
kontrabasisti
12.05.2005 22:14:21
Tämä oli vähän tarkoituksella tällanen mielipiteiden vaihto, eikä oikeaa vastausta tosiaankaan ole... :)
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
JPQ
13.05.2005 01:24:19

Mitenkäs toi theremin? ;)

Sanoisin on vaikea kuten ne jotka sanoinkin jo jos oikeasti hyvä ajattelet olla...
Ukko
15.05.2005 14:57:15

Se on ilman muuta laulaminen.
biibob
16.05.2005 00:32:02

Kyllä, se joka laulaa yökuningattaren aarian, on kyllä huippulaulaja. Näitähän mezzo-sopraanoita ei maailmasta liian montaa löydy.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
sellisti
16.05.2005 00:52:20
Kyllä, se joka laulaa yökuningattaren aarian, on kyllä huippulaulaja. Näitähän mezzo-sopraanoita ei maailmasta liian montaa löydy.

Joskin kyseessä on koloratuurisopraano. Mutta heitä ei tosiaan valtavasti ole. Laulu on muutenkin aika hyvä ehdotus tähän aiheeseen.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
biibob
16.05.2005 00:54:22
Joskin kyseessä on koloratuurisopraano. Mutta heitä ei tosiaan valtavasti ole. Laulu on muutenkin aika hyvä ehdotus tähän aiheeseen.

Mitäs tuo mezzo-sopraano sitten tarkoittikaan? On päässyt hieman unohtumaan tuo termistö ilmeisesti.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
sellisti
16.05.2005 00:55:56
Mitäs tuo mezzo-sopraano sitten tarkoittikaan? On päässyt hieman unohtumaan tuo termistö ilmeisesti.

Mezzo-sopraano on matalampi ääniala kuin sopraano, siis enemmän alttoon päin.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
LesPaul70
16.05.2005 08:45:10 (muokattu 16.05.2005 08:47:43)
Mezzo-sopraano on matalampi ääniala kuin sopraano, siis enemmän alttoon päin.

Jep.
Eli karkeasti oopperan naisäänialat ovat korkeimmasta matalimpaan:
-Sopraano
-Mezzosopraano
-Altto

Tuon viimeisen alapuolelle toisinaan vielä omaksi luokakseen listataan kontra-altto. Nämä päätyypit sitten jaetaan usein kahteen tai useampaankin alatyyppiin mitä erilaisemmin perustein (äänen väri, tarkka ääniala jne.). Esim. koloratuurisopraanolla tarkoitetaan yleensä erityisen korkeaa sopraanoa, joka pystyy laulamaan ketteryyttä vaativia koloratuuriosia. (M.net-termeillä siis korkeaa sopraanoa, joka osaa tiluttaa äänellään.)

Vastaavat miesäänialat ovat:
-Tenori
-Baritoni
-Basso
Näissäkin on taas alatyyppejä. Myös kulttuurieroja on, erityisesti matalan baritonin (bassobaritoni) ja korkean basson raja on joskus häilyvä. Sama laulaja voi laulaa italialaisessa oopperassa bassorooleja mutta saksalaisessa baritonirooleja (esimerkki tosielämästä: John Tomlinson).

EDIT - ai niin miesäänissäkin on sitten omana ryhmänään usein vielä kontratenori, jonka ääniala on käytännössä sama kuin kontra-alton.
Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die.
sellisti
16.05.2005 13:40:03
M.net-termeillä siis korkeaa sopraanoa, joka osaa tiluttaa äänellään.

Täydellinen kuvaus..! :)
kontrabasisti
16.05.2005 18:19:35

Aivan. Laulussa on se huono puoli se, että oma instrumentti on aina mukana. Tuskin monikaan ottaa mukaan esim. kallista viuluaan, kun on lähdössä juhlimaan... Ja sen kun menettää, niin ei voi ostaa uutta tilalle. Ja jos se ääniala on pieni, ja äänen saundit "huonoja", ei voi ostaa parempaa tilalle.
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
pianistityttö
17.05.2005 09:52:13
Ja jos se ääniala on pieni, ja äänen saundit "huonoja", ei voi ostaa parempaa tilalle.

Jos noin on asiat, voi olla parempi pysyä laulamatta. "Hyvä lauluääni, mutta pilaantuu ulos tullessa", sanoi joku joskus.
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
sellisti
17.05.2005 13:33:08
Jos noin on asiat, voi olla parempi pysyä laulamatta. "Hyvä lauluääni, mutta pilaantuu ulos tullessa", sanoi joku joskus.

Voihan lauluääntään kehittää. Moni luulee omaavansa huonon lauluäänen, vaikka tosiasiassa ei vain osaa käyttää sitä oikein. Ja äänialakin voi laajentua pikku hiljaa.
LesPaul70
18.05.2005 08:24:03 (muokattu 18.05.2005 08:32:27)
Ja äänialakin voi laajentua pikku hiljaa.

Niin lauluäänessä kuin kaikissa puhallinsoittimissakin ääniala yleensä laajenee väistämättä harjoituksen ja oikean tekniikan oppimisen myötä.

Lauluäänen yksi iso puute "puute" on todellakin on siinä, että jotkut ovat saaneet syntymälahjaksi kaunisäänisemmän soittimen. Oopperassa kuulee usein (Suomessa tosin harvemmin kuin muissa maissa) laulajia, joiden tekniikka ja ilmaisu ovat virheettömiä - mutta heiltä puuttuu soundi. Sitten on taas joku Luciano Pavarotti, joka ei osaa edes lukea nuotteja, mutta on sattunut syntymään järjettömän hyväsoundiseksi. Onnen lahjojen epäreiluus korostuu vokaali-instrumentin kohdalla.

Toisekseen (kuten myös yllä todettu) loppuunkulunutta soitinta ei voi vaihtaa uuteen tuliterään. Jos soitin vahingoittuu varomattoman kohtelun seurauksena, sillä joutuu kuitenkin pärjäämään koko loppuikänsä. Aivan tavallinen kurkkutulehdus saattaa merkitä oopperalaulajalle ennenaikaista sairaseläkettä.
EDIT - tästä tulikin mieleen eräs tuttu naispuolinen (klassinen) laulaja, joka aina pidättelee aivastuksia. Hänen mukaansa aivastus suorastaan repii äänihuulia ja ääni menee pilalle jos aivastelee paljon.
Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die.
El Condor
18.05.2005 10:16:45
Niin lauluäänessä kuin kaikissa puhallinsoittimissakin ääniala yleensä laajenee väistämättä harjoituksen ja oikean tekniikan oppimisen myötä.

Itseäni huonona laulajana kiinnostaisi tieto siitä, kuinka paljon laulurekisteriä voi treenauksella kasvattaa? Tiedän, se on varmasti yksilöllistä, mutta uskoisin, että ihan suhteessa samanlaisiin laajennuksiin siinä ei pysty kuin puhallinsoittimissa (esim. vasta-alkajan todennäköinen ääniala trumpetissa n. kvintti, kymmenen vuotta soittaneen ääniala kolme oktaavia).
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
sellisti
18.05.2005 13:23:37
Sitten on taas joku Luciano Pavarotti, joka ei osaa edes lukea nuotteja, mutta on sattunut syntymään järjettömän hyväsoundiseksi.

Totta, mutta täytyy muistaa ettei se hänenkään äänensä itsestään soi komeasti, vaan paljon hänkin on työtä saanut tehdä ja harjoitustunteja käyttää oppiakseen käyttämään ääntään optimaalisesti. Hyvästäkään äänimateriaalista ei ole iloa jos ei osaa sitä käyttää.
Spiralmind
18.05.2005 16:19:45

Kandeekin ennemmin ruveta rokkilaulajaksi tyyliin Jim Morrison ja Janis Joplin. ;) Siin ei ääni mee pilalle fysiikkaa turmellessa, vaan suorastaan 'paranee' viskin siemailun seurauksena.
I am the flame that burns in every heart of man, and in the core of every star. I am Life, and the giver of Life, yet therefore knowledge of me is the knowledge of death.
Spiralmind
20.05.2005 03:38:25

Siis kun kuuntelee L.A. Womania ja vertaa debyyttialbumiin niin siinä on ääni aika paljon muuttunut muutamassa vuodessa... Mutta en mä nyt ehdottomasti sanois et se huonompi siinä on. Jonkun 'klassisten oppien' mukaan varmasti sanottais.
I am the flame that burns in every heart of man, and in the core of every star. I am Life, and the giver of Life, yet therefore knowledge of me is the knowledge of death.
wrshredder
08.06.2005 11:41:20
Olin tässä taannoin kuuntelemassa konserttia ja siellä soitti yks tyyppi haitaria , ei perskule!. siinä laitteessa on enemmän näppäimiä kun kolmesssa pianossa, ne on kooltaan jotain senttiluokkaa, eikä niitä edes NÄE soittaessa.. silti äijjä veteli kauheeta nakkia, kummatkin kädet vaan tilutti. Sen on pakko olla vaikeeta.
"I can play ANYTHING!" - Vladimir Horowitz
Uppi
10.06.2005 11:15:53
Harppu on myös tosi vaikea. Ei se kielien näppäileminen kai niinkään, vaan se pedaalien kanssa vehtaaminen. Harpussa on seitsemän (muistaakseni) pedaalia, jotka voivat olla kolmessa eri asennossa. Niillä saadaan aikaan kromaattiset muutokset. Mikä tahansa paljon kromaattisia muutoksia sisältävä kappale on harpulle tosi työläs, ja kromaattisen asteikon soittaminen siis lähes mahdotonta. Kun harpisti soittaa vaikeaa soolokappaletta, kyllä suu loksahtaa auki, kun katsoo sitä jalkatyöskentelyä. Onhan siinä sormityöskentelyssäkin omat hankaluutensa, kun välillä pitää sammuttaa kieliä, jotka eivät kuulu sointuun, ja kyllä siinä on vissiin sormet ruvella, kun ei se harpunsoitto mitään hiplausta ole, vaan niitä kieliä pitää oikeasti vetää sormenpäillä aika kovaa. Olen kuullut sanottavan, että harppu olisi vaikein orkesterisoitin (siis jonkun mielestä). Kun on se paljon muutakin kun muutaman arpeggion vetäisemistä sinne tänne. Eipä niitä harpisteja tässäkään maassa montaa ole.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)