Aihe: Ongelmallinen barokkimusiikki
1 2
sellisti
19.05.2005 13:43:10
Hohhoijaa. Tämä "Mozart ja Schubert ovat parempia kuin Bach ja kaikki barokki yhteensä" -väittely on käyty täällä jo niin moneen kertaan läpi, ja aina olet onnistunut esittämään oman näkemyksesi yhtä tehokkaasti, että onko tätä nyt taas pakko ruveta tonkimaan?? Teoreettiselta ja historialliselta kannalta olet varmaan monessa asiassa oikeassa, mutta mitä väliä sillä on, kun musiikki on kuitenkin pääasiassa tunteisiin vetoavaa ja sitä kautta täysin makuasia? Jos joku tykkää Bachista ja barokista, niin et sinä saa hänen päätään kääntymään luennoimalla sävellysteknisistä ja muista ongelmista säännöllisin väliajoin.

Harvoin olen ehdottanut lukkoa klassisella puolella, mutta nyt ehdotan.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Spiralmind
20.05.2005 04:07:18

Itse pidän sekä Mozartista, että Schubertista, että Bachista. Ei mulla ainakaan ole mitään tarvetta tehdä noiden kesken mitään vastakkainasettelua. Eri musiikkiin pitää suhtautua vähän eri tavalla ja pyrin nauttimaan kaikesta musiikista mitä kuuntelen sen ansaitsemalla tavalla. Ja musiikin kokeminen on aika subjektiivinen homma. Ja ainakin itsellä myös vaihtelee eri aikoina mielentilan mukaan aika paljon minkälaisten ominaisuuksien havaitseminen ja kokeminen musiikissa korostuu ja sitä kautta mistä pitää. Esim. n. vuosi sitten en voinut sietää Vivaldia, kun yritin kuunnella, tuntui jotenkin niin 'ällöltä', mutta viime aikoina se onkin kas kummaa kuulostanut oikein miellyttävältä. Ja toisina aikoina joku musiikki on tuntunut kolisevan tyhjyyttään, kun taas toisina aikoina samasta onkin löytänyt vaikka mitä. Se on siellä pääkopassa se musiikki ehkä enemmän kuin niillä nuottipapereilla tai ääniaaltoina ilmassa.
I am the flame that burns in every heart of man, and in the core of every star. I am Life, and the giver of Life, yet therefore knowledge of me is the knowledge of death.
sellisti
20.05.2005 13:58:38
Eri musiikkiin pitää suhtautua vähän eri tavalla

Kyllä, eikä kaikkea musiikkia voi arvioida samoilla kriteereillä. Eri aikakausien musiikki on syntynyt eri olosuhteissa ja eri lähtökohdista.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
wrshredder
20.05.2005 14:47:14
Voisiko joku kertoa mikä tämän threadin kysymys mahtoi olla..
Lähti taju kolmannen lauseen kohdalla..

Ei barokkimusiikissa mitään ongelmaa ole ,se on kuuntelijassa. eiks je.
"I can play ANYTHING!" - Vladimir Horowitz
sellisti
20.05.2005 14:48:33
Ei barokkimusiikissa mitään ongelmaa ole ,se on kuuntelijassa.

Amen. Paremmin en sano.
etnopoju
21.05.2005 13:27:41

en jaksa vielä ainakaan lukea megatheriumin kirjoitusta, mutta sanonpa vaan, että sen perusteella mitä nyt olen tähän mennessä perehtynyt, pidän joistakin barokin piirteistä paljon enemmän, kuin klassismin piirteistä. minua ei kiinnosta se klassismin narratiivisuus ja draamallisuus yhtään...
megatherium
23.05.2005 20:34:58 (muokattu 23.05.2005 20:36:18)
en jaksa vielä ainakaan lukea megatheriumin kirjoitusta, mutta sanonpa vaan, että sen perusteella mitä nyt olen tähän mennessä perehtynyt, pidän joistakin barokin piirteistä paljon enemmän, kuin klassismin piirteistä. minua ei kiinnosta se klassismin narratiivisuus ja draamallisuus yhtään...

Ei ehkä liity varsinaiseen aiheeseen, muta barokki merkitsee sanana myös järjetöntä, mieletöntä ja eriskummallista renessanssia seuranneen taidetyylisuunnan lisäksi. Eiköhän romanttiikka edusta ohjelmamusiikillisissa muodoissaan enemmänkin tätä narratiivisuutta, ei niinkään klassismin absolutismia ja objektiivisutta. Taikka kyllähän Vivaldin Vuodenajatkin on hyvin narratiivinen ja ohjelmallinen sävellys tunteen ilmaisun lisäksi.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Ed_Guy
24.05.2005 00:19:59
Selvä en enää ikinä eksy tälle alueelle. jatkakaa
"I can play everything." -Yngwie Malmsteen
sellisti
24.05.2005 00:33:46
Selvä en enää ikinä eksy tälle alueelle. jatkakaa

Älä megasta välitä, sillä iskee puhe(/kirjoitus?)ripuli toisinaan..?
wrshredder
24.05.2005 09:13:18
Mitä toi narratiivisuus romantiikan musiikissa oikein tarkoittaa.. jäi mietityttämään.
sellisti
24.05.2005 12:56:25
Mitä toi narratiivisuus romantiikan musiikissa oikein tarkoittaa.. jäi mietityttämään.

Eli siis kerronnallisuus. Eiköhän se tarkoita sitä, että romantiikan ajalle tyypillinen ohjelmamusiikki kertoo usein jonkinlaista tarinaa, eli ei ole siinä mielessä "absoluuttista" musiikkia.
J.Ahonen
24.05.2005 14:26:04
Narratiivisuus - Kerronnallisuus. Mikä hyöty on sivistyssanoilla, jotka eivät selvennä tai lyhennä mitään. Ymmärrän kyllä sanat joiden tarkoitus on täsmentää ja lyhentää. Kiinnostaisi kovasti kuulla esim. Megatheriumin mielipide asiasta. Mielestäni noiden "turhien" sivistyssanojen käyttäjien ainut tavoite on brassailu, ja antaa "sivistynyt" kuva itsestään.

Olen pahoillani, asiahan ei barokkimusiikkiin mitenkään liity.
Jäärä
24.05.2005 16:31:37 (muokattu 24.05.2005 16:33:24)
Ihmettelen vain kuinka saatat vertailla keskenään

Hä? Kuka vertaa ja kuka ihmettelee? Oletko lainannut jonkun kirjeenvaihtoa yms.?

Jossain uudemmassa tutkimuksessa väitettiin, että Bach ei ollut niin harras uskovainen, kun tähän asti on luultu. Tiedä sitten.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
wrshredder
25.05.2005 10:03:02
Eli siis kerronnallisuus. Eiköhän se tarkoita sitä, että romantiikan ajalle tyypillinen ohjelmamusiikki kertoo usein jonkinlaista tarinaa, eli ei ole siinä mielessä "absoluuttista" musiikkia.

Aivan, siitä tulikin mieleeni että mistä sitten tuon "tarinan" saa selville..
etnopoju
25.05.2005 10:58:20

Eiköhän romanttiikka edusta ohjelmamusiikillisissa muodoissaan enemmänkin tätä narratiivisuutta, ei niinkään klassismin absolutismia ja objektiivisutta. Taikka kyllähän Vivaldin Vuodenajatkin on hyvin narratiivinen ja ohjelmallinen sävellys tunteen ilmaisun lisäksi.

ei se ohjelmallisuus minua häiritse ehkä niinkään eikä narratiivisuudessa ole mitään vikaa, mut minua vaan vähän kyllästyttää se sellanen "monien koettelemusten ja kärsimysten kautta voittoon", joka on tavallaan "juonena" sävellyksessä. siis, se että siinä on sellanen lineaarisesti etenevä "objektiivinen" tarinankerronta.

en tiedä osasinko nyt selittää.
Congi
25.05.2005 17:09:49
Barokkimusiikin yksi ongelmallinen piirre, jos kohta toinenkin, on se, että barokkimusiikki .....

Sinun teksteissä on enemmän ongelmallisia piirteitä kun kaikilla yhteensä.
T.Congi
etnopoju
25.05.2005 17:24:34

Sinun teksteissä on enemmän ongelmallisia piirteitä kun kaikilla yhteensä.

ei se ole välttämättä tekstin vika, jos lukija ei tajua...
Riksteri
25.05.2005 17:38:09
ei se ole välttämättä tekstin vika, jos lukija ei tajua...

Kyllä megalomaaninen sivistyssanojen ja munkkilatinan käyttö tekee viestin perillemenon vaikeammaksi, mutta eihän tekstin aina tarvitse ollakaan tarkoitettu pikaruokana pureskeltavaksi mega-ateriaksi. Hienoja tekstejä ja sopivan ärsyttäviä ovat, kannustavat lukijaa tiedonhankintaan ja kehoittavat ajattelemaan itsenäisesti. Tekstit sisältävät samalla sopivassa määrin virheellistä ja harhaanjohtavaa tietoa, oudon satiiriisista ja väritetyistä tulkinnoista puhumattakaan.
It's a Jungle Out There. Ulkona on viidakko.
etnopoju
25.05.2005 17:54:59

Kyllä megalomaaninen sivistyssanojen ja munkkilatinan käyttö tekee viestin perillemenon vaikeammaksi, mutta eihän tekstin aina tarvitse ollakaan tarkoitettu pikaruokana pureskeltavaksi mega-ateriaksi. Hienoja tekstejä ja sopivan ärsyttäviä ovat, kannustavat lukijaa tiedonhankintaan ja kehoittavat ajattelemaan itsenäisesti. Tekstit sisältävät samalla sopivassa määrin virheellistä ja harhaanjohtavaa tietoa, oudon satiiriisista ja väritetyistä tulkinnoista puhumattakaan.

minusta megatherium on hulvaton, mut mä en yleensä jaksa lukea sen juttuja loppuun saakka.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)