Aihe: Pääsykoe
1 2 3 4 57 8 9 10 11
wrshredder
12.05.2005 13:15:38
Voi hevon vitun perse kun enhän mä mitään tollasta osaa soittaa. Vieläku on vaan vajaa kaksi viikkoa aikaa treenata.

Rauhotu!
Ota huomioon että sen kappaleen ei tartte olla mikään soololirutus ,voi yhtä hyvin olla joku rauhallinen sointu/melodia pläjäys.. soita jokin kappale jonka osaat jo. tahi improvisoi.
Kannattaa mielummin soittaa helppo kappale hyvin kuin vaikea päin helvettiä.
juujaa.
Olen syntynyt samana vuodenpäivänä kuin Ynkkä ..ja 100 vuotta Liztin kuoleman jälkeen .. mussa on pakko olla jotai virtuoosiverta tai jotain..
Sintti
12.05.2005 13:47:55
Itse meinasin vuosi sitten hakea musiikkiopistoon. Pakollisen kappaleen lisäksi olisin soittanut jonkin Santanan kappaleen. Harjoittelin koetta varten Samba Pa Ti:n ja Put Your Lights On:in. En sitten kuitenkaan loppupeleissä viitsinyt ruveta vaihtamaan koulua, vaan päätin että käyn lukion loppuun ja katson sitten, josko jaksan vielä ruveta kitaraa soitteleen ihan ammatikseni. On se vaan niin perkeleen vaikea saada töitä nykyisin ammattikitaristina. Saa nähä sitten, kun on tämä lukio ohi..

Kannattaa tosiaan miettiä pitkään, ennen kuin menee opiskelemaan musiikkia. Kiinnostaako sua oikeesti soittaa kitaraa ammatiksesi ja jaksatko tehdä sitä varmasti vielä vaikka kymmenen vuoden päästä? Tietysti musiikinopiskelu on mukavaa, ja voihan sitä sitten myöhemmin opiskella toisenkin ammatin, mutta niin...

Älä kuitenkaan mene soittamaan mitään rockia, tai tilua vielä vähemmän. Valitse joku sopivasti vaikea biisi. Ei saa olla liian vaikea, jotta arvioijat näkevät, että osaat soittaa kappaleen ilman vaikeuksia. Älä kuitenkaan liian helppoa valitse.. ;)
http://www.plastikband.tk
Lord of the strings
12.05.2005 17:07:56
Opettele soittamaan. Soita Nothing Else Matters

En soita, mahdollisimman kliseinen biisi. Taidan soittaa Rushin Closer to the Heartin.
En tiedä mitään parempaa kuin uudet kielet... Paitsi ehkä Sacher-leivokset IHKK #14| Pastilli?
metallica89
12.05.2005 19:53:58
Näin on, sillä minäkin alotin. Vaikka oon vieläkin ihan alotustasolla.

ps. toi nicki hämää, en kuuntele enää metallicaa juuri ollenkaan mutkun toi ylläpito ei tajuu vaihtaa tota nimee vaik laitoin pyynnön.
Jannipaali
12.05.2005 20:22:57
Näin on, sillä minäkin alotin. Vaikka oon vieläkin ihan alotustasolla.

ps. toi nicki hämää, en kuuntele enää metallicaa juuri ollenkaan mutkun toi ylläpito ei tajuu vaihtaa tota nimee vaik laitoin pyynnön.

Entäs avatarisi?

Soittakaa Paranoid!

Noei, vaan Stairway to Heavenin soolo.
*Kaikki vahvistimet toimivat savulla, kun savu tulee ulos ne ei enää toimi*
Dr Dominant
13.05.2005 08:46:28

Tähän on vielä lisättävä, että senkun soitatte rockia jos siltä tuntuu. Ainakin jos Helsingin ympäristöstä Porvoo mukaanlukien on kyse, tiedän ettei raati katso nenänvartta pitkin mitään musiikkityyliä sinänsä.

Tuossa on nimittäin myös iso ongelma. Mikäli pyritte soittamaan sitä mitä kuvittelette että kitaramaikat haluavat kuulla, tai mikäli vastaatte haastattelussa kysymyksiin siten miten oletatte saavanne eniten pointseja raadin silmissä, mennään metsään. Annatte silloin itsestänne aivan väärän kuvan raadille. Mikäli raati tykkää tästä virheellisestä käsityksestä ja niillä keinoin pääsette kouluun sisälle, huomaatte sitten olevanne ympäristössä jossa teiltä ehkä odotetaan jatkossakin samoja mielipiteitä yms., ja menee jonkin aikaa ennenkuin kaikki ymmärtävät että nyt onkin eri kaveri kyseessä kuin miltä kokeiden perusteella oletettiin.

Kerronpa esimerkin tosielämästä: Pop & Jazz Konservatorion (Helsinki) perusopetuksen (siis ei ammattipuoli vaan harrastajapuoli) pääsykokeissa on mm. soittokoe ja haastattelu. Eräskin pyrkijä kävi soittamassa nailonkielisellä bossa novaa, ja kertoi sitten haastattelussa että tykkää ihan kaikesta musiikista. PopTsääzzissä oppilaat kasataan bändeiksi siten että pyritään saamaan samaan ryhmään ihmisiä jotka tykkää samansuuntaisesta musasta. Nämä tiedot tulevat haastattelusta sekä siitä vaikutelmasta minkä soittokokeessa antaa (eli siis tukeeko soittonäyte puheita). Varmistetaan vielä pyrkijältä inhokit:"Olisko susta tylsää olla vaikkapa kantribändissä" - "Ei tietenkään, kaikki käy!" Kaveri soitti ihan hyvin ja otettiin taloon sisälle. Hän löysi syksyn alkaessa itsensä bändistä joka ei soittanut ollenkaan sellaista musiikkia mistä hän _oikeasti_ pitää. Voitte kaikki päätellä että lopputulos ei ollut kenenkään kannalta suotuista. Koska ryhmät toimivat lukuvuosittain, yksi vuosi meni sitten tässä bändissä jossa soitettiin tälle oppilaalle ei-niin-mieluisaa musaa. Yksi suurimmista motivaattoreista koko opetustoiminnassa on se mitä musaa soitetaan. Siksi kannattaa suhtautua vakavasti siihen mitä esim. haastattelussa sanoo.

Eli - ole pääsykokeissa ihan oikeasti oma itsesi, soita just sitä mistä eniten tykkäät äläkä vastaa mihinkään kysymykseen tietyllä tavalla sen vuoksi että oletat näin tehden pääseväsi sisään taloon. Ja vielä tuosta soittopuolesta - ainakin Pop & Jazzissa se että ei ole vielä pitkällä soittajana ei vaikuta kovinkaan paljoa sisäänpääsyyn. Sisäänpääsyssä soittonäyte vaikuttaa lähinnä siinä vaiheessa, kun on muilta osin tasavahvoja pyrkijöitä joiden järjestys jonossa pitää selvittää. Jos on korvat päässä ja hyvä musiikin tekemisen meininki, sillä pääsee sen riman yli, että voi ottaa sisään.

Täytyy myös muistaa, että laulun jälkeen kitara on kaikista suosituin instrumentti, ainakin meillä. Se tarkoittaa sitä, että jos pyrkijöitä kitaraan on vaikka 40 ja 4 kitaristia valmistui/lopetti keväällä, uusia paikkoja aukeaa 4 ja sisään voidaan ottaa samoin 4 uutta. Joka kymmenes siis pääsee tässä tapauksessa sisään. Lähes aina käy niin, että noista 40:stä sisään voisi ottaa vaikka kuinka paljon porukkaa mutta paikkoja on vähemmän kuin pyrkijöitä. Eli vaikka ette sattuisi pääsemään, se _ei tarkoita sitä että veditte huonosti!_ Seuraavana keväänä vaan uudestaan, mikäli olette tosissanne. Raati muistaa hyvin edellisvuosien pyrkijät ja uudestaan pyrkiminen on selvä merkki raadille siitä että kaveri on tosissaan homman kanssa. Sitä ei voi olla huomioimatta hyvässä mielessä.

Hyvällä fiiliksellä vaan pääsykokeisiin ja onnea matkaan!!

Vellu Halkosalmi
Perusopetuksen vastaava opettaja
Pop & Jazz Konservatorio, Helsinki
"Dr Dominant, I Presume?!"
mega_deth
13.05.2005 12:16:09
poikaseni annan sinulle vinkin......SOITA SITÄ MITÄ HALUAT. minä soittaisin itse megadethin chosen ones :D(se on kunkku)
fucking fast trash
Kärpäsruoska
13.05.2005 14:46:22
Tuli muuten mieleen kysäistä, että kauanko tuohon perustason suorittamiseen yleensä menee aikaa?
Kääntänyt takkini? tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
Dr Dominant
13.05.2005 18:59:16

Tuli muuten mieleen kysäistä, että kauanko tuohon perustason suorittamiseen yleensä menee aikaa?

Sen jälkeen kun on täyttänyt 10-v., lakisääteinen opiskeluaika perustasolla on 6 vuotta. Vrt. peruskoulu. Eli siinä ajassa yritetään perustsydeemit kaapia läjään.
Diili
13.05.2005 20:37:28 (muokattu 13.05.2005 20:38:10)
Itse olen pyrkimässä Pop & Jazz konservatorioon. Oma soittokokeeni on 1.6. Jos Vellu oot siellä paikalla niin nähdään siellä. Aion soittaa Freddy Kingin Hide Awayn.
Soittaako testaaja kokeessa pianolla ja pitä laulaa melodia perässä? Mitä siinä testissä oikein katsotaan eniten?
Kärpäsruoska
13.05.2005 20:48:17
Soittaako testaaja kokeessa pianolla ja pitä laulaa melodia perässä? Mitä siinä testissä oikein katsotaan eniten?

Minulla Äänekoskella oli tuo ja sitten piti sanoa joistain soinnuista onko ne sama vai eri. Lisäksi piti toistaa rytmejä taputtaen ja laulaa elefanttimarssi. Ja antaa soittonäyte tietty. Haastattelua täällä ei ollut. Tuo oli siis toinen osa. Ensimmäinen oli musikaalisuustesti.
Kääntänyt takkini? tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
Tuomas.
13.05.2005 22:27:43
Little Wing, Parisienne Walkways ja Tears in the Rain ovat käyneet mielessä. Django voisi olla mukava veto.

arvostaiskohan ne tota tears in the rainia, jos tonne ebeliin yrittäis?
Ketoon peipi ketoon
Kärpäsruoska
14.05.2005 08:35:07
arvostaiskohan ne tota tears in the rainia, jos tonne ebeliin yrittäis?

Mä soitin sen Äänekoskella. Toinen opettajista (kitaransoitonopettaja) tunnisti kappaleen. Kai ne siitä piti. Toivon ainakin.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
Tuomas.
14.05.2005 14:31:27
no ilmoittele sitten menikö läpi... mutta silti taidan kerätä soittotaitoa ja uskallusta ensi vuoteen :D
Ketoon peipi ketoon
Dr Dominant
15.05.2005 15:17:45

Siellä on sellaisia tehtäviä missä lauletaan perässä pianolla soitettuja säveliä tai melodianpätkiä, sekä sellaisia missä toistetaan perässä rytmejä.

Pop & Jazzin ja varmaan kaikkien vastaavien koulujen testeissä yritetään selvittää mahdollisimman luotettavasti jokaisen pyrkijän taipumukset musiikkiopintoihin, lähinnä se että miten korva toimii ja miten ilmaisee itseään musiikin keinoin. Mikään yksittäinen osio ei ole selkeästi "tärkein", kokonaisuus ratkaisee.

Onnea kokeisiin, mä olen kitararaadissa 1.6., joten siellä nähdään!
gösplstorm
15.05.2005 15:43:16
Mäkin oon nyt pyrkimässä Arabian Pop&Jazziin. Mä oon ainakin käsittänyt, että ei sillä ole mitn väliä kuin hyvä soittaja olet, koska eihän sinne mennessä mikää virtuoosi tarvi olla, ne yrittää kai kattoo että onko sulla edellytyksiä kehittyä.
/Offtopic: tuskin pääsen sisään, viime vuonna pääs 9/78 kitaralle :D/
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä, niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa. www.TheZippyWackos.com SAFBSRIYA #1
Dr Dominant
16.05.2005 09:17:13

Mäkin oon nyt pyrkimässä Arabian Pop&Jazziin. Mä oon ainakin käsittänyt, että ei sillä ole mitn väliä kuin hyvä soittaja olet, koska eihän sinne mennessä mikää virtuoosi tarvi olla, ne yrittää kai kattoo että onko sulla edellytyksiä kehittyä.

Juu, osuit asian ytimeen. Sitä yritetään seuloa, kenestä ois edellytyksiä kehittyä pitkälle. Ja niinkuin mainitsin jo aikaisemmin, vaikka olis "tarpeeksi hyvä" päästäkseen sisälle, hakijamäärät ovat ainakin meidän talossa aikamoiset, joten väkisinkin rannalle jää paljon sellaisia hakijoita joita olis mielellään ottanut opiskelijoiksi. Toisaalta aina kannattaa yrittää!!
slashing
16.05.2005 20:44:57
Huih, millaisista musiikkiopistoista porukka täällä puhuu, ihan lukioon tms. olette menossa vai muuten vain tunteja ottamaan vai..? Itse olen musiikkiopistoon pyrkimässä, soittokokemus taitaa jäädä siihen että kitaraa osaan oikein päin kädessä pitää.. Mitään toivoa? Hieman asiasta poiketen, osaisiko kukaan valaista mistä mahtaa olla kyse Karman musikaalisuustestissä?

Hieman ristiriitaisia vinkkejä tullut, tässä nyt mietin että yritänkö itsekseni opiskella ennen pääsykoetta vai menenkö paikalle osaamatta soittaa mitään? Ilmeisesti jotain tekisin väärin jos yksin lähtisin opettelemaan ja siitä siis enemmän haittaa olisi jos "opin huonoille tavoille", mutta toisaalta, tuskin täysin taitamattomana sisällekään pääsen eli pattitilanne. Ko?

Jos joku vielä osaisi jonkun hyvin yksinkertaisen biisin (itselle tuttua materiaalia olisi Nirvana ja grunge yleensäkin, punk jne. ja ainahan voi uutta biisiä kuunnella ja opetella) neuvoa jota voisin harjoitella, sointuja osaan jonkin verran ja lisää toki voi aina opetella ja tabeista osaan suuripiirteisesti lukea.. Akustisesta kitarasta siis kyse.
bodom666
16.05.2005 21:00:40
mullakin on pääsykokeet keravan musiikki opistoon aattelin soittaa sen mozartin biisin jonka aleksi laiho ja roope latvala soittaa siin yhes opetusvideossa
koistinen rankaisee!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)