Aihe: Rumpuihin liityvää sanastoa. | |
---|
|
No älä nyt hermostu. Sori, se ei ollut minun tarkoitukseni. kalamies #15 >-)))> |
acke 28.02.2005 18:21:02 | |
|
Mutta mitähän tarkoittaa sanat sustain ja focus? Ei löytyny tietoo haulla... Iron Maiden on jees |
|
Mutta mitähän tarkoittaa sanat sustain ja focus? Ei löytyny tietoo haulla... Sustain tarkoittaa soinnin pituutta. Tuota toista en tiedä. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. |
|
Mutta mitähän tarkoittaa sanat sustain ja focus? Ei löytyny tietoo haulla... Focus tarkoittaa äänen tarkkuuttaa esim soivatko tomit selkeästi vai onko soundi sellaista muhjua. Minä tiedän - siis pelkään ! |
|
Voisko joku tarkentaa subdivisio sanaa? |
Simbe 18.04.2005 15:11:09 (muokattu 20.04.2005 17:06:56) | |
|
Voisko joku tarkentaa subdivisio sanaa? Engl. subdivide, ~ jakaa pienempiin (yhtä suuriin) osiin. Esim trioli -3- lll jakautuu pienempiin esim kolmen ryhmiin (subdivisions of three) jolloin tuloksena onkin novemoli. (Menikö termit oikein?) ----3---- l l l trioli -3- -3- -3- lll lll lll novemoli Esim. polyrytmeissä ei välttämättä ole järkevää ilmoittaa jakoja isoilla vaikka 3 yli 16 vaan voi sanoa, että rytmi on kolme yli neljän, ja neljän ryhmät jakautuvat 16. osiksi. eli neljän subdivisioiksi. Huonoa suomea, kannattaneeko käyttää? Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. |
|
Mitäs tarkoittaa vintage sound? |
Simbe 19.04.2005 19:47:17 (muokattu 26.04.2005 16:47:07) | |
|
Mitäs tarkoittaa vintage sound? vintage ~ vuosikerta Jotkut soittimet vain on tehty entisaikaan paremmin, esim kitaramikeissä jokainen mikki on käämitty erikseen. Nykyään sellaisia ei kustannussyistä tehdä tai ne ovat erikoistavaraa. Rummuissa on jos jonkinlaista kokeilua ollut, eri trendien ja sen aikaisten äänitystekniikkojen vaatimuksesta. Nykyään retro on muotia ja valmistajat ovat palanneet yksinkertaiseen hyvin soivaan rumpusoundiin. Samanlaisiin rakenteisiin kuin 50 v sitten. Vanhoissa rummuissa on lisäksi iän kehittämä soundi. Esim Yamahan koivurummut paranevat soinniltaan iän myötä, mistä syystä monet artistit ovat kaivaneet vanhat recording custominsa naftaliinista. Monet soittimet ikääntyessään parantavat sointiaan (Vrt. Stradivarius viulut, joissa osin vaikuttaa pimeinä aikoina hitaasti kasvanut puu), puu kuivuu ja tulee resonoivammaksi. Symbaaleihin kerääntyy ääntä pehmentävää tatinaa ja valmistuksessa syntyneet materiaalivääristymätkin purkautuvat hiljalleen soitonkin ansiosta. Vanhat vintage K Zildjianit tehtiin alusta loppuun käsin Turkissa, mikä tuotti hyvin erilaisia ja omintakeisia soittimia. Vintage soundi voi olla myös sitä vanhan ajan äänitystekniikan hakemista. Vanhat mikrofonit ja kelanauhurit ovat tässä olennaisessa osassa, putkivahvistimet ovat lämpimämmän kuuloisia kuin uudet transistorilla varustetut. Nykyään halpisluokkaan äänilaitteistoissa on syntynyt varsinainen boomi kaikenlaisten putkivehkeitten ja mallinnuksien tekemiseen. Kaikki vanha on uutta taas! Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. |
|
keyhole - pellin reijän kulumista? Crashia vaille.. :/ |
|
keyhole - pellin reijän kulumista? Keyhole = Peltien reikään yhteen suuntaan tulevaan kulumista joka muistuttaa vanhanaikaista lukonreikää. eli oli jo listassa. Minä tiedän - siis pelkään ! |
|
Mikä on tuolla viritys-FAQ:n sivulla 3 mainittu power tom? Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. |
anstir 21.05.2005 10:01:00 (muokattu 21.05.2005 10:02:35) | |
|
Mikä on tuolla viritys-FAQ:n sivulla 3 mainittu power tom? Power tom = syvempi kuin normaalisyvyinen sen kokoinen tomi Quick tom, fast tom = matalampi kuin normaalisyvyinen.. Esim. 10 x 8 on standardi, 10 x 9 on power jne. Näin olettaisin. |
|
hihat Nuoteissa: CHH=closed hihat POHH=partially open hihat OHH=open hihat |
|
Haluaisin korjata paradiddlen ja perinteisen otteen selityksiä. Etenkin jälkimmäinen antaa todella hämärän kuvan trad. gripistä. :) Paradiddle on rudimentti, jonka käsijärjestys on Ovoo (Vovv). Paradiddlen ensimmäinen isku aksentoidaan ja muut ovat hiljaisia haamuiskuja. Paradiddlella viitataan yleensä myös pelkkään käsijärjestykseen ovoo vovv tai sen käännöksiin voov ovvo, oovo vvov ja vovo ovov. Traditional Grip eli perinteinen ote. Alun perin kannettavan marssivirvelin soittoon tarkoitettu heikon käden ote. Kapulaa pidetään kädessä peukalon ja etusormen sekä keskisormen ja nimettömän välissä. Kapulan painopiste on etusormen ja peukalon taipeessa. Etu- ja keskisormi ovat kapulan päällä melko suorana, ja nimetön sekä pikkusormi ovat kapulan alla koukistettuna kämmentä kohti. Peukalonpää on kiinni etusormen toisen ja kolmannen nivelen välissä. Pastilli? |
|
sanokaa nyt että mikä on se, kun toisen kapulan pää on kiinno kalvossa ja toisella kapulalla lyödään siihen Nimittäin mun mielestä nuo termit menee niin että rimshot on juuri tuo kanttilyönti (kapula osuu sekä kanttiin että kalvoon), sidestick tämä ihan pelkkäkanttilyönti ja crosstick juuri tuo mitä selostin |
wavelength 31.05.2005 17:29:36 (muokattu 02.06.2005 16:07:20) | |
|
sanokaa nyt että mikä on se, kun toisen kapulan pää on kiinno kalvossa ja toisella kapulalla lyödään siihen Nimittäin mun mielestä nuo termit menee niin että rimshot on juuri tuo kanttilyönti (kapula osuu sekä kanttiin että kalvoon), sidestick tämä ihan pelkkäkanttilyönti ja crosstick juuri tuo mitä selostin Minun ja monen muun mielestä cross-stick tarkoittaa "kanttiklikkiä", mutta toisaalta on tuota samaista lyöntiä sanottu myös side stickiksi, rim clickiksi ja jopa rimshotiksi. Vähemmästäkin sitä sekoaa. Pitäisi nämäkin asiat standardisoida. Vastaus kysymykseesi on kuitenkin helppo: se on se lyönti, kun toisen kapulan pää on kiinni kalvossa ja toisella kapulalla lyödään siihen... :) EDIT: Muistin juuri, että John Rileyn kirjassa kyseistä tekniikkaa kutsutaan nimellä "stick on stick". Siis mä en oo holler back girl, vaan mä oon ihan B A N A A N I. |
|
Engl. subdivide, ~ jakaa pienempiin (yhtä suuriin) osiin. Esim trioli -3- lll jakautuu pienempiin esim kolmen ryhmiin (subdivisions of three) jolloin tuloksena onkin novemoli. (Menikö termit oikein?) ----3---- l l l trioli -3- -3- -3- lll lll lll novemoli Esim. polyrytmeissä ei välttämättä ole järkevää ilmoittaa jakoja isoilla vaikka 3 yli 16 vaan voi sanoa, että rytmi on kolme yli neljän, ja neljän ryhmät jakautuvat 16. osiksi. eli neljän subdivisioiksi. Huonoa suomea, kannattaneeko käyttää? Tietääkö kukaan onko "subdivisions"-termiä Suomennettu? Koitan minäkin hieman täsmentää, eli: "subdivareiden" ymmärtäminen vaatinee ainakin jonninlaista nuottien tuntemusta. Kuvitellaan että meillä on harjoitusarkki, jossa 3 riviä harjoituksia. Ensimmäisen rivin harjoitukset ovat pelkkiä 4-osa nuotteja. Toisen rivin harjoitukset ovat pelkkiä 8-osa nuotteja ja viimeisen rivin nuotit pelkkiä 16-osa nuotteja. Soitettuamme arkin läpi olemme tutustuneet sekä 4-osa,8-osa että 16-osa "subdivareihin". Ja edelleen, kaikkia "subdivareitahan" on vain rajallinen määrä. Näihin tutustuminen on erittäin hyödyllistä! Onpas vähän hankala käsite pukea sanoiksi näin äkkiseltään, osaisko joku selittää paremmin/tyhjentävämmin, ilman noita nimenomaisia arkkeja... |
wavelength 07.07.2005 17:50:40 (muokattu 12.07.2005 14:18:52) | |
|
Tietääkö kukaan onko "subdivisions"-termiä suomennettu? Minä ainakin käytän sanaa alijaotus -- joka ei siis ole mikään otus, vaan jaotus. :) EDIT: Muistuipa tuossa ruohoa leikatessa mieleeni, että triolit, kvintolit yms. ovat POIKKEUSjakoja eivätkä subdivisioita. Alijaotuksella viitataan tahdin (tai minkä hyvänsä rytmisen yksikön) jakamiseen pienempiin osiin, yleensä kaksi- ja kolmijakoisiin viipaleisiin. Esim. 9/8-tahti voidaan "alijakaa" kahdeksasosina seuraaviin muotoihin: 3-3-3, 3-2-2-2, 2-3-2-2, 2-2-3-2, ja 2-2-2-3. En tiedä mistä puhun. |
|
Minä ainakin käytän sanaa alijaotus -- joka ei siis ole mikään otus, vaan jaotus. :) EDIT: Muistuipa tuossa ruohoa leikatessa mieleeni, että triolit, kvintolit yms. ovat POIKKEUSjakoja eivätkä subdivisioita. Alijaotuksella viitataan tahdin (tai minkä hyvänsä rytmisen yksikön) jakamiseen pienempiin osiin, yleensä kaksi- ja kolmijakoisiin viipaleisiin. Esim. 9/8-tahti voidaan "alijakaa" kahdeksasosina seuraaviin muotoihin: 3-3-3, 3-2-2-2, 2-3-2-2, 2-2-3-2, ja 2-2-2-3. Niinhän se taisi ollakin. Hyvä! Minäkin mietin kaikenlaista kummaa ruohoa leikellessä. Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
Myytävänä Yamaha 8000 rummut in "Mellow Yellow" |
|
Niinhän se taisi ollakin. Hyvä! Minäkin mietin kaikenlaista kummaa ruohoa leikellessä. Ruohon leikkaaminen on sitten kummaa hommaa, ja savossa se on kuummoo hommoo....eh------>bang! Minä tiedän - siis pelkään ! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|