Valokaari 13.05.2005 08:53:19 | |
---|
Eipä liiemmin minua häiritse, jos poppari menee puhumaan pehmeitä johonkin telkkariohjelmaan. Kun en televisiota juurikaan seuraa ja vielä vähemmän kaikenlaisia viiden pennin keskusteluohjelmia. Myöskään en ole juurikaan kiinnostunut ns. listamusiikista, vaan seurailen uusien julkaisujen ilmestymistä muita kanavia pitkin, kuten netitse. Mutta sitten taas ne, jotka tuota listahuttua enemmän ostavat, taitavat myöskin enemmän seurata noita keskusteluohjelmia, tosi-TV:tä, Suuria Seikkailuja ja muita "viihde"ohjelmia, joissa silloin tällöin saattaa vilahtaa julkkiksiakin. Että kyseessä olisi siis täsmämarkkinointi vähemmän aktiivisille musiikinkuluttajille tai jotakin. Rok rok. |
sellisti 13.05.2005 14:22:07 (muokattu 13.05.2005 14:24:29) | |
---|
Mutta sitten taas ne, jotka tuota listahuttua enemmän ostavat, taitavat myöskin enemmän seurata noita keskusteluohjelmia, tosi-TV:tä, Suuria Seikkailuja ja muita "viihde"ohjelmia, joissa silloin tällöin saattaa vilahtaa julkkiksiakin. Että kyseessä olisi siis täsmämarkkinointi vähemmän aktiivisille musiikinkuluttajille tai jotakin. Tuli tuosta taas mieleen sitten ne tyypit, jotka eivät mitään muusikoita olekaan mutta ovat jollakin muulla saralla saavuttaneet niin paljon julkisuutta, että sitten kun saavat sen kaikkia oikeita muusikoita kauhistavan kuningasidean että "teenpä levyn kun mie oikeestaan oonkin laulaja", niin kyllähän se levy myy sillä kaikella muulla julkisuudella vaikka olisi muuten ihan skeidaa. Onhan näitäkin esimerkkejä. Edit: Ja tosiaan, TV:n vaikutusta ei pidä aliarvioida. Kitaristi Heikki Silvennoinen sanoi joskus kovimman Kummeli-huuman aikoihin, että hän on 30 vuotta soittanut kitaraa eri bändien levyillä, eikä kukaan häntä ole tuntenut. Nyt kun hän on pari vuotta kaatuillut hassusti telkkarissa, niin sitä ollaan oikein valtakunnan julkkiksia. Että näinkin voi muusikko saada mainostusta, vaikkei se Silvennoisen tapauksessa tietysti tarkoitus ollutkaan. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
Tapani L 13.05.2005 16:28:39 | |
---|
Siis pitäisikö keskusteluohjelmat muuttaa suoriksi promoamisohjelmiksi ja lehdet mainoslehdiksi? Vai tarkoititko sitä, että ohjelmiin pitäisi ottaa vaikkapa bändejä, jotka eivät ole millään tavoin ajankohtaisia, tai että ohjelmissa ei saisi mainostaa vaikkapa juuri julkaistua levyä, jolloin näitä ihmisiä tuskin kiinnostaisi paskan vertaa tulla ilmaiseksi johonkin shouhun puhumaan paskaa asioista, jotka eivät kiinnosta pätkääkään? En oikein ymmärtänyt pointtia - johtunee siitä, että tuo nykyinen käytäntö ei häiritse minua millään tavoin. |
kivi 13.05.2005 16:37:19 | |
---|
En oikein ymmärtänyt pointtia - johtunee siitä, että tuo nykyinen käytäntö ei häiritse minua millään tavoin. Sama vika. Noinhan se on, eikä muuksi muutu, ja miksi muuttuisikaan. Mä näen sen käsi-käden-pesee -tilanteena, ja pakollisena toimintana olipa kuinka idealisti hyvänsä. Ja ihan samalla tavalla ne menee ohjelmiin kun uutta levyä pukkaa ne idealistisemmat ja vaihtoehtoisemmatkin tähdet. Valitsevat vain ehkä tavan tarkemmin. Ja se paheksuminen ja oman levyn kaihtaminen - oletteko kuulleet termiä "antimainonta"? Se on just tota - mainontaa, joka on suunnattu mainonnan vastustajille. |
Tapani L 13.05.2005 17:24:02 | |
---|
Ja ihan samalla tavalla ne menee ohjelmiin kun uutta levyä pukkaa ne idealistisemmat ja vaihtoehtoisemmatkin tähdet. Valitsevat vain ehkä tavan tarkemmin. Näin. Ja olen itse huomannut sen, että kun mun bändi on esimerkiksi tehnyt äänitteen tai menossa keikalle tai jotain vastaavaa, niin minä hakeudun sellaisten ihmisten puheille, joiden kanssa en muuten pahemmin puhu, kertomaan tästä. Ja yleensä se menee näistä TV/lehti/radio-jutuista tutulla kaavalla, eli paskanpuhumisen varjolla menen vihjaamaan keikasta tai äänitteestä. Enkä mä tätä tee sellaisille, joita asia ei missään nimessä voisi kiinnostaa, vaan tutuille mukaviksi tietämilleni ihmisille, jotka eivät vain satu kuulumaan lähimpään ystäväpiiriini. Eikä nämä "mainostuksen uhrit" ota tätä mitenkään pahalla, yleensä päin vastoin. Mä koen nää isompien bändien mainostukset samalla tavalla, eli jos mä näen jonkun hyvän artistin telkkarissa tai lehdessä useaan otteeseen, niin tiedän, että jotain kivaa sieltä on tulossa. Samalla on tietenkin mukava nähdä kunnioittamiaan ihmisiä keskustelemassa eri asioista. Toivottavasti ei tullut nyt järkyttävän sekavasti. |
Marlowe 13.05.2005 17:34:31 | |
---|
Onhan näitä samanlaisia kikkoja nähty ennenkin. Markkinoihan Beatleskin Abbey Roadia näillä "Paul is dead"-huhuilla, Ei tämä uutta ole. Jutut Paulin kuolemasta lähtivät kyllä liikkeelle ihan muualta kuin the Beatlesin jäsenten tai levy-yhtiön markkinointiosaston suunnalta, eli tässä tapauksessa kyseessä ei ollut markkinointihenkinen tempaus. The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby) |
kivi 13.05.2005 17:54:55 | |
---|
Jutut Paulin kuolemasta lähtivät kyllä liikkeelle ihan muualta kuin the Beatlesin jäsenten tai levy-yhtiön markkinointiosaston suunnalta, eli tässä tapauksessa kyseessä ei ollut markkinointihenkinen tempaus. Niinkö luulet? ;-) |
Ukko 13.05.2005 18:18:20 | |
---|
Meneekö levyteollisuudella jotenkin huonosti vai eikö artistien kykyihin enää luoteta, kun tällaiset täysin ulkomusiikilliset seikat saavat pääpainon kun kansan huomiota yritetään saada kiinnittymään uusiin levyihin..? Levyteollisuus on bisnestä eikä mitään muuta. Tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon voittoa eikä siinä keinoja säästellä. Idealismilla ei siinä ole sijaa. Raadollista mutta totta :/ |
Bee-äf 13.05.2005 20:23:08 | |
---|
Eikö tuolla tanssimusiikkipalstalla joskus ihmetelty, miten se Tapani Kansa alkaa hurjastelemaan autolla aina uuden levyn ilmestymisen aikoihin. With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. |
sellisti 13.05.2005 21:16:58 | |
---|
Siis pitäisikö keskusteluohjelmat muuttaa suoriksi promoamisohjelmiksi ja lehdet mainoslehdiksi? Vai tarkoititko sitä, että ohjelmiin pitäisi ottaa vaikkapa bändejä, jotka eivät ole millään tavoin ajankohtaisia, tai että ohjelmissa ei saisi mainostaa vaikkapa juuri julkaistua levyä, jolloin näitä ihmisiä tuskin kiinnostaisi paskan vertaa tulla ilmaiseksi johonkin shouhun puhumaan paskaa asioista, jotka eivät kiinnosta pätkääkään? Tämä nyt lähentelee tahallista väärinymmärtämistä; aihe tuli mielestäni ihan tarpeeksi tarkasti selvitettyä avausviestissä enkä jaksa näin ollen selittää uudestaan. Unohtakaa vaikka nuo mainitsemani esimerkit, jos ne muodostuvat tässä nyt ylitsepääsemättömiksi esteiksi pointin ymmärtämiselle. Halusin vaan kuulla esimerkkejä siitä, minkälaisia jollakin tapaa tökeröitä mainostemppuja olette nähneet/kuulleet/lukeneet artistien tekevän uuden levynsä tiimoilta. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
Ukko 14.05.2005 12:51:22 | |
---|
Halusin vaan kuulla esimerkkejä siitä, minkälaisia jollakin tapaa tökeröitä mainostemppuja olettenähneet/kuulleet/lukeneet artistien tekevän uuden levynsä tiimoilta. Kari Peitsamo ryhtyi haudankaivajaksi eduskunta vaalien alla. |
Chemo 14.05.2005 13:07:30 | |
---|
Promoaminen on normaali juttu, mutta mun nähdäkseni sekin on asia jonka voi hoitaa tyylikkäästi tai vähemmän tyylikkäästi. Itse en voisi kuvitella puivani juorulehdissä intiimeimpiä, läheisiäni koskevia yksityisasioitani. Ne asiat eivät oo myytävänä. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
Tämä nyt lähentelee tahallista väärinymmärtämistä; aihe tuli mielestäni ihan tarpeeksi tarkasti selvitettyä avausviestissä enkä jaksa näin ollen selittää uudestaan. Unohtakaa vaikka nuo mainitsemani esimerkit, jos ne muodostuvat tässä nyt ylitsepääsemättömiksi esteiksi pointin ymmärtämiselle. Halusin vaan kuulla esimerkkejä siitä, minkälaisia jollakin tapaa tökeröitä mainostemppuja olette nähneet/kuulleet/lukeneet artistien tekevän uuden levynsä tiimoilta. No nuo mun jutut olivat tuollaisia vahvasti kärjistettyjä juttuja, mutta minä en todellakaan oikein ymmärtänyt jutun pointtia. Paitsi että Conan O'Brienissä joku ilmeisesti räppityyppi mainosti "hieman" tökerösti oman mallistonsa kenkiä, kännykkää ja kelloa (tai jotain vastaavaa). Antoi ne lahjaksi Conanille ja sit se alko asettelemaan niitä sillei, että merkit varmasti näky kameraan koko ajan. Vaikutti juontaja vähän kiusaantuneelta, kun haastateltavaa ei tuntunut oikein mikään muu kiinnostavan. |
Marlowe 15.05.2005 08:31:50 | |
---|
Jutut Paulin kuolemasta lähtivät kyllä liikkeelle ihan muualta kuin the Beatlesin jäsenten tai levy-yhtiön markkinointiosaston suunnalta, eli tässä tapauksessa kyseessä ei ollut markkinointihenkinen tempaus. Niinkö luulet? ;-) Hei, minä en luule täällä mitään. Minä tiedän ; ) Joo, vakavasti ottaen: ajatuksen Paulin kuolemasta esitti ensimmäisen kerran Russell Gibb- niminen amerikkalainen tiskijukka vuonna 1969. The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby) |