Aihe: Kysymyksiä putkivahvareiden rakennuksesta ja vähän muusta
1
Bomber
12.05.2005 17:18:01
Ok elikkä, tarkoitus olisi jossain vaiheessa rakentaa toi High Octane tuolta ax84.com: sivustolta. Siitä ja parista muusta jutusta kyssäreitä.

1. Mitä tekee vahvarissa triode/pentode kytkimellä? Saako vahvari olla päällä kun sitä naksauttaa?

2. Mitä eroa soundissa Mallory ja Orange Drop konkilla?

3. Saako itse tehdyn putkivahvarin myydä?

4. Kuinka tuommoinen turretlevy tehdään ja kuinka osat kiinnitetään siihen?

5. Onko chassiksen materiaalilla merkitystä? Tiedän että siihen maadoitetaan kaikki mutta voiko esim puuta käyttää?

6. Jos laitan High Octaneen tuommoisen octal socketin niin pitääkö aina biasoida uudestaan kun vaihtaa EL84/6N1P -> EL34?

7. Ja mitäs päätemuuntaja tykkää tollasesta 20 W lisätehosta? Pitääkö tehä erilaiset johdotukset ja kaks impedanssi valitsinta?

8. Kuinka paljon soundi eroa on diodeilla ja tasasuuntausputkella?

9. Minkä takia putkivahvistin voi hajota jos sitä ohjataan toisella vahvarilla/putkietuasteella?

10. Mitä tarkoittaa Cathode-follower driven Bass, Mid and Treble?

11. Tuossa High Octanessa näkyy olevan 2 Gainia ja yksi master volume. Mites tuo dual-ganged pot muuttaa soundia kahdesta gainistä?

12. Pystyisikö putkivahvariin rakentamaan bostin niin että kytkimellä ohjattaisiin pääteputken vastusta joka taas pienennettäessä kasvattaisi putken tehoa ja näin ollen volume tasoa?

Kiitos jo etukäteen ja lisääkin varmaan tulee!
R.Ock & R.Oll
Tubeman
12.05.2005 22:00:52
Ok elikkä, tarkoitus olisi jossain vaiheessa rakentaa toi High Octane tuolta ax84.com: sivustolta. Siitä ja parista muusta jutusta kyssäreitä.

1. Mitä tekee vahvarissa triode/pentode kytkimellä? Saako vahvari olla päällä kun sitä naksauttaa?

2. Mitä eroa soundissa Mallory ja Orange Drop konkilla?

4. Kuinka tuommoinen turretlevy tehdään ja kuinka osat kiinnitetään siihen?

5. Onko chassiksen materiaalilla merkitystä? Tiedän että siihen maadoitetaan kaikki mutta voiko esim puuta käyttää?

6. Jos laitan High Octaneen tuommoisen octal socketin niin pitääkö aina biasoida uudestaan kun vaihtaa EL84/6N1P -> EL34?

7. Ja mitäs päätemuuntaja tykkää tollasesta 20 W lisätehosta? Pitääkö tehä erilaiset johdotukset ja kaks impedanssi valitsinta?

9. Minkä takia putkivahvistin voi hajota jos sitä ohjataan toisella vahvarilla/putkietuasteella?

10. Mitä tarkoittaa Cathode-follower driven Bass, Mid and Treble?

11. Tuossa High Octanessa näkyy olevan 2 Gainia ja yksi master volume. Mites tuo dual-ganged pot muuttaa soundia kahdesta gainistä?

12. Pystyisikö putkivahvariin rakentamaan bostin niin että kytkimellä ohjattaisiin pääteputken vastusta joka taas pienennettäessä kasvattaisi putken tehoa ja näin ollen volume tasoa?

Kiitos jo etukäteen ja lisääkin varmaan tulee!

Kysymykset oli hyviä,ja antoivat mulle sellaisen käsityksen että olis hyvä ottaa putkitekniikkaa ja yleensä sähköpuolen alkeet käsittelevä kirja luettavaksi,jos haluat ekan putkikoneen rakentaa,vois tuo Uraltone olla hyvä valinta,
saat opastusta ongelmatilanteissa..
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
päänahka
13.05.2005 00:47:58
Vastaan nyt sen verran mitä luulen tietäväni.

Tasasuuntausputkella saadaan "sagia", eli AB-luokan vahvarilla kun paiskoo voimalla sointuja, ei tasuriputki jaksa antaa niin paljon virtaa kuin puolijohdediodi. Jonkinnäköistä kompressiota siitä kai tulee, joku osannee selittää tarkemmin.

Tämä olisi siis kytkimellä ohjattava master volume. Miksei samantien master volume -potikan yli kytkettävää vastusta, tai jos tällaista ei ole, niin ennen pääteputkien ohjausputkea kytkimellä ohitettava jännitteenjakokytkentä? Yhdellä pääteputkella tosin lienee ihan sama kummalle puolelle sen laittaa. Joissain Orangeissa ainakin on master volume driver-putken jälkeen, eli stereopotikka pääteputkien hiloilla.
Soolot on perseestä.
Bomber
13.05.2005 13:07:23
Kysymykset oli hyviä,ja antoivat mulle sellaisen käsityksen että olis hyvä ottaa putkitekniikkaa ja yleensä sähköpuolen alkeet käsittelevä kirja luettavaksi,jos haluat ekan putkikoneen rakentaa,vois tuo Uraltone olla hyvä valinta,
saat opastusta ongelmatilanteissa..

Olen sähköpuolella amiksessa ja teoriapuoli on kyllä hallinnassa samoiten juottaminen yms. Joten kyllä minä tuon vahvarin rakentaa osaan mutta noita asioita kysyin koska niitä ei ole koulussa opetettu. Semmosta.
R.Ock & R.Oll
Mikko Kankaanpää
13.05.2005 14:10:05

Hyvää infoa mm näistä saat kun käyt esim. ax84 keskustelupalstalla ja käytät hakutoimintoa. Myös googlella löytyy paljon tietoa. Avuksi kriittinen suhtautuminen...
http://www.uraltone.com
Puoskari
13.05.2005 14:33:19
tai sitten voisi vaikka suur-guru mikko kertoa itse jos jaksaisi ? niin saisi ainakin varmaa tietoa
hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi... ...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan
Tubeman
13.05.2005 18:29:50 (muokattu 13.05.2005 18:31:35)
Olen sähköpuolella amiksessa ja teoriapuoli on kyllä hallinnassa samoiten juottaminen yms. Joten kyllä minä tuon vahvarin rakentaa osaan mutta noita asioita kysyin koska niitä ei ole koulussa opetettu. Semmosta.

En minä ilkeyttäni sitä kirjoittanut,vaan saattakseni putkien ihmeellisen maailman tiedon alkulähteille,tosin alan kirjoja on nihkeästi saatavana,,itseasiassa kun miettii,putkien peruskytkennät (vahvistin,oskillaattori,säätimenä..) ei niin hirveästi ole,,ja putkityyppien väliset erot,,jos löydät jostain uusiopainoksen kirjasta "Harrastelijan Radiokirja 1950" niin osta pois.Tästä opuksesta tuli uusiopainos pari vuotta sitten,Suomen radioamatööriliiton painattamana,sitä sai SRAT 'in postimyynnistä ostaa (Suomen RadioamatööriTarvike) www.sral.fi/srat ,ellen väärin muista..
Siinä on kaikki oleellinen putkista,ja kytkennöistä,,mun mielestä olisi ollut sopiva ammiksen radiotekniikan kirjaksi
silloin joskus,ainoa puute on radiotekniikasta FM (Ula) tekniikan poissaolo,se tuli Suomeen vasta 1953,ja silloin julkaistiin kirja Ula-radion avain ,joka käsittelee tuon FM-tekniikan..

Tuossa Harrastelijan Radiokirjassa on vahvistinkytkentöjä paljon..
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
slerbis
13.05.2005 19:53:29

Myydä saa, mutta siihen tarvii lätkäistä CE-tarra ja käyttää se tarkastuksessa (en oo ihan varma, joku tietävä korjatkoon). Myymisen jälkeen olet myös vastuussa tuotteen turvallisuudesta ym.
Trying is the first step towards failure
spm
13.05.2005 20:46:09
Mikäli HighOctane täytyy rakentaaa, voin suositella Madamp
rakennussarjaaa. www.madamp.biz
Erittäin hyvät ohjeet ja halpa hinta.
Potikat ehkä vaihtaisin parempiin.
Meikäläisen rakennelmasta jotain löytyy täältä.
http://personal.inet.fi/koti/spm/Leevi/index.htm
k_laakso
13.05.2005 21:00:42
Mikäli HighOctane täytyy rakentaaa, voin suositella Madamp
rakennussarjaaa. www.madamp.biz
Erittäin hyvät ohjeet ja halpa hinta.
Potikat ehkä vaihtaisin parempiin.
Meikäläisen rakennelmasta jotain löytyy täältä.
http://personal.inet.fi/koti/spm/Leevi/index.htm

Itselläni juuri kyseinen rakennussarja työn alla ja heti ensimmäiseksi päätin tosiaankin paremmat potikat tilata, alphat tilasin lopulta Kankaanpään Mikolta. Samaan syssyyn tilasin vipukytkimet kun ei oikein silmää miellytä nuo mukana tulevat keinukytkimet.
Vielä pitäisi isompi levy täyttää komponenteilla ja sitten piuhoja kolvailemaan niin maan perkeleesti, sen jälkeen sitten ilmeisesti Rock N Roll raikaa!
"Do you trust who I trust me, myself and I."
G-mies
13.05.2005 21:49:59

Metallin kannalla olen itsekin ja jos on kotityökaluin liikkeellä niin mieluummin alumiinia kuin terästä.
"Hard work often pays off after time, but laziness always pays off now."
Bomber
14.05.2005 12:32:22
Pistin maza sulle plussan kiitos!
R.Ock & R.Oll
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)