Tmp 12.05.2005 18:13:06 | |
---|
Voisi jopa kysyä, että onko niitä levyillä kokonaisena olevia biisejä itse asiassa koskaan edes soitettu sellaisinaan kokonaan, alusta loppuun vai elävätkö ne vaan palapelin paloista koottuna levyllä, "otto kerrallaan" -systeemillä taltioituina..? Tuo nyt on tietysti kärjistettyä mutta hämmentävä ajatus silti. Toisaalta eihän tuommosessakaan tekemisessä ole mitään vikaa. Kuunnelkaa esim Radioheadin Kid A. Ei ole varmasti soitettu kerralla purkkiin, vaan biisiä on editoitu ja ehkä nauhoitettu vähän kerralla. Ideana kuitenkin on se että se ei yritä ole liveä. Ps. Hyvin ne biisit kuitenkin toimii livenä. "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
Pluto 12.05.2005 18:17:26 | |
---|
Musta live-esiintymiset ovat luonnollista bändille. Vasta livenä saa bändistä sellaisen kunnon kuvan. Itselle livelevyt ja esiintymiset ovat pitkäaikaisen dikkailun huipentumia. ... Bändin kunto tarkastetaan vasta livenä. Tää taas on sellainen juttu, mikä mua itseäni ei kiinnosta tippaakaan. Eli en jaksa diggailla bändejä, vaan kuuntelen musiikkia. Bändien diggailu on vähän sama kuin pikkulasten sarjakuvainnostus, jokaisella on omat suosikit. Jos bändin levy on aivan mahtava, mutta livenä sama poppoo kuulostaa ripulilta, niin eihän se vie mitään pois sen levytyksen loostavuudesta. Jos vie, niin on vikaa päässä. Dillon, you son of a bitch! |
carlos 12.05.2005 20:07:04 | |
---|
Kyllähän sitä suosikkibändejä haluaa nähdä livenä! Fiilis on aivan erilainen kuin levyä kuunnellessa, joten pienet soittovirheet eivät haittaa yhtikääs mitään. Oma mielipiteeni on se, että on turha tehdä sellaisia kappaleita, joita ei pysty mitenkään livenä soittamaan. Rahat pitää tuhlata, ennen kuin ne loppuvat. |
dazed 12.05.2005 20:13:13 | |
---|
Olen yllättynyt, että tälläinen "ei livenä tarvitse soittaa"-mielipide on muusikoiden keskuudessa näinkin voimakkaana. I`m not a great player, but I can make it howl. |
Olen yllättynyt, että tälläinen "ei livenä tarvitse soittaa"-mielipide on muusikoiden keskuudessa näinkin voimakkaana. Miksi yllättynyt? Musiikkia saa tehdä monella eri tavalla ja tasolla, ja jos joku ei halua esiintyä, niin ei sitten. Toisilla taas yleisökosketus on musiikin elinehto. EDIT: Vastavuoroisesti mä voisin kysyä, onko mitään syytä miksi AC/DC, Kiss, Status Quo, Rolling Stones tai vaikka kotoinen Lordimme tekevät levyjä, kun orkesterit kumminkin on livenä se juttu ja levyllä kalpea varjo, jos sitäkään. |
Teijo K. 12.05.2005 20:30:22 | |
---|
Miten suhtaudutte musiikintekijöihin, jotka eivät kuitenkaan esiinny livenä? Ja onko bändin ylipäätänsä esiinnyttävä myös livenä? Kotoinen esimerkki tietysti Leevi and the Leavings.. Minusta näin pelkkänä kuluttajana tuntuu melko omituiselta, ettei joku haluaisi esittää musiikkiaan myös elävälle yleisölle. Eri asia on loputtomaan rundaamiseen kyllästyminen. Ei juurikaan vaikuta. Muutenkin diggailen lähinnä jo -70-luvulla parhaat päivänsä nähneistä, tai toimintansa jo silloin lopettaneista bändeistä, joten en ole automaattisesti tottunut liveä edes hakemaan. Lisäksi olen äärimmäisen laiska lähtemään esim. baariin katsomaan bändejä. Ei vain jaksa. |
Notefix 12.05.2005 20:30:27 | |
---|
Olen yllättynyt, että tälläinen "ei livenä tarvitse soittaa"-mielipide on muusikoiden keskuudessa näinkin voimakkaana. Hmmm, aika isolle osalle ihmisistä bändisoitto tai artistina olo on se ainoa keino tehdä musaa, vaikka todellisuudessa taustalla saattaa olla iso remmi porukkaa, joka tekee ihan eri tavalla musaa. Toisaalta niin se taitaa olla suurimmalle osalle kansasta...ja varsinkin kun mennään vähän nuorempiin. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" |
PomppoK 12.05.2005 20:31:42 (muokattu 12.05.2005 20:32:15) | |
---|
Olen yllättynyt, että tälläinen "ei livenä tarvitse soittaa"-mielipide on muusikoiden keskuudessa näinkin voimakkaana. Ei kai nyt siitä ole kyse. Onhan tässä jo aiemminkin otettu esiin se, että pitäisi olla artistin harkinnan varassa, onko musiikilleen eduksi, jos sitä soitetaan livenä. Totta kai vaikkapa perinteinen 'mies ja kitara' -delta blues tulee aina toimimaan parhaiten elävänä, mutta toisaalla uudemmat musiikkityylit ovat jo hyvin pitkälti rakennettu studiotyön varaan, miksi siis väkisin lähteä vesittämään niitä tyylilajissaan toimivia teoksia live-kyhäelmillä. Ajat muuttuvat, nääs. E: joku sen jo ehti tiivistää paremmin yllä. Take me don't leave me. |
Teijo K. 12.05.2005 20:36:17 (muokattu 12.05.2005 20:36:35) | |
---|
Ei kai nyt siitä ole kyse. Onhan tässä jo aiemminkin otettu esiin se, että pitäisi olla artistin harkinnan varassa, onko musiikilleen eduksi, jos sitä soitetaan livenä. Totta kai vaikkapa perinteinen 'mies ja kitara' -delta blues tulee aina toimimaan parhaiten elävänä, mutta toisaalla uudemmat musiikkityylit ovat jo hyvin pitkälti rakennettu studiotyön varaan, miksi siis väkisin lähteä vesittämään niitä tyylilajissaan toimivia teoksia live-kyhäelmillä. Ajat muuttuvat, nääs. E: joku sen jo ehti tiivistää paremmin yllä. Tossakin mies ja kitara deltablues jutussa on se ongelma, että ne Tr00 -ukot on jo jokatapauksessa haudassa... |
PomppoK 12.05.2005 20:55:38 (muokattu 12.05.2005 21:01:14) | |
---|
Tossakin mies ja kitara deltablues jutussa on se ongelma, että ne Tr00 -ukot on jo jokatapauksessa haudassa... Njuu, alkuperäinen kulttuuri on haudassa, mutta perinnehän elää. Jollain tapaa (jokin) perinne elää myös näissä moderneissa protoolscutpaste-teoksissa, kuitenkin. Take me don't leave me. |
Bonham 12.05.2005 21:13:54 | |
---|
Miksi yllättynyt? Musiikkia saa tehdä monella eri tavalla ja tasolla, ja jos joku ei halua esiintyä, niin ei sitten. Toisilla taas yleisökosketus on musiikin elinehto. EDIT: Vastavuoroisesti mä voisin kysyä, onko mitään syytä miksi AC/DC, Kiss, Status Quo, Rolling Stones tai vaikka kotoinen Lordimme tekevät levyjä, kun orkesterit kumminkin on livenä se juttu ja levyllä kalpea varjo, jos sitäkään. Hehe, meinasin just laittaa tämän saman vastapallon kehiin... sul on mun luanto:) Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
kivi 12.05.2005 21:31:54 (muokattu 12.05.2005 21:32:07) | |
---|
Hehe, meinasin just laittaa tämän saman vastapallon kehiin... sul on mun luanto:) Se on sitä Nöy Höytä. :-D Krhm! Jatkakaa! |
sellisti 12.05.2005 23:00:45 (muokattu 12.05.2005 23:03:37) | |
---|
Nahkis: Ei se ole kärjistettyä, sillä tuollaisella palapelimetodillahan nykyinen studiotekniikka lähtökohtaisesti toimii. Tmp: Toisaalta eihän tuommosessakaan tekemisessä ole mitään vikaa. Kuunnelkaa esim Radioheadin Kid A. Ei ole varmasti soitettu kerralla purkkiin, vaan biisiä on editoitu ja ehkä nauhoitettu vähän kerralla. Ideana kuitenkin on se että se ei yritä ole liveä. Joo, kyllä mä tiedän että noin toimitaan ihan yleisesti enkä tarkoittanutkaan että siinä olisi jotain vikaa tai että se olisi jotenkin erikoista. Mutta jos ei bändi sitten esiinny lainkaan livenä, niin kyllä mä saattaisin miettiä että osaakohan ne edes oikeasti soittaa niitä biisejä muuten kuin pala kerrallaan. Eihän studiolevyn tarvitse liveltä kuulostaakaan, mutta on se kumminkin eri asia sitten kuulla niitä biisejä livenäkin. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
Teijo K. 13.05.2005 09:31:41 | |
---|
Joo, kyllä mä tiedän että noin toimitaan ihan yleisesti enkä tarkoittanutkaan että siinä olisi jotain vikaa tai että se olisi jotenkin erikoista. Mutta jos ei bändi sitten esiinny lainkaan livenä, niin kyllä mä saattaisin miettiä että osaakohan ne edes oikeasti soittaa niitä biisejä muuten kuin pala kerrallaan. Eihän studiolevyn tarvitse liveltä kuulostaakaan, mutta on se kumminkin eri asia sitten kuulla niitä biisejä livenäkin. Mitä merkitystä sillä sitten on levynkuuntelun kannalta, vaikka eivät osaisikaan soittaa niitä piisejään kuin pala palalta? Levyt levyinä ja live livenä. |
sormunen 13.05.2005 09:49:36 | |
---|
Joo, kyllä mä tiedän että noin toimitaan ihan yleisesti enkä tarkoittanutkaan että siinä olisi jotain vikaa tai että se olisi jotenkin erikoista. Mutta jos ei bändi sitten esiinny lainkaan livenä, niin kyllä mä saattaisin miettiä että osaakohan ne edes oikeasti soittaa niitä biisejä muuten kuin pala kerrallaan. Eihän studiolevyn tarvitse liveltä kuulostaakaan, mutta on se kumminkin eri asia sitten kuulla niitä biisejä livenäkin. So what? Eihän se live ainakaan poppipuolella (ja minkään muun elävän musan puolella) ole mikään voimistelunäytös. Siksi onkin huolestuttavaa, että on niin vähän orkestereita, joiden sekä levyt että livet ovat omanlaisiaan, omista lähtökohdistaan nousevia teoksia. Vaikka biisit sinänsä olisivatkin samoja.
|
Karva-Aarne 13.05.2005 11:49:02 (muokattu 13.05.2005 11:53:31) | |
---|
Sanoikohan se XTC:n heppu jossain haastiksessa, että ei tajua miksi bändien pitäisi soittaa livenä, kun eihän esim. maalarienkaan tarvitse maalata taulujaan uusiksi yleisön edessä. Onhan tuokin yksi näkemys asiasta. ...tai sitten voi ajatella, että teatteriesityksetkin otettais videolle, mitä sitten voi käydä ostamassa teatterivideokaupasta. Mitä sitä turhaan kerran esitettyä uusimaan, siitähän on vaivaa! Mutta vakavasti ottaen, kyllähän livemusa on aina hienoa. Ei kai kukaan voi kieltää, etteikö livenä kuultu biisi ole voimakkaampi kokemus kuin levyltä. No, riippuu se tietysti esityksen onnistumisen asteestakin. Kuitenkin nykyään tehdään niin paljon musiikkia tietokoneilla jne, että kaikki ei varmastikaan toimi livenä. Oikeastaan nämä elektronisen musiikin konsertit ja deejiit on tässä mielessä usein epäonnistuneita tapauksia. Vaikka onhan niitäkin hyviä, se vain vaatii enemmän. "Watch out where the huskies go, and don’t you eat that yellow snow" -Zappa-pappa |
etnopoju 13.05.2005 11:51:23 (muokattu 13.05.2005 11:51:34) | |
---|
levy ei välitä samalla lailla kuin live. levy kuulostaa aina minusta jotenkin huonommalle. |
Teijo K. 13.05.2005 11:59:50 (muokattu 13.05.2005 12:03:33) | |
---|
...tai sitten voi ajatella, että teatteriesityksetkin otettais videolle, mitä sitten voi käydä ostamassa teatterivideokaupasta. Mitä sitä turhaan kerran esitettyä uusimaan, siitähän on vaivaa! Et ole sitten elokuvissa käynyt? Mutta vakavasti ottaen, kyllähän livemusa on aina hienoa. Ei kai kukaan voi kieltää, etteikö livenä kuultu biisi ole voimakkaampi kokemus kuin levyltä. No, riippuu se tietysti esityksen onnistumisen asteestakin. En ole vielä voimakkaampia elämyksiä saanut mistään keikasta, kun olen noista Gentle Giantin levyiltä saanut. Tietty jos GG kasattaisiin uudestaan ja alkaisi keikkailla, niin ehkä joutuisin perumaan puheeni. Kyllähän coverbändi voi olla hyväkin, mutta se on kuitenkin jäljitelmä alkuperäisestä. |
sellisti 13.05.2005 14:10:50 (muokattu 13.05.2005 14:16:06) | |
---|
Mitä merkitystä sillä sitten on levynkuuntelun kannalta, vaikka eivät osaisikaan soittaa niitä piisejään kuin pala palalta? Levyt levyinä ja live livenä. No eihän sillä levynkuuntelun kannalta olekaan, mä vaan sanoin että en voisi välttyä sellaiselta ajatukselta. Ja on kai niitä kaiken maailman syntikkalevyjä tms. jotka on taltioitu soundi kerrallaan eikä niitä kukaan missään livenä esitä. Voi niistä levyistä silti nauttia jos tykkää. Eikä kai sellaista liveksi ole tarkoitettukaan. Musiikki on kuitenkin aika monta sataa vuotta ollut pelkkää "liveä"; vasta kun ääntä alettiin osata taltioida on tullut mahdollisuus kuulla myös muuta kuin sillä hetkellä esitettyä musiikkia. Sikäli minusta olisi hiukan huolestuttavaa, jos trendi uhkaisi joskus mennä siihen suuntaan ettei liveä varsinaisesti enää tarvitakaan kun kaiken voi kuunnella levyltä. Miten bändeille, orkestereille, kuoroille ym. sitten kävisi? So what? Eihän se live ainakaan poppipuolella (ja minkään muun elävän musan puolella) ole mikään voimistelunäytös. En mä sitä tarkoitakaan. Vaan että olisi aika hupaisaa puhua "bändistä", jonka musisointia kukaan ei varsinaisesti koskaan kuulisi muuten kuin levyltä, jolla taas koko bändin ei välttämättä edes tarvitse missään äänitysvaiheessa soittaa yhdessä, bändinä. Voiko puhua "bändisoitosta" jos ei sitä kukaan koskaan kuule? No, aika epätodennäköistä se kai on ettei joku _koskaan_ esiintyisi livenä. Siksi aiemmin sanoinkin, että vähän kärjistetty esimerkki. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
sormunen 13.05.2005 15:29:28 | |
---|
Voiko puhua "bändisoitosta" jos ei sitä kukaan koskaan kuule? Jos luova yksikkö on bändi ja ne julkaisee jotain, niin miten niin ei voi kuulla? |