Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä on vaikein soitin soittaa?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
kontrabasisti
06.05.2005 13:23:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin kovin kuulla mielipiteitänne. Missä on vaikein tekniikka/missä on vaikeinta pitää soitto vireisenä..? Kertokaa kertokaa!
 
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
Congi
06.05.2005 13:43:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viulu
 
Tää on vain mielipide, totuus voi olla ihan jotain muuta.
 
T.Congi
wrshredder
06.05.2005 15:15:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viulu
 
Tää on vain mielipide, totuus voi olla ihan jotain muuta.

 
Joo olen viulua kokeillut ja pakko sanoa että vaikeeta on. ja kun ei ole välejä kuten kitarassa tai koskettimia jne. niin tiiä siinä sitten mihen sormes laitat.
Mutta ei välttämättä vaikein.
 
Horowitz sanoi joskus: "piano on helpoin soitin alussa ja vaikein lopussa"
 
tiiä sitä sitten.
 
Olen syntynyt samana vuodenpäivänä kuin Ynkkä ..ja 100 vuotta Liztin kuoleman jälkeen .. mussa on pakko olla jotai virtuoosiverta tai jotain..
sellisti
06.05.2005 17:35:50 (muokattu 06.05.2005 17:36:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahdotonta sitä kai on määritellä kovin uskottavasti, kun harvempi meistä on soittanut niin montaa soitinta niin pitkälle että voisi oikeasti vertailla. Mä olisin kuitenkin taipuvainen kallistumaan jonkin puhaltimen puoleen, vaikken niitä omakohtaisesti tunnekaan. Sellainen käsitys on kuitenkin päässyt syntymään, että niiden suvereeni hallitseminen on kokonaisuutena vielä työläämpää kuin vaikkapa jousisoitinten, etenkin vasket. Käyrätorvea jossain on sanottu kaikkein vaikeimmaksi, mutta jokainen muodostaa tietty omat mielipiteensä. Ja niinkin on, että jonkun fysiikka vaan sopii johonkin soittimeen niin hyvin, ettei se tunnu kovinkaan vaikelta, mutta jos hän yrittää jotain toista instrumenttia tosissaan opetella, niin auta armias miten hankalaa. Monipiippuinen juttu.
 
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
murjaani
06.05.2005 21:59:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin kovin kuulla mielipiteitänne. Missä on vaikein tekniikka/missä on vaikeinta pitää soitto vireisenä..? Kertokaa kertokaa!
 
Kyllä taitaa olla niin, että oli kyseessä soitin kuin soitin, on niille sävelletty maksimaalisen vaikeaa musiikkia, joten tältä kantilta jokainen soitin on huippuvaikea. Tietysti on soittimia, joilla on helpompi päästä alkuun, esim. pianosta saa jonkunlaisen äänen vasta-alkajakin, mutta viululla se on työläämpää.Mutta pitemmän päälle jokainen soitin on vaikea.Tosin soittamisen vaikeuteen liittyy musikaalisuuden kehitys, sointitaju, fraseeraus jne- asioita joidenka kanssa soittaja painiskelee koko elämänsä.
 
wewwie
07.05.2005 13:27:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

näin puhaltajana voisin kyllä ehdottaa käyrätorvea tai oboeta.
jos olisin maailman diktaattori, määräisin kaikkki muusikot joilla on absoluuttinen sävelkorva soittamaan oboeta.
olen eläissäni kuulut kerran sitä soitettavan puhtaasti. kuulemma pirun vaikea saada vireinen ääni.
 
ei se ole helppoa olla näin älykäs...
biibob
07.05.2005 13:35:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viulua yleensä sanotaan vaikeaksi soittimeksi, koska siinä ei ole otelaudassa nauhoja. Mitenkäs sitten sellot ja kontrabassot? Niissäkään ei ole nauhoja, mutta silti niitä ei yleensä mainita. Johtuuko kenties siitä, että viulu on enemmän melodia soitin, ja kontrabasso soittaa rytmiä? Tosin kontrabassollekin varmasti löytyy todella vaikeita juttuja soitettavaksi.
 
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
pianistityttö
07.05.2005 14:06:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

näin puhaltajana voisin kyllä ehdottaa käyrätorvea tai oboeta.
jos olisin maailman diktaattori, määräisin kaikkki muusikot joilla on absoluuttinen sävelkorva soittamaan oboeta.
olen eläissäni kuulut kerran sitä soitettavan puhtaasti. kuulemma pirun vaikea saada vireinen ääni.

 
Käyrätorvi. Jos olet kuullut oboeta soitettavan puhtaasti yhden kerran, itse voin sanoa että oon kuullut kornoa soitettavan puhtaasti 0 kertaa. Älkää murhatko mua. :P
 
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
sellisti
07.05.2005 14:48:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viulua yleensä sanotaan vaikeaksi soittimeksi, koska siinä ei ole otelaudassa nauhoja. Mitenkäs sitten sellot ja kontrabassot? Niissäkään ei ole nauhoja, mutta silti niitä ei yleensä mainita. Johtuuko kenties siitä, että viulu on enemmän melodia soitin, ja kontrabasso soittaa rytmiä? Tosin kontrabassollekin varmasti löytyy todella vaikeita juttuja soitettavaksi.
 
Ei soittimien vaikeus liity ainoastaan sävelpuhtauteen. Hyvän äänen laadun saavuttaminen on pitkällisen työn takana soittimella kuin soittimella. Jousisoittimilla se liittyy jousenkäyttöön, puhaltajilla ansatsiin jne. Ja vaikka kitarassa on nauhat, ei sävelpuhtaus ole sillä itsestäänselvyys vaan täytyy osata kuunnella soinnut ja melodiat erikseen. Se on totta että viulu on orkesterissa useimmiten melodiasoitin ja kontrabasso ei niinkään, mutta soolokappaleissa vaikeutta löytyy kaikilla jousisoittimilla.
 
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
JPQ
08.05.2005 02:20:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka luulette että trollaan kun sanon sähkökitara ja syntetisaattori ja miksikö sanon siksi niitä hyvin vähän kauniisti soitettuna tullut kuultua (niiden kanssa oikeasti taitavia on ääri vähän) ja synat siis syninä ei oikeiden soittimien korvaajina joka vasta tois sijainen käyttötarkoitus musta.
 
Uppi
08.05.2005 19:33:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Horowitz sanoi joskus: "piano on helpoin soitin alussa ja vaikein lopussa"

tiiä sitä sitten.

 
Erittäin hyvin sanottu Horowitzilta. Tottahan se on, että pianossa on se helppous, että sitä ei voi soittaa epäpuhtaasti jos se on vireessä, ja kuka tahansa saa siitä (jonkinlaisen)äänen. Mitä pidemmälle pianonsoittoa ja ylipäänsä musiikkia opiskelee, sitä vaikeammaksi se kuitenkin tulee. Pianolla on kaikista vaikeinta soittaa pitkälinjaista, laulavaa legatoa, sillä kyseessähän on itse asiassa vain legaton illuusio, joka muusikon on osattava luoda. Samoin on esimerkiksi mahdotonta tehdä crescendoa yhdellä äänellä, toisin kuin puhallin- ja jousisoittimilla. Kun kosketin on pohjassa, äänelle ei enää voi tehdä mitään. En kuitenkaan sano, että piano on absoluuttisesti vaikein soitin, kyllä veikkaan että joku corno on aika vaikea. Minäkään kun en ole kuullut sitä soitettavan juurikaan kovin puhtaasti... Pianoa on kuitenkin vaikeinta soittaa luonnollisen musikaalisesti. Pianon vaikeuden huomaa esimerkiksi siinä, kun soittaa pianopartituurista jotain konserton hidasta osaa, joka orkesterilla virtaa vaivattomasti, mutta pianolla junnaa paikallaan eikä kanna. Tiedä häntä, kaikki soittimet ovat vaikeita kun mennään tarpeeksi korkealle tasolle.
 
18is9
09.05.2005 08:08:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käyrätorvi.
 
Ääni täältäkin käyrätorvelle. Sillä kun pistää tiluttaen niin siinä ehtii aina käydä jääkaapilla ennekuin sävel vaihtuu toiseksi. Eipä taida kovin montaa muuta soitinta olla jossa puhtaan yksittäisen äänen tuottaminen vaatii niin paljon työtä ja taitoa.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
LesPaul70
09.05.2005 09:10:39 (muokattu 09.05.2005 09:55:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä taida kovin montaa muuta soitinta olla jossa puhtaan yksittäisen äänen tuottaminen vaatii niin paljon työtä ja taitoa.
 
Tämähän perustuu aika pitkälle siihen, että käyrätorvella soitetaan (toisin kuin muilla sinfoniaorkan vaskilla) rekisterissä, jossa luonnonäänet (yläsävelet) ovat lähellä toisiaan ja soittaja osuu helposti väärään ääneen. "Kylmä" sisääntulo voi olla käyrätorvistille todella piinallinen kokemus.
 
Mutta onhan noita muitakin. Jonkun mielestä esim. pasuuna voi olla vaikein vaskipuhallin, kun se vaatii soittajalta tarkempaa sävelkorvaa - toisaalta yhtä hyvin voisi sanoa, että pasuuna on ainoa vaskisoitin, jolla on mahdollista soittaa täysin puhtaasti. Muissa nuo venttiileihin kytkettyjen putkien pituudet ovat enemmän tai vähemmän kompromisseja, ja mitä enemmän venttiilejä tarvitaan jonkin nuotin tuottamiseen, sitä epäpuhtaampi se on. Esim. tuubissa joskus onkin ylimääräinen venttiili ihan vain sitä varten, että sillä voidaan korjata muiden venttiilien yhteiskäytön aiheuttamia sävelpuhtausongelmia.
 
Mitä sitten puupuhaltimiin tulee, niin ainakin fagotistipiireissä elää juttu jonka mukaan fagotin puhaltaminen aiheuttaa niin suuren paineen, että fagotisteilta poksahtelee päästä verisuonia soiton aikana ja sen takia he ovat keskimäärin pöpimpiä kuin muut soittajat ja alttiimpia aivoinfarktille. Mene ja tiedä tuon todenperäisyydestä. Fagotistinakin esiintyneen Kari Suomalaisen näkemys asiasta olisi ollut kiva kuulla, mutta hän ei ole enää keskuudessamme.
 
Eri soittimilla on eri juttuja, jotka tekevät niistä "vaikeita". Se voi olla intonaatio (esim. pianon "kiinteä", vs. useimpien puhaltimien portaittainen johon voi puhalluksellaan vielä hieman vaikuttaa, vs. pasuunan ja jousisoitinten portaaton) tai äänen muodostus (moniin orkesterisoittimiin verrattuna pianossa tämä ei edes ole mikään ongelma). Pianolla (ja muilla koskettimilla) taas tulee sellaisia ongelmia vastaan, joiden kanssa yksiäänisten orkesterisoitinten soittajat eivät yleensä joudu taistelemaan: esim. monen eri melodiaäänen soittaminen samanaikaisesti.
 
En oikein tiedä, kuka olisi pätevä nimeämään jonkin soittimen "vaikeimmaksi". Esim. sellaiselle viulistille, joka ei osaa "päristää", kaikki vasket ovat vaikeampia kuin mikään jousisoitin, kun taas vaskipuhaltaja ei ehkä saa viulusta irti muuta kuin järkyttävää kitinää. Henkilöllä pitäisi kai olla kokemusta kaikista soittimista eli hänen pitäisi olla opetellut samanikäisenä vuorotellen tasapuolisesti kaikkia soittimia. Tietysti jollakin useiden eri soitinten opettajalla voi olla aika hyvä käsitys soitinten vaikeudesta sen perusteella, kuinka kauan oppilailta yleensä menee, ennekuin jonkin soittimen perusasiat ovat hallinnassa.
 
Yksi toinen juttu, mistä soitinten suhteellista vaikeutta voisi ehkä arvioida, on katsoa kuinka monimutkaisia/yksinkertaisia juttuja eri soittimille yleensä on partituurissa kirjoitettu. Esim. matalien vaskien ketteryydestä voi päätellä jotain siitä, että niille harvoin kirjoitetaan mitään "tilutusta" tai nopeita juoksutuksia. Eikä muuten kannatakaan (ainakaan jos verrataan siihen, mikä on viululla mahdollista).
 
Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die.
El Condor
09.05.2005 11:02:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä sitten puupuhaltimiin tulee, niin ainakin fagotistipiireissä elää juttu jonka mukaan fagotin puhaltaminen aiheuttaa niin suuren paineen, että fagotisteilta poksahtelee päästä verisuonia soiton aikana ja sen takia he ovat keskimäärin pöpimpiä kuin muut soittajat ja alttiimpia aivoinfarktille. Mene ja tiedä tuon todenperäisyydestä. Fagotistinakin esiintyneen Kari Suomalaisen näkemys asiasta olisi ollut kiva kuulla, mutta hän ei ole enää keskuudessamme.
 
Fägättiin ja oboeen tuo lisähaastetta vielä sekin, että siinä tulee jossain vaiheessa vastaan se tosiasia, että suukappaleet (l. "röörit") joutuu tekemään itse, ja ne eivät ole kovin pitkäikäisiä. Monen oboistin harrastus tyssää käytännössä juuri tuohon vaiheeseen; ei riitä, että osaa soittaa, vaan pitäisi opetella vielä vähän veistotaitoakin.
 
Lisäksi erityisesti oboella on aika korkea kynnys tulla orkesteriin, sillä oboen stemmat ovat jo perussoittokuntatasolla melko vaativia (laulavia sooloja, tilutusta, vaativa rekisteri), eikä oboeita useimmiten ole kuin yksi tai kaksi. Niinpä oboistin on orkesteriin tullessaan oltava jonkin verran pidemmällä kuin vaikkapa trumpetistin (joka voi piilotua alastemmoihin takapotkuja soittamaan). Huono oboisti voi saada paljon tuhoa aikaan orkesterissa.
 
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
funkylord
12.05.2005 02:23:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huono oboisti voi saada paljon tuhoa aikaan orkesterissa.
 
Näino.
 
Käkkyrälle menee ääni kyllä aika selkeästi.
 
Oboesta senverran, että On melkoisen läheistä sukua sopraanosaksofonille, joten soundi on melkoisen samanlainen. Tietyllä ansatsilla tietenkin yhtään yleistämättä. Siinä on myös sama vika, kun sopraanofonissa, tai toisinpäin. Harvassa löytyy niitä tyyppejä, jotka vireessä näitä soittimia paukuttavat. On melkoisen tarkkaa kuuntelua soittaminen. Ei ole oikeastaan ainoatakaan varmaa ääntä, joilla voisi korva levätä. Aina on naamalla hirviä työskentely puhtauden kanssa, ja se syö rentoutta hyvin paljon. Tai sitten en vain osaa. Mutta sopriksella saa melko makeita glissandoja aikaiseksi.
 
Okei. ennenkun enempi offariksi survotaan, niin sanottakoon, että fortepiano on myös melkoisen hankala soitin.
 
Entäs piccolohuilu?
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Dr Dominant
12.05.2005 08:48:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs toi theremin? ;)
 
"Dr Dominant, I Presume?!"
Riksteri
12.05.2005 09:27:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maallikkona ensimmäiseksi tulee mieleen, että näistä yleisimmistä soittimista viulu olisi se hankalin. Mutta ehkä kysymys vaikeimmasta soittimesta on tavallaan harhaanjohtava, vaikein soittaa miten? Ja kyllähän vaikein on varmaan sellainen soitin, joka ei luonteeltaan sovi soittajalle tai sitten niin eksoottinen soitin, ettei siihen saa kunnollista opetusta. Ehkä kiipparit voisivat olla oikeasti vaikeimpia soitettavia, koska niillähän pystyy simuloimaan melkein kokonaista sinforniaorkesteria?
 
It's a Jungle Out There. Ulkona on viidakko.
Kitarajeesus
12.05.2005 15:16:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omien kokemusten pohjalta viulu on vaikein soitin, mutta toisaalta suurin osa noista puhaltimista on jäänyt meikäläisellä aika pitkälti kokeiluasteelle, joten vaikea sanoa mikä olisi sitten pidemmän päälle vaikein. Klassinen kitara on myös melko hankala soitin vaikka vuosikaudet on sitäkin tullut näprättyä. Fraseeraus, äänenkuljetus ja äänen puhtaus ovat siinä aika hankalia.
 
Musiikki on elämä.
Dr Dominant
12.05.2005 15:34:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen soittanut nappulana jonkin verran klarinettia, käyrätorvea ja alttotorvea, hieman enemmän trumpettia, klasari 3/3-verran pasuunaa, perustarpeisiin sähköbassoa ja vähän pidemmälle rumpusettiä ja onpa tullut marimbaa ja vibestäkin räpellettyä. Ammattipuolen loppututkinnon verran sähkökitaraa ja sivuaineena klassista skebaa. Töissä pitää soittaa pianoa harva se päivä ja kun perheen esikoinen soitti viulua, opettelin suzuki-meiningillä sitäkin vähän soittamaan. Vaimo on sellisti ja sen selloa olen pari kertaa kokeillut - hassua muuten: siinä on ihan sama kielen pituus kuin teräskielisessä akustisessa kitarassa tai Les Paul-mensuurilla varustetussa sähkiksessä. Ai niin, kontrabassoakin olen vähän kokeillut.
 
Kaiken tämän jälkeen mulla on sellainen käsitys, että oikeastaan tohon kysymykseen ei ole olemassa vastausta. Jos on itsellä visio musiikista, sitten sen toteuttaa tavalla tai toisella oli vehje mikä hyvänsä. Oma fysiikka sopii paremmin jollekin soittimelle ja huonommin jollekin toiselle soittimelle, niinkuin oli täälläkin jo mainittu.
 
Kaikilla vermeillä yritetään kaiken aikaa mennä sinne äärirajoille, sanoisin siis että kaikki soittimet ovat yhtä vaikeita soittaa kun ryhdytään vakavissaan soittamaan. (Huom! ei tosissaan! :)) )
 
"Dr Dominant, I Presume?!"
micant
12.05.2005 18:27:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niitä on monia...esim. piano on pirun vaikee soitin jousisoittajalle (ainakin mulle). Toisaalta viulu taas vaikeempi siinä suhteessa, että se pitää ite virittää (pianistit, kiittäkää onnea, teidän ei tarvi soitintanne virittää) ja osata tyrkätä sormensa oikein (ja ne välit! ainakin altistille tuottaa vaikeuksia, kun ne on niin pirun pienet). Jo kauniin äänen saaminen on aika vaikeeta. Sellossa taas on nuo samat (varsinkin sellokäden oikeaan paikkaa laittaminen, soitin kun osottaa lattiaan päin).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «