Renki 14.04.2003 16:54:00 (muokattu 05.05.2004 21:44:04) | |
---|
anteeksi painoin vahingossa väärää nappia. Tarkoitus oli poistaa tekstejä aivan huomaamattomasti Bilde, Künstler, rede nicht! |
lxi 14.04.2003 17:03:12 (muokattu 14.04.2003 17:03:20) | |
---|
jollei muuta, niin ainakin se harjoittaa sanankäyttöä; sitä paitsi tankasi oli oikein toimiva. |
Lyijyvaippainen luoti viiltelee ilmaa. Se etsii lihaa. Oksalla visertelee lintu, kohta eloton. Tuohan on loistavaa! Paha lähteä muuten kritisoimaan, kun ei ole tanka- ja haikurunojen muodot oikein selvillä. Sisältö kyllä puhui. Riekaleet, riekaleet, te kiusaajat! |
Renki 15.04.2003 17:58:21 | |
---|
Tuohan on loistavaa! Paha lähteä muuten kritisoimaan, kun ei ole tanka- ja haikurunojen muodot oikein selvillä. Sisältö kyllä puhui. Haiku: 5+7+5 tavua Tanka: 5+7+5+7+7 tavua Muita sääntöjä ei käsittääkseni ole.
Bilde, Künstler, rede nicht! |
lxi 15.04.2003 18:12:59 | |
---|
Haiku: 5+7+5 tavua Tanka: 5+7+5+7+7 tavua Muita sääntöjä ei käsittääkseni ole. Aikanaan runomuotojen kehittyessä näitä sääntöjä oli paljonkin, mutta niitä on yksi kerrallaan rikottu. Pari säilynyttä tyypillistä piirrettä ovat vuodenaikojen ja luonnon kuvaaminen runoissa sekä mietelausemainen muoto. Mutta käytännössä tekstit voivat oikeastaan käsitellä mitä tahansa, kunhan muodostavat ehjän kokonaisuuden. pahinta kai on japanilaisrunojen addiktiivisuus!
|
Nimismies 15.04.2003 18:19:45 | |
---|
Hyvä runo. Itse en pidä haiusta enkä tangasta, kuten en säännöistä yleensäkään. Mutta hienoa jälkeähän noilla näkyy saavan aikaan, pitäisi varmaan itsekin kokeilla. Muna ja kana makailivat sängyssä ja polttelivat tupakkaa. Kana totesi: "Tulipahan nyt tämäkin asia selvitettyä". |
Renki 23.04.2003 17:22:36 (muokattu 08.05.2003 14:36:50) | |
---|
Syksyllä kaikki peittyy kuuraan – siispä on sama elääkö kukkana vai lehtenä koska kuitenkin kuolee |
Bathory 23.04.2003 18:22:09 | |
---|
Tekee sillä. Ja oli vielä täysin ymmärrettävä ja selkeä. |
Haipuma 24.04.2003 10:37:38 | |
---|
Syksyllä kaikki peittyy kuuraan – siispä on sama elääkö kukkana vai lehtenä koska kumminkin kuolee Mitä olen ymmärtänyt tanka-runojen sisällöstä, tämän pitää yllään sellaisen toteavan viestin, niinkuin tanka-runoissa yleensä kuuluukin? Sisältö on OK. "yli miljoonan suomalaisen arvioidaan elävän jatkuvien kipujen kanssa."
-Suomen tietotoimisto |
sormunen 24.04.2003 13:05:55 | |
---|
Syksyllä kaikki peittyy kuuraan – siispä on sama elääkö kukkana vai lehtenä koska kumminkin kuolee Nyt en siis todellakaan tiedä, mutta mitähän tuo ajatusviiva vaikuttaa rytmiin? Ainakin mun suussani se muuttaa iskun paikkaa ja tankassa ja haiussa idea on käsittääkseni kumminkin se, että nimenomaan muoto on tarkka. Ja siihen muotoon olisi saatava sanottua yleispätevä, aihepiiriltään rajattu ja tavallaan "ylihistoriallinen" kommentti. Olisi kiva nähdä noita enemmänkin. |
Renki 26.04.2003 09:19:51 | |
---|
Oon viimeaikoina lukenut aika paljon Tanka-runoja ihan julkaistuja semmosia ja kyllä niissä noita - merkkejä on. Käsittääkseni se on taon merkki. Tanka runojen sisältö näköjään nykyään voi olla sitten aivan mitä tahansa, se tuli todettua kahden kirjan jälkeen. Tuli muuten huomattua sekin että ei se tankan kirjoittaminen näy olevan helppoa sen alan mestareillekaan. Oli välillä aika kökköjä virityksiä. |
Renki 26.04.2003 11:21:17 | |
---|
Tässäpä on näitä lisää. palava tikku sammuu tuulessa – eikä tupakka syty muistan kaikki valasi eivät nekään palaneet taivaankansi on tänä yönä tähdetön tuuli surisee puitten oksien läpi en minä ole yksin Kun aamukaste nousee maasta, häviät. Sinä lupasit. Haluan nukkua.En jaksa enää rakastaa. liika rakkaus rusentaa painollaan luut sirpaleiksi ja rakkaudettomuus tekee kipeää. Kumman otan? |
Nimismies 28.04.2003 13:10:24 | |
---|
Pirun hienoja etenkin nuo kaksi viimeistä. "Löyhkä on osa tämän päivän yhteiskuntaa. Löyhkä tulee kainaloista." - K.Herttua |
Himpi 30.04.2003 15:21:38 | |
---|
Vimppa oli erityisen hieno, samoin tykkäsin tuosta taivaankansi-tankasta. Ihmettelen vain sitä, että eikö tähtisestä taivaankannesta pikemminkin tulisi sellainen olo, ettei olekaan tässä maailmassa yksin? |
Renki 30.04.2003 15:58:37 | |
---|
Tähtiähän aina käy rakastavaiset katselemassa. Taivaan tähdettömyys tässä periaatteessa kuvaa yksinäisyyttä. Sitten surisee tuuli oksien läpi ja samalla muistaa ettei olekaan yksin vaan luonto on ympärillä. Jotain semmosta mä tällä runolla hain. En sitten tiedä miten hyvin onnistuin? |
Himpi 01.05.2003 14:15:08 | |
---|
Juu, nyt mä ymmärrän. Mä luin runon koko ajan samasta näkövinkkelistä eli ei-yksin olemisen kautta. Siksi kaipasin tähtikavereita taivaalle. Mutta pidä pääsi vain, ei sun kannata yhden väärinymmärtäjän takia hienoa tankaa mihinkäänpäin muuttaa! Sinänsä positiivista jo se, että jää kelaamaan jotain tekstiä vähän pidempäänkin. Hm. Paitsi sananen vielä tuosta ymmärtämisestä ja muusta palautteesta. Paras kirjoittajaopas, joka mun vastaani on tullut, on Stephen Kingin Kirjoittamisesta. Sanokoot kirjoittajakurssien nirppanokkaiset älyköt ihan mitä hyvänsä, King tietää mistä puhuu. Kirjassaan hän antaa muunmuassa tällaisen käytännöllisen vinkin: jos luetat tekstiäsi vaikkapa kymmenenellä hovikriitikolla ja puolet heistä sanoo, että tää kohta ei toimi, niin älä silti tee muutosta. (Edellyttäen että kaikki hovikriitikot ovat suorapuheisia eivätkä mitään joojoomiehiä.) Vasta kun kaikki rutisevat samasta asiasta, sun on pakko tehdä muutoksia tekstiisi. Musta tuo on suht hyvä neuvo. Törmäsin siihen vastikään itsekin, kun järkenään kaikki rutisi eräistä sanoituksistani. Ei muuta kuin papereiden ääreen tutkimaan, että mikäs tässä suurteoksessa menikään pieleen. Vitutti, mutta kannatti. Tältä palstalta tulee mieleen vähän tuo Plasmademonin tapaus. Kun järkenään kaikki ruoskivat häntä englannin kielen ontuvasta käytöstä, hän vaihtoi kielen suomeen ja johan rupes tapahtumaan! Tekstien taso nousi ihan demonisesti. |
James Mc Brown 05.05.2003 11:41:49 (muokattu 05.05.2003 11:42:28) | |
---|
Tähän on tultu. Mitä jäi käteen tästä? Känsät ja kärsä. Edit: Himpura. eihän tämä ole tanka. Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us. |
kaljaah 05.05.2003 20:23:38 | |
---|
Tähän on tultu. Mitä jäi käteen tästä? Känsät ja kärsä. Se on haiku. |
Renki 08.05.2003 14:16:59 | |
---|
tuuli väreilee lammen pinnalla. sääsket parveilee yössä. rämeikössä kalamies pistää piipun palamaan. ruusu on kaunis/
otan kyllä risutkin/
ne palavat paremmin/ |
Nimismies 08.05.2003 15:23:26 | |
---|
tuuli väreilee lammen pinnalla. sääsket parveilee yössä. rämeikössä kalamies pistää piipun palamaan. Aika kiva. "Takatukkainen ulosottomies harrasti villiä seksiä pesupaljun kanssa."- K.Herttua |