Aihe: Musiikin kuuntelusta..
1
HeavyMachinery
07.05.2005 00:24:08 (muokattu 07.05.2005 00:34:03)

Mites on ?

Kun kuulette jonkun biisin kumpaa kuntelette rummuista 1.kuinka hyvin rumpali soittaa vai 2. Mitä rumpali soittaa ? niin ja nro 3. itse biisiä ?
Minä tiedän - siis pelkään !
dictatorsh*t
07.05.2005 00:31:45 (muokattu 07.05.2005 12:48:03)
Mites on ?

Kun kuulette jonkun biisin kumpaa kuntelette rummuista 1.kuinka hyvin rumpali soittaa vai 2. Mitä rumpali soittaa ?

Lähinnä 2., joskus 1. tai sitten kumpaakin.

Ai, yksi vaihtoehto tullut lisää. No toi 3. aina, 1. ja 2. sitten sen päälle.
Play it again Jack and then rewind the tape and then play it again, and AGAIN, and AGAIN.
moderndrummer88
07.05.2005 00:40:03 (muokattu 07.05.2005 13:09:57)
Mites on ?

Kun kuulette jonkun biisin kumpaa kuntelette rummuista 1.kuinka hyvin rumpali soittaa vai 2. Mitä rumpali soittaa ? niin ja nro 3. itse biisiä ?

jaa-a sanoisinpa että helvetin hyvän biisin osuessa kohdalle missä kaikki toimii niin en takerru rumpujen kuunteluun, muussa tapauksessa järjestyksessä yksi ja kaksi. gunnarit on hyvä esimerkki, rummut simppelit mutta sopii musiikkiin niin enpä minä niihin takerru
mainstream=painstream
wavelength
07.05.2005 12:40:45

Kun rumpali hoitaa hommansa hyvin, on numero kolmonen ilmiselvä valinta. Kakkosen otan käyttöön silloin, kun haluan analysoida nimenomaan rumpalin toimia. Ja jos ykkönen, rumpalin taidot, eivät ole kovin kummoiset, jätän biisin kokonaan kuuntelematta.
Pastilli?
Järvihirviö
07.05.2005 13:02:06
Mulle ei ole niinkään väliä, onko rumpali tekniikkahirmu vai ei. Jos soitto sopii musiikkiin, niin enempää en voi vaatia. Sitäpaitsi joskus on hyvä kuunnella todella vähäeleistä soittoa, tulee pidettyä ajatukset perusasioissa.
ddrum54
07.05.2005 16:33:11
Mulla on tullut musan kuunteluun tosi ärsyttävä piirre. Eka kertaa kuunnellessa saatan jumiutua vaikkapa rumpalin vasempaan käteen. Toka kerralla ehkä kiippareihin. Vasta noin 4 - 6:nnella kerralla kuulee kokonaisuuden. Outo on tämä lajitteleva kuulo. : )
2`n 4
käreyndanni
07.05.2005 17:47:33
Perus biisi-biisi musassa tulee kuunneltua tietenkin itse biisiä, jos rumpali hoitaa tonttinsa kunnolla. Jos on kyseessä jokin fuusio/jazz tsydeemi, niin soittajien keskinäistä vuoropuhelua ja lähinnä sitä, miten kyseisen pumpun rumpali reagoi toisten muusikoiden ideoihin.
kattila
07.05.2005 17:52:36

Vasta noin 4 - 6:nnella kerralla kuulee kokonaisuuden. Outo on tämä lajitteleva kuulo. : )

Niinpä! Biisit avautuvat vasta monen, monen monen, kuuntelukerran jälkeen, kun alkaa kuuntelemaan vähän niitä muitakin soittimia.
Dust to dust
MK73
07.05.2005 18:09:19
Nykyään yritän vain nauttia koko bändin groovesta, siitä imusta - jännitteestä. Usein jopa tanssin tai hyppelen musan tahdissa. Jos on joku uusi levy niin kuuntelen tietty tarkemmin et mites homma toimii. Ehkä se virvelirummuttelu (ja -soundi) on jollain lailla polttopisteessä. Myös laulupuoli on tärkeä sikäli, että vastenmielinen lauluääni pilaa helposti koko biisin.
miän vain
07.05.2005 18:22:59

Ensin kokonaisuus ja meininki, sanoituskin on tärkeä.

Jos pahankuuloisia mokia ei paista korvaan, kuuntelen yhteissoittoa, vuorovaikutusta ja yksilö'suorituksia' suhteessa toisiin. Sitten hienonkuuloisia aisioita, jos on. Rumpusoundi tulee vasta sitten, mutta silläkin on alitajuista vaikutusta alusta asti.

Jos päätän opetella jonkun jutun oikein perustteellisesti, niin saatan kuunnella jotain yksittäistä raajaa analyyttisesti ja osiin pilkkoen. Siinäpä muuten hieno väärinymmärtämisen mahdollisuus. Kivankuuloiset jänteet on, joo.

Kiva taito (tai ehkä se on lahja, koska taito on näillä tyypeillä aika toissijainen) on soittaa hienosti väärin. Sillein niin kuin White Stripes. Tai vanha Motörhead. Heiluu ja huojuu juuri siinä kohdassa, joka kutittaa.
Love can't buy you money
Monochromatic - bändi
semisuper.tk - rumpusivut
HeavyMachinery
08.05.2005 01:22:56

Rupeaa itseään ärsyttämään kun jää monasti kuuntelemaan että "vittu hyvin se vetää" varsinkin rushia kuunnellessa käy aina näin. Siitä kait tulee tuo outo mieltymys psykobillyn kuunteluun jostain syystä on nekromantixsi soinut ahkeraan Siinnä on hyvä draivi päällä menoa ja meininkiä ilman. soitinten runkkailua... Kait täältä juontaa se oma inhoni ns. uus-proge osastolle.
Minä tiedän - siis pelkään !
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)