Aihe: Kondensaattorien merkinnät
1
ninos
06.05.2005 21:43:07 (muokattu 06.05.2005 21:44:07)

olisikohasse K = Kilo eli tuhat ja tietääkseni se on juuri noin eli:

1uF = 105
0.1uF = 104
0.01uF = 103
0.001uF = 102
0.0001uF = 101

jne.

E: ja mulla oli ainaki pieni ruskea keraaminen konkka jossa luki 47 ja se oli 47 pikoa eli 47pF
rokke roll
Zeni
06.05.2005 22:15:44
Kinkkisimmät ovat ne joissa lukee päällä (polko??) 33nK ja toisessa ,47K ??

Eli 33nK on 33000nF ?? ja ,47K = 0,47F ??
Ai mää vai?
06.05.2005 22:31:35
33nK meinaa 33 nanofaradia ja +-10% toleranssia.

Olikohan niin että M=20% ja J=5% ?

Ei vanha jaksa enää muistaa...
Hyvää jatkoa jos oma ei riitä. (Välikausitakki)
zepeteus
07.05.2005 00:00:54
Tony van Roonilla on suht hyvä esittely kondensaattoreista. Sivun keskivaiheilta löytyvät toleranssi yms. taulukot, ja alempana on laskukaavioita.

http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/caps/caps.html
Kumiankka
07.05.2005 07:22:53
Vain yleisenä toteamuksena muistelen vanhoja hyviä aikoja kun komponenttien merkinnät oli ihmisille tehtyjä. Vastukset mittaan suosiolla varmuuden vuoksi digitaalimittarilla, jos en tiedä mistä olen ne ottanut. Metallikalvoiset tarkkuusvastukset joita nykyään saa harrastajaystävälliseen hintaan monine värirenkaineen voivat hätäillessä olla merkinnöiltään helposti harhauttava. Kapasitanssimittaria en omista, mutta vakavasti olen harkinnut. On sen verran pieniä nuo nykytekniikalla tehtävät kondensaattorit, ja merkinnät vielä pienempiä, niin ettei kapakoiden tupakansavussa ja halpojen hehkulamppujen valossa marinoituneet vanhat silmäni aina jaksa löytää oikeaa koodia. Muistan joskus hämärinä iltoina katsoneeni numerokoodeja kodin ainoan halogeenilampun alla, tai avaimenperäledivalon kylmässä loisteessa.
Tubeman
08.05.2005 00:14:37
Vain yleisenä toteamuksena muistelen vanhoja hyviä aikoja kun komponenttien merkinnät oli ihmisille tehtyjä. Vastukset mittaan suosiolla varmuuden vuoksi digitaalimittarilla, jos en tiedä mistä olen ne ottanut. Metallikalvoiset tarkkuusvastukset joita nykyään saa harrastajaystävälliseen hintaan monine värirenkaineen voivat hätäillessä olla merkinnöiltään helposti harhauttava. Kapasitanssimittaria en omista, mutta vakavasti olen harkinnut. On sen verran pieniä nuo nykytekniikalla tehtävät kondensaattorit, ja merkinnät vielä pienempiä, niin ettei kapakoiden tupakansavussa ja halpojen hehkulamppujen valossa marinoituneet vanhat silmäni aina jaksa löytää oikeaa koodia. Muistan joskus hämärinä iltoina katsoneeni numerokoodeja kodin ainoan halogeenilampun alla, tai avaimenperäledivalon kylmässä loisteessa.

Totta töriset,välillä kun tihrustaa pieniä paskoja ,ei saa selvää,jokunen vuosi vielä,niin ei erota pientä kerkoa leivänmurusta.. Mulla oli jokunen vuosi etten koskenut komponentteihin,oli sillä välin tullut viisirenkaiset vastukset,ei tiennyt kummasta päästä niitä luetaan.. :/

katselin laatikoiden sisältöjä äsken,30-lukuisissa paperieristekonkissa on reilusti 50 000 pF merkintä,ja 50- luvun samanlaisissa selkeät merkinnät,ja niin isolla että vanhempikin puusilmä erottaa ne.. :)
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Joel Harald
08.05.2005 09:56:26
Tony van Roonilla on suht hyvä esittely kondensaattoreista. Sivun keskivaiheilta löytyvät toleranssi yms. taulukot, ja alempana on laskukaavioita.

http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/caps/caps.html

Loistava sivu. Varsinkin tuo Conversation table on kätevä jossei joskus muista noita suhdelukuja yksiköiden välillä.
Turpa kii tai tuun teille soittaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)