Aihe: Apua
1
wavelength
06.05.2005 19:55:50 (muokattu 06.05.2005 19:57:02)

N.H. = Natural Harmonic, ns. luonnollinen huiluääni. Soitetaan painamalla kieltä vasemmalla kädellä kevyesti esim. 5., 7. tai 12. nauhan kohdalta ja näppäämällä kyseistä kieltä oikealla kädellä. Nosta vasemman käden sormi pois kieleltä välittömästi näppäämisen jälkeen. Voit etsiä lisää hyviä huiluäänikohtia kuljettamalla vasemman käden sormea kieltä ylöspäin ja näppäilemällä kieltä.
Pastilli?
Wolffie
06.05.2005 23:59:29
Ja huiluäänet saat myös muutenkin kun pelkistä 5,7,12 jne. Voit saada ne oikeastaan jokaisesta äänestä, eli jos haluat esim. D-kieleltä ottaa huiluäänen äänestä G toimi seuraavasti: paina aivan tavallisesti G-ääntä (5.nauha) ja samalla oikealla kädellä käytät esim. nimetöntä näppäämiseen mutta samalla kuoletat äänen tasan perusääntä oktaavia ylempää etusormella, eli tässä tilanteessa 17. nauhalta. Näin saat huiluäänen muualtakin kuin pelkästään "vapailta" kieliltä.

Pahoittelen erittäin vaikeasti selostettua tekstiä, en vain osaa :) Ehkäpä olisi hyvä jos joku saisi selostettua selkeämmin...
Mitäköhän tästäkin taas tulee...
secondarymind
07.05.2005 00:16:59 (muokattu 07.05.2005 00:25:30)
Näin saat huiluäänen muualtakin kuin pelkästään "vapailta" kieliltä.

Joo, paitsi tossa selostamassasi tapauksessa ei ole kyse N.H.:sta eli luonnollisesta huiluäänestä vaan keinohuiluäänestä (pinch tai tap harmonics).

e: Tuolla on juttua huiluäänistä. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=38&t=33453&o=0&co=0
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Wolffie
07.05.2005 00:38:44
Joo, paitsi tossa selostamassasi tapauksessa ei ole kyse N.H.:sta eli luonnollisesta huiluäänestä vaan keinohuiluäänestä (pinch tai tap harmonics).

Hups, no nyt tuokin nimitys selvisi, kiitoksia :) ... En mä muuta tiedä ku VH:ta pitää _yrittää_ matkia :p

Selvennyksenä siis vielä vaikka ihan offtopikiksi menee että ei oikeassa kädessä tarvitse käyttää kuin yhtä sormea, täppäämällä oikeasta kohdasta vaan. Tuo mun oikean käden tekniikka johtuu enemmän kun klassista tullu soitettua ja tuota tekniikkaa käytettyä, ei pelkkä tap ole ollut oikein mahdollinen...
Mitäköhän tästäkin taas tulee...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)