Joonas 05.05.2005 22:39:12 | |
---|
Jaahas. Tässä pälkähti päähäni sellainen kysymys, jotta minkäslaisia soittimia eri säveltäjät ovat eläessään soittaneet? Kuka oli viulisti, kuka pianisti, kuka urkuri ja kuka fagotisti? Joonas. Moon vanha kettu. Älä ammu mua. |
LesPaul70 06.05.2005 08:05:26 | |
---|
Sibelius. Rachmaninov. Bruckner. Neljänteen en tiedä vastausta lonkalta. Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die. |
wrshredder 06.05.2005 15:17:52 | |
---|
Paganini oli viulisti. soitti myös kitaraa jonkin verran. sävelsi myös kitaralle. Olen syntynyt samana vuodenpäivänä kuin Ynkkä ..ja 100 vuotta Liztin kuoleman jälkeen .. mussa on pakko olla jotai virtuoosiverta tai jotain.. |
sellisti 06.05.2005 17:43:05 | |
---|
Loistavia pianisteja olivat mm. Liszt, Chopin, Mendelssohn, Brahms, Schumann ja Shostakovitsh. Viulisteja Paganini, Vieuxtemps ja Wieniawski. Urkureita Bach, Liszt, Franck ja Messiaen. Fagotisteja ei ikävä kyllä tule mieleen. Olihan sitten multi-instrumentalisteja, jotka hallitsivat hienosti monia soittimia, kuten esim. Mozart. Ja barokin aikana lienee ollut enemmän sääntö kuin poikkeus, että säveltäjä on osannut useampia kuin yhtä soitinta. Toisaalta sitten on merkittäviä säveltäjiä, jotka eivät ole olleet mitenkään merkittäviä instrumentalisteja mutta luoneet silti hienoa musiikkia. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
Loistavia pianisteja olivat mm. Liszt, Chopin, Mendelssohn, Brahms, Schumann ja Shostakovitsh. Ei saa unohtaa Charles Alkania! LLL |
sellisti 06.05.2005 22:11:06 | |
---|
Ei saa unohtaa Charles Alkania! Totta kai. Historian suurimpia pianisteja, tosin säveltäjänä häntä ei - ikävä kyllä - pidetä vieläkään yhtä merkittävänä. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
Uppi 12.05.2005 19:44:16 | |
---|
Crusell oli klarinetisti. |
biibob 12.05.2005 20:47:57 | |
---|
Bach - soitti urkuja. Mozart - oli ilmiömäinen cembalon soittaja ja viulisti. Chopin - piano Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. |
Riksteri 13.05.2005 08:23:56 | |
---|
Hauskana anekdoottina voisi mainita Vincent d'Indyn soittaneen ammattimuusikkona patarumpuja. Onkohan tunnetuissa säveltäjissä muita ammattirumpaleita? It's a Jungle Out There. Ulkona on viidakko. |
wrshredder 13.05.2005 08:29:02 | |
---|
John Cage soitti katkenneita oksia ja narisevia ovia!!! ohohHohoo.. vitsin tynkää-- Olen syntynyt samana vuodenpäivänä kuin Ynkkä ..ja 100 vuotta Liztin kuoleman jälkeen .. mussa on pakko olla jotai virtuoosiverta tai jotain.. |
Sävis 13.05.2005 08:58:38 | |
---|
Hauskana anekdoottina voisi mainita Vincent d'Indyn soittaneen ammattimuusikkona patarumpuja. Onkohan tunnetuissa säveltäjissä muita ammattirumpaleita? Ainakin tulee olemaan. Tällä hetkellä Sibelius-Akatemiassa opiskelee sävellystä eräs herra, joka soittaa lyömäsoittimia. Minä ainakin toivon hänelle menestystä. "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu |
sellisti 13.05.2005 13:30:17 | |
---|
Ainakin tulee olemaan. Tällä hetkellä Sibelius-Akatemiassa opiskelee sävellystä eräs herra, joka soittaa lyömäsoittimia. Minä ainakin toivon hänelle menestystä. Ethän Kärkkäisen Tommista puhu? Vai onko hän jo valmistunut? On täältä meiltä päin lähtöisin, ja "menestystäkin" päässyt jo hiukan maistamaan. Toivottavasti on hyvä ura edessä, uskon niin. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
sellisti 13.05.2005 13:31:05 | |
---|
John Cage soitti katkenneita oksia ja narisevia ovia!!! ohohHohoo.. vitsin tynkää-- Hehe. Voisit kirjoittaa tuon myös tuohon "Mikä on vaikein soitin soittaa?" -ketjuun. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
wrshredder 13.05.2005 13:46:55 | |
---|
Hehe. Voisit kirjoittaa tuon myös tuohon "Mikä on vaikein soitin soittaa?" -ketjuun. Totta , narisevasta ovesta on vaikea saada puhdasta sointia! eikä oikeastaan sovi mihinkään orkesterikokoonpanoon., Miettikää.. koko sinfonia-orkesteri istuu jylhän vakavan näköisenä ja tuhatpäinen yleisö odottaa malttamattomana.. Yhtäkkiä lämpiöstä kävelee lavalle Cage kantaen massiivista puuovea ja laskee sen lavan keskelle.. Ja sitten pamahtaa käyntiin Beethovenin viides oven naristen jylhänä mukana soittaen vaikeammatkin pizzicatot ja tuplatrillit.. No niin.. pääs vähän käsistä. :) Olen syntynyt samana vuodenpäivänä kuin Ynkkä ..ja 100 vuotta Liztin kuoleman jälkeen .. mussa on pakko olla jotai virtuoosiverta tai jotain.. |
Riksteri 13.05.2005 13:55:24 | |
---|
Totta , narisevasta ovesta on vaikea saada puhdasta sointia! eikä oikeastaan sovi mihinkään orkesterikokoonpanoon., Miettikää.. koko sinfonia-orkesteri istuu jylhän vakavan näköisenä ja tuhatpäinen yleisö odottaa malttamattomana.. Yhtäkkiä lämpiöstä kävelee lavalle Cage kantaen massiivista puuovea ja laskee sen lavan keskelle.. Ja sitten pamahtaa käyntiin Beethovenin viides oven naristen jylhänä mukana soittaen vaikeammatkin pizzicatot ja tuplatrillit.. No niin.. pääs vähän käsistä. :) Cagella taisi olla hyvin abstraktit soittimet, kuten oma pulssi ja hengitys, hiljaisuus, yleisöstä lähtevä ääni, vielä pitkään hänen kuolemansa jälkeenkin käynnissä oleva tosi hitaasti etevevä sävellys :) It's a Jungle Out There. Ulkona on viidakko. |
sellisti 13.05.2005 14:01:54 | |
---|
Cagella taisi olla hyvin abstraktit soittimet, kuten oma pulssi ja hengitys, hiljaisuus, yleisöstä lähtevä ääni, vielä pitkään hänen kuolemansa jälkeenkin käynnissä oleva tosi hitaasti etevevä sävellys :) Jep. Menee jo vähän off-topiciksi, mutta eikös se ollut just Cage joka Viitasaaren uuden musiikin festareilla aikanaan hämmensi suomalaisyleisöä pitämällä "konsertin", joka koostui lähinnä oksien koputtelusta ja lehtien suhistelusta..? Siinä sitten jälkeenpäin taputtaessaan varmaan monikin yleisön jäsen mietti että tuliko tässä nyt koettua jotain elämää suurempaa vai jouduttua suuren kusetuksen uhriksi. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
wrshredder 13.05.2005 14:08:33 | |
---|
Jep. Menee jo vähän off-topiciksi, mutta eikös se ollut just Cage joka Viitasaaren uuden musiikin festareilla aikanaan hämmensi suomalaisyleisöä pitämällä "konsertin", joka koostui lähinnä oksien koputtelusta ja lehtien suhistelusta..? Siinä sitten jälkeenpäin taputtaessaan varmaan monikin yleisön jäsen mietti että tuliko tässä nyt koettua jotain elämää suurempaa vai jouduttua suuren kusetuksen uhriksi. Meillä on kotona joku ala-asteen musiikkikirja ,jossa on juuri tosta oksien katkomisesta ja siitä konsertista joku juttu.. en oo tarkemmin lukenut ,mutta taidat olla oikeassa. Olen syntynyt samana vuodenpäivänä kuin Ynkkä ..ja 100 vuotta Liztin kuoleman jälkeen .. mussa on pakko olla jotai virtuoosiverta tai jotain.. |
Ukko 15.05.2005 22:09:22 | |
---|
Paganini oli viulisti. soitti myös kitaraa jonkin verran. sävelsi myös kitaralle. Olikse kova tilutteleen ? |
Sävis 15.05.2005 22:48:26 | |
---|
Ethän Kärkkäisen Tommista puhu? Vai onko hän jo valmistunut? On täältä meiltä päin lähtöisin, ja "menestystäkin" päässyt jo hiukan maistamaan. Toivottavasti on hyvä ura edessä, uskon niin. Kärkkäisen olinkin jo unohtanut. En siis hänestä puhunut. Ihan hyvinhän kai Kärkkäisellä on mennyt. "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu |
Sävis 15.05.2005 22:48:44 | |
---|
Olikse kova tilutteleen ? Ainakin viululla oli. ;) "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu |