Aihe: Rumpaleiden selkäkivut
1 2
drum-monkey
01.05.2005 21:45:57
Eli onko muilla ollut taipumusta ikäviin, välillä pitkäaikaisiin selkäkipuihin? Kun itsellä alaselkä tahtoo kipeytyä, ja epäilen että rumpujen soitolla olisi iso osuus asiaan. Voi olla että johtuisi muustakin, inttilääkäri sanoi johtuvan siitä että olen aika pitkä, 187cm, ja selän lihakset ilmeisesti liian heikot. Eli mikä neuvoksi? Soittoasennon korjaaminen? Vai olisiko jotain vinkkejä alaselän lihasten vahvistamiseen? Kuulemma nyrkkeily auttaa, tiedä sitten..
Ollilla on Baolo
Alpha
01.05.2005 21:50:59
Joskus tulee soittaessa sellasia ovelia vihlasuja ynnä pistoja ja välllä taas tuntuu, että selkäranka pamahtaa tuhannen kappaleiksi.

Tosin noita tulee muutenkin, koskapa muutama vuosi sitten onnistuin pudottamaan itseni toisen kerroksen ikkunasta betoniluiskalle.
Ozagon
01.05.2005 21:55:20
Joskus tulee soittaessa sellasia ovelia vihlasuja ynnä pistoja ja välllä taas tuntuu, että selkäranka pamahtaa tuhannen kappaleiksi.

Tosin noita tulee muutenkin, koskapa muutama vuosi sitten onnistuin pudottamaan itseni toisen kerroksen ikkunasta betoniluiskalle.

Miten toi on mahdollista?!
Pöörlit ne olla pitää, niitä on jokapuolella, koulussakin!
Alpha
01.05.2005 22:17:20
Miten toi on mahdollista?!

Hyvin helposti. Täytyy vain saada muutaman oluen jälkeen sellanen idea, että pitää rassata ikkunan yläreunassa olevaa tuuleuskanavaa...ikkuna auki ja karmille keikkumaan, josta lipsauttaa jalkansa väärälle puolelle.
jazzmies
01.05.2005 22:20:18
Eli mikä neuvoksi?

Kokeile nostaa penkkiä korkeammalle, jotta pääset rumpujen "päälle" ja jottei tarvitse kurotella eteenpäin, sillä se rasittaa selkää kaikista eniten.
Leipuri
01.05.2005 22:31:22
Älä päästä selkää kyyryyn, pidä ryhti hyvänä ja selkä suorana.
HeavyMachinery
02.05.2005 11:45:46

Eli onko muilla ollut taipumusta ikäviin, välillä pitkäaikaisiin selkäkipuihin? Kun itsellä alaselkä tahtoo kipeytyä, ja epäilen että rumpujen soitolla olisi iso osuus asiaan. Voi olla että johtuisi muustakin, inttilääkäri sanoi johtuvan siitä että olen aika pitkä, 187cm, ja selän lihakset ilmeisesti liian heikot. Eli mikä neuvoksi? Soittoasennon korjaaminen? Vai olisiko jotain vinkkejä alaselän lihasten vahvistamiseen? Kuulemma nyrkkeily auttaa, tiedä sitten..

Allekirjoittanutta vaivaa paha iskias vaiva ja sen päälle väliin saatanalliset selkäkivut. Paras lääke on ollut mulla rumpujen soitto se antaa joka raajalla liikettä ilman suurta rasitusta. Soittaessa penkki mulla on todella korkealla jotta pääsen setin pälle kuten jatsimise kuvaili ongelma on vaan se ettei mikään penkki tunnu olevan riittävän korkea. Oikeat soitto asennot tuovat sen soiton nautinnon parhaiten esille!
Minä tiedän - siis pelkään !
OlaVi_K
02.05.2005 17:52:19
Joo siis on selkä kipeenä harvase päivä.Soittoasento lipsuu kyllä aika kyyryyn liian usein ja välillä vihloo.Mulla on selkä menny aika pahasti jumiin pari kertaa jo aikasemminkin; viimeks laitettiin kipupiikkiä ristiselän lihaksiin kymmeneen eri paikkaan..aijai.Toisaalta harrastan erittäin raskaitten mustien laatikoitten kantelua ja työntelyä ihan noin niinkun työmielessä että ehkä sekin vaikuttaa.Ajattelin tässä juuri lähteä soittelemahan et saapi nähdä paljonko koskee session jälkeen.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa,joka toiselle ei.
moderndrummer88
02.05.2005 17:55:54
minulla loppu nuo selkä-ja käsivaivat kuin seinään kun aloin iltaisin tehdä pientä ruumiinharjoitusta: 3x20 vatsat ja siihen vielä n. 20-30 punnerrusta, ei vie aikaa nimeksikään mutta noilla pääsin jo fysioterapeutillekkin vieneistä selkäkivuista!
mainstream=painstream
wavelength
02.05.2005 17:56:05

Soittoasennon oikaisemiseen auttaa virvelin nostaminen noin navan korkeudelle ja kallistuksen säätö mahdollisimman vaakatasoon. Tällöin rummun soittaminen ei ole mahdollista, jos selkä on lysyssä, joten huonon ryhdin huomaa aina ja varmasti. Lisähyötynä kyynärvarret löytävät oikean lyöntiasennon kuin itsestään.
Pastilli?
moderndrummer88
02.05.2005 17:57:33
Soittoasennon oikaisemiseen auttaa virvelin nostaminen noin navan korkeudelle ja kallistuksen säätö mahdollisimman vaakatasoon. Tällöin rummun soittaminen ei ole mahdollista, jos selkä on lysyssä, joten huonon ryhdin huomaa aina ja varmasti. Lisähyötynä kyynärvarret löytävät oikean lyöntiasennon kuin itsestään.

virvelinhän PITÄÄ olla polvien yläppuolella, en tajua mitenkä ne pystyy soittamaan virveli jossain polvien välissä että niukin naukin saa osuttua kun oikein kurottaa
mainstream=painstream
KoRn88.
02.05.2005 18:27:29
minulla loppu nuo selkä-ja käsivaivat kuin seinään kun aloin iltaisin tehdä pientä ruumiinharjoitusta: 3x20 vatsat ja siihen vielä n. 20-30 punnerrusta, ei vie aikaa nimeksikään mutta noilla pääsin jo fysioterapeutillekkin vieneistä selkäkivuista!

Tuohon kannattaa kyllä tehä selkälihakset päälle. Ei nimittäin ole välttämättä pidemmän päälle kovin terveellistä tehdä pelkkiä vatsalihaksia. Ainakin ryhtiin se vaikuttaa jos selkälihakset on huonommat kuin vatsalihakset (tai toisin päin). Näin minulle on kerrottu.
kampela
02.05.2005 18:38:38

Ne vatsalihakset tukevat yllättävän paljon selkää. Ne kun hoitaa kuntoon ni voi aika pitkälle soitella vaikka missä asennossa.
Deveploment of the weak hand.
KoRn88.
02.05.2005 18:43:40
Ne vatsalihakset tukevat yllättävän paljon selkää. Ne kun hoitaa kuntoon ni voi aika pitkälle soitella vaikka missä asennossa.

jep, näin on mutta silti selkä- ja vatsalihakset _pitäisi_ olla suunnilleen yhtä hyvässä kunnossa, vaikkei se soittamiseen liityisikään. Ihan ryhdinkin kannalta.
moderndrummer88
02.05.2005 18:46:57
Tuohon kannattaa kyllä tehä selkälihakset päälle. Ei nimittäin ole välttämättä pidemmän päälle kovin terveellistä tehdä pelkkiä vatsalihaksia. Ainakin ryhtiin se vaikuttaa jos selkälihakset on huonommat kuin vatsalihakset (tai toisin päin). Näin minulle on kerrottu.

jeps, olen alkanut nyös niitä tekemään, en muistanu mainita
mainstream=painstream
kampela
02.05.2005 18:48:21

jep, näin on mutta silti selkä- ja vatsalihakset _pitäisi_ olla suunnilleen yhtä hyvässä kunnossa, vaikkei se soittamiseen liityisikään. Ihan ryhdinkin kannalta.

Tottahan tuokin!
Deveploment of the weak hand.
Pallukka
02.05.2005 18:56:37
Mulla ei oo oikeestaan ikinä ollu selkäkipuja rummuista johtuen. Joskus töissä vähän revähti täi jotain ku huonolla liikkeellä nostin painavaa kamaa. mut ei sekään vaikuttanu rumpujen soittoon.

Virppa on mulla ehkä aika matalalla mut se on melkein vaakatasossa et pysyy ryhti (ja parempi soittaa muutenki) Emmä kyllä navan korkeudelle ikinä nostas :)

Onhan sitä -ihme kyllä- tullu sählyy ja futista pelailtua jonki verran et kunto on pysyny yllä ja lihakset kuoseissa.

En oikeestaan nykyään tee enää selkälihasliikkeitä enkä punnertele. Vielä tässä porskutellaan etiä päin. Saa nähdä millon sitä tulee jotain kipuja.

Kai se yleinen kuntoilu, venyttely, sun muu pitää paikat kunnossa et ei tuu mitään tsydeemejä. Sitä vaan yleensä muusikoilla jää vähän vähemmälle tuo rehkiminen.

Nii, ja kannattaa hankkia roudarit keikoille ni ei mee selkä siinä ainakaan :)
hollmi-5
03.05.2005 08:12:32
virvelinhän PITÄÄ olla polvien yläppuolella, en tajua mitenkä ne pystyy soittamaan virveli jossain polvien välissä että niukin naukin saa osuttua kun oikein kurottaa Niin pitäisi. Kuka menee ja kertoo Twist Twist Erkinharjulle tämän :-) Sillä on etutomikin 22" bassarin yläreunaa alempana.
Mika Hollström
jazzmies
03.05.2005 11:04:20
Eli penkki oli niin alhaall kuin mahdollista ja vain siksi että se vaan ei pysynyt ylhäällä.

Liikalihavuus on kansantauti: laihduttais tai ostais rumputuolin kierteillä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)