Aihe: Hyvät kuulokkeet kotistudio- käyttöön?
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Nitrodelay
19.04.2005 09:24:03

Liityn tähän "luurikerhoon" nöyrästi ja vähän takakenosta, koska puhe nyt oli AKG:stä. Mulla on nimittäin käytössä AKG K340:t. Luulin, että ne oli isoproidin 20 vuotta sitten ostamat ns."kesäluurit", kunnes eräs tuttu sanoi, että sullahan on aika kovat kuulokkeet käytössä. Hauska olis tietää, onko kellekkään muulle kävelly kyseisiä luureja vastaan . Nehän jäi aikanaan 240:n varjoon mm. vaatimattomamman ulkonäön ja kovemman hinnan vuoksi. Eh, suosittelisin, jos myytäis.
Jucciz
20.04.2005 03:28:15
Itse ostin suljetut AKG K271 Studiot, irroitettavalla mini-XLR-liittimellä varustetulla johdolla ja auto-mutella. En keksi mitään valittamisen aihetta näistä. Tulevat mukavasti korvien ympärille eivätkä paina korvanlehteä - jaksaa käyttää tuntitolkullakin yhtäjaksoisesti, jos on pakko. Lisäksi mikin huolellinen sijoittelu kitarakaapin edessä on mainio asia tehdä suljetuilla luureilla kun voi oikeasti kuulla - ilman nauhoittamista ja kuuntelua ja nauhoittamista ja kuuntelua ja ... - sen, mitä mikki "kuulee" eikä kitarakaapin ääni tule korviin suhteessa niin lujaa kuin puoliavoimilla luureilla. Tätä ominaisuutta arvostaa etenkin yhen miehen pajassa, jossa sama mies on soittaja, mikittäjä, äänittäjä ja miksaaja. :)

Toki mieluummin välillä ottaa BM6A:t käyttöön, koska kaiuttimet nyt vaan ovat aina ihan eri asia kuin luurit.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Dr.Groove
24.04.2005 12:02:34 (muokattu 28.04.2005 18:28:02)

Osittain tämän keskustelun takia marssin eilen kauppaan (DLX-Music) ja vakioasiakkaana sain viikonlopuksi testattavaksi kuulokkeita hankintaani varten. Minulla on aikaisemmin Sennheiserin HD-25:t (ovh 170 €) ja monitoreinani Genelecin 1032:t ja 1094 subbari. Nuo olivat siis referenssinä.

Kassissa studioon tulivat seuraavat kuulokkeet:
- Bayerdynamic DT770 Pro/80 (ovh n 170 €)
- AKG k171 (ovh 169 €)
- Sennheiser HD 280 (ovh 159 €)
- Ultrasone Proline 650 (ovh 239 €)
(NB: hinnat ovat suuntaa-antavia, osittain muistinvaraisia tai webistä tarkistettuja, tässä mukana lähinnä sen takia että keskinäisen eron huomaa. Usko ja toivon todellisten myyntihintojen olevan hiemna alhaisempia agressiivisen tinkimisen johdosta ;-)

Vertailubiiseniä käytin omia biisejäni, jotka soundeltaan (ja niiden puutteiltaan) tunnen läpikotaisin. Lisäksi kuuntelin oikeaa, pro-tason musiikka (täysisoundista, hyvin miksattua rockia ja balladia).

Tässä vertailun tuloksia.

Sennheiser HD-25:
- Erotteleva, selkeä
- Lähellä oleva tuntu
- Erotteleva ja terävä yläpää

Bayerdynamic DT770 Pro/80
- Tilan tuntu vahva
- Lämmin, pehmeä basso
- Kirkas, pirteä yläpää
- Pehmentää soundia yleisesti

AKG k171
- Kalsea, ei lämmin
- Bassot ponnettomat, hieman vajaat

Sennheiser HD 280
- Kirkas mutta lämmin yläpää
- Samettinen, mutta humiseva basso
- Keskialue kova ja korostunut

Ultrasone Proline 650
- Hyvin erikoinen tilatuntu, laajan tuntuinen streokuva
- ensivaikutelmana oli, että basso hieman humisee joissain kohdissa, mutta tämä fiilis poistui jatkossa -- erikoista kyllä
- Basso on soundiltaan terävä ja täyteläinen
- Selkeä, mutta ei kovin kirkas yläpää
- Erotteleva

Ostopäätöksen kannalta joukosta oli helppo rajata pois ensin AKG k171 ja hieman sen jälkeen Sennheiser HD 280.

En ole vieläkään varma otanko Bayerdynamicit vai Ultrasonet: molemmat ovat hyviä ja tuovat enemmän selkeyttä ja eroa sinnäsä hyviin Sennheiserin HD-25:iini. Bayerdynamicin etuna on selkeästi erilainen, pehmeämpi soundi Genelecceihini nähden, Ultrasonen tilantuntu ja erottelevuus taas kääntävät vaakaa sen suuntaan.

Koska tässä on kyseessä mielipiteihin perustuva keskustelupalsta, nämä kuuntelemani vaihtoehdot paremmuusjärjestykseen miksauksen näkökulmasta:

1) Ultrasone Proline 650
2) Bayerdynamic DT770 Pro/80
3) Sennheiserin HD-25:t
...
4) Sennheiser HD 280
5) AKG k171

Kolme ensimmäistä ovat mielestäni hyvin hintansa arvoisia, kaksi jälkimmäistä eivät, IMHO, YMMV.
Musiikin kuunteluun yleisesti ottaisin noista Bayerdynamicin: sen pehmeys tuntui hyvältä.
Shine In Her Eyes Mikseri.netin Pop/Rock Top-40 listalla :-) http://www.mikseri.net/musiikki/?genre=6&x=1&y=5
Korzen
24.04.2005 13:46:55
www.ultrasone.com . Suomen maahantuoja Carbo'n music Oy tuusulassa. www.carbonmusic.fi

Voihan sitä täälläkin mainostaa. :) Ja ihan asiallisia luurejahan nuokin ovat.

Mulla on AKG K240M:t. Ovat palvelleet hyvin äänitys- ja miksaushommissa. Ei ehkä ihan markkinoiden "paras soundi", mutta toisaalta miksauksessa arvostankin juuri sitä, että luurit eivät väritä soundia liikaa. Ja tietää, että miksaus on kohillaan siinä vaiheessa, kun se kuulostaa hyvältä näissä. :)

Nuo Sennheiserit eivät ole jostain syystä onnistuneet vielä vakuuttamaan meikäläistä...

Ja Behringerit voi unohtaa.
jPekka
24.04.2005 14:02:49

Mulla on AKG K240M:t. Ovat palvelleet hyvin äänitys- ja miksaushommissa. Ei ehkä ihan markkinoiden "paras soundi", mutta toisaalta miksauksessa arvostankin juuri sitä, että luurit eivät väritä soundia liikaa.

Aivan. Mulla on samat luurit ja tuntuvat olevan riittävän samanoloiset kuin nuo monitoreina käytetyt Mordaund-Shortit että kuulokkeillakin pystyy tekemään aikankin alustavia miksauksia ja saada asiat kohdalleen. Ja bassopää ulottuu sen verran neutraalina sen verran alas, että kuulee sen mitä kaapit eivät toista.

Kun tuossa odottelin sitä AKG:n hajonnutta kardaanikappaletta jouduin käyttämään vanhoja Sennheised HD470-luurejani. Kyllä oli tunkkaisen päällekäyvä, bassoa ylikorostuneeksi muhjuksi ruttaava soundi. AKG:t kuulostavat suunnilleen siltä kuin kuuntelisikin kaiuttimia, eli äänilähde ei tunnu olevan siinä korvan vieressä.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
Luotisuora
26.04.2005 14:57:09
Sennheiser HD 25. Vähän kalliit, mutta ei ole tarvinnut katua...
agelesseyes
27.04.2005 03:02:26 (muokattu 27.04.2005 03:14:58)
Noista Ultrasoneista sen verran, että tässä taannoin törmäsin eka kerran kyseiseen merkkiin, ja vaikutelma oli todella yllättävä.

Allekirjoitan tuon mitä dr groove kirjoitti. Tilan tuntu poikkeaa tosi paljon muista kuulokkeista, tai ainakin niistä mitä olen itse kokeillut. erottelevuus on ehdoton plussa. Kajareiden ja kuulokkeiden vuorottaisella kuuntelulla pääsi äkkiä jyvälle, että miten näillä kuulokeilla saa tarkkaa jälkeä. Itse asiassa tuo kuulokkeiden erikoinen tilan tuntu sai aikaseksi, sen että ihan vain huvikseen testaili tiettyjä juttuja, että mille kuulostaa sitten kajareilla. Omalla kohdallani ekat kuulokkeet joiden avulla pysty selkeästi "tarkentamaan" ja kokeilemaan jotain erillaisia juttuja miksauksessa, mitä ei tulis välttämättä heti kokeiltua. Ite en omista noita, mut jossain vaiheessa varmaan tulee hommattua.
Allekirjoitus?
J1I
03.05.2005 00:30:45

mul on itellä ihan perus Philipsin HP800:set ja ihan ok toimii ihan perus musankuuntelussa. En oo mitään hirveitä miksauksia näillä suorittanu, lähinnä ihan normaalia omien biisien demoamista ja sellasta. Mut kyllä nää toistaa ihan laadukkaasti perusmeiningin...Siis jos hakee jotain budjetti kuulokkeita. Ja oon näitä myös bändin kanssa soitellessa käyttänyt, siis kämpällä ihan omana korvamonitorina...
varakeef
18.05.2005 10:49:42
- AKG k171 (ovh 169 €)
- Kalsea, ei lämmin
- Bassot ponnettomat, hieman vajaat

Kävin kuuntelemassa - minusta soundi oli lähinnä neutraali ja miellyttävä, ei ylikorostettua bassoa tai ylikirkasta yläpäätä esimerkiksi. Selkeästi parempi kuin K141S ja aikalailla saman oloinen kuin Sennheiserin HD280 pro. Fiiliskysymyksiähän nämä toki ovat.

Hintapolitiikka on kyllä aika poskellaan paikallisella yrittäjällä. Mainitaan suureen ääneen ovh 169, otetaan mietteliäs ilme ja laskukone esiin - ja kerrotaan nettohinnaksi 150. T-kauppa myy hintaan sataviis ja Soitinlaineetkin ym alle sadan kolmenkympin.

Kyllä 45 euron hintaero ("nettohinta" ) on aika kova siitä lystistä, että tuote sattuu olemaan hyllyssä (42 %). Luoja paratkoon, jos joku menee ostamaan hintaan 169...

Pitänee palata tinkaamaan - vaikka en pidä ajatuksesta, että ostoksilla pitäisi toimia kuin turkkilaisessa basaarissa.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
Groove Man
18.05.2005 11:40:46 (muokattu 18.05.2005 11:45:38)

Hintapolitiikka on kyllä aika poskellaan paikallisella yrittäjällä. Mainitaan suureen ääneen ovh 169, otetaan mietteliäs ilme ja laskukone esiin - ja kerrotaan nettohinnaksi 150. T-kauppa myy hintaan sataviis ja Soitinlaineetkin ym alle sadan kolmenkympin.

offtopiik on..
huvittavaa että näitäkin vielä vaan löytyy. Henk. koht. tulee ylilyönneissä tarve valaista myyjää referensseistä ja selvittää onko myyjä yleisen hinnoittelun suhteen
a.) pihalla
b.) ulalla
c.) hakoteillä
d.) kusetusmielellä
e.) rahastusmielellä
f.) kaikilla edellä mainituista
..offtopiik off

AKG:n 240 monitorit ja studiot löytyy. Monitoreja tulee käytettyä miksailuihin. Luonne/sointi on rinnakkaismalleissa aika sama, mutta vasteissa eroaa. Studioissa on korostetumpi (mutta tarkempi/erottelevampi) bassotoisto, liikaa mulle -> näillä tuotokset tuppaa olemaan kireen puoleisia. Sen sijaan studioita tulee käytettyä musiikin kuunteluun, sikäli kun luureilla on joskus pakko kuunnella, ja soitteluun.
Monitorit vaatii muuten myös kuulokevahvarilta aika erilailla potkua. Studioita pystyy käyttämään tarvittaessa vaikka näiden pienten mp3 soittimien kanssa, monitoreja ei..
tuluppa
18.05.2005 12:14:35

Mullon nää K240S:t. Vaativia tuluppa-kenttäolosuhteita eivät ole nämä ihan 100%:ataprosenttisesti kestäneet; kapseli on vaihdettu vasemmalle puolelle kerran ja huolto-operaationkin jälkeen tuo joskus harvoin oireilee. Myös Piuha on vihjaillut toimimattomuuttaan viime aikoina aikas ahkerasti, mutta onhan nää ollut nyt yli vuoden jokapäiväisen koettelemuksen uhrina. On näitä jaksanut päässä pitää.
kivi
18.05.2005 13:08:23
dr. Groove:

Tässä vertailun tuloksia.

Ostopäätöksen kannalta joukosta oli helppo rajata pois ensin AKG k171 ja hieman sen jälkeen Sennheiser HD 280.

Hauskaa:-D

Mä olen suorittanut samanlaisen kuuntelun, ja päässyt samanlaisiin tuloksiin - johtopäätökseni vain oli aivan päivastainen; eli ykkösenä mulla AKG:t, kakkosena Sennheiserit jotka on kuitenkin erityisesti diskanttipäästään jo "liian miellyttävät" että niihin voisi täysin luottaa.

Se puutteellinen bassotoisto ja kokonaisuuden kalseus viittaa suoraan taajuusvasteeseen, ja suoran taajuusvasteen ei oo tarkoituskaan kuulostaa kivalta tai imarrella musiikkia. Nythän ollaan hankkimassa studioluureja armottomaan analysointiin, eikä kotiin musadiggailuun.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Simbe
18.05.2005 18:21:31
Hauskaa:-D

Mä olen suorittanut samanlaisen kuuntelun, ja päässyt samanlaisiin tuloksiin - johtopäätökseni vain oli aivan päivastainen; eli ykkösenä mulla AKG:t, kakkosena Sennheiserit jotka on kuitenkin erityisesti diskanttipäästään jo "liian miellyttävät" että niihin voisi täysin luottaa.

Se puutteellinen bassotoisto ja kokonaisuuden kalseus viittaa suoraan taajuusvasteeseen, ja suoran taajuusvasteen ei oo tarkoituskaan kuulostaa kivalta tai imarrella musiikkia. Nythän ollaan hankkimassa studioluureja armottomaan analysointiin, eikä kotiin musadiggailuun.

Totahan minäkii meinasin. Itsellä oli/on AKG K240DF, diskantti on pajon enemmän esillä kuin kaiuttimissa, mikä oli hyvä tarkistuksen kannalta. Nyt niitä on lainaillut yksi kaveri, joka onnistui hajoittamaan niitä hiukan. Ajattelin sitten samantien antaa omaksi, ikään kuin ylioppilaslahjana ja ostaa itselle uudet.

Ultrasonet kiinnostaa, mutta niistä ei ole tietoa. Missähän Tampereella pääsisi koittamaan?

K240DF:iä huonompia luureja en ainakaan halua, ja käyttötarkoitus on miksauksen hienosäätö. Vähän hölmöltä tuntuisi ostaa toisia samanlaisiakin. Käyttömukavuus on heti äänenlaadun jälkeen tärkeysjärjestyksessä. Mitä malleja/merkkejä suosittelisitte? AKG olisi tuttu ja turvallinen. Hintakatto 300....
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
Risk
18.05.2005 19:30:17 (muokattu 18.05.2005 19:32:04)
suoran taajuusvasteen ei oo tarkoituskaan kuulostaa kivalta

Neutraali taajuusvastehan on luonnollisuutta ja siten sen on tarkoitus kuulostaa kivalta jos äänite on tehty "kunnolla". Mutta alkemiaa neutraali vaste ei tosiaan harjoita eli paska ei muutu kullaksi.
kivi
18.05.2005 19:41:20
Neutraali taajuusvastehan on luonnollisuutta ja siten sen on tarkoitus kuulostaa kivalta jos äänite on tehty "kunnolla". Mutta alkemiaa neutraali vaste ei tosiaan harjoita eli paska ei muutu kullaksi.

Heh heh...

Loudness-nappi on stereoissa sitä varten, että ihmisistä yleensä kuulostaa kivalta kun bassoja ja diskantteja korostetaan ja puuroutetaan. Vastaavasti niiden korostamattomuus kuulostaa yleensä tylsältä ja puisevalta. Jos ylämiddlessä on kunnolla erottelua, musiikki kuulostaa kolealta.

Tää on kaikki sellaista "kivaa" mikä vaikeuttaa studiotyöskentelyä.

Entinen rumpali ei millään tajunnut, kun mä selitin hänelle, että "et sä saa vääntää kotistereoista soundia mieleiseksi, jos sä kuuntelet raakamiksausta tai miksaat stereoiden kautta". Hän yritti väen vängällä tehdä kuuntelusta mahdollisimman kivaa ja musiikkimyönteistä. Sen seurauksena kokoneissoundi muualla kuunneltuna oli aivan karmea. Mutta hän nyt vain halusi askarrella.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Simbe
18.05.2005 19:42:21 (muokattu 18.05.2005 20:08:11)
Tilannepäivitys. Päädyin hankkimaan Ultrasone 2500 kuulokkeet. Ovat avoimet ja spekseiltään hieman aiemmin testaamiani paremmat, soundi on laajempi ja tilan tuntu selkeämpi.

Alkoi nuo kovasti kiinnostamaan nuo Prolinet. Kerropa hieman kokemuksiasi. Onko noissa havaittavissa jotain loudness-meininkiä, vai onko taajuusvaste suora? Mistä ostit ja mihin hintaan?

Carbonmusic myy noita 315 euroon + toimituskulut. Onko halvempaa paikkaa?

http://www.carbonmusic.fi/engine.cg … e&luokka=uutuudet&alaryhma=

Tuo Ultrasonen surroundmeininki kiinnostaisi siinäkin mielessä, että olisihan kuulokkeilla kiva kuunnella musiikkia ihan vaan huvikseenkin. Niillä AKG kuulokkeilla se normaalikuuntelu ei niin kauheasti huvia ollut.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
Risk
19.05.2005 13:03:30 (muokattu 19.05.2005 13:15:27)
Loudness-nappi on stereoissa sitä varten, että ihmisistä yleensä kuulostaa kivalta kun bassoja ja diskantteja korostetaan ja puuroutetaan. Vastaavasti niiden korostamattomuus kuulostaa yleensä tylsältä ja puisevalta. Jos ylämiddlessä on kunnolla erottelua, musiikki kuulostaa kolealta.

Tää on kaikki sellaista "kivaa" mikä vaikeuttaa studiotyöskentelyä.

Valitettavasti monet kotistereot keittävät loudness-puuroa ilman varsinaista equtustakin kun kaiuttimien vasteet on suunniteltu disco smile -periaatteella.
kivi
19.05.2005 13:30:28
Valitettavasti monet kotistereot keittävät loudness-puuroa ilman varsinaista equtustakin kun kaiuttimien vasteet on suunniteltu disco smile -periaatteella.

Epäilemättä kotistereopaketin kevyellä valumuovikotelolla ilman vaimennusta on myös vaikutusta asiaan. Mut ei se mitään, kun etupaneelissa on tarpeeksi hopeaväriä:-)

Ja aivan sama, jos kuunneltavana on kaksi levyä, finnhits ja se toinen
:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
Puavali
19.05.2005 17:22:09
...Entinen rumpali ei millään tajunnut, kun mä selitin hänelle, että "et sä saa vääntää kotistereoista soundia mieleiseksi, jos sä kuuntelet raakamiksausta tai miksaat stereoiden kautta". Hän yritti väen vängällä tehdä kuuntelusta mahdollisimman kivaa ja musiikkimyönteistä. Sen seurauksena kokoneissoundi muualla kuunneltuna oli aivan karmea. Mutta hän nyt vain halusi askarrella.

Niin! Basistivitsit jäihin ja rumpalivitsit tilalle!
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)