lxi 23.04.2005 20:29:22 | |
---|
minun käsittääkseni kaikki hevi on aikalailla huumorimusiikkia. nimenomaan nämä "rankat" norjalaisbändit ovat erittäin koomista kuunneltavaa. Se, että jokin on mielestäsi hauskaa, ei tee siitä huumorimusiikkia. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
ydinaukio 23.04.2005 20:34:19 | |
---|
Se, että jokin on mielestäsi hauskaa, ei tee siitä huumorimusiikkia. ei niin, mutta minulle se on huumorimusiikkia. |
Jii 23.04.2005 20:41:12 (muokattu 23.04.2005 20:43:02) | |
---|
Se, että jokin on mielestäsi hauskaa, ei tee siitä huumorimusiikkia. Ei tosin sekään, että jonkun väitetään olevan huumoria. Huumori varsinkin musiikissa taitaa olla turhan vaikeaa. Halpaa "huumoria" kuulee enemmän. EDIT: syy kirjoitukseeni tässä oli se, että kaverieni kanssa emme ole kovin usein samaa mieltä, mitkä ovat hauskoja juttuja musiikissa/biiseissä/bändeissä. Birth, copulation, and death.
Is this your life? |
minun käsittääkseni kaikki hevi on aikalailla huumorimusiikkia. Kannattaa olla varovainen näissä termeissä. Itse ainakin ajattelen, että huumorimusiikki on jotain musiikkia, jossa se huumori on pääasiassa. Musiikkia, joka on tarkoitettu nimenomaan naurattamaan kuulijaa. Ei se ole yleisesti katsottuna mikään heavyn tarkoitus, vaikka moni saattaakin nauraa kuullessaan sitä... karpela diem (tartu tanjaan) |
Flick 24.04.2005 16:39:06 | |
---|
Hauskuus on kuulijan korvassa..... For those about to Rock I salute you..... |
Necromuru 24.04.2005 18:30:07 | |
---|
Yksi "todellisen" hevimiehen kriteereitä mielestäni onkin ehdottomasti se, että tämä osaa nauraa itselleenkin. Totta. Noissa teinix-bodom-hevareissa usein onkin se vika että ottavat hevin liian vakavasti ja ottavat jokaisen heviä arvostelevasta kommentista itseensä ja haukkuvat löysiä vaatteita käyttäväksi tyypiksi joka ei kuulu seksuaaliseen enemmisöön. Tämä on mielipiteeni ja yhdyn siihen täysin. |
Leper 24.04.2005 19:55:15 | |
---|
Tuollaista ei kukaan sellainen kysele, joka on nähnyt Ozzyn videon kappaleesta Bark at the Moon. |
Suruharso 24.04.2005 20:53:35 | |
---|
Onhan Sentencedilläkin aika paljon tuota huumoria ja itseironiaa biiseissä. "On day zero my mother was expecting... the worst And out of my father's ass I was born, feet first Oh, no. The most horrendous piece of feces ever forced To be disposed of is what I was created for Oh, no... (I'm sorry that I was born) ...so wrong!" Ku menöö hyvin nii tavataha sanua jotta mikä ristus o ku ei aharista. |
luopio 24.04.2005 21:05:48 | |
---|
Onhan Sentencedilläkin aika paljon tuota huumoria ja itseironiaa biiseissä. "On day zero my mother was expecting... the worst And out of my father's ass I was born, feet first Oh, no. The most horrendous piece of feces ever forced To be disposed of is what I was created for Oh, no... (I'm sorry that I was born) ...so wrong!" Totta ja samalta levyltä mainittakoon vielä tämä "Excuse Me While I Kill Myself", ei nämä ihan haudanvakavia ole;) Wie bitte? |
leather rebel 25.04.2005 15:12:12 | |
---|
Onhan Sentencedilläkin aika paljon tuota huumoria ja itseironiaa biiseissä. Myös Type O Negative hallitsee tämän osaston. "I really don't care about Kirk (Hammett) — he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine |
thegodofall 27.04.2005 00:45:04 | |
---|
hmm..tässä pelataan jo aika paljon suomen kielellä näiden termien suhteen, kun voidaan ymmärtää monella tavalla... minulle tulee monesti hyvä mieli ja olo, kun kuuntelen heviä (esim. Diablo, mokoma, metallica..). eli onko se musa sitten hauskaa jos siitä tulee hyvä mieli? sitä voi jokainen miettiä itekseen.. mutta harvemmin minua alkaa ihan naurattamaan kun kuuntelen heviä. hyvin harvoin. siitä vain tulee hyvä mieli... |
saastara 07.05.2005 17:29:02 | |
---|
vai saako sinne sitä duuriakin heittää välillä? Tuohon lauseeseen mielstäni tiivistyy mettalimusiikin ongelma niin musiikillisesti kuin idealistisesti: Puritaanisuus ja pakonomainen tarve synkistellä. Totta helvetissä metallin pitää olla hauskaa, tai vähintäänkin pilke silmäkulmassa soitettua. Miksi synkistelyn pitäisi liittyä millään tapaan raskaaseen musiikkiin+ Itse arvostan eniten itseironisia muusikoita, hyvänä esimerkkinä Meshuggahin soittajat. Ei sitä tarvitse aina pakolla synkistellä vaikka soittaisi kuinka rankkaa musiikkia.. Kuin aikoinaan, pestään puna puhtahaksi. Kuin hanget maan, pestään musta valkoiseksi. |
Jormaz 07.05.2005 21:45:14 | |
---|
Tuohon lauseeseen mielstäni tiivistyy mettalimusiikin ongelma niin musiikillisesti kuin idealistisesti: Puritaanisuus ja pakonomainen tarve synkistellä. Samaan sarjaan menee "näytetäänvitunrankoilta"-bändikuvat. Katotaan "tuimasti" kulmien alta ja ollaan olevinaan RANGGOJA. In Goth We Trust! The 666 Club #4
Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta |
overthewall 08.05.2005 00:28:51 | |
---|
Pitäisin sellaista tyyppiä täysin hulluna joka tulisi kertomaan mulle ihan tosissaan jostain mönkiäisistä. |
Unworthy Knight 08.05.2005 01:09:46 (muokattu 08.05.2005 09:35:32) | |
---|
Itse arvostan muusikkoja jotka tekevät homman tosissaan. Jos tehdään vain puolivillaisesti huvikseen, niin minun puolesta saa jättää ainakin julkaisematta. Sellainen kyyninen itseironia on joskus toki sopivaa, mutta ei siitä kantavaa teemaa tule tehdä. Se että bändi synkistelee kuvissa, keikalla ja sanotuksissa on suotavaa, jos kerran teemat ovat sellaisia että ei oikein tee mieli hymyillä. Se ei tarkoita etteikö tyypit olisi normaaleja tasapainoisia ihmisiä. he vain haluavat keskittyä musiikissaan ja bändissään tiettyyn tunneskaalaan. Turha sitä on tyhmälle alkaa teroittaa, jos ei tajua. En minä halua ladat musiikkini tunteita joita sinne en näe kuuluvan, minä olen hyvin vakavissaan kun teen sitä "hassua synkistelyä". Silti minä naurahdan biisin jälkeen jollekin mokalle ja kerron jonkin hyvän jutun, ei siinä mitään. Ei sillä ettei minulle maistuisi se ”hassumpikin” musiikki, mutta suurempi arvostus menee kyllä niille joilla on munaa tehdä homma tosissaan, itselle nauraminen on kuitenkin niin paljon helpompaa. Ei siis naama kurtussa 24/7, vaan vain kun se on tarpeen. EDiT: Korjailua. "Hail to eternal Troo Haapawater Frost-Metallism!! Total Musicism and lighting fast drummings. Mythical lyricalism!"
-leka
K100#3 |
Turmis 08.05.2005 02:10:03 | |
---|
Ritarille plussaa, ja roimasti. Onko laulu miksattu mielestäsi liian hiljaiselle? Jos on, älä pelästy. Olet vain tyhmä. |
Naama-amis 08.05.2005 02:33:44 | |
---|
Pitäisin sellaista tyyppiä täysin hulluna joka tulisi kertomaan mulle ihan tosissaan jostain mönkiäisistä. Niin minäkin. Itsestäänselvyyksistä on turha herättää keskustelua. Karvoitus tekee turkkilaisen. Bella Italia tifoso #3 |
Super-Jari 08.05.2005 09:07:46 | |
---|
Pitäisin sellaista tyyppiä täysin hulluna joka tulisi kertomaan mulle ihan tosissaan jostain mönkiäisistä. Yömönkijästä? Minä olisin otettu. The words fall out like fire |
Super-Jari 08.05.2005 09:08:30 (muokattu 08.05.2005 09:08:57) | |
---|
Ritarille plussaa, ja roimasti. Todentotta. Knihti miettii näitä asioita selvästi. e. ja varmaan humalassakin. The words fall out like fire |
Schnowotski 08.05.2005 12:04:09 | |
---|
Tähän on pakko mainita sellaisia bändejä kuin "Lyijykomppania", "Trio niskalaukaus" ja "Viikate". Kaikilla näillä huumori sekoittuu oivasti muun musiikin ja vakavien aiheiden sekaan. "Kauniin päivän surkea loppu Sauna paloi ja maattiin vaan" tai kappaleesta "kuollut mies", jossa viinanjuontiin kuolleesta miehestä sanotaan: "Mutta kaukana konttoreissaan käärivät pahat miehet rahojaan ovat vielä olevinaan laupiaat jaloviinankauppiaat" Unohtamatta kappaleita, jotka kertovat "uimakoulusta", jossa kaulaan on asetettu hirttosilmukka jolla vedetään oppilas avantoon. Onhan heillä myös reggaebiisi "Viina", mutta ehkä sitä ei kannata ottaa kovin näihin laskuihin. Se viinanjuonnilla humorisointi näkyy kyllä muissakin kappaleissa. Ehkä äärimmäisilleen venyneen kriittisenä kappaleessa "rentoutumaan". "Viinat kohti kurkkua löytää tien Akka taas riitelyn aloittaa" Kappale on viimeinen EP:llä "kehitys kulkee perse edellä". Kontekstista voisi ajatella että levy täytyy kuunnella lopusta alkuun. Näin aseteltuna tuo viinanjuonnista kertova kappale olisi se josta kaikki alkaa ja levy päättyisi lopulta avausraitaan: "Maan povessa makaavat Hiljaa miehet Maan povessa makaavat Kuolleet miehet" Trio niskalaukauksella huumori tulee monesti siitä muusta miten Rautiainen puhuu. Se pitää lukea rivien välistä. "nauraa viimein viisaatkin miehet kun hikeä karvalakeistaan pyyhkii ja vedettömien suihkujen alla seisovat mustat, hikiset ja pienet" Tai sitten ehkä jopa aika itseironien pätkä: "miten miellyttää jumalaa mitä teit ei voi olla koskaan oikein yhdenkään jumalan mukaan ei tule milloinkaan olemaan" Jopa hieman liioitellaan. Vaikka kappaleen kertoma asia on vakava, silti siinä vähän itseironisoidaan esittämällä "rikos" (syntyminen länsimaihin) vakavana - ehkä vakavampana kuin se onkaan. Monet tuntuvat unohtavan tämän. Mikä osoittaisikaan vahvempaa huumorintajua kuin vakavien asioiden jopa leikittelevä käsittely. Viikatteella huumori tulee siitä, kuinka joka kappaleessa kuolee joku ja miten siihen sotketaan sitä iskelmähommaa. "Noutajan valssi" -levyltä voi poimia muun muassa ainakin seuraavanlaisia kuolintapoja: hirttäytyminen, pään murskaaminen kivellä, myrkkysienien syöminen, pään laittaminen myllynkivien väliin, pajuköyteen tukehtuminen. Ote kappaleesta "Piispa ja minä": "Kohdalla ollaan, jossa rovasti pinnan alle painautui nähdä ehti Raatteen, Kollaan, vaan viimein Ahdin syliin hautautui, Ahdin syliin hautautui Ei sielu vaan myös ruumis lepoansa kaipaa!" Kuolema ja sen mystifiointi on vedetty niin överiksi ja säännönmukaiseksi että sen tunnistaa oitis huumoriksi. Viikatteelle muodostuukin kiva imago: suomi-filmejä, vanhaa iskelmää, heviä, kuolemaa... Vaatii varmaan aika kevyttä suhtautumista elämään, että näistä voi sen huumorin löytää. Monet varmaan vain suuttuvat kun näitä väittää humoristisiksi. Se huumori ei olekaan kovin suoraa kahdessa ensimmäisessä, vaan siellä takana. Lyijykomppanialla meinaa jopa kääntyä niin, että se vakava asia pitää löytää huumorin alta. Näitä lyriikoita tarkastellessa pitää pystyä näkemään monta eripuolta kappaleista, ettei sokaistu toisesta. Aika suppeasti itsekin tässä näitä käsittelin. Tyttö kouluttautuu lääkäriksi, diagnosoi itsellään aivokasvaimen ja ampuu itsensä. Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? - elämä yksin ei ole vaikeaa, mutta elämä ilman sinua... |