Aihe: Rickenbacker
1 2 3 4
JK
27.03.2003 14:30:29
Ihan vaan tällasesta ajattelin herättää keskustelua ja tehdä kyselyä..
Kun aikanaan Lahdessa aloittelin soittamisen 70- luvulla niin jossain vaiheessa sain hankittua Rickenbackerin basson. Sitten myöhemmin sen hölmö myin pois (perheen perustaminen, eri paikkakunnilla asuminen jne) ja bändihommat oli "jäissä" pitkään. Nyt on taas tullut soiteltua joitain vuosia ja bassoja on tullut ja mennyt:Hagström, Aria Pro II, Hamer, Fender Musicmaster, ESP, JAK 76, G & L..ja viimein sain hankittua taas Rickenbackerin. 4001 Fireglow, vm -76. Ja nyt tuntuu kuin ois taas tullut "kotiin" Basso on aivan LOISTAVA soitettavuudeltaan, kaulaltaan, soundeiltaan, malliltaan. Ja ei mee enää kiertoon. Siispä se kysymykset: Kuinka paljon Rickenbackereita on basisteilla jotka tätä lukee? Oletteko tyytyväisiä? mielipiteitä siitä miksi ei enää ole niin suosittu kuin joskus aikoinaan. Omasta mielestäni ainakin pesee kokeilemani Fenderit jotkut muut uudemmat "teknopelit" mennen tullen. (Tää on mun mielipide) Ja perässä on sellanen VOX T-60 Combo, jota voin vilpittömästi suositella!! hyvin on riittänyt "beatmusan" soittamiseen keikoillakin
2541
27.03.2003 15:21:58 (muokattu 27.03.2003 15:25:53)

Rickenbacker 4003:n olen omistanut vuodesta 1991 ja olen ollut siihen tyytyväinen. Rickyjä aina arvostellaan, että saundi on liian persoonallinen, mutta saa siitä helposti "huomaamattomiakin" sävyjä. Ja sitä pidetään perinteisesti plektrabassona, mutta toimii sormilla ja käy jopa släppäykseenkin. Kaula tosi ohut ja helpposoittoinen.

Stereona saa hauskan saundin. Omaani olen modifioinut sen verran, että kun molempiin jakkeihin työntää piuhat, niin saa mikit omiin kanaviin. Alkuperäisessähän on kaksi jakkia; mono ja stereo ja stereojakkia varten tarvitsisi hankalan y-piuhan. Harvoin tuota tulee käytettyä, mutta kun on kaksi vahvaria ja tekee mieli leikkiä Squirea tai Geddyä niin...:)

Rickenbackerin bassot tuntuvat jakavan mielipiteitä niin ulkonäkönsä kuin saundinsakin puolesta. Hyvä niin.

EDIT: Kysyit vielä, miksi ei enää niin suosittu. Onhan noita nyt alkanut taas enemmän näkymään. Nyt kun garage ym. rockit on taas pinnalla, sillä osastolla näkee Rickenbackereita aika paljon.
KMT
27.03.2003 16:57:24

Hankin heti kun saan rahaa, voisin hankkia 4004cii5:n
Mä olen vain tyhmä...
Sukka Berry
27.03.2003 20:42:18
Ihan vaan tällasesta ajattelin herättää keskustelua ja tehdä kyselyä..
Kun aikanaan Lahdessa aloittelin soittamisen 70- luvulla niin jossain vaiheessa sain hankittua Rickenbackerin basson. Sitten myöhemmin sen hölmö myin pois (perheen perustaminen, eri paikkakunnilla asuminen jne) ja bändihommat oli "jäissä" pitkään. Nyt on taas tullut soiteltua joitain vuosia ja bassoja on tullut ja mennyt:Hagström, Aria Pro II, Hamer, Fender Musicmaster, ESP, JAK 76, G & L..ja viimein sain hankittua taas Rickenbackerin. 4001 Fireglow, vm -76. Ja nyt tuntuu kuin ois taas tullut "kotiin" Basso on aivan LOISTAVA soitettavuudeltaan, kaulaltaan, soundeiltaan, malliltaan. Ja ei mee enää kiertoon. Siispä se kysymykset: Kuinka paljon Rickenbackereita on basisteilla jotka tätä lukee? Oletteko tyytyväisiä? mielipiteitä siitä miksi ei enää ole niin suosittu kuin joskus aikoinaan. Omasta mielestäni ainakin pesee kokeilemani Fenderit jotkut muut uudemmat "teknopelit" mennen tullen. (Tää on mun mielipide) Ja perässä on sellanen VOX T-60 Combo, jota voin vilpittömästi suositella!! hyvin on riittänyt "beatmusan" soittamiseen keikoillakin

Ko. basso on monipuolinen soitin. Sillä voi soittaa paljon muutakin kuin Beat-musaa. Jos mulla ois rahaa, omistaisin todennäkösesti Rickenbackerin. Ulkonäkö on tosi rok ja soundit ovat kohdallaan. Miksei ko. basso ole kovin suosittu, johtunee siitä, että se on melko iso rohjake.
2541
27.03.2003 22:27:01

Ko. basso on monipuolinen soitin. Sillä voi soittaa paljon muutakin kuin Beat-musaa. Jos mulla ois rahaa, omistaisin todennäkösesti Rickenbackerin. Ulkonäkö on tosi rok ja soundit ovat kohdallaan. Miksei ko. basso ole kovin suosittu, johtunee siitä, että se on melko iso rohjake.

????

Ei se minusta isommalta tunnu kuin Fenderit Jazz tai Precision. Ei ole painava ja balanssikin on kohdallaan.
JK
28.03.2003 08:28:02
Miksei ko. basso ole kovin suosittu, johtunee siitä, että se on melko iso rohjake.
Tätä en todellakaan allekirjoita. Siis Rickenbackerin bodyhan on HUOMATTAVASTI pienempi, ohuempi ja kevyempi kuin esim Fenderin Jazzbasson. Lapa on ehkä isompi...mutta siihen se jääkin. Ja edelleen...kaula läpi rungon tekee mahtavan sustainin ja basso tosiaan SOI ihan "Unpluggedkin" Siihen suosion puuttumiseen itse heittäisin mm. sen, että bassoa tosiaan käyttivät noi 70-luvun bändit jotka on nykypolvelle osalle ihan tuntemattomia.. Kun välillä tuntuu että nuoremman polven ajanlasku musiikissa alkaa vuodesta 1990...Sen huomaa siitä että kun jotain vanhoja biisejä tehdään uudelleen nykyään niin luullaan, että ne on tän päivän bändien sävellyksiä... Mutta tää meni asian vierestä. Bassoon palatakseni...ne soundit kyllä riittää hyvinkin erilaisiin musiikkityyleihin.... Tuolla muutama muukin Rickin soittaja.

http://personal.nbnet.nb.ca/mccorp/framespage.html
jPekka
28.03.2003 09:58:44

Katso avataria!

Ostin tuon punaisen vuoden 1974 4001:sen vuonna 1985, enkä myy.

Koska Punikki istuu käteen niin hyvin, niin olen sitten modifioinut vehjettä jonnin verran silloin kun on tullut tarvetta jotakin muuttaa. Nauhat lähtivät Kitarapajan toimesta heti samantien ostettaessa, sittemmin olen itse hionut kaulan takaa lakat pois, yksinkertaistanut elektroniikan (master-volume ja neliasentoinen kiertokytkin mikeille: kaula-sarjassa-rinnan-talla), vaihtanut tallamikrofonin (DiMarzio Alchemy 101) ja muuttanut pelin toimimaan H-E-A-D-vireessä - mikä merkitsi myös H-kielen reitittämistä lankun läpi niin, että se soi tasaisemmin muiden kanssa (ts. tallan levyn alla on pieni reikä ja vastapuolella sellainen metallinen holkki, Fender-tyyliin).

Ainoa ongelma tietysti asiassa on se, että jos tuolle tapahtuu jotakin, niin samanlaisen hankkiminen tilalle ei ole ihan yksinkertainen juttu.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
JK
28.03.2003 14:48:09 (muokattu 28.03.2003 14:49:50)
Nauhat lähtivät Kitarapajan toimesta heti samantien ostettaessa, sittemmin olen itse hionut kaulan takaa lakat pois, yksinkertaistanut elektroniikan

HUH!!! Tätä lukiessani tuli ensimmäisenä mieleen "Kuinka raaskit???" Kun oma Rickeni on ihan alkuperäiskunnossa ja sellaisen pysyykin, enkä sitä myy...mutta itse en rupeis "modifioimaan"... Ehkä jos jatkossa hommaan rinnalle jonkun toisen halvemman laitteen niin voisin harkita jotain tuollaista...mutta nää on ihan tunnejuttuja, jokainen tekee omien mieltymystensä mukaan. Niin ja tähän vielä heittona...ton Rickenbackerin pariksi ois aika makee peli (omasta näkökulmasta) esim tällanen

http://www.flash.net/~guitars/arledge.html

tai miksei tääkin

http://www.geocities.com/potnoodlez/4005.html
Sukka Berry
28.03.2003 15:45:27
Paljonkos nuo halvimmat rikkenbakkerit maksaa? Tommosia 4000-sarjan pelejä tarkotan. Veikkaan: about 500 ekiä.
2541
28.03.2003 16:48:08

Niin ja tähän vielä heittona...ton Rickenbackerin pariksi ois aika makee peli (omasta näkökulmasta) esim tällanen

http://www.flash.net/~guitars/arledge.html

tai miksei tääkin

http://www.geocities.com/potnoodlez/4005.html

Toi 4005 ois kiva testata, saundikin on takuulla aivan erilainen johtuen mikkien sijoittelusta. Ovat vaan niin harvinaisia. Noita on myös tehty 6- ja 8-kielisinä (kuusikielinen siis E-A-D-G-H-E -vireessä).

Sittenhän on vielä olemassa malli 4002, jota tehtiin vähän aikaa 70-80 -lukujen taitteessa. Body kuin 4001:ssä (tai 4003:ssa), mutta siinäkin mikit eripaikoissa ja vielä kolmas pieniohminen ulostulo studiotyöskentelyä varten.

Rickyjen nykyisistä hinnoista en tiedä, omastani maksoin uutena n. 6000mk vuonna 1991.
hemmo
29.03.2003 07:37:29

Paljonkos nuo halvimmat rikkenbakkerit maksaa? Tommosia 4000-sarjan pelejä tarkotan. Veikkaan: about 500 ekiä.

Jos saisi noin halavalla, niin ostaisin oitis 2.
Eli hintapyynnöt on valitettavasti järjestään yli 1 Keur.

Toista oli ennen kun ostin oman paloautonpunaisen 4003:n 3 tmk:lla vuonna 92.
Kamalistani ei mahdu tähän.
Esko Deel
29.03.2003 07:45:24
Mulla olisi myöskin tarjota hyvä ja rakastava koti Rickielle, sen verran hurjia pelejä ovat. Sääli että kaula ei toimi käteeni, mutta ulkonäkö sekä soundi korvaa tämänkin miinuksen.
Sanomattakin selvää...
Pallisti
29.03.2003 10:14:42
Rickenbackerit eivät ole minun mieleeni yhtään. En pidä niiden ulkonäöstä ja soundi on vähän erilainen mistä lämpeen.. Eihän ne mitään paskoja ole, mutta eivät ne silti ole mulle tehty.
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
jPekka
30.03.2003 14:36:42

HUH!!! Tätä lukiessani tuli ensimmäisenä mieleen "Kuinka raaskit???" Kun oma Rickeni on ihan alkuperäiskunnossa ja sellaisen pysyykin, enkä sitä myy...mutta itse en rupeis "modifioimaan"...

Näissä on tietysti koulukuntaerojakin. Mutta itse en ole oikein koskaan osannut suhtautua hirveällä hingulla "alkuperäisyyteen" - etenkään kun kyse on soittimesta ja vuosikerrasta, jota on tehty TODELLA paljon. Basso - tai soitin ylipäänsä - on työkalu, ja jos työkalusta voi pienillä muutoksilla tehdä omiin tarkoituksiinsa paremmin sopivan, niin mikäpä ettei.

Pointtihan on siinäkin, että tuo Punikki on suhteellisen hyvistä puista suhteellisen hyvin tehty soitin, joka istuu hyvin minun käteeni. Jos soundimieltymysten ja/tai tarpeiden muuttuessa pitäisi lähteä etsimään uutta, valmiiksi "täydellistä" soitinta, niin eihän sitä kestäisi köyhän kukkaro. Modifiointi tulee halvemmaksi. Ja kun olen omistanut Punikin jo kohta kaksikymmentä vuotta, ei siitä nyt niin vain luovuta jo ihan tunnesyistä.

Okei, sitten kun rikastun, teetän suomalaisilla rakentajilla pari customia omien mieltymysteni mukaan, sitä ennen on pakko rakennelle kohtuuhintaisista sarjatuotantomalleista itse mieleisiään.

.
JK
31.03.2003 07:46:46
Niin, jos tohon hintaan sais niin ostaisin heti kolme lisää...Ensinnäkin, ei ole oikein myynnissä noita Rickejä ollut, omani on tuotu Jenkeistä viime vuoden puolella ihan yksityisiä teitä. Hintataso on siinä 1500 euron pintaan, siitä lähdetään... (Vilkaise Thomannin hintoja)

Aikanaan maksoin omasta ensimmäisestäni 3000 mk (vuonna jotain -79) joten hinnat on kyllä pysyneet... Ja selkeesti soitin jakaa mielipiteitä puolesta ja vastaan...hyvä niin...
NYdoll
06.04.2003 19:06:44

valmistaakos kukaan kopioita tuommoisista rickenbackereista? niinku esim. Tokai tai Epiphone? Tokai saattaisi valmistaa ihan näppäränkin kopion...
jPekka
06.04.2003 20:13:59

valmistaakos kukaan kopioita tuommoisista rickenbackereista? niinku esim. Tokai tai Epiphone? Tokai saattaisi valmistaa ihan näppäränkin kopion...

Ainoa minun kohdalleni sattunut 'backer-kopio taisi olla Aria, luultavasti jostain 70-luvun alkupuolelta (ennen firman "Pro II" -laatusoitinaikaa). Pulttikaula, muuten hyvinkin ehdan oloinen.
Jopa sitä minun mielestäni riivatun rumaa FireGlo-maalausta myöten.

.
hemmo
06.04.2003 22:02:37

Juu, Ibanez teki 70-luvulla ns. kopiokaudellaan pulttikaulaisia siis-ei-ihan-oikeita-kopioita, joita näkee silloin tällöin, meleko halavalla. Tai ainakaan niistä ei kannata maksaa yli 300 eur.
Kamalistani ei mahdu tähän.
NYdoll
06.04.2003 22:21:38

Ibanez!!! sellaisen kun löytäisin niin ostaisin vaikka koristeeksi... mikähän sen ibanezin mallin nimi oli?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)