Aihe: Gretsch G6131 Malcolm Young II
1 2 3
Artist
14.04.2005 14:39:41 (muokattu 14.04.2005 14:41:12)

Kuitenkin mielestäni TODELLA aliarvostettu soittaja, kuten sanoit, Cliffin vaikutus kuuluu aika monen suuren kitaristin soitossa. Mm. Jeff Beck, Brian Setzer ym. ovat ylistäneet miehen neroutta. Sääli, että ura BlueCapsien riveissä jäi vain pariin levyyn, mies kun ei oikein innostunut kiertueilla olemisesta.

Jeff Beckhän teki cover levyn Gallupin BlueCaps tuotannosta. Jostain luin jutun, ja Jeff kertoi hommanneensa samanlaisen Gretschin ihan sitä levyntekoa varten.

Jeffin soitossa kyllä muutenkin kuuluu muutamat samat jutut kuin Cliff Gallupin soitossa.

Itse en (vielä) omista Gretschiä, mutta juuri Duo Jet kiinnostaisi, miksei toki joku muukin malli.

Edit: Johnny Thunders veivasi yhteen aikaan White Falconilla, mistä lie siihenkin fyrkat saanu, ja mihinköhän päätyi...
I'm a never ever gonna be nothin' but a reggae rocker!
Pauli
17.04.2005 22:19:25

Nyt kun oikein rupee funtsimaan kundin levytyksiä Blue Caps ajoilta, kallistuisin ehdottomasti tuohon ensimmäiseen skenaarioon; Sen verran mandoliinimeininkiä on noissa jutuissa ettei peukkuplektralla onnistu. Mutta ehhä se peukkuplektra-heebo olikin scotty moore ;+)

Kyllä ne peukkuplektrallakin onnistuu, Cliffillähän ei etusormessa ollut sormiplektraa. Mutta kyllä mäkin veikkaan ihan tavallista plektraa, kun ei siellä paljoa mitään sellaisia bassiokuvioita kuulu. Ja Scotty kyllä veti peukkuplektralla - ja vetää edelleen.
LocoGringo
17.04.2005 23:07:00
Itse vetelen keikoilla menemään Gretsch 6120 Brian Setzer Signaturella. Upea soitin kaikin puolin, eikai sitä muuta voi sanoa. Yhtä paljon kuitenkin tykkään soitella esim Epiphonen Emperorilla, joka on mielestäni todella hyvä keppi hinta-laatusuhteeltaan. Kesällä olis tarkoitus virittää siihen Bigsby-B6-satsia ja P90-juttuja...

Lankkuvehkeistä ei ole juuri kokemusta, jotenkin niistä puuttuu se "fiilis" kun koppa ei pärise mahaa vasten puoliakustisen lailla...

Cliff Gallup on kyllä ehdoton ukko, joka oli aikaansa edellä! Blue Capsien aikaiset biisit ovat kuin yhtä pitkää sooloa, ja soundi on jotenkin maaginen... suosittelen Genen cd-boxia, jos ei vielä jostain syystä ole tuttua matskua!
Pauli
18.04.2005 17:05:14

Itse vetelen keikoilla menemään Gretsch 6120 Brian Setzer Signaturella. Upea soitin kaikin puolin, eikai sitä muuta voi sanoa.

Mikäs Setzer-malli sulla on? Mulla on käynyt toi SSLVO vähän himottamaan, toisaalta myös HotRod olis aika näppärä.

Lankkuvehkeistä ei ole juuri kokemusta, jotenkin niistä puuttuu se "fiilis" kun koppa ei pärise mahaa vasten puoliakustisen lailla...

Kantsii kokeilla, voit yllättyä. Akustisesti toki vähän hiljasempia, mutta kyllä mä voisin helposti vetää pelkällä Jetillä koko illan, ilman että tarttee ikävöidä onttokoppasta.

Cliff Gallup on kyllä ehdoton ukko, joka oli aikaansa edellä! Blue Capsien aikaiset biisit ovat kuin yhtä pitkää sooloa, ja soundi on jotenkin maaginen... suosittelen Genen cd-boxia, jos ei vielä jostain syystä ole tuttua matskua!

Näin on. Tuo boxi ei ole vielä tuttu, onkos siinä paljonkin ennenjulkaisematonta Gallup-kamaa?
jPekka
18.04.2005 18:43:55

Kantsii kokeilla, voit yllättyä. Akustisesti toki vähän hiljasempia, mutta kyllä mä voisin helposti vetää pelkällä Jetillä koko illan, ilman että tarttee ikävöidä onttokoppasta.

Jetithän eivät ole mitään täyslankkuja vaan ikään kuin "neljäsosa-akustisia" onteloineen. Saatan vielä hyvinkin joku päivä äänitellä tuota Duojetiä pistämällä mikrofonin eteen, kyllä siitä sen verran akustista ääntä lähtee.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
rheinone
18.04.2005 21:35:59

Kyllä mulla kaikki Blue Capsin virallinen materiaali on hyllyssä, sillä aikoinaan (25 vuottta sitten) Gene Vincent oli mulle ehdoton ykkönen.

Mutta oletteko tutustuneet Danny Gattonin tuotantoon? Olen kuullut ainoastaan sen Robert Gordonin kanssa kimpassa tehdyn livelevyn. Kundi on tainnut diggailla Gallupia aika lailla ;+) Olen muuten kysellyt ko. levyä stadin levykaupoista mutta ei-oota ovat myyneet...
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
rheinone
30.04.2005 13:39:17
Aivan järjettömän hieno kyllä... kerrothan sitten että mimmoinen peli tuo on?

No nyt on sen verran päässyt bändinkin kanssa soittelemaan, että voin jo kommentoida:

Vaihdoin .13-.56 kielet, ja johan tuli kitaran ominaisuudet esiin: soinnut soivat todella komeasti. Sointi johtuu nähdäkseni hyvin suurelta osalta tuosta "1/4-akustisuudesta", eli kitaran lankulta näyttävä runko on tosiaan täynnä onkaloita.

Vaikka kielet ovat noinkin paksut, kitaraa on "kevyt" soittaa. Mitään hirveitä venytyksiä ei tuolla kyllä tehdä.

Potikat ja switchit ovat ok. Mikkien kanssa täytyy vielä tulla enemmän tutuksi, jotta voisin sanoa saanko haluamani saundit lopulta ulos styrkkarini kautta.

Mutta voin jo nyt sanoa olevani erittäin tyytyväinen ostokseeni.
rheinone
12.05.2005 10:37:46 (muokattu 13.05.2005 12:52:47)
Fenderin valmistamissa on CTS potikat ja kunnon kytkimet valmiina, myös hihnaruuvit on kunnolla kiinni. Toisesta lähti myös mikit vaihtoon, keraamiset Filtertronit vaihtuivat TV-Jones Filtertroneihin. Malcolm Youngissa on muistaakseni muistaakseni Gretschin omat alnico F'tronit, jotka ovat kuulemma aika lähellä TV-Jonesin tasoa.

Muutenkaan tuossa MY-Gretschissä ei näytä ominaisuuksien perusteella olevan mitään vaihtoon meneviä osia.

Olen kuitenkin tässä vähän harkitsemassa tallamikin/mikkien vaihtoa. Mitä saundeja saa korjattua TV-Joneseilla? Onko muita mikkisuosituksia?

E: Pauli vastasikin pikaviestillä:"Mä hain "sitä Gretsch-soundia" eli kirkkautta, twängiä jne. Ja sen löysin. Ne keraamiset on sinänsä ihan ok mikit, ei vaan sellaiset kun moni Gretsch-soundia haluava hakee.
TV Jonesit on tosiaan paljon kirkkaammat, ja sillain musikaalisemmat, just oikea mulle. Yksi huomionarvoinen juttu on se, että ne keraamiset 'tronit on aavistuksen tehokkaammat, kun Tv-jonesit, ne on lähempänä oikeaa filtertronia eli humbuckeriksi aika pienitehoiset. Tätä ei nyt kuitenkaan tarvi säikähtää, ainakin mulle TV Classic on ihan riittävän tehokas, hienosti menee soundi ruvelle vahvistimessa. Mutta jos tarvis, niin TV jonesilta löytyy myös useampaa tehokkaampaa versiota filtertroneista..."

Kitarastani on hankalassa paikassa (soittokäden tiellä) oleva tone-kytkin napattu pois. Osaako joku neuvoa, miten saisin näppärästi korvattua tone-kytkimen tone-potikalla?

E: Paulin idea oli että muutetaan toinen erillisistä mikkivolyymipotikoista tone-potikaksi. Kitarapajan suositus: Melkein kannattaa juottaa mikit ekaks kytkimelle ja sitten Master Volume ja Master Tone potikat ja jakkiin.

Eli tone-säätö ja reilumpi treble ovat oikeastaan ne jutut mitä kaipaan. Ja tottakai reilumpi räime olis kiva saada Gretschiinkin, mikä onnistui hienosti kun vaihdoin Telen vakiotallamikin Seymour Duncanin Hot Railsiin.

E: Harkitsen tallamikiksi joko TV Jones Classicia tai TV Jones Power'Tronia. Heitelkäähän muita vaihtoehtoja!
Tomtom
13.05.2005 12:24:50
Kun kerran pyydettiin kommentteja Gretschismistä niin laitetaan:

Mulla on siis tuo omakuvassa näkyvä Tennessee Rose. Päädyin siihen pitkällisen harkinnan jälkeen, kun piti saada puoliakustinen, ilman sähköjä hyvin soiva ja arvonsa pitävä kitara. Hankin tuon Saksan ebaystä, suhteellisen sokkona. Enkä onneksi lyönyt kättäni p**kaan.

Soundillisesti toimii aika kivasti, jotenkin tuo tuommoisen soittimen aika erikoinen soundi hivelee korvaa. Sähköjen kanssa kierrot pysyvät suht kivasti kurissa todella kovillakin volumeilla ( tyyppiä 50w putkivahvistin mastervolume 8:lla), eli keikallakin tuota on tullut käytettyä.

Hieman kyllä haluttaisi siirtyä tuommoisesta paksusta kopasta pikkaisen ohuempaan.Suurinpiirtein 335- paksuuteen. Esim. Kitarapajan vanhat Chet Atkinsit ovat komeita, mutta eivät kyllä oikein sijoitus/soittokitaralle kelvollisessa kunnossa.

Toisaalta livesoitossa vaikka silver sparkle-set neck-bigsby-duojet olis kyllä komia. Kävin juuri DLX-musiikissa ja siellä näytti roikkuvan electromaticceja pari kappaletta. Kiersin ne ihan tarkoituksella noin kolmen metrin päästä, olis voinut käydä muuten huonosti.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
AoA
13.05.2005 12:43:49
Koklasin pikaisesti Musa-Fasulla yhtä synnillisen hienoa vihreää Gretchiä, joka maksoi 840e. Ihan hyvän tuntuinen, soundista vaikea sanoa mitään kun soitin ilman vahvistinta. Pakko kyllä myöntää, että jäi kummittelemaan alatajuntaan.

EDIT: Tässähän on näköjään kuvakin:

http://www.guitar24.de/de/pro.php?id=5266

Maksaa muuten tuolla sattuvasti 666 erkkiä.

heh, mä testasin hiihtolomalla kans tuota vihreätä, yllätti kyllä ettei tuon enempää maksanu mutta hemmetin hieno soitin ja vielä tuntuiki hyvältä. Tosin itekään en vahvisimeen sitä pistäny, kunhan rämpyttelin vaan. Kylläkai sitä vielä joskus...
-Anssi, Stiff Flavor
leroysmith
13.05.2005 15:54:21 (muokattu 13.05.2005 15:54:55)
Tulin ottaneeksi soittimista muutaman suht onnistuneen kuvan, joten pakkohan sille oli sitten oma sivukin väkertää: http://www.yrttimaa.net/gretsch.html

kyl se on niin helvetin hyvän näkönen!!!
...Let there be rock...
rheinone
24.09.2006 20:02:41
Jani The Rock
24.09.2006 20:07:49

Jet Firebird '65, wau!

http://www.vintageoneguitars.com/65Firejet.html

Ristuksen komea kitara. Ylipäänsä nuo kaksiloviset on mun mielestä hienompia... Silver Jetin kun saisi joskus.
"Lukeminen kannattaa aina, dorka". - Jörn Donner
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)