Aihe: Keikkapalkkioiden verot ym.
1
j.j.ape
04.04.2005 20:46:26
Kertokaapa käsityksiänne/tietojanne miten on viisain tai paras tapa hoitaa keikkapalkkioiden verot ja taellit. Siis pitäisikö perustaa orkasta osakeyhtiö vai yhdistys? Vai onko parempi että joka ukko hoitaa veronsa ja taellinsa itse?
kivi
04.04.2005 21:42:20
Kertokaapa käsityksiänne/tietojanne miten on viisain tai paras tapa hoitaa keikkapalkkioiden verot ja taellit. Siis pitäisikö perustaa orkasta osakeyhtiö vai yhdistys? Vai onko parempi että joka ukko hoitaa veronsa ja taellinsa itse?

Jos keikkoja alkaa kertyä sen verran, että niistä saa jo ihan oikeaa liksaa, on ehkä paras aluksi kierrättää ne liksat jonkin asiaan erikoistuneen muusikoiden tilitoimiston (esim Hasabros) kautta. Siinä menee kyllä pienet prosentit, mutta eipä mee kaksinkertaisia veroja.

Yhtiösuunnittelujen aika on sitten kun alkaa olla palkattua henkilökuntaa ja homma muistuttaa rahallisestikin päivätyötä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
SamPpaa
04.04.2005 21:49:41

Veikkaan että tästä on puhuttu. Haulla löytää varmaan lisää infoa.

Oy on aika raskas pyörittää ja alkupääomaakin pitää olla aika paljon. Yhdistyksestä on täällä ainakin puhuttu.

Jos ette mahottomia tienaa, ni ei kannata perustaa mitään. Missä ite oon ollut jollain tavalla mukana ni ei oo ikinä ollu mitään firmoja tai muita ja on silti parikymmentä keikkaa vuodessa vedetty(tosin harvoin on mitään bensoja tai korkeintaan päivärahoja isompaa tullu). Jos nyt on pakko joku perustaa tai teette paljon keikkoja ja rahaakin tulee ni basisti laittaa toiminimen ja sillä selvä.
Rock'n roll will never die!!! www.autopilot.tk
sirdickyj
15.04.2005 12:56:12

Viisain tapa on, kuten Kivi jo mainitsikin, hoitaa homma jonkun laskuttavan tahon kautta. Ohjelmatoimistot kyllä myyvät tällaista palvelua (ainakin jotkut). Joku 10% ja sen alle siitä keikkahinnasta on ihan hyvä hinta siitä hommasta. Tietenkään kaikki ei varmaankan ala laskuttamaan 200,- liksoja ja laske siitä viidelle ukolle liksoja ja sosiaaliturvakuluja, se 20,- on siitä aika pieni korvaus.

Mutta periaatteessa mitään keinoa noitten kiertämiseen ei ole, eikä toisaalat keikkoja voi verokirjallakaan 98% tapauksissa tehdä, eli ravintolat/ muut maksavat tahot eivät halua kontoleen työnantajavelvoitteita, vaan pääsevät vähimmällä kun maksavat laskun pois ja sillä siisti.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
j.j.ape
16.04.2005 21:25:43
Entäpäs jos perustaa bändille yhdistyksen, jonka sääntöihin kirjoitetaan yhdistyksen toiminta-ajatukseksi kevyen musiikin yleishyödyllinen edistäminen ja maksetaan yhdistyksen tilille saadut keikkapalkkiot apurahana/stipendinä soittajille?
sormunen
17.04.2005 20:37:10
Pitkään mietin, että laitanko tätä tänne vai en, mutta menköön. Ainakin Uudenmaan veroläänissä ...

Periaatteessa yksityishenkilö voi vuokrata kamojansa ja vuokrasumma voi olla suurin piirtein 3,5 % laitteen arvosta, mutta sama henkilö ei voi tietenkään sitten soittaa (=tehdä työtä) sillä samalla laitteella. Joten, jos oot keikalla ja otat liksasi vuokraamalla PA:n, niin se on kyllä vähän siinä ja siinä, onko kyse veronkierrosta. Omien työkalujen käyttö pitää vähentää sitten verotuksessa.
eza666
18.04.2005 17:31:48
Entäpä jos menisi ohjelmatoimiston talliin...
kivi
18.04.2005 19:38:37
Entäpä jos menisi ohjelmatoimiston talliin...

Ei sekään ole itsestäänselvä asia.

Varsinkin alkuvaiheessa yhtye saattaa menestyä paljonkin paremmin hoitamalla myynnin itse, ja sitten kun ohjelmatoimistoa tarvittaisiin, sopivilla toimistoilla ei kenties ole rosterissa tilaa lähteä myymään halvempia keikkoja, minkä seurauksena niin keikkamäärät kuin -liksat saattavat pudota rajusti, varsinkin jos yhtye päätyy isolle toimistolle.

Nimim. "Entinen Welldonen artisti"
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
sirdickyj
19.04.2005 09:03:51
Ei sekään ole itsestäänselvä asia.

Varsinkin alkuvaiheessa yhtye saattaa menestyä paljonkin paremmin hoitamalla myynnin itse, ja sitten kun ohjelmatoimistoa tarvittaisiin, sopivilla toimistoilla ei kenties ole rosterissa tilaa lähteä myymään halvempia keikkoja, minkä seurauksena niin keikkamäärät kuin -liksat saattavat pudota rajusti, varsinkin jos yhtye päätyy isolle toimistolle.

Nimim. "Entinen Welldonen artisti"

...ellet sovi, että saat silti hoitaa keikkamyyntiä itse kuten ennenkin, ja toimisto myy siihen sit ne, mitä kerkiää bonukseksi.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
kivi
19.04.2005 10:50:43 (muokattu 19.04.2005 10:52:09)
...ellet sovi, että saat silti hoitaa keikkamyyntiä itse kuten ennenkin, ja toimisto myy siihen sit ne, mitä kerkiää bonukseksi.

Ei toimi aina noinkaan.

Jotenkin se omakin myynti tyrehtyy helposti siihen, kun nimi näkyy ison lafkan rosterissa. Välillä jopa kävi mielessä, että eräät promoottorit "kostaisivat" sen, mitä joutuvat maksamaan toimiston 'isoista nimistä' jättämällä pienemmät artistit ottamatta, ihan siitä riippumatta kuka keikkaa sopii. Paranoiaa? ...enpä usko.

Muutaman kerran tuli myös ihan suora vastaus: "Me otetaan teidät toimiston kautta jos otetaan. Muttei oteta." Ja kyllä, oli tehty selväksi, että bändillä oli oikeus myydä itseään ohjelmatoimiston ohi. Ja kyllä, oli soitettu aiemmin riippumattomina niissä samoissa paikoissa säännöllisesti ja hyvällä liksalla. Yhtäkkiä vuoden keikat supistui johonkin Kaivopuiston kansanjuhlaan, Kaisaniemen maailmankyläjuhlaan ja vastaaviin isoihin, mutta huonosti palkattuihin häppeninkeihin.

Ihme stigma.
:-(
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)