Aihe: Kitarakaapin rakentaminen
1
Ruuvit
06.04.2003 12:04:36
Olen ajatellut rakentaa, tai parhaassa tapauksessa rakennuttaa jossain ammattikoululla 2x12"-kaapin. Elementit on jo.

Ajattelin jotta mesatyylinen, puinen ruskeaksi petsattu olisi hienoin, ja senkin takia että ainakin itsestäni tuntuisi, että vinyylillä päällystäminen on huomattavasti petsaamista vaikeampaa. Kyselisinkin, jotta minkäpaksuista lautaa ja mitä puuta kannattaisi täräyttää. Jos teetän, niin varmaankin kampaliitoksilla tulee, jos en niin itse rävellän ruuveilla kiinni.

Etulevyksi on jossain suositeltu MDF:ää, miksi?

Takaosan laitan 3/4-suljetuksi, jotta on vähän avoimuuttakin soundissa.

(Ja dilemma #3, Marshallin nupin levyinen, vai oman combon levyinen.. :P )

Dilemma #4, miten saa Marshalltyylisen kytkennän, että voi käyttää stereona ja monona. Tai no, ei tuo niin oleellista ole.

Pääkäyttö olisi pikkunupille kaapiksi, tai combolle lisäkaapiksi.
kalkkuna
06.04.2003 12:09:35
Elektroniikka ja soitinrakennus osastolle!
VÄKIPÄÄ
11.04.2003 22:22:40
Mistähän alkaisi... Missääntapauksessa EI Kolmea MDF:ää päällekkäin! Yksi kestää aivan hyvin ja jos epailyttää tai elämäntavat ovat sitä luokkaa, että tuntuu levyt hajoavan, löytyy KDF levyä joka on kovempaa. Itse tekisin ihan koivu vanerista etulevyn.

Takalevyn kanssa kannattaa ottaa selvää kaijutinvalmistajan tiedot aiheesta. Kaijuttimet sanoo poks! jos sulkee tai pitää auki väärin. Kai olet ottanut selville kaijuttimien vaatiman kaapin sisätilavuuden? Tärkeää!

Puu valinnoissa kannattaa miettiä mitä painaa! Mänty painaa n. 400 kg/kuutio, kun taas koivu 600 kg/kuutio, että miettii mitä pistää ja miten paksusti! Itse tekisin lepästä. Siitä ne stratot ja telet tehdään.

Pintoihin mitä vaan! Petsaus hyvä idea ja puoli ilmaista touhua. Se maksaa hunajaa se muovipäällysta ja on vaativa asennettava. Petsiä ja polyuretaanilakka päälle. Lakkaan semmoinen kiillotus, että siitä pystyy peilaamaan, niin avot!

T: Puuseppä

P.S. Tampereella majailee Markus Torvinen- niminen soitin- ja vahvistin rakentaja, ota yhteyttä.
askomiko
11.04.2003 22:48:38

Takalevyn kanssa kannattaa ottaa selvää kaijutinvalmistajan tiedot aiheesta. Kaijuttimet sanoo poks! jos sulkee tai pitää auki väärin. Kai olet ottanut selville kaijuttimien vaatiman kaapin sisätilavuuden? Tärkeää!

Celestion sanoo että kitarakaapeissa ei sisätilavuuden kanssa ole niin väliä. Eikä avoin/suljettu-asiallakaan, vaan ennemminkin sillä ettei tee bassorefleksi-virityksiä. Hifikajareissa on väliä kaapin sisätilavuudella suhteessa elementin ominaisuuksiin.
"Paskasta ei saa konvehtia" - Leila P. Makkonen
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)