Aihe: Mikit, dynaaminen vai kondensaattori??
1
Silver Haze
13.04.2005 19:05:01
Nooniin, olen ajatellut rummut mikittää ostaa basarimikin erikseen ja virvelille oman ja overhead mikin siihen yläpuolelle. Pääasiassa kotinauhoituksiin 8-raiturilla, tähän mennessä nauhotukset on tapahtunut kahdella laulumikillä.

Kertokaapa ketkä tiedätte noista nimityksistä, mikä on dynaaminen mikki, mikä kondensaattori-mikki ja overhead? Jotain olen kuullut että toiset sopii studioon ja jotkut keikalla pidettäväksi.. Miten on? valaiskaa vähän..
joelr
13.04.2005 20:17:18 (muokattu 13.04.2005 20:18:09)
Nooniin, olen ajatellut rummut mikittää ostaa basarimikin erikseen ja virvelille oman ja overhead mikin siihen yläpuolelle. Pääasiassa kotinauhoituksiin 8-raiturilla, tähän mennessä nauhotukset on tapahtunut kahdella laulumikillä.

Kertokaapa ketkä tiedätte noista nimityksistä, mikä on dynaaminen mikki, mikä kondensaattori-mikki ja overhead? Jotain olen kuullut että toiset sopii studioon ja jotkut keikalla pidettäväksi.. Miten on? valaiskaa vähän..

Muut osaavat varmasti selittää paljon paremmin, sillä olen itsekin vasta aloittanut nauhoitteluharrastukseni. Vastailenpa kuitenkin lyhyesti. Foorumia aikansa selailemalla oppii paljon..

Dynaamisia mikkejä ovat vaikkapa nämä perinteiset Shuren SM57 ja SM58 (käytetään paljolti lauluun). Käsittääkseni ne kestävät hyvin korkeitakin ilmanpaineita. Esim. SM57:lla voi äänittää sähkökitaroita tai vaikkapa virvelirumpua.

Kondensaattorimikit vaativat yleensä virtaa esim. paristosta. Konkkamikkejä yleensä käytetään myös overhead-mikkeinä. Näillä voi sitten vaikka nauhoitella akustisiakin kitaroita yms.
kiiski
13.04.2005 20:47:37
Nyt, kun olet siirtymässä äänittelyyn monipuolisemmin, suosittelisin sijoittamaan 20 euroa J. Pekka Mäkelän kirjoittamaan "Kotistudio - musiikki purkkiin omin avuin"-nimiseen kirjaan. Opus tulee vastaamaan moneen mieltä askarruttavaan kysymykseen ja lähtee liikkeelle perusasioista olematta silti tylsä. Kirja löytyy myös kirjastoista.
Juntunen
13.04.2005 20:49:50 (muokattu 13.04.2005 20:50:42)

Nyt, kun olet siirtymässä äänittelyyn monipuolisemmin, suosittelisin sijoittamaan 20 euroa J. Pekka Mäkelän kirjoittamaan "Kotistudio - musiikki purkkiin omin avuin"-nimiseen kirjaan.

Tätä minäkin suosittelen. Oppii monet perusasiat niin ettei tarvi kantapään kautta opiskella.

Vaikka niinhän se tahtoo tulla tehtyä vaikka kuinka opuksia selailisi. :)
Tsekkaa biisi. Tsekkaa toinen.
joelr
13.04.2005 21:09:02
Juu, Mäkelän kirja on mainio. Pitäisi varmaan ostaa omaksi asti, jotta muutkin saisivat sen lainattua aina välillä ;)
jPekka
13.04.2005 21:23:13

Juu, Mäkelän kirja on mainio. Pitäisi varmaan ostaa omaksi asti, jotta muutkin saisivat sen lainattua aina välillä ;)

Juu, tätä kannatan minäkin 8-)

nimim. "rojalteja ensi vuodeksikin"
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
konehes
13.04.2005 21:27:52
Kondensaattorimikit vaativat yleensä virtaa esim. paristosta.

Kondensaattorimikit tarvitsevat phantom-virtaa, jota saa useimmista miksereistä, (48V-nappula). Elektriteettimikit taasen tykkäävät pattereista. Ne ovat kai vähän niin kuin köyhiä konkkamikkejä.
Musiikki on parhaimmillaankin paskaa.
askomiko
13.04.2005 21:51:46 (muokattu 13.04.2005 21:52:01)
Offtopik, paristot on yleisiä konkkamikeissäkin. Mutta juu, nuo kirjat on jees. Ja kirjastosta löytynee monta muutakin mukavaa teosta.
"Helevetin nopia kairata kun on näin ohut jiä!"
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
konehes
13.04.2005 21:55:49
Offtopik, paristot on yleisiä konkkamikeissäkin.

Onko näin? Olen käsittänyt, että konkkamikki tarvitsee aina sen 48V.
Musiikki on parhaimmillaankin paskaa.
MattiAuer
13.04.2005 22:08:43

Onko näin? Olen käsittänyt, että konkkamikki tarvitsee aina sen 48V.

Tarvitseehan se virtaa. Ja saa sen siis siitä patterista.
"Uniikki unikorni olikin korni koni"

DISCLAIMER: en tiedä tästä asiasta mitään.
Silver Haze
13.04.2005 23:02:49
Joo täytyneepä ostaa se kirja tai käydä kirjastosta kattomassa. Juuri tänään mietin että tarvitsisin varmaan jonkun perusopuksen millä pääsee vähän eteenpäin tuon kotistudio-harrastuksen kanssa, kun ei niitä sellasia kurssejakaan liikaa järjestetä. Kiitos hyvistä neuvoista!
Niskamies
14.04.2005 07:00:45
Itsekkin suosittelen J.Pekan kotistudiokirjaa. Vaikka tuntuisi että studiohommat ovat jo tiedossa, niin toi kirja on mitä mainiointa iltalukemista. Sain kirjan joululahjaksi, ja luin sen läpi muutamassa illassa. Nyt pitäis pyytää se takas rumpalilta että pääsis taas lukemaan:)
Meitsi on meshissä.
PL
14.04.2005 09:29:33
Pikaista tietoa saa mikkivalmistajien sivuilta ja vaikkapa nettiteatterisivuston Reiskan ääniartikkeleista.
villei
14.04.2005 17:19:46
Mikä patteri antaa noin paljon?

Tavallisia 1,5 voltin AA-paristoja olen joskus noissa nähnyt (esim. entisessä koulussani ennenkuin tulin mukaan kuvioihin ja painoin sitä maagista 48V-nappulaa), mutta en kyllä muista niitä olleen 32 kappaletta, joista sarjaan kytkettynä olisi tuo jännite tullut.
askomiko
14.04.2005 18:41:36 (muokattu 14.04.2005 18:53:04)
Ei kaikki mikit suinkaan tarvitse 48:aa volttia, ja suurin osa normaaleistakin toimaa vähemmälläkin, esim jos antaa phantomina vaikka 18V. Monesti se on ilmoitettu notta käy 9-52V.

Edit: Ja siis se normaali 1.5 AA-patteri on varsin yleinen puikkomikkien sisuksissa.
"Helevetin nopia kairata kun on näin ohut jiä!"
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)