Aihe: Gretsch G6131 Malcolm Young II
1 2 3
rheinone
12.04.2005 08:36:41
Niikuin tiedätte; Kun tulee kähee kitara eteen, tulee kiusaus ostaa se itselleen. AC/DC-diggailija kun olen tekis mieli hankkia Gretsch G6131.

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä vehkeestä tai edes jostain Gretschin japsikitarasta?
jPekka
12.04.2005 10:21:01

Englantilaisessa Guitar-lehdessä oli taannoin testi siitä yksimikkisestä versiosta ja kovin kehuivat. Yleensäkin ovat nuo Japanin Gretschit saaneet aika hyvää palautetta. Yhtä ja toista löytyy mm. http://www.gretschpages.com/ -foorumilta.

Niin, ja tuo oma G6128-1957 Duojetini vuodelta 2003 on kyllä aivan ehdottoman, hillittömän makea ja hyvä kitara. 8-)
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
Pauli
12.04.2005 15:14:01

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä vehkeestä tai edes jostain Gretschin japsikitarasta?

Ei ole tosta mallista, mutta 2 muusta japsi Gretschistä. Molemmat erinomaisia soittimia, mutta suosittelen suosimaan uudempia Fenderin omistuksessa (2003-) tehtyjä kitaroita. Huomattavasti paremmat sähköosat vakiona muutenkin vähemmän laitettavaa. Mun molemmat Gretschit on pre-Fender ajalta (1998 ja 2002) ja niissä oli aika paljon laitettavaa että ne sai toimimaan hyvin, pieniä yksityiskohtia joiden olettaisi olevan tämän luokan soittimissa kunnossa jo uutena.

Koita tosiaan hankkia toi Guitar-lehden maaliskuun numero, ihan asiallinen arvostelu. Myös tuolla http://www.gretschpages.com/ keskustelussa on puhuttu näistä, paljon löytyy Fender/pre-Fender vertailua.
rheinone
12.04.2005 15:56:46
Kiitos nopeista kommenteistanne!

Mun molemmat Gretschit on pre-Fender ajalta (1998 ja 2002) ja niissä oli aika paljon laitettavaa että ne sai toimimaan hyvin, pieniä yksityiskohtia joiden olettaisi olevan tämän luokan soittimissa kunnossa jo uutena.

Mitä jouduit panemaan uusiksi? Löytyikö kuitenkin tarvittavat varaosat kohtuuvaivalla?
Pauli
12.04.2005 17:06:10

Mitä jouduit panemaan uusiksi? Löytyikö kuitenkin tarvittavat varaosat kohtuuvaivalla?

Esim. hihnatappien ruuvit eivät pysyneet kiinni ilman liimausta, huonoja rahisevia potikoita ja äänekkäitä kytkimiä, ei mitään kohtuutonta. Fenderin valmistamissa on CTS potikat ja kunnon kytkimet valmiina, myös hihnaruuvit on kunnolla kiinni. Toisesta lähti myös mikit vaihtoon, keraamiset Filtertronit vaihtuivat TV-Jones Filtertroneihin. Malcolm Youngissa on muistaakseni muistaakseni Gretschin omat alnico F'tronit, jotka ovat kuulemma aika lähellä TV-Jonesin tasoa.

Molemmissa oli vakiona ns. Space Control-talla, jotka olen vaihdattanut Tune-o-matic tyylisiin talloihin, ei varsinaisesti vika, ennemminkin makuasia. Tosin Youngissahan on jokin säädettävä wrap-around tyylinen talla, joten siinä ei pitäisi mitään ongelmaa olla.

Muutenkaan tuossa MY-Gretschissä ei näytä ominaisuuksien perusteella olevan mitään vaihtoon meneviä osia.
Tinmo
12.04.2005 19:03:47
Missä hinnoissa liikutaan näissä Japski-Gretscheissä? Mitä esimerkiksi vaikkapa tuo Malcolm-spessu kustantaa?
"We Roll tonight, to the guitar bite..."
Feggy
12.04.2005 19:49:45 (muokattu 13.04.2005 10:40:14)

Koklasin pikaisesti Musa-Fasulla yhtä synnillisen hienoa vihreää Gretchiä, joka maksoi 840e. Ihan hyvän tuntuinen, soundista vaikea sanoa mitään kun soitin ilman vahvistinta. Pakko kyllä myöntää, että jäi kummittelemaan alatajuntaan.

EDIT: Tässähän on näköjään kuvakin:

http://www.guitar24.de/de/pro.php?id=5266

Maksaa muuten tuolla sattuvasti 666 erkkiä.
Less is more.
Pauli
12.04.2005 20:26:47

Missä hinnoissa liikutaan näissä Japski-Gretscheissä? Mitä esimerkiksi vaikkapa tuo Malcolm-spessu kustantaa?

Japanin pelien (Professional series) hinnat alkaa jostain parin tonnin huitteilla, ehkä vähän allekkin. Toi MY-signature lienee reilut pari tonnia. Onttokoppasten hinnat alkaa n. 2500:sta. Yläpäässä Falconit ym. liikkuu jossain liki neljän tonnin paikkeilla.

Electromatic (Korea) kitaroita tosiaan lähtee jo reilusti alta tonnin.

jPekka: Kerro vähän DuoJetistäsi, se on vissiin jo fender-kauden peli, vai? Mistä hommasit, mitä maksoi? Mites elektroniikat, oletko kurkannut sisään? Oletko pitänyt ihan sellaisenaan vai modaillut jotain? Mulla on -98 '57 RI Silver Jet, ihan vertailuksi vain.
Feggy
12.04.2005 20:41:55

Electromatic (Korea) kitaroita tosiaan lähtee jo reilusti alta tonnin.

Näistä olis kanssa mukava kuulla ajatuksia jos joku omistaa tai on koklannut.
Less is more.
Tinmo
12.04.2005 20:54:11
Näistä olis kanssa mukava kuulla ajatuksia jos joku omistaa tai on koklannut.

Jees, luulin että noi parin tonnin kieppeillä hilluvat skitat olis ollu Jenkkejä, mutta olivatkin siis Japskeja. Nooh... Korealaisista sitten kokemuksia?
"We Roll tonight, to the guitar bite..."
jPekka
12.04.2005 21:44:03

jPekka: Kerro vähän DuoJetistäsi, se on vissiin jo fender-kauden peli, vai?

Kyllä hyvinnii. Tämä on itse asiassa sellainen kummallinen välimuoto: periaatteessa 1957-reissue (yksikelaiset dynasonicit, tone-potikka kytkimen sijaan jnpp.), mutta myöhemmän mallinen otelauta ("neoklassiset" merkit) ja Space Control -talla. Gretschpagesin mukaan näitä tehtiin sellainen muutamankymmenen kappaleen erä ilmeisesti vahingossa... tuleva keräilyharvinaisuus!

Joka tapauksessa näiden FMIC-ajan kitaroiden tapaan aidosti "neljäsosa-akustinen" isoine onteloineen lankun sisällä.

Mistä hommasit, mitä maksoi?

En maksanut mitään, voitin Fender Europen nettisivujen arvonnasta... 8-) Kitarassa oli alkuun Stereophonicsien Kelly Jonesin nimmari, mutta se ei ollut oikein yhteensopiva minun hikeni kanssa vaan alkoi kulumaan pois perin nopeasti.

Mites elektroniikat, oletko kurkannut sisään?

Siistiä työtä pääosin. Mikinvalitsimessa oli pikkuisen kränää jossakin vaiheessa, putsaaminen kontaktispraylla auttoi. Noiden onteloiden takia tuohon on aika mahdotonta tehdä kunnollista faradayn häkkiä millään foliolla, onneksi piuhat ovat suojattuja ja mikrofoneissakin ainakin osittainen metallikuori, joten häikät eivät ole kovin pahoja.

Oletko pitänyt ihan sellaisenaan vai modaillut jotain?

Tuo on niin riivatun kaunis ja hyväsoundinen kitara ettei kyllä oikein edes haluta tehdä mitään... no, sen verran modasin että käänsin tallamikin toisin päin - niin että magneetit ovat kaulan puolella - jolloin soundista tuli ehkä vähän pehmeämpi ja täyteläisempi. Tai sitten kyse on pelkästä plaseboefektistä...

Tulin ottaneeksi soittimista muutaman suht onnistuneen kuvan, joten pakkohan sille oli sitten oma sivukin väkertää: http://www.yrttimaa.net/gretsch.html

Mulla on -98 '57 RI Silver Jet, ihan vertailuksi vain.

Kuulostaa aika namulta sekin...
rheinone
12.04.2005 22:08:21
Koklasin pikaisesti Musa-Fasulla yhtä synnillisen hienoa vihreää Gretchiä, joka maksoi 840e. Ihan hyvän tuntuinen, soundista vaikea sanoa mitään kun soitin ilman vahvistinta. Pakko kyllä myöntää, että jäi kummittelemaan alatajuntaan.

Eilen kun surffailin netissä Gretschejä katsellen, huomasin että oli just sellanen vihreä korealainen tai kiinalainen namupala tämän sivuston torilla myynnissä reilulla 600 eurolla... mutta ei ole näköjään enää. Kuka lie jo napannut.

Törmäsin myös tähän:
http://www.tiptop.se/cgi-bin/multipage.cgi?id=1211

Vaimo on Stokiksessa reissussa ja lupasi hakea sen mulle tänään. Eiks mulla ookin ihana vaimo!

Huomenna sitten kuullaan minkälainen sika on säkissä tullut ostettua. Kommenteistanne päätellen todennäköisesti ihan hyvä sika ;+D
jPekka
12.04.2005 22:15:45

Vaimo on Stokiksessa reissussa ja lupasi hakea sen mulle tänään. Eiks mulla ookin ihana vaimo!

Vaimot ovat ihania kapineita!

Satuin huomaamaan eilen bussin ikkunasta että Kaisaniemen Musafasun ikkunassa oli Bo Diddley -malli. Liekö näitä halvempia Electromaticeja? Will Rayhan kehui tuollaista maaliskuun Guitar Playerissä.
overtake
12.04.2005 22:19:50

En maksanut mitään, voitin Fender Europen nettisivujen arvonnasta... 8-)

Argh! Joitakin se vaan onnistaa :|
www.stonetabs.tk
Niskamies
12.04.2005 22:36:43
Tulin ottaneeksi soittimista muutaman suht onnistuneen kuvan, joten pakkohan sille oli sitten oma sivukin väkertää: http://www.yrttimaa.net/gretsch.html

Mua hymyilytti tämä lause:

Pickups: Original DeArmond Dynasonic reissues

Alkuperäinen re-issue, vähän sama kuin aito kopio:)
Meitsi on meshissä.
jPekka
12.04.2005 22:47:13

Alkuperäinen re-issue, vähän sama kuin aito kopio:)

Hih... tuossa se "original" oli viittaavinaan siihen että ovat samat mikit jotka kitarassa oli uutena.

Toki muotoilu voisi olla parempi 8-)
Niskamies
12.04.2005 22:53:47
Hih... tuossa se "original" oli viittaavinaan siihen että ovat samat mikit jotka kitarassa oli uutena.

Toki muotoilu voisi olla parempi 8-)

Juu, ei siinä mitään. Kyllä mä sen tajusin, sanamuoto oli vain hauska:)
Meitsi on meshissä.
jPekka
12.04.2005 22:57:51

Joo, muistankin lukeneeni tosta, olikohan se jotain reilut parikymmentä kappaletta. Toisaalta, Neo-classic-upotukset tuli jo loppuvuodesta -57 ja F'tronit tuli vasta jossain vaiheessa -58. "Transitional" Reissue...

Joo, totta. Olen tuota keskustelua lueskellut.

Osaatko muuten kuvailla miten isot ne kammiot ovat? Mulla on semmoinen reilu "käytävä" master-volalta muille potikoille ja toisella puolen suunnilleen symmetrisesti samanlainen. Kuitenkin esim. tallan ja Bigsbyn alta ihan täyttä puuta.

Suunnilleen samanlainen tuntuu olevan sikäli kuin olen tutkinut.

Piru! Kyllä mullekkin kelpais...

Melkein hävettää, että näin huonolla kitaristilla on noin hyvä kitara...

Onko jo CTS potikat ym.? Et muuten oo sattunut mittaamaan mikkien tehokkuutta?

Potikoista en tiedä muuta kuin että ovat pienikokoiset ja niissä ei näytä olevan muita merkintöjä kuin arvot. En ole mitannut... aika ärhäköitä ovat mikit, ensimmäistä kertaa olen oppinut että tone-potikka on ihan oikeasti hyödyllinen kapine kitarassa 8-)

Enpä minäkään ole tallan lisäksi paljon muuta tehnyt, tuo space control ei vain ole oikeen mun mieleen. Sen lisäksi tallan alta hiottiin vähän lakkaa pois, jottei talla lähde "hiihtelemään" kieltä venyttäessä. Tällä oli toki myös positiivinen vaikutus kitaran sointiin.

Itse olen Space Controlista tykännyt, soitan sormilla joten mahdollisuus levittää kieliä etäämmälle toisistaan on plussaa. Ja käytän .012 -settiä, joten ainakin toistaiseksi talla on pysynyt ongelmitta paikoillaan.

Vau! Tosi hienoja kuvia, upea kitara.

Tykkään tuosta hillitystä yleisilmeestä.

otelaudan jatke ei ole "kelluva" vaan koko matkaltaan kiinni bodyssä (FMIC-kitaroissahan tää on kai korjattu?)

Tässä otelauta on kyllä ihan loppuun asti kiinni rungossa.
Pauli
12.04.2005 23:54:54

Potikoista en tiedä muuta kuin että ovat pienikokoiset ja niissä ei näytä olevan muita merkintöjä kuin arvot. En ole mitannut... aika ärhäköitä ovat mikit, ensimmäistä kertaa olen oppinut että tone-potikka on ihan oikeasti hyödyllinen kapine kitarassa 8-)

Joo, ilmeisesti samat kun mulla. Ja Dynasonicit on aika tehokkaat ja kirkkaat...mä tykkään siitä Gretsch twängistä NIIN paljon...

Itse olen Space Controlista tykännyt, soitan sormilla joten mahdollisuus levittää kieliä etäämmälle toisistaan on plussaa. Ja käytän .012 -settiä, joten ainakin toistaiseksi talla on pysynyt ongelmitta paikoillaan.

Joo, suht rauhallisella tatsilla ja punotulla g-kielellä ei varmasti mitään ongelmaa. Muutenkin se tallan liikkuminen tuntuu olevan isompi ongelma noissa hollowbodykitaroissa, ei niinkään Jeteissä.

Tässä otelauta on kyllä ihan loppuun asti kiinni rungossa.

Aijaa? Tuolla gp-keskustelussa oli just puhetta tästä, mä vissiin käsitin väärin. Oliskohan se sitten ihan vasta korjattu.

No enivei, onnea ketjun aloittajalle uuden kitaran johdosta, näyttää hyvältä, luultavasti myös kuulostaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)