Aihe: Kiertokytkin ulkomailta. Kannattaako?
1
sartzan
06.04.2005 22:15:33
Kitarakamojen skitta ulkomailta faqissa sanottiin, ettei pikkusälää kannata ehkä ulkomailta tilailla, eli mitä olette mieltä tällaisesta tapauksesta? Skenaarioni on seuraavanlainen: Tarvitsisin työn alla olevaan kepukkaani 6-asentoisen kiertokytkimen kahdelle humpparile. Tälläkin palstalla joku taisi sellaista minulle suositella aikanaan.. Jokatapauksessa, saakutin kallita ovat kotosuomessa, 50-70 enskaa ovat tähän mennessä olleet hintapyynnöt niissä harvoissa alan liikkeissä joista kyseistä vemputinta ylipäänsä on löytynyt. Siispä käänsin katseeni nettiin, ja rapakon takaa mm. www.guitarelectronics.com -saitilta moinen irtoaisi alle viitentoista taalaan, mikä äkkiseltään vaikuttaa edullisemmalta diililtä kuin kotomaassa.

Mutta pientä skeptikkoa jäytää takaraivossa ajatus, notta noinkohan on halpaa kuitenkaan? Luonnollisesti postikulunkia tulee vipstaakin hintaan päälle (sivuston mukaan mikäli oikein ymmärsin ko. kustannus ei vielä olisi tajunnanräjäyttävä), tullia ja alvia, mutta mihin muuhun taloudelliseen takapakkiin minun tulisi varautua? Ja onko kukaan koskaan ikinä muutenkaan tilannut tuolta aiemmin mainitulta saitilta mitään? Varoituksen / kannustuksen sanoja odotellessa.. Tilaanko jonkun luottokortillisen kamuni vastahakoisella avustuksella tuolta, vai marssinko millbrookille ja itken ja maksan sen x-kymmentä euroa?
SaBer
06.04.2005 23:06:52

Kiunka moninapainen kytkin on kyseessä? kyllähän noita 2P6T-kiertokytkimiä saa alta viiden euron...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
sartzan
06.04.2005 23:20:58
Kiunka moninapainen kytkin on kyseessä? kyllähän noita 2P6T-kiertokytkimiä saa alta viiden euron...

Tämä on nelinapainen, missä kohtaa hommeli täällä kotosuomessa onkin tyssännyt tähän mennessä joko ei-oohon tai hintaan...
sartzan
07.04.2005 00:31:14
Ootko miettinyt tuon homman ihan loppuun saakka? Ettäkö nelinapaiselle ja kuusiasentoiselle kiertokytkimelle ei ole vaihtoehtoa? Minkälaisen kytkennän meinaat kyhätä? Rinnan-sarjaan-puolitus molemmille mikeille?

Kyllähän kaikelle varmasti vaihtoehto löytyy. Kitaran rakentamisellekin vaihtoehto olisi ei-rakentaminen, varmasti helpommalla pääsisi... Mutta tuo nelinapainen kuusiasentoinen on kuitenkin nyt yksi vaihtoehto, jonka toteutusta lähinnä tuon hankinnan kannalta täällä nyt koitan selvitellä. Pelkän heikon kotimaansaatavuuden takia en viitsisi iskeä hanskoja tiskiin vielä. Onko mielessäsi toisenlainen vaihtoehto?

Onhan noita nelinapaisia viisiasentoisia (noitakaan kytkimiä ei pahemmin tunnu löytyvän kotosuomesta) ratkaisujakin ihan kaupanhyllyltä ostettavissa kepukoissakin, joten en vielä usko että tuo ajatukseni on ihan päätön. Idis tuossa kytkimessä on juuri se, että sillä saisi puolitettua bukkerit ja kytkettyä ne mitenkä päin huvittaa. Varmasti samaan lopputulokseen pääsisi myös jollain muulla ratkaisulla, mutta tuo kytkinvaihtari kuulostaa toteutuksen ja loppukäyttäjän kannalta tähän mennessä siisteimmältä vaihtoehdolta, sen mukaan mitä minä skittaelektroniikasta mitään ymmärrän. Kytkinsirkus nätissä kannessa, tai kytkin/push-pull -jonglööraus vaihtoehdosta toiseen vaihtaessa kuulostaa huonommalta vaihtarilta. Toki voin väsätä myös perinteisen kolmiasentoisen LP-tyyppisen ratkaisun, mutta kun tekisi mieli koklata vähän muutakin. Kiertokytkin on mielessä myös siksi, että stratotyyppistä kankea en työn alla olevan projektini kanteen huoli.
fox
07.04.2005 01:14:56

Ovat vaan usein Lorlinin muovikuori-kapseloituja, ja kuten todettua, ei tahdo 4x6:sta löytyä. Jenkkilästä tulee tod.näk johonkin kolmeenkymppiin-kolmeenviiteen euroon posteineen. Eli ei kannata sitten yhtä tilata..:) Elektroniikkarakentelussa yleisimpiä rotaryja tosiaan löytyy, eli 1x12, 2x6 ja 3x4. Jos suuri hätä ja tarve on, niin multa sais kolmeenviiteen solid-shaft 4pole-6 way kitara-kiertokytkimen, kuulun ja luotettavan..
Kytkentä, joka on suunnitteilla on joko kahdelle mikille tai sitten yhdelle humpparille, jolloin saadaan tosiaan _kaikki_ mahdolliset kytkennät, myös vastavaiheessa sisäisesti..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
kulmahiomakone
07.04.2005 10:33:43
Kitaran rakentamisellekin vaihtoehto olisi ei-rakentaminen, varmasti helpommalla pääsisi...

Tuotako tarkoitin? Hyvä tietää... Kirjoittaessani vielä ajattelin muuta.

Onko mielessäsi toisenlainen vaihtoehto?

Vaikea sanoa, kun en tiedä noista vaatimuksistasi tarkemmin... Että montako potikkaa on kitaraan tulossa (ilmeisesti vain yksi kytkin?), jne?

Mulla on tuollainen kahden humpparin kitara (tai nyt se on jossain muualla kuin minulla) molempien mikkien rinnan-sarjaan-puolitus -kytkennällä. Siinä on mikeille yhteinen vola ja tone, kolmiasentoinen mikkivalitsin ja sitten kaksi kiertokytkintä, joilla voi kytkeä humppareidenn kelat edellä mainituilla tavoilla. Itse en ole kytkentää kolvannut, mutta käyttöliittymää voin kyllä kehua toimivaksi.
sartzan
08.04.2005 00:06:58
Mulla on tuollainen kahden humpparin kitara (tai nyt se on jossain muualla kuin minulla) molempien mikkien rinnan-sarjaan-puolitus -kytkennällä. Siinä on mikeille yhteinen vola ja tone, kolmiasentoinen mikkivalitsin ja sitten kaksi kiertokytkintä, joilla voi kytkeä humppareidenn kelat edellä mainituilla tavoilla. Itse en ole kytkentää kolvannut, mutta käyttöliittymää voin kyllä kehua toimivaksi.

Tuo vaihtoehto on varmasti hyvä. Itsellä on ollut kuitenkin mielenpäällä tähän mennessä lähinnä jokin mahdollisimman vähän potikoita ja vipstaakkeja sisältävä ratkaisu, ikäänkuin prs-hengessä (vola, tone ja kiertokytkin). Toinen mielessä käynyt vaihtoehto on joissakin prs-malleissa oleva yhdistelmä vola+push/pull -tone + 3 asentoinen kytkin. Yhtä vähän täyttäisi kansipuuta kuin tuo kiertokytkin-lähestymistapa ja olisi halvempi toteuttaa mutta miinuksena ei olisi ihan yhtä monipuolinen, ainakaan prs-konfiguraatiolla.
kulmahiomakone
08.04.2005 00:56:49
-> yksi juttu, jota voin varauksetta suositella, on testata jossain tuollaista kytkentää, jos ei sitä ole aikaisemmin tehnyt. Voi meinaan olla, ettei sen jälkeen enää kiinnosta miettiä, millä tuon kytkennän saisi toteutettua :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)