Aihe: Pop & Jazz konservatorio
1 2 3 4 5
Bassfuke
15.03.2005 00:40:49
Joitakin asioita voidaan katsoa hyväksiluetuksi, mutta lukio-opinnoista ei käsittääkseni mitään. Hyväksi luetaan yleensä vain sellaisia aineita, joista vastaavat kurssit on saatu suoritetuksi toisessa musiikin ammatillisessa oppilaitoksessa, eikä monesti edes silloin. Pop Jazz Konservatorion oppiaineet on varta vasten räätälöityä tavaraa.

Eli solukämppään vaan kuule :o). Kasvattaa luontoa, eikä se tavallisesti mitään hirveetä elämää ole, jos oma asenteesi on edes suurin piirtein kunnossa. Paljon rankempaa on nähty ja kuultu keikkabusseissa intistä puhumattakaan ;o)
Tietysti ainahan voi muuttaa asumaan vaikka pulloon...

Nyt en ehkä ymmärtänyt oikein..mutta mikäli kysyjä haluaisi nimenomaan PJK II-asteelle opiskelemaan, niin siellä saa kaikki lukioaineet hyväksiluettua. Kaikki. Jää vain musiikki jäljelle ja sitä sitten on mukavampi tehdä kun ei ole tylsiä aineita häiritsemässä.
Olen pahoillani jos sekoilen, kuumettakin on...
"Lick my lovepump"
mr.muzak
15.03.2005 02:02:27
Nyt en ehkä ymmärtänyt oikein..mutta mikäli kysyjä haluaisi nimenomaan PJK II-asteelle opiskelemaan, niin siellä saa kaikki lukioaineet hyväksiluettua. Kaikki. Jää vain musiikki jäljelle ja sitä sitten on mukavampi tehdä kun ei ole tylsiä aineita häiritsemässä.

Jep, itse kävin lukion, sitten amikseen (pop&jazz konsa)..tuosta se hyöty että sitten tehtiin 3 vuotta lähes ainoastaan sitä mitä halusinkin (yleissivistävät lukiosta hyväksiluettiin heti), eli soitettiin... 3. vuonna konsalla ei ollut enää mitään muuta kuin workshop:eja (=bändisoittoa aiheesta "x") ja omien instrumenttejen soittotunnit. Siinä kohtaa opiskelu oli hauskimmillaan (arvioitu ov määrä valmistuttuani mulla oli siellä jossain 150-160 paikkeilla, otin pari kurssia ylimääräistä:)), nyt AMK-puolella kirjoitellaan ruotsin essee-vastauksia ja muita yhtä kiinnostavia...:(

Musiikin opiskelu on kuitenkin koko elämän kestävä työ, joten turha noista kouluistakaan on hosua valmiiksi, varsinkin kun Suomessa vielä maksetaan siitä että opiskelee toisin kuin monesti ulkomailla...
Epämuusikko
15.03.2005 13:33:45
Musiikin opiskelu on kuitenkin koko elämän kestävä työ, joten turha noista kouluistakaan on hosua valmiiksi, varsinkin kun Suomessa vielä maksetaan siitä että opiskelee toisin kuin monesti ulkomailla...
Aamen. Mäkin oon nyt lukion ja armeijan jälkeen musa-amiksessa. Tein vielä lopputyön ja -tutkinnon vuoden etuajassa, niin on nyt vika vuonna kerennyt soittamisen ohella keskittyä olennaiseen.... eli nokkahuilutunteihin ja band-in-a-boxin käyttöön (näin Oulun Yliopistossa)
Myytävänä Tosco 22" ride!
joetail
15.03.2005 19:33:44

Onko PJK Suomen konservatorioista ainoa rytmimusiikin alalla autuaaksi tekevä? Siis kai muissakin konservatorioissa opetetaan popjazzia ammttipuolella... Miten PJK on erityinen muihin verrattuna?
jazzmies
15.03.2005 20:12:46
Onko PJK Suomen konservatorioista ainoa rytmimusiikin alalla autuaaksi tekevä? Siis kai muissakin konservatorioissa opetetaan popjazzia ammttipuolella... Miten PJK on erityinen muihin verrattuna?

Iso talo, paljon tarjontaa, paljon soittajia, paljon hyviä opiskelijoita, paljon hyviä opettajia, hyvä henki opiskelijoiden keskuudessa, hyvä henki opettajien keskuudessa, innostunut johto, hyvät tilat, hyvät soittimet, hyvä sijainti, oma konserttisali, oma studio, viihtyisä atmosfääri, Stadissa sekä spåralla ilman vaihtoa Juttutuvalle ja Vanhalle. Laadusta tasaisuudesta on vaikeata mennä takuuseen, koska kaikkea on niin paljon, mutta yritys on ainakin kova.
Novis_3
16.03.2005 16:46:50
kuinkas kelpaisi konsa ja lukio yhdessä vaikkapa sitten 4 vuoteen?

Eipä siinä, mutta sitte on illat naimisissa sen ilta-lukion kans, jää soitto vähemmälle.. Oon saanu nimittäin useamman kerran kuulla jotain kirosanan poikasta ku ei aika riitä..

Ja se neljäs vuosi ei käsittääkseni ole varma, eli pitää anoa erikseen. Jos on jo toisen asteen kertaalleen suorittanut (lukio, amis) niin opiskelu-aikaa on automaattisesti kaks vuotta. Muutoin kolme, itsekki jouduin anomaan kolmannen vuoden, tosin kaikki jotka sitä ano saivat sen myöskin.. Vähän niin ja näin, kannattee varmaan kysellä etukäteen konsalta, miten järjestyy/onnistuu ja paljonko on opiskeluaikaa, jos tulee suoreen peruskoulusta..
Hohhoijaa
16.03.2005 17:40:32
Helsingistä kun voisi löytää vaikka jonkun kämpän jo lukioajaksi...

Voit tulla vaikka meille asumaan. :)
Härmä, kirves ja perkeles!
jtannin
18.03.2005 22:55:04

No niin... tuo II astelukioastianpesukoneminibaariyhdistelmä pääsikin näin nopeasti unohtumaan ;o)
Tuon suhteenhan asia varmaankin on aivan toinen. Kannattaa ottaa oppilaitokseen yhteyttä (kanslia) ja varmistella virallista tietoa sitä kautta jos olet vakavissa aikeissa pyrkiä.
wavelength
22.03.2005 17:14:02

Millainen tieto- ja taitotaso PJK:hon hakijoilla keskimäärin on? Vaatimukseksi mainitaan 3/3-tasoiset tiedot ja taidot, mutta millaisia tilutuksia esikarsintanauhoilta ja pääsykoekappaleilta odotetaan? Ainakin Jazzmies voisi valaista asiaa, koska itse olen kiinnostunut rummuista.
Pastilli?
Anonymous-jazz
23.03.2005 14:57:32 (muokattu 23.03.2005 17:35:13)

Millainen tieto- ja taitotaso PJK:hon hakijoilla keskimäärin on? Vaatimukseksi mainitaan 3/3-tasoiset tiedot ja taidot, mutta millaisia tilutuksia esikarsintanauhoilta ja pääsykoekappaleilta odotetaan? Ainakin Jazzmies voisi valaista asiaa, koska itse olen kiinnostunut rummuista.

Esikarsintanauhoista ei tietääkseni pudoteta minkään epä-taitavuuden takia. Siinä vain kartoitetaan liiat hakijat pois jotka ovat vähemmän soveltuvaisia musiikkialan perustutkinnon alalle.

Pääsykokeessa soitettavissa kappaleissa ei tietääkseni myös mistään tilutus-sooloilusta ole etua.

Itse päsykokseessa tuleva 3/3 tasoinen prima vista tehtävä on haasteellinen usein varsinkin niille hakijoille joilla ei ole vahvaa rumpunuottienluku taustaa. Tämän prima vistan pisteet ovat varsin ratkaisevia tekijöitä teoria kokeen kanssa kun n. 40-60 rumpalista valitaan vain n. 4-5 sisään per vuosi. Mutta olen kuullut että useat valintakokeen jälkeen ei päässeet hakijat ovat pääseet juuri varasijalla II:lle asteelle. Joten eikun pääsykokeisiin vaan kaikki kynnelle kykenevät.
Teemujazz
Roitto
23.03.2005 20:06:12
No, eiköhän niitä uusia bändejä tule lisää vielä pari miljoonaa ennen ens vuottakin.....;)
stratovariusta ja iron maidenia olen alkanut syvällisemmin tutkimaan, toki myös beatles & stones yms...
lukio vois olla kova sana, tietääkö kukaan missä on lempäälästä käsin lähin musa-lukio? (tietämättömät: lempäälä on tampereen vieressä....;)
Onko tampereella??

Musiikkilukioita on Turussa, Kaustisilla, Kuopiossa,Madetojalla ja Vantaalla.
I'm ze lockshmit of love
0301876
23.03.2005 20:33:52 (muokattu 24.03.2005 11:37:19)
kiva paikka
pesin isäni jorman
Dr Dominant
24.03.2005 08:14:36

Iso talo,totta
Paljon tarjontaa,voisi olla enemmän
Paljon soittajia, totta
Paljon hyviä opiskelijoita, tarkoitatko opintoviikkojen määrässä?
Paljon hyviä opettajia, puolet ihan pihalla olevia patuja
Hyvä henki, ihan ok
Innostunut johto, no joo entäs vaksit?Ja se natsi(tumma nainen) tietty kitaraopettaja pekka?
Hyvät tilat, akustisesti hirveät
Hyvät soittimet, takoitat tässä rumpusettejä...

Hieman realismia kehiin!! Suhteessa taloudelliseen panostukseen yhteiskunnan saralta + suomen olosuhteet = aika hyvä saavutus. Tottakai tarjontaa voisi aina olla enemmän, joitakin asioita ei pysty tarjoamaan koska rahaa on x euroa ja se pitää pyrkiä käyttämään mahd. tehokkaasti.

Mitä tulee hyviin opiskelijoihin, ilmeisesti olet sitä mieltä että kyllähän ne niitä opintoviikkoja kerää mutta muuten ovat ihan sukkasakkia, vai kuinka?!?

Väitteesi siitä että puolet opettajista on ihan pihalla olevia patuja on kyllä räikeä. Koska julkisesti esität näin kovan väitteen, ehkä olisi syytä myös laittaa faktaperusteita sekä osoittaa että näin todella on. Koska jos olet oikeassa, talossa pyörii melkein puolensataa patua ihan pihalla! Siinähän menee yhteiskunnan rahat ihan pihalle, kirjaimellisesti!! Ja innostunut johto on myös aika syvältä jos ovat tällaiset patut taloon palkanneet!!

Vaksit ovat keskeiset ihmiset tämänkaltaisessa isossa laitoksessa. Talossa pyörii liki 850 opiskelijaa ja miltei sata opettajaa joka päivä pyytämässä heiltä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Siihen suhteutettuna kaverit tekevät hommaansa hyvin. Takana ovat myös ne ajat, jolloin vaksi(t) vaihtuivat ainakin kerran vuodessa kun eivät kestäneet hommaa...

Tilojen määrä ja akustinen laatu ovat eräänlainen vakio. Mikäli tehdään yksi akustisesti hyvä tila, sillä hinnalla saa monta akustisesti huonompaa tilaa ja päinvastoin. On oikeasti hyvää se, että tiloja on niinkin paljon kuin niitä nyt on!

Soittimiin pätee sama - hinta/laatu versus määrä. Mikäli sulla on hyvää tietoa siitä, mitä kamoja kannattaisi hankkia kun sais samalla tai melkein samalla hintaa, kerro ihmeessa tietosi eteenpäin!! Jos oikeasti haluaa vaikuttaa, se on mahdollista. Mikäli ei ole, siitäkin kannattaa kertoa eteenpäin sillä sekin on vaikuttamista.

Tämä vastaus siksi, että aika moni ihminen jotka ehkä harkitsevat taloon pyrkimistä ansaitsevat vastineita joissa otetaan eri näkökulmia.
"Dr Dominant, I Presume?!"
0301876
24.03.2005 12:24:08 (muokattu 24.03.2005 12:24:45)

Mitä tulee hyviin opiskelijoihin, ilmeisesti olet sitä mieltä että kyllähän ne niitä opintoviikkoja kerää mutta muuten ovat ihan sukkasakkia, vai kuinka?!?
Yritin olla "nokkela", epäonnistuin, monet opiskelijoista on hyviä soittajia.

Väitteesi siitä että puolet opettajista on ihan pihalla olevia patuja on kyllä räikeä. Koska julkisesti esität näin kovan väitteen, ehkä olisi syytä myös laittaa faktaperusteita sekä osoittaa että näin todella on. Koska jos olet oikeassa, talossa pyörii melkein puolensataa patua ihan pihalla! Siinähän menee yhteiskunnan rahat ihan pihalle, kirjaimellisesti!! Ja innostunut johto on myös aika syvältä jos ovat tällaiset patut taloon palkanneet!!

Pyydän anteeksi, liioittelin asiaa,suurin osa on hyviä opettajia ja mukavia tyyppeinäkin.
pesin isäni jorman
Heikki L.
24.03.2005 19:55:07

Taito ja Reijo eivät päästä yhtä vähällä, niiden hyväksyntä pitää ansaita vuosien saatossa =)

Ja Jyrkin hyväksyntää ei saa ollenkaan kutsumalla sitä Reijoksi.
Shack!
Anonymous-jazz
25.03.2005 00:43:20 (muokattu 25.03.2005 00:45:07)

Yritin olla "nokkela", epäonnistuin, monet opiskelijoista on hyviä soittajia.

Pyydän anteeksi, liioittelin asiaa,suurin osa on hyviä opettajia ja mukavia tyyppeinäkin.

Itse normaalin Myyrmäen ammiksen käyneenä tiedän kyllä millaisia ovat ne todelliset gonahtaneet maikat :D
Teemujazz
arse
25.03.2005 00:57:58

Ja Jyrkin hyväksyntää ei saa ollenkaan kutsumalla sitä Reijoksi.

Hitto. Pääkoppa sekoittaa joskus noita nimiä aika tehokkaasti...
Ilo ilman roudausta on teeskentelyä.
jazzmies
27.03.2005 14:29:46

Tere, täsä olis topikki männeeltä talavelta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=77493
Stain
27.03.2005 22:10:40
Itsekin olen ajatellut hakea. Kiirehän tässä kohta tulee. Mitä muuten mahtaa tarkoittaa jazzstandardi? Pääsykokeessa pitää nimittäin esittää kaksi kappaletta, toinen pop- ja toinen jazzstandardi. Pop&jazz-puolelle on eritelty soittajat ja laulajat. Saako myös soittajat laulaa pääsykokeessa?
Come on people now smile on your brother everybody get together try to love one another right now
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)