Alttoviulisti 14.02.2005 21:36:10 | |
---|
Korjaan sen mitä oon aikasemmin tuolla sanonu... mä innostuin ooperasta viime kesänä, se oli aivan huikeeta, mä kävin kattomassa täällä savonlinnan oopperajuhlilla kaikki ne oopperat ja se oli mieletöntä, pakko päästä tänäkin kesänä sinne!:) Ooppera on kivaa:) |
megatherium 01.03.2005 19:57:45 | |
---|
Minä kuuntelen ennemmin levyltä ooppeaa kuin että viitsisin lähteä paikan päälle rasittumaan. Parit Schubert-oopperat päivässä pitää miehen tiellä. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
Storm 13.03.2005 08:24:12 (muokattu 13.03.2005 08:25:40) | |
---|
Aijai, Profievin L'Amour des Trois Oranges Mariinski-teatterin esittämänä Aleksanterin teatterissa ensi kuussa. Harmi, etten asu Helsingissä. Onneksi lohduttaa se, että peruivat Stravinskin Les Nocesin esityksen. :P |
Aurabasisti 18.03.2005 14:31:17 | |
---|
Aika hassua, mä oon alottanu tän joskus vuonna ikuisuus sitten eli kaks vuotta on siit aikaa ja edelleen täällä puhutaan samasta aiheesta. Jee! :) |
jani engstrand 23.03.2005 12:03:14 | |
---|
Olen ollut itse mukana soittamassa Figaron häissä. Sitten olen käynyt katsomassa täällä kotosuomessa La Traviatan. Se on hyvä. Ostin sen CD-versiona ja sen voin laittaa ihan tavallista päivääkin musikaalistamaan esim ruokailun aikana. Lapsetkin oppivat tarttuvat melodiat helposti. Ooppera on oma maailmansa ja siihen kai kiintyy ajan kanssa. En lähtisi stereotyypittämään yleisöä ! Siinä on omat vaaransa. Voi huomata kusevansa omille nilkoille jos haukkuu toista taidemuotoa. Kaikkien kukkien pitää antaa kukkia. Se on elämää. Se on kulttuuria. Trumpetisti on bändin rötväporukkaa. Keikkabussissa -tisti on yleensä takapenkillä ja usein humalassa. |
sellisti 23.03.2005 13:21:09 | |
---|
Jani sai multa plussan. Music: A complex organization of sounds that is set down by the composer, incorrectly interpreted by the conductor, who is ignored by the musicians, the result of which is ignored by the audience. |
pianistityttö 23.03.2005 15:29:54 | |
---|
Minä kuuntelen ennemmin levyltä ooppeaa kuin että viitsisin lähteä paikan päälle rasittumaan. Parit Schubert-oopperat päivässä pitää miehen tiellä. Mutta eihän siinä ole järkeä kun visuaalinen puoli jää kokonaan pimentoon. Mielestäni oopperassa on aika oleellista myös se, mitä ihmiset näkevät lavalla. Tosin - kallista lystiähän se on.. "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Artur Rubinstein- |
megatherium 23.03.2005 18:55:59 (muokattu 23.03.2005 18:56:19) | |
---|
Mutta eihän siinä ole järkeä kun visuaalinen puoli jää kokonaan pimentoon. Mielestäni oopperassa on aika oleellista myös se, mitä ihmiset näkevät lavalla. Tosin - kallista lystiähän se on.. Piti kerran käydä erään nuoremman ex-kaverin, näin kai voidaan sanoa; se on loppu nyt, kanssa oooperassa; ainakin hän halusi innolla sitä, mutta siihen se sitten jäi. Pleikkari maistuu kivemmalta. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
AH, noita ihania operetteja! mutta minua kun puhuttelee vain klassillinen musikilinen jämptiys ja sielullinen järkytys tai polttavuus ilman imelää siirappimaisuutta, ja vaikka taikahuilukin oli aikansa suosima satufarssi, jossa vapaamuuurarien lukusymboliikka ja rituaalit näyttelevät joltisenkin suurta osaa, mm. luku 3, joka hallitsee koko oopperaa, myös alkusoiton rakennetta, jonka avaa 3 sakraalista sointua kauniissa Es-duuri tonaliteetissa, kun taasen Des Teufels Lustslossin alkusoitto ampaisee helvetin lieskat irti uhkaavala paukuntremololla, crescendo, josta rajuilma salamoineen ja ukkosenjyrähdyksineen leimahtaa liekkeihin inspiroituneessa pääteemassa, oopperan juonta hallitsevat muistaakseni samanlkaltiset koettelemusten ja kokeiden kautta paratiisin kilvoittelijoilleen avaavat rituaalit kuin taikahuilussakin, ainakin kuvainnollisesti, vaikka mistään ideologisesta yhdenmukaisuudesta ei voitanekaan puhua. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
sellisti 23.03.2005 22:17:21 | |
---|
AH, noita ihania operetteja! mutta minua kun puhuttelee vain klassillinen musikilinen jämptiys ja sielullinen järkytys tai polttavuus ilman imelää siirappimaisuutta, ja vaikka taikahuilukin oli aikansa suosima satufarssi, jossa vapaamuuurarien lukusymboliikka ja rituaalit näyttelevät joltisenkin suurta osaa, mm. luku 3, joka hallitsee koko oopperaa, myös alkusoiton rakennetta, jonka avaa 3 sakraalista sointua kauniissa Es-duuri tonaliteetissa, kun taasen Des Teufels Lustslossin alkusoitto ampaisee helvetin lieskat irti uhkaavala paukuntremololla, crescendo, josta rajuilma salamoineen ja ukkosenjyrähdyksineen leimahtaa liekkeihin inspiroituneessa pääteemassa, oopperan juonta hallitsevat muistaakseni samanlkaltiset koettelemusten ja kokeiden kautta paratiisin kilvoittelijoilleen avaavat rituaalit kuin taikahuilussakin, ainakin kuvainnollisesti, vaikka mistään ideologisesta yhdenmukaisuudesta ei voitanekaan puhua. Kuule Mega. Jos et nyt välttämättä ja tarkoituksella pyri saamaan mnetin vaikeatajuisimman jäsenen arvonimeä, niin pätki nyt herranjestas noita lauseitasi lyhyemmiksi. Et saa viestiäsi millään kenellekään perille tuollaisilla sivulause-sivulause-sivulause-... -ketjuilla. Sulla on paljon tietoa ja asiaa viesteissäsi, mutta niitä on niin helvetin vaikea lukea. Vai onko se kenties tarkoituskin, itseisarvo..? Johan tuosta lukion äikänope saisi infarktin. Music: A complex organization of sounds that is set down by the composer, incorrectly interpreted by the conductor, who is ignored by the musicians, the result of which is ignored by the audience. |
Ostinaatio 24.03.2005 03:31:37 | |
---|
Vai onko se kenties tarkoituskin, itseisarvo..? Luulisin, että tätä elementtiä on jonninverran ja vähän lisääkin mukana. Tuota ylemmän viestin lauserakenne on puolipisteineen vielä nerokkaampi ;-) "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
megatherium 30.03.2005 19:51:54 | |
---|
Kuule Mega. Jos et nyt välttämättä ja tarkoituksella pyri saamaan mnetin vaikeatajuisimman jäsenen arvonimeä, niin pätki nyt herranjestas noita lauseitasi lyhyemmiksi. Et saa viestiäsi millään kenellekään perille tuollaisilla sivulause-sivulause-sivulause-... -ketjuilla. Sulla on paljon tietoa ja asiaa viesteissäsi, mutta niitä on niin helvetin vaikea lukea. Vai onko se kenties tarkoituskin, itseisarvo..? Johan tuosta lukion äikänope saisi infarktin. Kerran se saikin, mutta ei minuin takiani. Ja opon piti taluttaa se pois käytävältä rauhottumaan johonkin luokkahuoneeseen. Se haukku sen oppilaan tosi pahasti. Taisi olla konekirjoitusluokka. Ja kerran hissan maikka sai hepulit, kun joku vislas tunnilla. Tajutonta. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
pianistityttö 30.03.2005 20:39:56 (muokattu 30.03.2005 20:41:05) | |
---|
Kerran se saikin, mutta ei minuin takiani. Ja opon piti taluttaa se pois käytävältä rauhottumaan johonkin luokkahuoneeseen. Se haukku sen oppilaan tosi pahasti. Taisi olla konekirjoitusluokka. Ja kerran hissan maikka sai hepulit, kun joku vislas tunnilla. Tajutonta. Minkä arvosanan sait äikän yo:sta? Ihan mielenkiinnosta kysyn.. "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Artur Rubinstein- |
megatherium 04.04.2005 16:45:58 (muokattu 04.04.2005 16:46:34) | |
---|
Minkä arvosanan sait äikän yo:sta? Ihan mielenkiinnosta kysyn.. Jaa, no vähintään ämmän kait. Mutta peruskoulun päästötodstuksen lukuiaineiden keskiarvo oli 9,7, kun olisi pitänyt olla 9,8, mikäli matikan opettaja olisi ollut sanojensa mittainen naismaisteri. mutta ei se tuntiaktiivisuus sitten niin tärkeätä vaikuttanutkaan, vaikka hän väitti sen nostavan puoli numeroa arvosanaa. Näkö varmaan vähän huono. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
Shagrath 27.04.2005 19:39:48 | |
---|
En ole itse koskaan käynyt oopperassa, mutta olen esittänyt suomen kansallisoopperan järjestämässä koululaisoopperaprojektissa nimeltä "Kerjäläiset". |
Sandey 28.04.2005 18:06:47 | |
---|
Siis ooppera on mahtava juttu! En ole käyny kovin montaa kattomassa, mutta ne harvat on kyllä kolahtanu. Taikahuilu on ehdottoman hieno. Laulan itte klassista. |
megatherium 11.07.2005 16:50:49 | |
---|
Taikahuilu on ihan kaunis, ja jalostuneen kansanomainen teos, joka 16-vuotiaalle merkitsi taivaiden aukenemista. Mutta italialainen oopperamusiikki on tunteiltaan teeskennellyn oloista ja mauttoman pöhöttynyttä, koreilevaa ja laulajiensa äänenkäytössä paisuteltua nyyhkysentimentaalisine kaihoisan nostalgisine vuodatuksineen ja tippasilmäisine vetistelyineen sankaritenoreioden kaljottaessa jotain loppumattoman tuntuista pitkää koloratuurikuviota tai korkeaa säveltä ilman soitupohjaa soinnuttamattomana; hyi yäk, mitä siirappia tai hävettävän kevytmielisiä suihkurillumareiralleja humppasäestyksellä: sillä tätä kaikkea verdi, Puccini, bellini, Donizetti, Rossini ja monet muut minulle edustavat. Opperataiteen irvikuva. Vain minun näkemykseni, vaikka en erityisemmin Wagneriin tai Weberiinkään ole ihastunut. Hyvää oopperamusikkia ei liene sävellettykään, ellei Mozartia sitten saada syytteeseen tästä rikoksesta. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
Sertzo S 11.07.2005 18:49:42 (muokattu 11.07.2005 18:50:42) | |
---|
Taikahuilu on ihan kaunis, ja jalostuneen kansanomainen teos, joka 16-vuotiaalle merkitsi taivaiden aukenemista. Mutta italialainen oopperamusiikki on tunteiltaan teeskennellyn oloista ja mauttoman pöhöttynyttä, koreilevaa ja laulajiensa äänenkäytössä paisuteltua nyyhkysentimentaalisine kaihoisan nostalgisine vuodatuksineen ja tippasilmäisine vetistelyineen sankaritenoreioden kaljottaessa jotain loppumattoman tuntuista pitkää koloratuurikuviota tai korkeaa säveltä ilman soitupohjaa soinnuttamattomana; hyi yäk, mitä siirappia tai hävettävän kevytmielisiä suihkurillumareiralleja humppasäestyksellä: sillä tätä kaikkea verdi, Puccini, bellini, Donizetti, Rossini ja monet muut minulle edustavat. Opperataiteen irvikuva. Vain minun näkemykseni, vaikka en erityisemmin Wagneriin tai Weberiinkään ole ihastunut. Hyvää oopperamusikkia ei liene sävellettykään, ellei Mozartia sitten saada syytteeseen tästä rikoksesta. Tuon Taikahuilun voisin jopa savonlinnalaisena joskus Olavinlinnassa katsoa. Ehkäpä se voisi olla avain oopperamaailman jonkinlaiseen ymmärtämiseen, johon kuitenkaan en usko juuri siltikään mieltyväni. Megaukolle annoin ylläolevasta kannanotostaan plussan. |
Sandey 11.07.2005 20:53:10 | |
---|
Olen itte klasarilaulaja, ja tykkään oopperasta suunnattomasti! Taikahuilu on ehkäpä kivoin ooppera mitä olen nähnyt. |
Storm 12.07.2005 01:59:35 (muokattu 12.07.2005 02:00:34) | |
---|
Taikahuilu on ihan kaunis, ja jalostuneen kansanomainen teos, joka 16-vuotiaalle merkitsi taivaiden aukenemista. Mutta italialainen oopperamusiikki on tunteiltaan teeskennellyn oloista ja mauttoman pöhöttynyttä, koreilevaa ja laulajiensa äänenkäytössä paisuteltua nyyhkysentimentaalisine kaihoisan nostalgisine vuodatuksineen ja tippasilmäisine vetistelyineen sankaritenoreioden kaljottaessa jotain loppumattoman tuntuista pitkää koloratuurikuviota tai korkeaa säveltä ilman soitupohjaa soinnuttamattomana; hyi yäk, mitä siirappia tai hävettävän kevytmielisiä suihkurillumareiralleja humppasäestyksellä: sillä tätä kaikkea verdi, Puccini, bellini, Donizetti, Rossini ja monet muut minulle edustavat. Opperataiteen irvikuva. Vain minun näkemykseni, vaikka en erityisemmin Wagneriin tai Weberiinkään ole ihastunut. Hyvää oopperamusikkia ei liene sävellettykään, ellei Mozartia sitten saada syytteeseen tästä rikoksesta. Jaa, minä taas en oikein siedä Taikahuilua, se on jotenkin ällö ja yli-imelää musiikkia täynnä. Puccini, Verdi ja Wagner kyllä iskee. |