da_Punk 26.03.2003 09:42:12 | |
---|
käyks noi hiotut kielt släppäykseen hyvin ku jotkut väittää et ei ja toiset joo.. ja paljon ne ylipäätään maksaa ?? |
Ei ne kyllä mun mielestä släppäilyyn käy, koska hiotuissa kielissä on semmonen tumma ja pyöree soundi. |
absqua 26.03.2003 10:13:44 (muokattu 26.03.2003 10:17:46) | |
---|
Flatwoundeilla slappaaminen onnistuu siinä missä tavallisillakin kielillä. Soundi on kieltämättä hieman erilainen, mutta paljolti se on kiinni myös soittajan tatsista. Yläpääkihinää ei ole, mutta sen sijaan ylämiddle-lätinää riittää senkin edestä. Kannattaa kuunnella esim. Michael Jacksonin loistava "Off the Wall"-levy, siellä on hiotuilla kielillä släpättyä asiaa kuultavissa. Ja hyvältähän se soundaa. Vasta-alkajille ja perus-slapsoundia hakevilla voi kyllä suositella roundwound-kielissä pysymistä. Mutta nämä ovat jälleen kerran niin pitkälti makuasioita että oikeaa vastausta ei ole, vaan jokaisen kannattaa itse kokeilla mikä tuntuu parhaalta. EDIT: Hiotut kielet ovat n.25% kalliimpia kuin peruskielet (eli mummon rahassa n.250-300mk riittä varmasti), mutta kalliimpaa hintaa kompensoi paaaljon pidempi käyttöikä. Omani ovat olleet jo 6 vuotta kiinni bassossa ja soittotunteja niille on kertynyt varmasti tuhansia soundin oleellisesti muuttumatta. Soundi kun on jo valmiiksi tuhti ja "tunkkainen". :-) Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Oan 27.03.2003 12:45:11 | |
---|
EDIT: Hiotut kielet ovat n.25% kalliimpia kuin peruskielet (eli mummon rahassa n.250-300mk riittä varmasti), mutta kalliimpaa hintaa kompensoi paaaljon pidempi käyttöikä. Omani ovat olleet jo 6 vuotta kiinni bassossa ja soittotunteja niille on kertynyt varmasti tuhansia soundin oleellisesti muuttumatta. Kuusi vuotta?! Miten ketussa kielet saa kestämään noin kauan? Itselläni menee roundit halki-poikki-pinoon muutamassa kuukaudessa, ja eikös nimenomaan flättäreillä ollut se lyhempi käyttöikä..? "There is no God - but me" |
absqua 27.03.2003 15:00:09 | |
---|
Kuusi vuotta?! Miten ketussa kielet saa kestämään noin kauan? Itselläni menee roundit halki-poikki-pinoon muutamassa kuukaudessa, ja eikös nimenomaan flättäreillä ollut se lyhempi käyttöikä..? Tuo käyttöikä-asia on aivan looginen: Roundwound-kielien klangihan perustuu juuri siihen punokseen, eli pyöreään lankaan jota kielen pinnassa on. Käytössä nämä pyöreät punokset hinkkautuvat nauhoja vasten ja kuluvat sileiksi nauhojen kohdilta ja toisaalta punoslankojen välit täyttyvät kaikenlaisesta paskasta => soundi sumenee vähitellen. Flatwound on jo valmiiksi sileä (eli "punoslankojen välit ovat valmiiksi täynnä paskaa") ja soundikin on jo lähtökohtaisesti tumppu. Flatwounditkin toki hinkkaantuvat nauhoja vasten, ja lopulta kielen pinta alkaa mennä puhki, mutta tämä ei vaikuta soundiin enää oleellisesti siinä vaiheessa. Toki flatwoundienkin kirkkain sävy katoaa aika nopeasti, mutta omassa bassossani on tone-säädin kiinni joka tapauksessa, eli kirkkautta en flatwoundeista koskaan edes hae ellei siihen ole joku erityinen syy (esim. tuottaja tahtoo :-). Itse vaihdan flatwound-setin vasta sitten kun kielet alkavat olla niin finaalissa että ne menevät poikki tai jos nauhojen kulutuksen takia alkaa pintapunosta terävästi törröttelemään kielestä. Mutta siihen menee jo aika kauan. Mun 6 vuotta soitettu setti on vielä aivan loistava - tatsi on pehmentynyt juuri mahtavan taipuisaksi ja soundi on edelleen se sama dump dump!
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
jazbaz 06.02.2008 21:33:38 | |
---|
Mun 6 vuotta soitettu setti on vielä aivan loistava - tatsi on pehmentynyt juuri mahtavan taipuisaksi ja soundi on edelleen se sama dump dump! Joko oot vaihtanut flätärit uusiin? "Bles-sings" |