Aihe: Miksi omistaa miljoona soitinta?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Tupuna
17.03.2005 15:55:48 (muokattu 17.03.2005 15:58:15)
Toki, mutta jos tullaan kirkkain silmin väittämään että kamojen listaaminen on egobuustausta niin voihan siitä vähän huomauttaa noista muista listoista... :o)

On eri asia tykätä joistain asioista, kuin kuluttaa niihin määrättömästi rahaa. Yhden kitaran hinta on aika iso verrattuna muutes yhteen cd-levyyn. Tietty minäkin ymmärrän sen, että eri kitara eri käyttötarkoituksiin - akustista, sähkistä ja elektroakustista, vaikkapa. Jos niitä kitaroita pitää ostaa jostain syystä monia kappaleita ja ihan lähes tulkoon samanlaisia, niin siinä menee jo egobuustauksen puolelle. Enhän minäkään osta samoja levyjä kaksin kappalein.

EDIT: Ja niin monet harrastavat tätä hifistelyä, "että on varmasti hienommat laitteet kuin naapurilla". Sitä en ymmärrä. Siitä tässä on kyse, mutta monet ottavat sanomiseni henkilökohtaisesti. Onko nyt miehisyyden ydintä loukattu, kun sanon vähän kärkkäämmin miten asian koen? ;)
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Teijo K.
17.03.2005 16:04:07

On eri asia tykätä joistain asioista, kuin kuluttaa niihin määrättömästi rahaa. Yhden kitaran hinta on aika iso verrattuna muutes yhteen cd-levyyn.

No voihan se tietenkin köyhästä tuntua äkkiseltään kalliilta.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
sormunen
17.03.2005 16:05:23
Tiedätsä mitä Tupuna, sähän sanot vain, että MINÄ MINÄ MINÄ. Itsekkyyttä, sano.
sellisti
17.03.2005 16:22:50 (muokattu 17.03.2005 16:23:56)
On eri asia tykätä joistain asioista, kuin kuluttaa niihin määrättömästi rahaa. Yhden kitaran hinta on aika iso verrattuna muutes yhteen cd-levyyn. Tietty minäkin ymmärrän sen, että eri kitara eri käyttötarkoituksiin - akustista, sähkistä ja elektroakustista, vaikkapa. Jos niitä kitaroita pitää ostaa jostain syystä monia kappaleita ja ihan lähes tulkoon samanlaisia, niin siinä menee jo egobuustauksen puolelle. Enhän minäkään osta samoja levyjä kaksin kappalein.

Johan täällä on vaikka kuinka moni esittänyt syyn sille, miksi on monta kitaraa, samanlaisiakin. Eikä se kellään liity elvistelyyn. Onko se nyt noin vaikeaa ymmärtää, että muusikko tarvitsee soittimia??

EDIT: Ja niin monet harrastavat tätä hifistelyä, "että on varmasti hienommat laitteet kuin naapurilla". Sitä en ymmärrä. Siitä tässä on kyse, mutta monet ottavat sanomiseni henkilökohtaisesti. Onko nyt miehisyyden ydintä loukattu, kun sanon vähän kärkkäämmin miten asian koen? ;)

Jos esittää kärkkään kommentin, niin pitää itse olla valmis ottamaan sitten vastaan yhtä kärkkäitä vastauksia eikä puolustautua sanomalla, että "osuiko kipeään paikkaan" tai "miks otitte henkilökohtasesti". Älähdithän sinäkin heti kun naissukupuolesta esitettiin yhtä "tasokkaita" stereotypioita.
Music: A complex organization of sounds that is set down by the composer, incorrectly interpreted by the conductor, who is ignored by the musicians, the result of which is ignored by the audience.
DJKaaos
17.03.2005 16:28:16
Mistä helvetistä sitten johtuu, että suurella osalla tämänkin foorumin miehistä on jäsenkuvauksensa alla kamalista.

Ei jumaliste tyttöä. Johtuisko siitä helvetistä, että tämä on muusikoiden.net, jossa pörrää muusikoita ja "muusikoita". Kyllä mä ainakin voin sanoa, että mua kiinnostaa toisten täällä käyvien soittokamppeet.

Samalla tavalla voisi ihmetellä, että ketä helvettiä sitten kiinnostaa sun bändilista, sun viimeaikoina eniten kuuntelemat levyt tai se mitä sä opiskelet? Miksi sä niitä tuot esille?

mitä pidempi, sen parempi.

Ei määrä, vaan laatu! Tuo ylhäällä oleva lause jättää minut syviin ajatuksiin ja lähes vakuuttuneeksi siitä, että et ymmärrä soittimista juuri mitään. Omituista myös se, että opiskelet musiikkitieteitä ja käsityksesi soittimista on tota tasoa. Mutta ilmeisesti opiskelet jotain David Bowien historiaa ja hänen tuskailuaan miehisyyden ja naiseuden rajamailla. Tai jotain yhtä kiinnostavaa populaarimusan historiasta.

Sillä tavalla voi uskotella muille olevansa Tr00. Naisia tämä vain naurattaa.

Joo kyllä kai. Sä sait juuri mut vakuutettua, että oot todella Tr00 tyllerö.
Rock 'n' roll on tie, totuus ja elämä.
atimoc
17.03.2005 16:33:57

Äh, yritä nyt jo päättää, mitä kritisoit miesten soitinostoksissa, vaikutuksen tekemistä naisiin ja kavereihin, rahan käyttämistä johonkin kalliiseen vaiko peräti lähipiirin laitteistojen tason ylittämistä.

Trollaus on miesten työtä, jätä se Mahelle ja Turbolle.
strictly rhythm or make it cry, make it sing?
askomiko
17.03.2005 16:39:40 (muokattu 17.03.2005 16:43:58)
Onko nyt miehisyyden ydintä loukattu, kun sanon vähän kärkkäämmin miten asian koen? ;)

Onko Tupuna nyt boostannut egoaan hieman liikaa, kun kaikki omat väitteet ovat absoluuttisen oikeassa, ja vastamurinat johtuvat vastapuolen liian pienestä lisääntymiselimestä? :) Olet hyvä herättämään keskustelua, mutta jos uskot todella sanomisiisi niin göö.

Tää on hauskaa. :)
"Helevetin nopia kairata, ku on näin ohut jiä!" RÖYTÖ!!1
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Sävis
17.03.2005 16:41:52
Onko Tupuna nyt boostannut egoaan hieman liikaa, kun kaikki omat väitteet ovat absoluuttisen oikeassa, ja vastamurinat johtuvat vastapuolen liian pienestä lisääntymiselimestä? :)

Niinpä. Minua ainakin huolestuttaa oman penikseni koko.
"Säveltäjä on säveltäjä vapaallakin." -Sam Other
Velli
17.03.2005 16:48:34
Tupuna tykkää haastaa miehiä ja väitellä tuomiopäivään saakka ihan vaan sen takia että se tykkää väittelystä. Itse en semmoista jaksa. On kiva olla vaan yksinkertainen rumpali ja nauttia elämästä ja keräillä kitaroita koristeeksi seinälle...
Jani The Rock
17.03.2005 16:51:53

Mitä tulee noihin samanlaisiin soittimiin, niin onhan se kiva kun on backuppina samanlainen tai ainakin lähes samanlainen peli. Ettei tartte vaihtaa aktiivielektroniikalla ladattuun hevikirveeseen, jos sattuu keikan tuoksinassa vintage-Gretschistä kieli paukahtamaan. Tai jotain.

Ja kyllä tosiaan, mulla on aikomus hankkia enemmänkin noita Rikuja. Koska mä pidän niistä. Sitten saa funtsia, että jaaha, tänään on maanantai - soittasko vaikka tolla mapleglo-värisellä tänään. Hoho!
The road never ends for me, kid.
Juzzu
17.03.2005 17:05:59 (muokattu 17.03.2005 18:41:59)
Mitä tulee noihin samanlaisiin soittimiin, niin onhan se kiva kun on backuppina samanlainen tai ainakin lähes samanlainen peli.

Tai vaikka sen takia että Les Paul nyt vaan sattuu olemaan niin pirullisen kaunis instrumentti.

On eri asia tykätä joistain asioista, kuin kuluttaa niihin määrättömästi rahaa.

Äärettömän absurdia. Kun tekee viikossa 40h töitä niin alkaa ihminen tajuamaan sen että ne roposet mitkä jää jäljelle pakollisten asumis- ja elämiskulujen jälkeen haluaa nimen omaan laittaa just tasan tarkkaan niihin asioihin joista tykkää. Mihin ihmeeseen muualle ne nyt haluisi sitten kuluttaa?
"Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus
spacemonkeyevolution
17.03.2005 17:16:14
Edelleen, mitä väliä kellekkään muulle on miten OMAT rahansa käyttää. Ostaa sitten vaikka 10+x samanlaista kitaraa, jos siihen varaa on. Ihan vaan vaikka vittuillakseen muille, buustatakseen omaa egoa tai jostain muusta syystä. Siinä ei pitäs olla kellään muulla mitään sanomista.

Järkeviä perusteluja täällä on jaeltu, miksi omistaa useampiakin soittimia, jos joku edelleen haluaa uskoa että se on pelkästään oman egon buustaamista, niin uskokoot (ja olkoot väärässä) ihan rauhassa.
Don't worry, be heavy
BaariMikko
17.03.2005 17:31:57

Heh, Tupunalla taas kovat piipussa ja tähtäin joka paikassa yhtä aikaa. Ja sitten kun joku suuttuu, niin "täähän on vaan huumoria hei". Jotenkin tulee mieleen ala-aste.

Se on mun ainakin tosta pröystäilyväitteestä todettava, että:

täältä ei tule mieleen kuin pari tapausta, jotka ovat oikeasti kalliilla kamoilla leveilleet(ja hekin lähinnä ajattelemattomuuttaan) ja seurauksena on näissä tapauksissa ollut lähinnä aikamoinen ryöpytys ja vähän yleisen pilkan kohteeksi joutuminen. Ei siinä ole juuri tultu ihailemaan, että ootpas nyt hyvä jätkä kun sulla on tota roinaa. Jos kaman määrällä jotain merkitystä ihmisen persoonan tai sosiaaliseen ympäristöön istumisen kannalta on, niin jotain siitä voi päätellä omistautumisesta asialle, ja sittenkin aika kehnosti. Periaatteessa kun näet varakas harrastelija voi omistaa vaikka 70 Gibsonia ja ammattimuusikko vain 10.
Niin, ja se kamalista löytyy monelta sieltä kuvauksesta käsittääkseni siksi, että näitä listoja aikoinaan mnetissä kyseltiin edesmenneellä gallup-palstalla vähän väliä.

Kitaristien joukossa esiintyy kyllä vähän tätä kamoihin perustuvaa munanmittausta, mutta vähän toisella tavalla. Ilmiö lakkaa yleensä hyvissä ajoin ennen 18 ikävuotta, ja vertailuissa ei ole niinkään määrä vain laatu. Ts. tappelua siitä, onko ESP parempi kuin Jackson, ja Telehän on sitten ihan paska.

Eli mä en oikein ymmärrä tätä hirveää kohua tästä jutusta. Jotkut vermeet kyllä ovat aika kalliita, mutta omia resurssejaanhan siinä vain hamstraaja kuluttaa. Eri asia olisi, jos täällä ihmisillä olisi tapana sijoittaa suuria summia vaikkapa elefantin syöksyhampaisiin tai sademetsien puista valmistettaviin kalusteisiin.

P.S. Tupuna, viljelet tässä sen verran ummehtuneita käsityksiä sukupuolirooleista, että jos ne kohdistaisi naisiin, saisi välittömästi muumioituneen luolamiessovinistin leiman otsaansa.
"Onneks tää on vaan harrastus ni ei rupee vituttamaan"
-Mikael
Billsner
17.03.2005 17:48:00 (muokattu 17.03.2005 17:48:41)
Ja niin monet harrastavat tätä hifistelyä, "että on varmasti hienommat laitteet kuin naapurilla". Sitä en ymmärrä.

Etpä ole ainoa.

Siitä tässä on kyse, mutta monet ottavat sanomiseni henkilökohtaisesti.

Tässä tuskin on kyse mistään kateudesta. Eri kitaroilla ja vahvareilla on erillaiset soundit. Jos ei olekkaan täysin tyytyväinen nykyiseen soundiinsa niin miksi ei saisi ostaa uutta kitaraa tai vahvaria? Pitääkö se entinen myydä pois ettei jo vahingossakaan leimaa sua porvariksi ja ihmiseksi joka leveilee tavaroillaan. Mitä sitten kun entinen kitara olikin parempi? Sitten harmittaa.

Vire asia tulikin jo esille. Keikkahommissa nopeuttaa varmaan aika paljon kun ei biisin jälkeen tarvi viritellä vaan vaihtaa kitaraa.

Yleistäminen on jännä asia. Teen sitä joskus itsekkin, mutta uskallan myöntää jos olen väärässä.
Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin silloin on sama olla hiljaa.
Tempura
17.03.2005 17:56:18
Itse möngerrän ulos egonpönkittämisen epäilyistä sillä, että en tiedä kitaroista tai kamoista mitään. Eli olen vähän niinkuin, käytetään esimerkkinimenä vaikka Jens-Finkel Oberstraschenia, eli Jens-Finkel tykkää autoista, ja sen mielestä Porsche on hieno auto, vaikka ei siitä mitään tajuakaan. Jenssillä on aikaa ja rahaa, joten Jens ostaa itselleen 20 Porschea, ja koska on mieltynyt pelkästään 911-malleihin, ostaa pelkkiä niitä, ja joidenkin välillä ei ole paljoakaan eroa. Jens asuu metsässä ja pelkää tyttöjä, joten Jens ei pääse leveilemään, eikä haluakaan leveillä autoistaan.
Metsän keskellä Jens-Finkel revittää Porschellaan ja kokee suuria nautinnontunteita endorfiinin jyllätessä kehossaan, ja mieltää itsensä liki onnnelliseksi.

Vertaus ei sikäli kyllä sovi minuun, että eihän mulla ole kuin kaksi sähkökitaraa ja yksi akustinen, kaksi vahvistinta, kaksi yksittäistä särkijää, Tallennin, mikki, helvetisti piuhaa ja vielä enemmän helvetisti plektroja jotka ovat kaikki hukassa.
Jos vähänkin olisi varaa, karsisin suurinpiirtein aikapaljon kaikesta muusta ja ostelisin itselleni kunnon läjän kitaroita ja laitteita. Jos pitää samantyylisestä kitarasta, niin mikäs siinä, 10 semmoista vaan seinälle. Pitää sitten kaikkia vaikka eri vireessä. Kyllähän sitä saa saartaa itsensä materiaalilla, varsinkin jos se liittyy johonkin intohimoiseen asiaan, kuten musiikki aika monelle on.

Onhan tenniksenpelaajillakin ainakin 280 palloa taskussa, eikä ne toisistaan juuri poikkea. Onnittelen itseäni vielä tuosta uskomattomasta vertauksesta.
...And Justice For All
17.03.2005 17:58:16
Kuulkaas nyt ne jotka ihmettelee soitinten määrää:
Kitara/basso on työkalu. Se on sama kuin timpurin vasara ja maalarin sivellin. Työkaluja on usein monia, joillekin riittää yksi.
Itse ajattelen kitaran työkaluna, yksi ei sovi kaikkeen.
Eikä stratokaan IHAN kaikkeen oo paras.

(Tahallinen provo Hohhoijaata kohtaan :-)
Copyright ...And Justice For All. All Rights Reserved.
Pitkavirta
17.03.2005 18:12:16
Tällä hetkellä omistan kaksi (2) sähkistä. Yhden Hyvän (Ibanez SZ520QM) ja yhden Huonon (Squier Std Stratocaster) . Hyvällä soitan, huonoa olen modannu enemmän silmää miellyttäväksi, hyvää siitä ei kovin helpolla saa.

Hyvässä kitarassani on kaksi (2) humbucker-mikrofonia. Tämän olen usein kokenut rajoittavaksi tekijäksi.

Kysynkin siis Sinulta, oi kaikkitietävä rakas Tupuna, saanko ostaa yhden (1) esimerkiksi Telecaster-mallisen kitaran kunhan välttämätön rahasumma on kasassa? Tarvitsisin kipeästi laajennusta soundivalikoimaan, etenkin Telecaster-mallisten kitaroiden kaulamikrofonin mahdollistama äänenväri, tai 'soundi', kuten jotkut sitä kutsuvat, viehättää minua.

Lupaan etten vikittele tyttöjä sänkyyni tämän potentiaalisen Telecasterini avulla.

Toivon että ymmärsit, terveisin Ilkka "never grow old" Pitkävirta 1v.
Mr.Babbit
17.03.2005 18:30:29
No jehna. Ostinhan minäkin uuden virvelin, puisen sellaisen, vuoden alussa, vaikka ei todellakaan ollut varaa, ja yksi oli jo ennestään.
ai miksi? No siinä on hitosti parempi ääni kuin vanhassa. Vaikka näyttääkin samalta kuin entinen.
Henkinen kikkelini kasvoi ostohetken jälkeen ainakin kolmella sentillä, ei sen takia, että oisi todella proota ja egoa hyväilevää omistaa 2 virveliä, vaan sen vuoksi, että olen oppinut huomaamaan suuria soundillisia eroja eri soittimien, jopa rumpujen ja sähkökitaroiden, välillä. ja olen siitä ylpeä.

eräät henkilöt tällä foorumilla eivät selkeästi ymmärrä, kuinka arvokas ja rakas hyvä soitin on aina omistajalleen. rakastan soittimia ja ostan niitä itselleni aina kun voin vaikka olenkin persaukinen opiskelija ja joudun syömään pelkkää euroshopperia enkä osaa soittaa läheskään kaikkia instrumenttejä, jotka omistan.
Fortune
17.03.2005 18:49:08
Tuohon Tupunan "on eri asia pitää asioista kuin tunkea niiden ostamiseen rahaa" -kommenttiin voisi kyllä näin finanssien suhteen kyvyttömänä tollona sanoa, että raha tuppaa menemään ja tulemaan hallitsemattomasti eivätkä setelit tai pankkitilin saldo näytä yhtä kivoilta kuin soittimet. Niillä voi soittaa ja ne ovat kauniita esineitä. Raha on numeroita ja ei niistä ole mitään iloa, ennen kuin niillä ostaa jotakin.

Hengissä olen pysynyt, vaikka jonkun mielestä rahaa on suhteettoman paljon kiinni soittimissa. On minulla silti varaa ruokaan ja vaatteisiin, vuokratkin on tullut aina maksettua ajallaan. Mikäs tässä nyt sitten mättää?

En keksi :)
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Marvel
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)