Aihe: Vielä yksi phantom-kysymys
1
JurviZ
15.03.2005 21:21:19
Lueskelin läpi kaiken mitä haku antoi phantom-virrasta ja se mikä vielä jäi kaivelemaan on että mitenkäs kaikki synat ja kitaramallintimet? Jos mikserissä näin kotona on kiinni yksi mikrofoni XLR:n kautta ja sitten kaikenmoisten laitteiden sekamelska niin miten se phantom-nappi vaikuttaa näihin muihin plugeilla kytkettyihin laitteisiin? Entä jos on synakin XLR:n kautta kiinni? Mikseri on siis semmoinen että phantom on kaikkiin kanaviin kerralla.
Invisible flying pyramids, there are millions in the sky...
Säätäjä
15.03.2005 21:26:10
Ei pitäisi phantomin vaikuttaa kuin mikkietusiin. Joten jos plugisisäänmenoihin kytket vehkeitä, ei niille käy mitn.
Miks käydä suihkussa, kun voi käydä paskalla?
milcoin
15.03.2005 23:07:52
Lueskelin läpi kaiken mitä haku antoi phantom-virrasta ja se mikä vielä jäi kaivelemaan on että mitenkäs kaikki synat ja kitaramallintimet? Jos mikserissä näin kotona on kiinni yksi mikrofoni XLR:n kautta ja sitten kaikenmoisten laitteiden sekamelska niin miten se phantom-nappi vaikuttaa näihin muihin plugeilla kytkettyihin laitteisiin? Entä jos on synakin XLR:n kautta kiinni? Mikseri on siis semmoinen että phantom on kaikkiin kanaviin kerralla.

Mikkisisääntuloihin ei pidä kytkeä mitään muuta kuin mikkejä ja DI:boxeja. Näin.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
JurviZ
15.03.2005 23:45:06
Mikkisisääntuloihin ei pidä kytkeä mitään muuta kuin mikkejä ja DI:boxeja. Näin.

Voisiko joku vähän selventää lisää tätä kommenttia?
milcoin
16.03.2005 00:12:33

Mitä haluat selventää?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
jPekka
16.03.2005 08:08:32

Jos mikserin kanavissa on sekä XLR- että TSR-plugiliitännät, niin phantom-jännite ei YLEENSÄ kai tule niihin plugiliitäntöihin. Mutta poikkeuksiakin on, ainakin taannoin sattui silmiin Tridentin mikkietuasteen arvio, jossa varoitettiin että phantom tulee myös plugiin.

Phantom ei välttämättä tee hyvää synalle tms., joten on ehkä hyvä varmistaa asia kaikin puolin.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
Roberto
16.03.2005 08:25:46

Et älä ruuvaa talttapäällä sitä philipsiä.
PL
16.03.2005 08:26:26
Yleensä kaikissa laitteissa on tulo- ja lähtövahvistinasteissa kytkentä, joka estää tasajännitteen pääsyn vekottimen sisuksiin, joten normaalisti ei pitäisi tulla mitään ongelmia vaikka phantom olisikin päällä kaikissa kanavissa.
Näin tulisi olla ainakin kaikissa sellaisissa laitteissa, joissa on olostulo mikkitasoisena ja balansoituna (sisäänrakennettu DI) eli on tarkoitettu kytkettäväksi suoraan mikkisisäänmenoon.

XLR-lähdöt voivat olla mikki- tai linjatasoisia, balansoituja tai balansoimattomia, muuntajilla tai elektronisesti toteutettuna, näillä kaikilla on omat kytkentäkommervenkkinsä, mutta tuon phantomin ei pitäisi rikkoa oikein suunniteltua laitetta, toki se on tarkoitettu syöttämään käyttöenergiaa esim. mikeille tai di-bokseille.
JurviZ
16.03.2005 13:58:30 (muokattu 16.03.2005 13:58:57)
Mitä haluat selventää?

No lähinnä sitä että miksi ei? Ja mitä tarkoitat mikkisisääntulolla? Eikös nuo kaikki mikserin sisääntulot käy mikeille siinä missä synillekin? Paitsi ehkä nuo kanavat jotka ovat pakkostereona, niissä ei ainakaan ole gainia.
Locrian
16.03.2005 17:11:11
Et älä ruuvaa talttapäällä sitä philipsiä.

Äläkä ainakaan toisinpäin.
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
Fortune
17.03.2005 14:54:27
No lähinnä sitä että miksi ei? Ja mitä tarkoitat mikkisisääntulolla? Eikös nuo kaikki mikserin sisääntulot käy mikeille siinä missä synillekin? Paitsi ehkä nuo kanavat jotka ovat pakkostereona, niissä ei ainakaan ole gainia.

Katsos kun niissä mic-liitännöissä on etuvahvistin siellä kanavassa. Ei kuulosta namulta, kun tinttaat linjatasoista signaalia sinne.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Marvel
PL
17.03.2005 14:58:28 (muokattu 17.03.2005 14:58:54)
Paitsi kun ja jos pöydässä on vaimennuskytkin esim. -20 dB niin sinne vaan. Itseasiassa useissa pöydissä käytetään samaa mikkietuvahvistinta, vaikka sisäänmenut olisivatkin erilliset, line sisäänmenossa on vain muutama vastus vaimentamassa signaalia.
Pena
19.03.2005 10:55:37
Mulla saa tossa mun 8 raiturissa phantom-syötön päälle, mutta mitä se sitten tekee?
www.mikseri.net/werty
varakeef
19.03.2005 11:29:49
Katsos kun niissä mic-liitännöissä on etuvahvistin siellä kanavassa. Ei kuulosta namulta, kun tinttaat linjatasoista signaalia sinne.

Siinä on useimmiten myös trimmipotikka. Kun sen pitää pienellä (tai nollilla) on kyseessä linjatasoinen sisäänmeno. Mikserin manuaalista ja joskus jopa takapaneelista selviää, minkätasoista signaalia xlr-reikään sopii työntää.

Toisin sanoen: ei ole olemassa sellaista sääntöä, että mikkisisäänmenoon saisi kytkeä vain mikrofoneja tai DI-boxin, kuten aiempana väitettiin.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
milcoin
19.03.2005 22:53:38 (muokattu 19.03.2005 23:34:02)
Voit mun puolesta kytkeä mitä tahansa mihin tahansa mutta vastaan tulee turhan usein halpis-syntsoja tai läppärin äänikortteja josta on ulostulot heikolla hapella syystä että:

...ei ole olemassa sellaista sääntöä, että mikkisisäänmenoon saisi kytkeä vain mikrofoneja tai DI-boxin, kuten aiempana väitettiin.

Mukavia kytkentähetkiä!
lion
01.04.2005 09:20:33 (muokattu 01.04.2005 09:21:28)
Mulla saa tossa mun 8 raiturissa phantom-syötön päälle, mutta mitä se sitten tekee?

Se phantom törkkää sinne mikkietuvahvistimen kautta mikrofonille kondensaattorimikkien tarvitsemaa 48V jännitettä. Ei riko kyllä dynaamisia mikkejä tms. Mutta et tosiaan tarvitse sitä phantomia ollenkaan, jos sinulla ei ole konkkamikkejä.

- Li'oN
Olen Hovari. Simo. Systeemi tappaa yksilön - Jumalaa ei ole - Nahkahousuissa voi vihdoin tuntea olevansa alaston.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)