Aihe: ensimmäisen kitaran rakennu (perustietoja)
1 2 3
tommi_899
05.03.2005 13:00:34

Onks tossa jo maalit ja lakat? Jos on niin olet selvinnyt varsin edullisesti.

ei ole niitä vielä, mutta luulisin että jostain niitäkin löytyy (ilmaiseksi).. puut maksoi yhteensä 35€, mutta kun kantta tuohon ei tule niin jää aika alas hinta, mahonki kaula oli 15€ ja leppä lankku 20€, loput on sitten melkeen mikkien ansiota, ainiin ja ruusupuu otelauta oli jotain 10€ pintaan
aarre on siellä mistä sen löytää http://www.brokenfuture.tk/ pastilli. R.I.P - victims of tsunami http://muusikoiden.net/extra/paita/
päänahka
08.03.2005 09:38:26
ei ole niitä vielä, mutta luulisin että jostain niitäkin löytyy (ilmaiseksi).. puut maksoi yhteensä 35€, mutta kun kantta tuohon ei tule niin jää aika alas hinta, mahonki kaula oli 15€ ja leppä lankku 20€, loput on sitten melkeen mikkien ansiota, ainiin ja ruusupuu otelauta oli jotain 10€ pintaan

Mistäs tuohon hintaan irtosi puuta?
Soolot on perseestä.
tommi_899
08.03.2005 19:17:14

Mistäs tuohon hintaan irtosi puuta?

salon kitarataivaasta löysin jotain jämäpaloja joista riitti tuohon. tosin en tiedä kuika "jämä" paloja ne on jos niillä vielä lespa rakennetaan
aarre on siellä mistä sen löytää http://www.brokenfuture.tk/ pastilli. R.I.P - victims of tsunami http://muusikoiden.net/extra/paita/
Max
08.03.2005 20:48:12 (muokattu 08.03.2005 20:51:04)

ensinnäki, kannattaako minun vielä edes yrittää tuollasta hommaa?

Ehdottomasti kannattaa aloittaa kitaranrakennus...Ja varsinkin se ensimmäisen kitaran valmistuminen on todella palkitsevaa...

Oma ensimmäinen rojekti tossa...

www.rojekti.tk
Kaiken takana on nainen...
PPG
09.03.2005 08:24:15

Halvalla menee tuo sun projekti.

Halpuus on suhteellinen käsite :), itse kun noihin puihin ei ole tullut satsattua, mutta työkalut taas maksavat niin prkl...kun kaikki on saatava autotalliin, no toisaalta ne investoinnit mahdollistaa kaikenlaisten projektien tekemisen.
Moni varmaan käyttää koulujen puutyöluokkia tms. jolloin omia koneita ei tarvitse, itse kun ehtii tekemään puoli tuntia silloin ja toisen tällöin, pitää työtilat ja härvelit olla aina käden ulottuvilla.
No, materiaaleista:
Ostin vaahteraa kerralla 40 eurolla sen verran että siitä saa 4 kaulaa ja yhden lespan kannen (ei tosin ole loimua). Aikaisemmin käytin kaverilta saatua pyökkiä kaulapuuna, ihan jees puu, muttei vaahteran veroinen kaikissa ominaisuuksissa. Bodeja tein pari kuusesta, mutta sitten satuin sahauttamaan 10" leveetä haapalankkua jota olen nyt alkanut käyttämään. Samalla tuli visalautaa sahattua pintapuuksi. Muuten hyvää mutta tylsyttää työstökoneet. Noiden hintaa vaikea arvioida kun tulivat muitten hommien sivussa. Yleensä kun näen käyttökelpoista puuta joka aiotaan polttaa tms, korjaan sen talteen parempaan käyttöön, nyt on vajass kuivamassa leppää, ihan tavallista punertavaa. Soundista en tiedä mutta väri on hieno.

Mutta toki jos haluaa että puut on samoja kuin alkuperäisissä esim Les Pauleissa niin toki se maksaa.
Toisaalta jos kokeilee erilaisia "tavallisempia" puulajeja voi yllättyä, varsinkin jos kuitenkin satsaa siihen että tallat ja virityskoneistot Schalleria ja potikat DiMarzion. Voi löytyä ihan hienoja soundeja.
Jos mikkien hintaa kiroilee, voi nekin toki tehdä itse, niissä maksaa oikeastaan vain magneetit (single coil n. 6 euroo/mikki) ja lanka, ei vaadi edes ihemeellisiä koneita tekemiseen.

Toki loppujen lopuksi hyvää projektia on turha pilata pihistelemällä väärässä paikassa, pääasiahan on että sotin soi hyvin ja tekijä on tyytyväinen?
Jymi
12.03.2005 10:30:10 (muokattu 12.03.2005 10:37:27)
Täällä on tuosta hinnasta puhuttu. Tässä vähän laskelmia.

Jos viittii vähän nähdä vaivaa ja hankkia puut jostain muualta, kuin soitinrakentajilta, niin siinä säästää kyllä. Esimerkiksi omaan ensimmäiseen kitaraan tilasin puut AMF:ltä. Toimituskuluineen siinä 100e. Eikä runkoleppä ollut edes kuivaa, kun veti ihan kieroon kuukauden sisälläolon seurakuksena.

Omakuvan stratoon puut maksoivat 30e. Tosin ajoissa sinne lautakauppaan, että ehtii kuivatella ensin kunnolla ne puut.

Tuo strato on hyvä esimerkki siitä, mitä tulee maksamaan hyvistä osita kun on vähän tuuriakin mukana. Kun tallat, virittimet yms. sopivaa osaa löytyi kaverilta halvalla. No pleksi, mikit ja jotain muuta pientä piti vielä ostaa.

Eli:

puut 30e
lakat 40e
talla, virittimet yms. 100e
mikit 200e

yhteensä 370e

Niin ja painotan vielä, että tässä on kyse hyvistä osista, eli kyllä kitaran sinne 200-300e tekee. Jos vaikka mikeistä vähän tinkii ja käy siellä koulun lakkavarastossa vierailulla.

Ja sitten niitä mielipidekysymyksiä, mutta kun sen rakentamisen vaivan näkee, niin kannattaako siihen kuitenkaan ihan niitä kaikkein halvimpia osia laittaa.

Ja kyllä siitä ensimmäisestäkin hyvän saa, kun vaan on malttia miettiä ja tehdä huolella. Ja kyselee muilta aika kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Eli rohkeasti vaan tekemään sitä kitaraa siellä koulussa.
Sanctuary
14.10.2006 19:13:02

Itse olen luultavasti rakentamassa sähkökitaraa, mutta tarvitsisin vähän ohjeita. Löytyisikö netistä mitään ohjeita, itse ainakaan ole löytänyt..?

Ajattelin tehdä sen tuossa vuoden päästä teknisentunneilla. Riittääkö 3 tuntia viikossa kitaran tekoon?
SirElwood
14.10.2006 19:16:42
Itse olen luultavasti rakentamassa sähkökitaraa, mutta tarvitsisin vähän ohjeita. Löytyisikö netistä mitään ohjeita, itse ainakaan ole löytänyt..?

Ajattelin tehdä sen tuossa vuoden päästä teknisentunneilla. Riittääkö 3 tuntia viikossa kitaran tekoon?

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=21237
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=108012

En nyt o ihan varma, että onko nää netissä, mutta ainakin sinnepäin.
Akkaset
14.10.2006 19:30:13 (muokattu 14.10.2006 19:32:15)
mun lespaul projekti on nyt maksanu 140� ja enää puuttuu potikat ja virityskoneisto

Aijai, pistetäänpä paremmaksi. Toi mun omakuvassa näkyvä explorer makso kaikkine osineen ym. puineen tasan 62 euroa.
Ja siinä on vaahterakaula. ;)
Tosin uusia osia olen ostellut siihen jälkikäteen.
Kun illalla juodaan hilpeenä kaljaa niin aamulla ollaan kalpeena hiljaa.
S.o.F.
16.10.2006 00:43:01
Aina kannattaa rakentaa kitara. Se, että riittääkö muutama tunti viikossa on sitten toinen juttu... Itse en malttanut kovin pitkiä aikoja pysyä erossa omasta projektistani. Yksi konsti ensimmäiseen rakennusprojektiin voisi olla sellainen, että lähtee liikkeelle pääosin valmiilla osilla. Erityisesti, jos asiansa tuntevaa opettajaa ei ole "saatavilla". M.o.t.

Itse aloitin (loputtoman) vaellukseni kitaranrakennuksen maailmaan kasaamalla ja viimeistelemällä dr parts -pohjaisen straton. Työtä riitti (ja hiontapölyä), eikä hintakaan karannut tyystin käsistä. Soveltuu mielestäni oikein mainiosti johdannoksi rakenteluun ja kitaran huolto- ja korjaustöihin.
http://www.ckasetti.vaahtokylpy.net/strato.htm Tuolta tarinaa projektin kulusta parin foton kera.
kalamies#42 >-)))> ...täh...?!?!? ...ai mä vai...?
kondensaattori
17.01.2008 22:35:40
Nosto.

Basso on tarkoitus rakentaa, ja isä lupasi hommata puut vähän niinkuin joululahjaksi. Amf:ltä se tilasi, ja hintaa oli 214 euroa. Siinä oli vaahteraa 45x1150x100, 45x130x550 ja 45x450x130 kokoiset palat höylättynä sekä eben-otelauta-aihio, 2,5dl Titebondia ja postikulut.

Onko tämä kusetusta? Mitä olen nyt m.nettiä tutkinut, niin tuo hinta vaikuttaa aivan älyttömän korkealta. Mistä puut olis saanut halvemmalla, vai olisiko pitänyt osata tinkiä? Isä ja minä emme todellakaan olla mitään pisnismiehiä, joten emme oikein osaa hoitaa näitä asioita.
spyykko
18.01.2008 08:46:10

Onko tämä kusetusta?

Ei. AMf:n puut ovat todennäköisemmin parempaa ja etenkin kuivempaa kuin puutavaraliikkeillä. Tästä todennäköisyydestä on lupa pyytää lisähintaa.

Siitä onko lisähinta sopiva voidaan olla sitten ainakin kahta mieltä.

Mistä puut olis saanut halvemmalla, vai olisiko pitänyt osata tinkiä?

Ostopaikat on lueteltu mm. tässä threadissa ja FAQ:a. Mutta tosiaan, Hakalasta ostettua uunikuivaa höyläämätöntä vaahteraa ja AMf:n pari vuotta sisällä pidettyä höylättyä vaahteralankkua ei suoraan voi hinnaltaan toisiinsa verrata. Se on vähän sama kuin katsoisi miksi eineshyllyssä perunamuusi maksaa neljä euroa pieni laari, kun perunoita saa kuudella kymmenellä sentillä kilo.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
ranttis
18.01.2008 16:22:42
hemmetti, kun on porukat halvalla selvnny. mulla on nyt menny 130€ pelkkiin työkaluihin ja puut olen itse kaatanut (kuivuvat vielä ainakin 10kk.) osat + helmiäiset mitä on tulossa maksaa yht n.500€. siinä on kylläkin kaikkea 7-kielsen floikkaa ja BKP:n mikki yms.=)
niinpä...
teemuite
24.01.2008 19:52:33
ite oon tehny yhen kitaran, nyt toinen rojekti meneillään.. tein lähes kokonaan koulussa( tosin oli 4h puutöitä viikossa) meni aikaa joku reilu puoli vuotta. kun sain puut ja kaularaudan, sekä otelaudan ja mikin itekki saman harrastuksen omaavalta opelta nii hintaa ei tullu ku joku80e...että ei aina kallista. ja sitte ku nuista mikkien hinnoista on puhuttu nii heitän mietittäväksi. onko niitten ekojen mikkien pakko olla superkalliit? saahan ni mikkejä jopa parilla kympillä kipale. pistää aluksi semmoset halppikset ja sitte jos tuntuu että soitin passaa käteen hyvin ja miellyttää silmää nii alkaa satsaamaan kalliimpiin osiin
zyzba
16.10.2010 15:58:53
onko kenelläkää kokemusta kitaran rakennussarjoista sitä vaa et onko elektroniikan laitto niihin kauheen vaikeeta
JOKUKUKA ?
25.11.2010 23:09:15
Jos aikoo tehä kitaran se kannattaa tehdä nimenomaan itse, eikä mistään ruuvaa, maalaa setistä. Kitaran teko ei poikkea paljoakaan penkin tekemisestä, erona on se, että se pitää saada vain soimaan. Elektroniikoista sen verran, että jos tietää sähköopista yhtään mitään tai on muuten intressioita asiaa kohtaan ei sen pitäisi olla ylivoimainen este. Valmiita kytkentäkaaviota löytyy esim seymour duncanin sivuilta.
Telecasterit ovat hyviä härpäkkeitä
jPekka
26.11.2010 11:25:59

JOKUKUKA ?: Jos aikoo tehä kitaran se kannattaa tehdä nimenomaan itse, eikä mistään ruuvaa, maalaa setistä.

Tjaa. Rakennussarja voi olla ihan hyvä ensimmäinen projekti: sellaisen kanssa kuitenkin pääsee pohtimaan soittimen rakennukseen liittyviä asioita ja vähän hahmottamaan soittimien rakennetta ylipäänsä. Sekä testaamaan, onko rakentelu sittenkään kivaa puuhaa.

Itsekin aloitin rakennussarjasta, ja tein myöhemmin LP-sarjan ihan tutustuakseni liimakaulaliitokseen. (Molempiin kyllä vaihdoin elektroniikat ja suuren osan muitakin metalliosia heti alkuun.)

Rakennussarjojen elektroniikan asentaminen vaatii yleensä perustaidot juottamisesta. Itse kytkennästä mukana ainakin pitäisi olla selkeät ohjeet, joskaan ei välttämättä suomenkielellä.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Muuki
27.11.2010 10:34:14
Jos lähetään ihan nollilta tekemään kitaraa - ehkä jopa tietojen ja taitojenkin kannalta - miettisin kahteen kertaan ainakin sen kaulan ostamista valmiina aihiona, otelautoineen kaikkineen. Mulla nyt ei rakentelusta juurikaan ole kokemusta, mutta tällanen mielikuva kuitenkin takaraivossa. Se on herkkää hommaa se kaulan valmistus.
Eio
miksaa
27.11.2010 12:26:14
Muuki: Jos lähetään ihan nollilta tekemään kitaraa - ehkä jopa tietojen ja taitojenkin kannalta - miettisin kahteen kertaan ainakin sen kaulan ostamista valmiina aihiona, otelautoineen kaikkineen. Mulla nyt ei rakentelusta juurikaan ole kokemusta, mutta tällanen mielikuva kuitenkin takaraivossa. Se on herkkää hommaa se kaulan valmistus.

Jossain vaiheessa se kaulakin pitää tehdä sen ensimmäisen kerran. Kannattaa ottaa asioista selvää. Selata nettiä, ostaa kirjoja ja ostaa siihen ekaan teleen ihan ne piirustuksetkin.

Kitaran rakentaminen on tiettyjen lainalaisuuksien sisällä pysymistä, tarkkuutta ja helvetisti hiomista. Rohkeasti vaan kimppuun.
"Ruuvaa, väännä, säädä, hinkkaa, tee! "
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)