Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran "helppo" maalaaminen
1 2 3
Billsner
17.03.2003 11:41:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostan kohta kaveriltani hänen wanhan Squierin stratocasterin.
 
Kaveri oli maalannut sen jollain ruiskulla mustaksi ja minä nyt ajattelin maalata sen tummanharmaaksi. Eli miten tuo maalaaminen onnistuisi helpoiten & halvalla (kuitenkin siten että se maali pysyy siinä)?
 
Kaulaa etc. ei jaksaisi alkaa irroitelemaan. Sprayllä kuulemma tulee huonoa jälkeä ja eipä tuo ruiskukaan kovin hyvin ole näyttänyt pysyvän. Pleksin annan olla mustana.
 
Niin ja mikä on paras tapa saada entinen maali pois? Hienolla hiekkapaperilla?
 
Kiitoksia jo etukäteen..
Jaristoteles
17.03.2003 12:49:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No minä tein seuraavalla tavalla:
 
Wanha maali ensin pois kuumailmapuhaltimen ja lastan avulla. Kunhan pääsee juonesta kiinni niin lähtee kuin banaania kuorisi. Se kaula muuten kannattaa irroittaa ehdottomasti. Samoin kuin kaikki muutkin mahdolliset osaset bodysta.
Maalin poiston jälkeen hioskelet sen niin sileäksi kuin jaksat. Tätä ei voi ikinä tehdä liian tarkasti.
Sen jälkeen vedät valkoisen tai harmaan pohjamaalin juuri sillä sprayllä. Ei voi mitään, näin tulee tasaisin jälki. Hiot myös sitä niin pitkään että kitaralla voi laskea pulkkamäkeä.
 
Tämän jälkeen äplistelet sopivan väristä spraytä ja maalaat rungon ainakin kolmeen kertaan. Hio välillä jos näyttää tarpeelliselta.
 
Sen jälkeen parikymmentä lakkakerrosta päälle. Tässäkin muistamme hionnat välillä. Ja lakkaa saa myös spraypurkeissa. Minä käytän sitä ainakin.
 
Oma projekti on lakattavana tuolla kellarissa. Kohta lähtee seitsemäs lakkakerros. Kyllä siitä hienohkon saa.
 
Ei olis kiva olla Saharassa kun kaikki pierut menee sinne.
Jaristoteles
17.03.2003 12:50:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja se "helppo" maalaaminen sitten... tein yhden surullisenkuuluisan Kirahvi-kitaran. Hio vanha maali hiekkapaperilla pois jos on kesä aikaa. Sen jälkeen osta kaupasta halvinta Miranolia ja halvimmat pensselit. Tulos näyttää kymmenen metrin päästä ihan kivalta. Läheltä älä katso.
 
Ei olis kiva olla Saharassa kun kaikki pierut menee sinne.
Billsner
17.03.2003 22:19:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisköhän sitä sitten panostaa siihen maalamiseen vähän enemmän? Harmi vain että rahat ovat aika tiukilla nykyään (pitää maalaamisen jälkeen vielä viedä kitara huoltoon etc...)
jPekka
18.03.2003 10:39:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisköhän sitä sitten panostaa siihen maalamiseen vähän enemmän? Harmi vain että rahat ovat aika tiukilla nykyään (pitää maalaamisen jälkeen vielä viedä kitara huoltoon etc...)
 
Jos siihen kerran aikoo ryhtyä, niin kannattaa.
 
Itselläni oli straton lankku kuutisen vuotta ensin öljyttynä (olin poistanut alkuperäismaalin ja -pohjamaalin ihan hiekkapaperilla - kauhea homma), sitten rupesin arvelemaan, että laminaattilankku saattaisi ruveta aikaa myöten rakoilemaan, ja päätin maalata.
 
Öljyt lähtivät aika hyvin pois kuumailmapuhaltimella ja lastalla. Sitten ripustin lankun (kaikki irtoava irroitettuna) ulos pyykkinarulle ja rupesin spreijaamaan ihan tavallista kuparinväristä Hit Sprayta (tms.). Jos olisin ollut tarpeeksi kärsivällinen, olisin tehnyt hyvin monta HYVIN ohutta spreijauskierrosta - nyt jouduin kerrosten välillä hiomaan valumavanoja pois. Viimeisillä kerroksilla lankku oli vaakasuorassa sekä kansi- että pohjapuolen siistiä pintaa varten.
 
Kun maali oli kuivunut riittävän monta päivää, vedin päälle autovahan (polymeerivahaa, itse asiassa). Muutamaa röpökohtaa lukuunottamatta etenkin kansipuoli näyttää edelleenkin - seitsemisen vuotta operaation jälkeen - ihan hyvältä. Metalliväri on sitä paitsi vaikeampi tapaus, joten olen työhön ihan tyytyväinen. Halvaksi kotiprojektiksi halpaan laminaattilankkuun ihan toimiva toteutus.
 
.
 
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Billsner
19.03.2003 10:16:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten hyvin tuo kaula lähtee irti tuollaisesta squierin stratosta? Entäs muut osat?
jPekka
19.03.2003 12:52:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten hyvin tuo kaula lähtee irti tuollaisesta squierin stratosta? Entäs muut osat?
 
Ruuveillahan nuo kiinni ovat, joten joudut inveestoimaan ainakin pariin erikokoiseen ristipääruuvariin. Kaulaa irrottaessa kannattaa katsoa, onko siellä kaulan taskussa jonkinlainen pieni tukipala asettamassa kaulan asentoa takakenommaksi. Sitä ei kannata hukata.
 
Niin, pleksin alla olevan elektroniikan ja sitten sen erillisessä omassa kolossaan olevan plugiliitännän välillä on tietenkin piuha, jonka joudut kolvaamaan toisesta päästään irti.
 
.
 
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Billsner
19.03.2003 22:28:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taidan tehdä niin, että puran kitaran osiin, maalaan bodyn ja vien kaikki kitaran osat oulun kitaragurulle ja sanon, että: "Voisitko kasata tämän palapelin?"
upa
19.03.2003 23:01:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja vien kaikki kitaran osat oulun kitaragurulle
eli Häröselle? sinne minä ainakin veisin...
 
Jormaz
19.03.2003 23:57:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taidan tehdä niin, että puran kitaran osiin, maalaan bodyn ja vien kaikki kitaran osat oulun kitaragurulle ja sanon, että: "Voisitko kasata tämän palapelin?"
 
Ei vaan teet itse niin opit. Yritä edes ensin.
 
Back to the 80's
Billsner
20.03.2003 09:52:09 (muokattu 20.03.2003 09:53:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Ei vaan teet itse niin opit. Yritä edes ensin.

 
Voihan sitä tieten kokeilla ensin itse, mutta kaularaudan säätöä en esim. uskalla tehdä itse.
 
Lisäys: Joo, Häröselle vien.
poppamies
20.03.2003 10:05:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Voihan sitä tieten kokeilla ensin itse, mutta kaularaudan säätöä en esim. uskalla tehdä itse.
 
Lisäys: Joo, Häröselle vien.

 
Kyllä kaularaudan säätö on sata kertaa helpompaa kuin kitaran maalaaminen. Ainakin sata kertaa nopeampi toimenpide.Ja jos menee ketuille, niin otetaan 1/4 kierros takaisinpäin. Jos taas maalaus menee ketuks niin ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa, purra hammasta tai itkeä.
 
"G-strings are for strippers"
Billsner
20.03.2003 10:30:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Kyllä kaularaudan säätö on sata kertaa helpompaa kuin kitaran maalaaminen. Ainakin sata kertaa nopeampi toimenpide.Ja jos menee ketuille, niin otetaan 1/4 kierros takaisinpäin. Jos taas maalaus menee ketuks niin ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa, purra hammasta tai itkeä.

 
Okei prkl! Teen KAIKEN itse! Oletteko nyt tyytyväisiä? :)
Juzzu
20.03.2003 10:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko nyt tyytyväisiä? :)¨
 
Jep :o)
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
poppamies
20.03.2003 10:40:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Okei prkl! Teen KAIKEN itse! Oletteko nyt tyytyväisiä? :)

 
Ylen tyytyväisiä... , kumarramme ja osoitamme suurinta mahdollista kunnioitusta. Nyt oot kitarasankari.
Niinkuin olen sanonut useamman kerran niin kaulansäätö on seuraava oppitunti barré sointujen jälkeen.
 
"G-strings are for strippers"
Billsner
20.03.2003 13:34:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt oot kitarasankari.
 
Ai. Eikös tilutus ollutkaan se oleellisin juttu tuossa kitarasankari touhussa?
Billsner
21.03.2003 11:41:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmistaakseni täydellisen onnistumisen (niin varmaan) kysyn vielä, että onko mitään muuta mitä pitäisi ottaa huomioon tuossa maalaamisessa (mitä tässä threadisssa ei ole vielä tullut esille) ?
Tsorri
22.03.2003 15:18:22 (muokattu 22.03.2003 17:35:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa omistaa halpis kitara jolla voi kokeilla kaikkea. Seuraava projekti on varmaan ton maalaaminen..
 
Lisäys:
Tanglewood- Nevada fst 32
Strato kopio siis. Painaa varmaan 1/3 normaali straton painosta. Tietäiskö joku syytä tuohon?
 
upa
22.03.2003 15:19:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa omistaa halpis kitara jolla voi kokeilla kaikkea. Seuraava projekti on varmaan ton maalaaminen..
 
Hyvä esimerkki löytyy profiilistani, oranssi skvaieri... :)
 
Billsner
22.03.2003 23:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa omistaa halpis kitara jolla voi kokeilla kaikkea.
 
Juuh... Ostan tosiaan Aseenkantajan (Squier :)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «