M_Rouge 06.02.2005 00:47:10 | |
---|
Itse olen soittanut koko pienen ikäni erilaisia instrumenttejä, ja lähestulkoon ja yksinomaan korvakuulolta. Eli en ole nuottiloit ja muuta tarvinnut. Nyt sain nuotitusohjelman, ja haluais päästä alkua pidemmälle. Eli yksi tosi tyhmä kysymys.. kun en oikein ole 100% sisäistänyt ideaa.. Selittäkää minulle tahti -jutun idea, eli mitä tarkoittaa 4/4 osa tahti, 4/8 osa, 6/8 jne? Siis ihan yksinkertaisesti.. eli.. mitä 4/8 osa tahdissa esim. tarkoittaa tuo 4 ja entä tuo 8? Aaargh! |
Nuages 06.02.2005 01:24:16 | |
---|
Se ylempi numero määrää, montako iskua yhdessä tahdissa on ja se alempi määrää näiden iskujen keston. Näin käsittääkseni. Eli 4/4-tahtilajissa on neljä 1/4-iskua per tahti. Olenko ihan hakoteillä, oi viisaat? "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Ostinaatio 06.02.2005 02:22:28 | |
---|
Eli 4/4-tahtilajissa on neljä 1/4-iskua per tahti. Näin juuri. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
M_Rouge 06.02.2005 11:18:12 | |
---|
Eli siis esim. 6/8 tahdissa on 6 kahdeksasosanuottia tahdissa. Kiitos! Päiväni on pelastettu. Noin yksinkertaistako se sitten onkin... ? |
M_Rouge 06.02.2005 12:11:09 | |
---|
No niin, päätin vielä laittaa tähän linkin just kysymästäni tahtilaji -asiasta, jonka löysin keskustelusta "Ensimmäinen sävel": http://www.uta.fi/mute/ryt03.htm Eli kaikille aloittelijoille, erittäin hyvä sivusto noin ylipäätään. Kiitos. |
etnopoju 06.02.2005 20:41:26 | |
---|
joo ja se alapuolinen numero määrää tavallaan sen tahtilajin gruuvin, jos tajuat. eli jos sulla on 4/4, niin lasket yy kaa koo nee mut jos sulla on 4/8 se on periaatteessa sama asia, mut se aksentoituu eri lailla. hankala selittää, mut kuiteski. |
Dr Dominant 07.02.2005 20:03:19 | |
---|
Tän voi selittää myös niin, että se ylempi numero kertoo moneenko lasketaan ja se alempi kertoo sen, millä aika-arvolla tätä sykettä nuottikuvassa kuvataan. "Dr Dominant, I Presume?!" |
wavelength 09.02.2005 13:11:39 | |
---|
Joissain tahtilajiosoituksissa myös piilee tieto tahtien iskutuksesta ja alijaotuksesta. Esimerkiksi 3/4 ja 6/8 EIVÄT tarkoita samaa asiaa. 3/4:ssa on kolme neljäsosan mittaista pulssia ("TAN - tan - tan"), ja 6/8:ssa kaksi pulssia, jotka muodostuvat kolmesta kahdeksasosasta ("TA ka ta - TA ka ta"). Siispä 3/4 on kolmijakoinen ja 6/8 on tasajakoinen. 2/2, 4/4 ja 8/8 ovat myös erilaisia tahtilajeja, vaikka matemaattisesti katsottuna eivät niiltä vaikutakaan. 2/2:ssa on kaksi pitkää pulssia, 4/4:ssä neljä lyhyempää, ja 8/8 muodostuu kahdesta kolmen kahdeksasosan ja yhdestä kahden kahdeksasosan pulssista ("TA ka ta - TA ka ta - TA ka" tai "TA ka ta - TA ka - TA ka ta" tai "TA ka - TA ka ta - TA ka ta"). Kun siirrytään sitten mutkikkaampiin tahtilajeihin, kuten vaikkapa 11/16:een, ei auta muu kuin jakaa koko roska kahden ja kolmen kuudestoistaosan pulsseihin vaikka näin: KOlome KOlome KAKsi KOlome... Missään nimessä ei kannata laskea yhteentoista. Ei siitä mitään tule. :) Pastilli? |
Klezberg 09.02.2005 14:05:39 | |
---|
Joissain tahtilajiosoituksissa myös piilee tieto tahtien iskutuksesta ja alijaotuksesta. Esimerkiksi 3/4 ja 6/8 EIVÄT tarkoita samaa asiaa. 3/4:ssa on kolme neljäsosan mittaista pulssia ("TAN - tan - tan"), ja 6/8:ssa kaksi pulssia, jotka muodostuvat kolmesta kahdeksasosasta ("TA ka ta - TA ka ta"). Siispä 3/4 on kolmijakoinen ja 6/8 on tasajakoinen. Näinpä! 14-vuotiaana hämmennyin täysin, kun näytin tekemäni "sävellyksen" nuotteja muusikko/opettaja -naapurille, jonka ensimmäinen kommentti oli: "Väärä tahtilaji, tämä on 6/8!". Kyseessä oli juuri tuo Ta-ka-ta Ta-kat-ta -jako. Mutta... eikö 6/8:n voi jakaa myös TAN-tan TAN-tan TAN-tan? |
baron 09.02.2005 14:15:08 | |
---|
Näinpä! 14-vuotiaana hämmennyin täysin, kun näytin tekemäni "sävellyksen" nuotteja muusikko/opettaja -naapurille, jonka ensimmäinen kommentti oli: "Väärä tahtilaji, tämä on 6/8!". Kyseessä oli juuri tuo Ta-ka-ta Ta-kat-ta -jako. Mutta... eikö 6/8:n voi jakaa myös TAN-tan TAN-tan TAN-tan? Voi. 12/8 voi jakaa um-pa, um-pap-paa, um-pa, um-pa, um-pap-paa. Children of Baron: Magic in Keyboards.
Älkää ajatelko vaaleanpunaisia elefantteja, niitä ei ole olemassa! |
micant 09.02.2005 18:20:11 | |
---|
Mutta... eikö 6/8:n voi jakaa myös TAN-tan TAN-tan TAN-tan? Minä sanoisin, ettei kovin mielellään. Riippuu tietysti sävellysmuodosta, millanen komppi siinä on. Tahdin ensimmäisellähän on aina jonkinnäköinen paino (en tiedä sitten voiska sen jakaa TAN-tan-tan TAN-tan-tan, sillon se ois kyllä periaatteessa 3/8). Aksenttejahan voi laitella mihin haluaa. |
Klezberg 09.02.2005 19:30:18 | |
---|
Minä sanoisin, ettei kovin mielellään. Riippuu tietysti sävellysmuodosta, millanen komppi siinä on. Tahdin ensimmäisellähän on aina jonkinnäköinen paino (en tiedä sitten voiska sen jakaa TAN-tan-tan TAN-tan-tan, sillon se ois kyllä periaatteessa 3/8). Aksenttejahan voi laitella mihin haluaa. Okei, korjataan. Kirjoitin muuta kuin tarkoitin. Pointti ei ollut että nuo TAN-iskut ovat yhtä voimakkaita, vaan että jako voi mennä myös 1-2 1-2 1-2 eikä 1-2-3 1-2-3. |
Ostinaatio 09.02.2005 20:11:08 | |
---|
Okei, korjataan. Kirjoitin muuta kuin tarkoitin. Pointti ei ollut että nuo TAN-iskut ovat yhtä voimakkaita, vaan että jako voi mennä myös 1-2 1-2 1-2 eikä 1-2-3 1-2-3. Jako on vapaa. Muissa kuin kolmi tai kaksijakoisissa syntyykin paljon erilaisia variaatioita sisäisistä aksenteista. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
pkhlo 09.02.2005 22:27:39 | |
---|
Minä sanoisin, ettei kovin mielellään. Minä taas sanoisin, että todella mielellään ja sekoitetaan vielä keskenään. IMHO, tossa on etenkin afrikkalaisen ja irlantilaisen musan loistavia peruskoukkuja, sekoittaa iskualoja ko-lo-me ja kak-si. Mm. kuudella, yhdeksällä ja kahdellatoista kahdeksasosalla onnistuvat nämä näppärästi. 6/8 on näistä eräs helpoimmista, koska siihen saa helposti laitettua jompaa kumpaa. Lisäksi tohon 6/8:aan saa erittäin helposti poly-rytmiikan, joka käyttää siis noita iskualoja (3x2 ja 2x3). Pastilli?
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit. |
Hot RedX 10.02.2005 10:34:15 | |
---|
Minkälaisiin eriskummallisiin tahtilajeihin sitten olette törmänneet (ja kuinka olette selvittäneet ne)? So What? Who Cares? |
etnopoju 10.02.2005 11:23:45 | |
---|
11/16, 15/16 ja muita mustanmeren alueen tahtilajeja. ei sinänsä mitään raivokkaan hankalaa, mutta kun tempo menee siellä lähellä 200, voi tulla ongelmia. ja sitten myös näitä intialaisiin juttuihin olen kerran törmännyt. meitä oli muutama jäbä jammailemassa, mä soitin ud- luuttua, sit yks soitti sitaria, yks jouhikkoa ja yksi akustista kitaraa. sit tämä sitar mies laittoi intialaisesta rumpukoneesta jonkun talan soimaan ja kas kummaa kun ei tiedetty millon tulee 1. isku. |
Torniojaws 22.02.2005 16:55:50 (muokattu 22.02.2005 16:56:02) | |
---|
Minkälaisiin eriskummallisiin tahtilajeihin sitten olette törmänneet (ja kuinka olette selvittäneet ne)? Omissa ja grindprogebändin kanssa on kaikkea lähtien 5/4, 7/8, 10/8 ja 15/16. Yhdessä biisissä on merkintämysteeri kun se olisi 34/16, mutta sellaista ei liene olemassakaan. So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. |
etnopoju 22.02.2005 20:06:01 | |
---|
Omissa ja grindprogebändin kanssa on kaikkea lähtien 5/4, 7/8, 10/8 ja 15/16. Yhdessä biisissä on merkintämysteeri kun se olisi 34/16, mutta sellaista ei liene olemassakaan. miksei olis? |
baron 22.02.2005 20:28:46 | |
---|
miksei olis? Mun mielestä iskuja (viivan yläpuolella) voi olla mitä tahansa, mutta iskun kesto (viivan alapuolella) periaatteessa joku kakkosen potenssi. Muitakin voi olla, esim parillisia 10, 6 mutta parittomat (5,7) ovat erikoisuuden tavoittelua. Children of Baron: Magic in Keyboards.
Olet kirjoittanut keskusteluun 10000 kirjoitusta! |
Mun mielestä iskuja (viivan yläpuolella) voi olla mitä tahansa, mutta iskun kesto (viivan alapuolella) periaatteessa joku kakkosen potenssi. Muitakin voi olla, esim parillisia 10, 6 mutta parittomat (5,7) ovat erikoisuuden tavoittelua. Periaatteessa tuossa alapuolella ei parittomat on aivan turhia, ellei kyse ole sellaisesta kappaleesta jonka nuotit täälläkin pyöri, jossa sitä alajakoa käytetään kappaleen sisäisen tempomodulaation merkkinä. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |