Aihe: Rumpumikit.
1
stragowa
17.02.2005 16:51:59
Pitäisi ehkä hankkia jonkin näköset rumpumikit äänittelyä varten.. Overheadit löytyy jo omasta takaa ja joku samsonin basari mikki, sekä sitten joku akg:n kondensaattori mikki.. Olen vähän katellu noita rumpumikki settejä, mutta en niistä oikeen tiedä.. löytyy niin kovalla hintahaitarilla, että ei oo tosikaan.. Mutta jos joku, ken tietää tän puolen asioista, voisi hieman valaista.. että oisko esim. fiksua ostaa joku t.bonen setti jne?
"Ikinä ei opi soittamaan, mutta aina voi harjoittelemalla yrittää."
Simbe
17.02.2005 17:05:23 (muokattu 17.02.2005 17:08:14)
Pitäisi ehkä hankkia jonkin näköset rumpumikit äänittelyä varten.. Overheadit löytyy jo omasta takaa ja joku samsonin basari mikki, sekä sitten joku akg:n kondensaattori mikki.. Olen vähän katellu noita rumpumikki settejä, mutta en niistä oikeen tiedä.. löytyy niin kovalla hintahaitarilla, että ei oo tosikaan.. Mutta jos joku, ken tietää tän puolen asioista, voisi hieman valaista.. että oisko esim. fiksua ostaa joku t.bonen setti jne?

Sanopa ensin budjetti millä olet liikkeellä. Noilla kahdella mikillä pääsee jo alkuun. Mikä malli se AKG on? Sitä voisi alkuun käyttää yksinään overheadina. Perus Shure SM 57 on kannattavampi ostos kuin ne T.Bonen mikit. Halvemman PG sarjan 57 on myös kai aika hyvä. Käytettynä 57 saa varmaan 50 eurolla..

Overhead pariksi esimerkiksi Röden NT 5, hinta hiukan alle 400 euroa pari. Siinä vaiheessa voit äänitellä vaikka haitsua sitten sillä AKG:n mikillä.

Hyviä klipsimikkejä tomeille ja virvelille on ainakin Beyerdynamic Opus 87, saman hintainen uuden sm 57 kanssa. 57:lle pitäisi olla lisäksi teline, eli jos ei telineitä ole tulee siitä kalliimpi vaihtoehto. Opus on sopiva myös puuvanteille, jos sellaisia vastaan tulee. 57:n voit kyllä myydä vaikka kitaristille myöhemmin hyvään hintaan. Monikäyttöinen mikki kun on. Tietysti Opus tarvitsee kondensaattorimikkinä myös phantom-virtaa.

Bassorummulle hyvä ja edullinen mikki on Audio Technican ATM 25, suosittelen varauksetta.

EDIT: ai sulla olikin jo overheadit. Mitkäs ne on?
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
stragowa
17.02.2005 17:17:56 (muokattu 17.02.2005 17:21:24)
ne overheadit on tsm:n ambienssit...

ja se akg on malliltaan c 525 s.
budjettia ajatellen tarkotus olisi päästä mahdollisimman halvalla, mutta en myöskään mitään turhaa/paskaa tavaraa haluaisi käydä ostamaan...
"Ikinä ei opi soittamaan, mutta aina voi harjoittelemalla yrittää."
miän vain
17.02.2005 18:39:38

Uusimmassa Suessa on juttua noista T-kaupan halpasarjoista.
When we paint the town we always use primer
--
Monochromatic - bändi
--
semisuper.tk - rumpusivut
heke
17.02.2005 22:34:15
Itse hommasin t-bonen jonkun setin (oli jotain 300€) ihan treenikämppä nauhoituksia varten. Väliin kun on laitettu kompuraa ja eq:ta, niin on tullut yllättävän hyvää jälkeä! Kaikki "virallisemmat" nauhoitukset on sitten vedetty laadukkaimmilla peleillä.

Oon kuullut, että noista t-boneista saattaa löytyä jonkun verran maanantai-kappaleita, mutta sitten myös helmiä.
Itse oon ollut todella tyytyväinen hinta/laatu suhteeseen
ÄM
17.02.2005 23:05:27

Anteeks että tungen, mutta samalla kun ammatti-ihmiset vastaatte, niin heittäkää mielipidettä, mikä on paras basarimikki (liveen/äänitykseen).
Simbe
18.02.2005 01:20:28 (muokattu 18.02.2005 01:29:38)
Anteeks että tungen, mutta samalla kun ammatti-ihmiset vastaatte, niin heittäkää mielipidettä, mikä on paras basarimikki (liveen/äänitykseen).

Nykyään uusi standardi muotimikki taitaa olla Audix D6, kaikki(?) ovat nyt hurmaantuneita sen helposta soundista. Shure Beta 52 pitää edelleen pintojaan. AKG D112 jaksaa olla suosittu syystäkin. Sennheiserilla ja ElectroVoicella on myös hyviä mikkejä.
Kaikissa noissa on "Pre EQ", eli taajuusvastetta on muokattu niin, että bassorummusta saadaan hyvä iskevä soundi ja läski bassonjytke ilman lisä EQ:n tarvetta. Periaatteessa esim D6:lla on sama miten päin sen sinne basariin lykkää, aina kuulostaa modernilta lätinäpöhäkältä. Livenä varmaan tuollainen valmiiksi muokatun taajuuskäyrän omaava mikki on helpompi, koska soundin vääntelyyn ei mene kauaa ja vaatimattomammallakin EQ:lla pärjää.

Kaikkia ei tämä miellytä, jos halutaan todenmukaisempi kuva rummusta voi käyttää mikrofonia jossa "Pre EQ" on pienempää. Esim Audio Technica ATM 25. Tällaisella mikillä soundiin on helppo vaikuttaa myös mikin sijoittelulla. Ehkä yllättäväkin käyttäjä ATM 25:lle on tuottaja/rumpali Vinnie Paul (Pantera, Damageplan). Esimerkiksi jazzissahan tätä: "Siis siinä basarissa ei ollu mitään ylimääräistä, ihan puhdas soundi, ei mitään eekuuta...WOW!!!" usein taidetaan hakea. Korjatkaa toki, jos olen ihan väärässä... ;)

Itse pidän paljon AKG D112:n pyöreästä soundista. Se on hiukan 'vanhemman' soundinen mikki, joka taipuu moneen. Myös tuo ATM 25 kuulostaa kivalta esim. mikkireiässä tai logokalvon ulkopuolella. Shure Beta 52 on samaa tyyliä AKG:n kanssa, mutta enemmän 'poppiksen' kuuloinen mielestäni.

Kaikilla noista mikeistä on EQ:n ja sijoittelun avulla mahdollista saada huippu basarisoundi meininkiin kuin meininkiin. Klikkiä saa enemmän, kun mikki osoittaa nuijan lyöntikohtaan. Enemmän pyöreää ääntä saa, kun suuntaa mikkiä lähemmäs kalvon ja rungon rajaa. Basarimikin pitää kestää riittävän suuria määriä äänenpainetta. Turhaa paineshokkia (ilmavirta) voi välttää siirtämällä itse mikin pois suoraan nuijan edestä hieman sivuun ja vinoon.

Muistaakseni joku täällä paljasti, että Kingston Wall I levyn basari olisi äänitetty Shure SM 58 pallomikillä... Siitä vain samaa meininkiä hakemaan... =I Se soundihan on huippu!!!

P.S. Niin mähän en oo kun harrastelija, noi samat lätinät voi varmaan lukea tuhansista lehtiartikkeleista...
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)