Aihe: Baritonikitaran viritys.
1
iso j
14.02.2005 11:46:52

Tollanen Hodad Danelectro baritoni tulee (luultavasti) hommattua. Viritys on kait B (H) vireinen normaalisti. Voisko ton virittää norm E vireeseen?? Vai meneekö Capohommiksi jos haluaa norm.virettä?

Onko kellään kokemusta baritonilla soittamisesta noin muuten.?

Spagettiwesterntyylisiä biisejä olis tarkoitus tehdä joten sointuja ei välttämättä tarvita, mutta tiedä häntä..
"Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.."
varakeef
14.02.2005 13:53:01
Mikä pointti on käyttää baritonikitarassa normaalivirettä? Tulokseksi saat erittäin pitkäskaalaisen, luirun tuntuisen normaalivireisenkitaran joka ei soundaa lainkaan hyvälle.

Mutta jos haluat soitella E-duurissa, soittelet baritonilla kuten soittaisit normaalikitaraa A-duurissa. Kyllä spagettiwestern hoituu.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
jawalami
14.02.2005 14:18:52 (muokattu 14.02.2005 14:19:33)

Morjens!

Mulla on juuri hankittu Danelectro Innuendo Baritone. Panin siihen D'addarion Baritone Light -setin (.013 - .062), joka tuntui soveltuvan kitaraan oikein hyvin.

H-vireessä tatsi on jämäkkä muttei kuitenkaan raskas soittaa. Soinnut kuulostavat mukavalta myös matalasta päästä, ja sopivat varsinkin akustisten komppien päälle, kun ovat eri käännöksiä (esim. avoin D-sointu otetaan G:n sormituksella).

Kokeilin aluksi kitaraan .015 - .080 settiä A-vireeseen, mutta vähän ohuemmat kielet ja H-vire toimi paremmin. Kannattaa kokeilla mikä sopii parhaiten omaan käteen, mutta normaalivireeseen sopii paremmin lyhyempikaulainen kitara.

Jalo Walamies
iso j
15.02.2005 10:59:20

Mikä pointti on käyttää baritonikitarassa normaalivirettä? Tulokseksi saat erittäin pitkäskaalaisen, luirun tuntuisen normaalivireisenkitaran joka ei soundaa lainkaan hyvälle.

Mutta jos haluat soitella E-duurissa, soittelet baritonilla kuten soittaisit normaalikitaraa A-duurissa. Kyllä spagettiwestern hoituu.

Ok. Kuten huomaatte mä en oo itse kitaristi vaan enemmänki tuottajan/sovittajan roolissa. Hommaan vehkeet niin tutkikoot kitarasankarit sit itekseen sitä soittomeininkiä.

Paitsi jos ei taitu niin tehään sit itse, Heh,,. :-)

Kiitos vinkeistä.
"Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)