Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kapellimestariksi ryhtymisestä
1 2
northern
10.02.2005 08:57:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen alkanut vakavissani miettiä että olisi hienoa ryhtyä oikeaksi kapellimestariksi, mutta en tiedä kapellimestarin hommista oikein mitään. Eli mistä voisi saada koulutusta kapellimestariksi ja onko sellaiseksi lähes mahdotonta tulla ja mistä saa sinfonia orkesterin jota johtaa?
 
Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä.
LesPaul70
10.02.2005 09:28:01 (muokattu 10.02.2005 10:06:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mistä voisi saada koulutusta kapellimestariksi
 
Esim. Sibiksestä. Ei muuta kuin hakemaan.
 
ja onko sellaiseksi lähes mahdotonta tulla
 
Ei, mutta ainakin pari perusedellytystä on hyvä olla keskimääräistä muusikkoa paremmat:
1) Rytmitaju
2) Sävelkorva
Sanon siksi, että näiden on oltava keskimääräistä muusikkoa paremmat, koska juuri rytmiikassa ja sävelpuhtaudessa orkesterimuusikot tekevät virheitä ja silloin kapellimestarin on huomattava ne & huomautettava. Orkesterin on lähes mahdotonta kuulostaa kapellimestarinsa rytmitajua ja sävelkorvaa paremmalta.
Rytmitaju on jopa sävelkorvaakin tärkeämpi. Kapellimestari on orkesterinsa metronomi, ja jos hän osoittaa mitä sattuu, jälki on sen mukaista.
 
Mutta nämä kaksi perusedellytystä eivät vielä tee hyvää kapellimestaria.
 
Kapellimestarilla täytyy olla myös erinomainen taito lukea partituureja missä tahansa sävellajissa ja klaavissa, tarvittaessa myös transponoituna. Vähimmäistasona voitaneen pitää, että pystyy soittamaan teoksen partituurista pianolla, mutta parhaat kapellimestarit eivät tarvitse edes pianoa voidakseen kuulla partituurin mielessään. Tämä taito on siksi tärkeä, että kapellimestarin täytyy voida tietää partituurin perusteella, milloin joku soittaa väärin. Partituuria ei myöskään ehdi lukemaan soiton aikana, joten kyky oppia partituuri ainakin pääpiirteissään ulkoa (tahtilajin, sävellajin ja tempon vaihdokset, soititen sisääntulot) on välttämätön. Vanha sanonta sanoo, että hyvällä kapellimestarilla on partituuri päässä, huonolla pää partituurissa. Herbert von Karajan -vainaa tapasi aina opetella partsikat kokonaan ulkoa ja usein johti orkesteria silmät kiinni.
 
Sen lisäksi kapellimestarilla täytyisi olla voimakas musiikillinen visio ja ymmärrys teoksista, joita johtaa. Tämä taito perustuu suurelta osin synnynnäiseen kykyyn - sitä joko on tai ei ole - mutta sitä voi jonkin verran myös kehittää itsessään, jos luontaista taipumusta on yhtään. Tämä on yllättävän arvokas ominaisuus: ilman tätä ominaisuutta kapellimestari voi aikaansaada teknisesti erinomaisia esityksiä, jotka kuulostavat kuitenkin täysin kuolleelta.
 
EDIT: Ai niin, ja sitten kapellimestarin on vielä oltava ns. hyvä tyyppi. Eli sen verran sosiaalista taitoa saisi olla, että tulee juttuun niiden muusikkojen kanssa.
 
mistä saa sinfonia orkesterin jota johtaa?
 
Keräämällä vaikka alkajaisiksi kaveripiiristä 8-16 viulistia, 4-8 altistia, 3-4 sellistiä, 2-3 basistia, 2-3 huilistia, 2 oboistia, 2-3 klarinetistia, 2-3 fagotistia, 2-3 trumpetistia, 2-4 käyrätorvistia, 2-3 pasunistia, 1 tuubistin, 1 harpistin ja 1-2 lyömäsoitinten soittajaa.
Vakavasti puhuen, riittävän hyville kapellimestareille kyllä aina löytyy orkestereita.
 
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua)
northern
10.02.2005 14:06:38 (muokattu 10.02.2005 14:07:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim. Sibiksestä. Ei muuta kuin hakemaan.
 
Saakohan jostakin yksityistunteja?
 
Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä.
Ostinaatio
10.02.2005 16:02:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saakohan jostakin yksityistunteja?
 
Totanoin. Etköhän sinä nyt vähän hoppuile. Ihan perustavasti kannattaisi varmaan opiskella hitosti teoriaa ja sittemmin varmaan säveltämistäkin. Näitä voi varmaan yksityistekin opiskella, mutta joku opisto on varmaan järkevämpi vaihtoehto.
 
Oikeastaan en tiedä missämäärin on järkevää opetella näitä täysin irrallaan jonkun soittimen osaamisesta. Ei sitä kapellimestariksi yhessä yössä tulla.
 
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Sävis
10.02.2005 16:18:14 (muokattu 10.02.2005 16:18:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totanoin. Etköhän sinä nyt vähän hoppuile. Ihan perustavasti kannattaisi varmaan opiskella hitosti teoriaa ja sittemmin varmaan säveltämistäkin. Näitä voi varmaan yksityistekin opiskella, mutta joku opisto on varmaan järkevämpi vaihtoehto.
 
Oikeastaan en tiedä missämäärin on järkevää opetella näitä täysin irrallaan jonkun soittimen osaamisesta. Ei sitä kapellimestariksi yhessä yössä tulla.

 
Näin. Kapellimestarin tulee hallita jokin orkesterisoitin erittäin hyvin. Täytyy myös olla kokemusta orkesterissa soittamisesta. Yleensä hyvistä orkesterisoittajista tulee hyviä kapuja.
 
"Säveltäjä on säveltäjä vapaallakin." -Sam Other
northern
11.02.2005 08:14:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan perustavasti kannattaisi varmaan opiskella hitosti teoriaa ja sittemmin varmaan säveltämistäkin.
 
Säveltämistä olen opetellut jo muutaman vuoden ja haluaisinkin kapellimestariksi juuri siksi että voisin johtaa omia teoksiani.
 
Näin. Kapellimestarin tulee hallita jokin orkesterisoitin erittäin hyvin. Täytyy myös olla kokemusta orkesterissa soittamisesta. Yleensä hyvistä orkesterisoittajista tulee hyviä kapuja.
 
Kitaraa olen soittanut noin neljä vuotta ja rumpuja kolme vuotta. Siinä samalla on tullut opeteltua hieman pianon ja basson soittoa ja on sitä joskus tullut nokkahuiluakin soiteltua. Olisiko noista jotain hyötyä?
 
Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä.
LesPaul70
11.02.2005 10:08:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tuo oleellinen pointti todellakin jäi pois alkuperäisestä kirjoituksestani, jossa en tiennyt juurikaan kysyjän musiikkitaustasta. Eli kyllä kapellimestarin homma on juuri se esittävien klassisten muusikoiden "kuninkuuslaji", josta ei aloiteta vaan johon kypsytään pitkän musiikkikoulutuksen ja kokemuksen kautta. Kysymys "voiko kapellimestariksi opiskella yksityisesti" on vähän sama kuin kysyisi "minulla on ajokortti, voinko opiskella kirjekurssilla F1-kuskiksi Ferrari-talliin?"
 
Oletko katsonut Sibiksen pääsyvaatimuksia? Jos uskoisit pystyväsi selviytymään niistä, niin sitten ei muuta kuin hakemaan Sibikseen. Jos et, niin silloin haaveilu kapellimestarin urasta ei ole vielä muutenkaan realistista.
 
Mutta älä anna vastausten masentaa. Orkesterimaailmaan pääsee mukaan vaikkapa juuri orkesterisoitinta soittamalla, ja tuota kautta on mahdollista ajan mittaan myös kehittyä kapellimestariksi. Monen vuoden päämäärätietoista työtä se kuitenkin edellyttää.
 
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua)
sellisti
11.02.2005 12:42:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietysti jos onnistuu saamaan jostakin asiantuntevaa yksityisopastusta, niin siinähän voi olla samalla hyvä tilaisuus vähän valmentautua sinne akatemian pääsykokeisiin. Ne ei tosiaan oo mitkään pilipalikokeet. Kannattaa kysellä.
 
Konserttimestari: "Otas 'a' siitä flyygelistä". Vihainen vahtimestari: "Jos siitä flyygelistä jotain otetaan, niin se laitetaan sinne sitten myös takaisin!"
J från Uranus
12.02.2005 00:40:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Orkesterinjohtoa voi opiskella monilla kursseilla, ainakin esim. puhallinorkesterinjohtoa. vaikka et haaveilisikaan puhallinorkesterinjohtourasta (!) niin tekniikka on sama.
 
siitä vaan esim. kesäleirien tarjontaa tutkimaan.
 
sibelius-akatemialla toimii periaatteessa kaikille vapaa "hiekkalaatikko" johon siis periaatteessa kuka vaan voi mennä johtamaan pientä orkesteria. kannattaa kysellä akatemialta Juhani Poutaselta.
 
You gave me life, now show me how to live.
northern
14.02.2005 08:31:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opetetaanko musiikkiopistossa orkesterin johtamista?
 
Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä.
Jelena
14.02.2005 14:47:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opetetaanko musiikkiopistossa orkesterin johtamista?
 
Ei opeteta.
 
Ei riitä että on onnellinen. Tarpeen on myös että toiset eivät ole.
J från Uranus
20.02.2005 01:13:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opetetaanko musiikkiopistossa orkesterin johtamista?
 
riippuu tietty opistosta. ainakin Huittisten musiikkiopistossa on opetettu.
no se ei vielä paljon, mutta...
 
You gave me life, now show me how to live.
Tutropeikko
16.01.2011 20:48:01 (muokattu 18.01.2011 19:33:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnistuuko opiskella sibeliusakatemiassa kapellimestariksi jos pääsoittimena on piano josta on tehnyt 3/3 , ja todennäköisesti kerkeää tehdä d-tutkinnon myös ennen akatemiaa?olen nyt peruskoulun 8-luokalla ja pyrin sibeliuslukioon jossa opiskelisin teoriaa, säveltämistä yms...mupe on siis suoritettu ja musiikinhistoria.mielestäni sävelkorvaa, rytmitajua, ja säveltämistaitoja löytyy.mutta koskaan en ole orkesterissa soittanut.Eli siis epäorkesteritausta huolestuttaa.
 
fidZi
11.02.2011 13:48:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei ole johtamiskokemusta esim. harrastajaorkesterista, erittäin fiksua on ottaa yksityistunteja jonkin kapellimestarin johdolla. Palkat eivät musiikkimaailmassa huippuja lukuunottamatta ole niin huikeita, etteikö irtoaisi haluavalle luultavasti tunteja.
 
Lisäksi tosiaan jokin orkesterisoitin olisi hyvä aloittaa viimeistään tässä vaiheessa. Joku sellainen, joista on yleensä pulaa orkestereissa, niin pääsee soittamaan enemmän.
 
Akatemian pääsyvaatimukset ovat todellakin kovat, mutta ammattikorkeakoulujen muusikon koulutusohjelmissa voi opiskella orkesterinjohtoa sitä ennen, ja ponnistaa sitten sieltä, kuten usein tekevät myös instrumentalistit.
 
Kova työ on kaiken A ja O: itse en edes abivuoden alussa haaveillut musiikkialan opiskelusta, mutta tässä sitä nyt ollaan musiikkikasvatus astinlautana päästy pänttäämään mm. sävellystä ja kuoronjohtoa, ja tuo orkesterinjohto kiinnostaa todella paljon. Yksi syy myös, miksi opettelen trumpetinsoittoa on juuri orkesterikokemuksen saaminen, jota pianisti-laulajana ei liiemmälti ole (tosin kuorokokemusta sitäkin enemmän).
 
Monet pianistitkin ovat tehneet uraa kapellimestareina, eli ei se orkesterisoitinkaan aina täysin välttämätön ole.
 
Tärkeämpi kysymys kuin "Mikä soi?" tai "Miten se soi?" on "Miksi se soi?"
marjak
22.02.2011 00:35:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pianistipohjalta yksi väylä johtamiseen voi löytyä myös oopperapuolelta, jos se taidemuoto yhtään kiinnostaa, nimittäin laulajien harjoituspianistina toimiminen eli korrepetitio. Tätä reittiä on ponnistanut pianistipohjalta kapellimestariksi esim Savonlinnan oopperajuhlien nykyinen taiteellinen johtaja Jari Hämäläinen.
 
Oopperateosta työstettäessä mennään harjoituksia paljon pianistin kanssa ja orkesteri tulee mukaan vasta loppuvaiheessa. Siinä "orkesteria leikkiessä" oppii poimimaan nuottikuvasta oleelliset (koska kaikkea ei usein vaan ehdi soittaa niistä pianosovituksistakaan, laulajille pitää välillä heittää lähtöääntä tai melodianpätkää tueksi ym soveltamista) ja soittamaan kapun johdettavana, mikä pianistille ei ole tuttua samalla lailla kuin orkesterisoittajille.
 
Varsinaisen korrepetiittorin toimenkuvaan kuuluu tietysti paljon muutakin laulajien harjoittamiseen liittyvää kuten kielten ääntämyksen tarkistus jne ja se vaatii todella hyvää soittotaitoa. Mutta sen homman osaajille on myös kova kysyntä.
 
Saksan oopperataloissa toiminut laulunopettaja joskus selitti sikäläisen kuvion. Perinteinen oopperakapujen opintie menee siellä niin, että ensin toimitaan oopperalla harjoituspianistina ja johtaminen aloitetaan siitä, että johdetaan harjoituksissa laulajia+pianistia. Jossain vaiheessa pääsee orkesterinkin eteen harjoituksissa, ja jos onnistaa, niin ehkä esitykseen tuuraamaan, ja siitä sitten eteenpäin. Antaa ainakin rautaisen rutiinin.
 
a_Tv
08.12.2011 21:56:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen 16v käyrätorvisti ja kiinnostunut orkesterin jotamisesta.olen soittanut puhallin orkesterissa 6vuotta ja käyrätorvella olisi 2/3 tulossa keväällä .perustason teoriat on käyty ja sävelkorvaa löytyy joskin melodioiden saaminen paperille vaikeaa.
olisikohan minusta ainesta kapelimestariksi???
 
sellisti
09.12.2011 22:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

a_Tv: olen 16v käyrätorvisti ja kiinnostunut orkesterin jotamisesta.olen soittanut puhallin orkesterissa 6vuotta ja käyrätorvella olisi 2/3 tulossa keväällä .perustason teoriat on käyty ja sävelkorvaa löytyy joskin melodioiden saaminen paperille vaikeaa.
olisikohan minusta ainesta kapelimestariksi???

 
Tuolla perusteella on vielä mahdoton sanoa, mutta jos todella olet kiinnostunut asiasta ja olet valmis tekemään työtä niin miksipä ei. Mainitsepa vaikkapa puhallinorkesterisi kapulle asiasta, hänellä saattaisi olla hyviä vinkkejä! Ties vaikka saisit halutessasi joskus vähän kokeilla ko. orkan johtamista.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
juketsukuketsu
11.12.2011 14:30:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: ... mutta jos todella olet kiinnostunut asiasta ja olet valmis tekemään työtä niin miksipä ei. Mainitsepa vaikkapa puhallinorkesterisi kapulle asiasta, hänellä saattaisi olla hyviä vinkkejä! Ties vaikka saisit halutessasi joskus vähän kokeilla ko. orkan johtamista.
 
Olen samaa mieltä. Ei kannata niinkään kysyä pystyykö tekemään jotain vaan kuinka paljon on valmis laittamaan aikaa treenaamiseen. Joillekin jotkut asiat tulevat automaattisemmin kuin toisille. Kukaan ei ole myöskään täydellinen.. Uskon että asiat on opittavissa ihmiselle kuin ihmiselle, se vain vaatii jokaiselta hommaan ryhtyvältä todella todella paljon työtä.
Mitä nuorempana osaa sitoutua ajatuksilleen sitä enemmän aikaa on treenata..
Näin minä uskon asian olevan.
 
megatherium
12.12.2011 18:12:26 (muokattu 12.12.2011 18:19:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mutta jos nimenomaan se ohjelmisto jota on kuullut muksusta saakka ja jota lähes 100% repertoaarit pitävät itsessään, ei vain enää kiinnosta siinä määrin että olisi myös valmis sitä johtamaan muodostuisi siitä hyvin rutiininomaista virkamiesmusisointiakin jossa sydän ei olisi enää kokonaan mukana kun ei olisi mahdolista toimia sen musiikin ja niiden säveltäjiejn apostolina jotka ovat sillä hetkellä vieneet sydämen, ja keskittymisen ja huomion. mutta olenkin joskus sanonut että mikäli kapu johtaa musiikki rakkaudesta hän ei ajattele palkkiota mutta rahastahan sitä mnonet tekevät mitä vain vaikkeivät olisi sisäisesti mukana asiassa.
 
tarkoitan että jos sibe maistuu ja kuulostaa minusta paskalta eikä synnytä emotionaalista hehkua sydämessäni niin ewttä voisin todella tujntea sydämen tuskaa ja kärsimystä haltiotuessani musiikista kuten muista säveltäjistä olisinko rahan takia valmis johtamaan sitä ja teeskentelemään soittajille ja yleisölle että muka nautin siitä ja oolen jhurmiossa paskn marjat no en vaan olisin rehellinen ja kritisoisin sitä ansuionsa muhkaan melodisesta ja harmonisesta triviaalisuudesta ja johtaisin tuukkasern kutosen ja saisin orkut lavalla aaaaah romahdan hän vei sydämeni. . en tosiaankaan, omatuntoni ei sallisi minun tekevän sitä koska en välitä siben musiikista ja klassismikin on tylsää puurtamista.jaa ah pössit pakkasella. kausikortti ostamatta. julkista tietoa. vaik ei pitäisi aina joku laululintu löytyy. jolla ei muuta hommaa.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Aalimupina
15.12.2011 00:49:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: mutta jos nimenomaan se ohjelmisto jota on kuullut muksusta saakka ja jota lähes 100% repertoaarit pitävät itsessään, ei vain enää kiinnosta siinä määrin että olisi myös valmis sitä johtamaan muodostuisi siitä hyvin rutiininomaista virkamiesmusisointiakin jossa sydän ei olisi enää kokonaan mukana kun ei olisi mahdolista toimia sen musiikin ja niiden säveltäjiejn apostolina jotka ovat sillä hetkellä vieneet sydämen, ja keskittymisen ja huomion. mutta olenkin joskus sanonut että mikäli kapu johtaa musiikki rakkaudesta hän ei ajattele palkkiota mutta rahastahan sitä mnonet tekevät mitä vain vaikkeivät olisi sisäisesti mukana asiassa.
 
tarkoitan että jos sibe maistuu ja kuulostaa minusta paskalta eikä synnytä emotionaalista hehkua sydämessäni niin ewttä voisin todella tujntea sydämen tuskaa ja kärsimystä haltiotuessani musiikista kuten muista säveltäjistä olisinko rahan takia valmis johtamaan sitä ja teeskentelemään soittajille ja yleisölle että muka nautin siitä ja oolen jhurmiossa paskn marjat no en vaan olisin rehellinen ja kritisoisin sitä ansuionsa muhkaan melodisesta ja harmonisesta triviaalisuudesta ja johtaisin tuukkasern kutosen ja saisin orkut lavalla aaaaah romahdan hän vei sydämeni. . en tosiaankaan, omatuntoni ei sallisi minun tekevän sitä koska en välitä siben musiikista ja klassismikin on tylsää puurtamista.jaa ah pössit pakkasella. kausikortti ostamatta. julkista tietoa. vaik ei pitäisi aina joku laululintu löytyy. jolla ei muuta hommaa.

 
Kyllä mä varmaankin paskaakin musaa voisin johtaa, jos siitä maksettaisiin 10 000€/viikko. 5 viikkoa tekis "paskaduunia" ja sit voiskin taiteilla lopun vuotta ja hyvin tulisi silti toimeen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «