Aihe: Kaulan kyhäily
1
Juzzu
09.02.2005 15:29:05
Mä teen otelaudan valmiiksi, radiuksieen ja oikene leveyksineen, bindigit liimattuna - siten että alareuna on just otelautapuun alareunan tasossa siklillä viimeisteltynä.
Sitten valmis otelauta liimataan liian leveään muotoilemattomaan kaula-aihioon jossa toki lavan kulma tehtynä tai vaikka ihan lapa jo valmiina niin kuin nyt uusimmassa rojektissa.

Kun otelauta on täysin valmiina kaulassa, niin munsta kaulan muotoilu on sitten enää nopia juttu, viimeksi taisi mennä muutama tunti.

Omakuvassa vielä ainakin toistaiseksi liian iso suorakulmainen kaula-aihio, johon otelautaa ei ole vielä liimattu.
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
vrajala
09.02.2005 17:53:39
Kyllä mäkin alan olla sitä mieltä, että toi Juzzun kuvailema tapa on kätevin, paitsi ehkä reunalistattomassa perinteisessä pulttikaulassa. Mä olen tehnyt yhden kaulan niin, että tein ennen liimausta sekä kaulapuun että otelaudan melko tarkaksi ja pari jyrsimällä otelaudan kaulan kylkien mukaiseksi. Mutta on se vaan niin mukava työstää otelauta erikseen valmiiksi jonka jälkeen voipi vedellä vaikka jyrsimellä alakautta nuo kyljet kohdilleen. Vaihto-otelautaa tehdessä tuo erikseen tekeminen on myöskin oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto.

Ja tohon alkuperäiseen huomioosi liittyen: Otelaudan alapuolinen osa on melko helppoa työtä otelautaan liittyvien töiden rinnalla. Tarkkuusvaatimukset kun ovat hiukan eri luokkaa. Tämä tietysti riippuu paljonkin kaulan rakenteesta, koristeluista tms. mutta periaatteessa noin.

Niin, ja tuohon kysymykseen. Mun mielestä helpoin tapa otelaudan oikeaan muotoon saamiseksi on ajaa reuna jyrsimellä otelautaan alapuolelle kiinni teipattua (2-puol. teippi) ohjuria vasten. Ja reunanauhojen kanssa valmiilla kaulalla pääset melko tarkkaan tulokseen seuraavasti: Ajat ensin toisen reunan oikeaan kulmaan. Tämän jälkeen teippaat ohjurina käytettävän palan kaulaan niin että kaulan reunan ja ohjurin reunan väliin mahtuu 2-kerrosta reunalistaa (miinus pieni siklausvara). Sitten laitat kaulan kyljelleen (90° kulma otelautaa vasten tulevan pinnan ja alustan välillä) pöydälle tms. suoralle pinnalle. Sitten teippaat otelaudan kiinni ohjuriin niin että aikaisemmin työstetty reuna on pöytää vasten. Seuraavaksi kaula irti ja ajat reunan jyrsimellä. Hankalahko selitys mutta melko helposti toteutettava homma.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)