Aihe: Tunkkainen soundi?
1 2
Jouni Antero
02.02.2005 11:43:37 (muokattu 02.02.2005 11:44:52)
Hm - koska aiheena oli äänitysten tunkkaisuus, niin mun ohje on, että ostatte Behringerin B-1 mikin (konkka; n 100 euroa) ja Shuren SM-57:n (n 70 euroa). Mikitätte rummut siten, että SM-57 on bassarissa (toimii ihan OK) ja B-1 rumpujen yläpuolella overheadinä. Samainen SM-57 toimii yleismikkinä esim sähkökitaroille ja B-1 lauluun (laulut dubbeina). Konkkamikin ero laulun selkeyteen on kyllä merkittävä - sanotaan mitä sanotaan. Molemmille mikeille löytyy takuulla käyttöä tulevaisuudessa ja hinta on kohdallaan. Rummut kahdella mikillä kuullostaa onnistuessaan jo pirun hyviltä.

Kai teillä on phantom-syöttö jossain (esim mikserissä?) konkkamikkiä varten? Nykyjään se on aika vakio - ohjeet piuhoitukseen löytynee haulla, mutta lyhyesti: jos käytätte PA-mikseriä äänitykseen, niin jos siellä on insert, niin siinä ulostulo äänityskohteeseen - eikä tule kajareista läpi.

Sitten vielä: mikserin/etuvahvistimen herkkyys (gain) säädöt kuntoon (ohjeet löytynee haulla), niin johan lienee tunkkaisuus historiaa :)

Niin - ja tietenkin ne sovituksen kuntoon ihan yleisen siveellisyyden nimissäkin jo...

Edit: typo
Dr.Rubber
02.02.2005 11:48:52
Tää kehitys menee taas osa-alue kerrallaan.

Kehityshän on tosiaan tuntunut kulkevan nyt siihen suuntaan, että eipä niitä 'julkaisukelpoisia' demoja enää ihan pikkubudjetilla äänitetä. Nykyään on demojen laatu pompsahtanut sen verran ylös.
Jännä juttu, mutta mielestäni itse tehty vaikka soundeiltaan huonompikin demo kertoo bändistä enemmän kuin helvetin kalliissa studiossa ajan kanssa väännetty korvia hivelevä tuotos. Ei sillä, että olisin studioita tai studiodemoja vastaan. Kallista vaan tuppaa harrastaminen ja demon teko nykyään olla, jos haluaa tulla huomatuksi.

Sorry, tämä on toistoa. Aiemminkin olen samasta asiasta tuskaillut.
Kyttä on poliisi!
nakedzen
08.02.2005 17:11:28
Jos teette itse mikssauksen, niin täältä löytyy hyviä ohjeita: http://www.computermusic.co.uk/tutorial/eq/1.asp
We're all just test animals of the gods for divine drugs
Ben_D
08.02.2005 17:14:25

Jos teette itse mikssauksen, niin täältä löytyy hyviä ohjeita: http://www.computermusic.co.uk/tutorial/eq/1.asp

Joo tää on hyvä, kiitos. Mistähän noita SM-57:ja löytyis 70 euron hintaan? Näyttävät olevan järjestäen melkein 100 euroa.
Ben_D
08.02.2005 19:07:16 (muokattu 08.02.2005 19:07:24)

Torilla on muutamia ollut käytettynä viime aikoina, juuri 70€:lla...

Juu, pistin jo kyselyä ja ostan pois jos myyjä on halukas meikäläiselle myymään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)