Aihe: Hiwatt
1
Ana
06.03.2003 00:35:38
Onko kenelläkään Hiwatt-vahvistinta tai onko kukaan edes kokeillut niitä. Ne kun eivät tunnu olevan kovin yleisiä vehkeitä.

Mielipiteitä?
Kossu
06.03.2003 08:58:00 (muokattu 06.03.2003 09:01:00)
Onko kenelläkään Hiwatt-vahvistinta tai onko kukaan edes kokeillut niitä. Ne kun eivät tunnu olevan kovin yleisiä vehkeitä.

Mielipiteitä?

Olen kokeillut, soittanut itseasiassa levylläkin, mutta en omistanut, tanakka medium gain britti, puhdas ja paksu soundi, tarvitsee ruudikkaammassa soitossa overdriverin kumppanikseen. Voluumia tarvitaan aika reilusti ennekuin sointi syttyy.

Vanhat Hiwatt vahvistimen ovat käsittämättömän hyvin tehtyjä. Juotokset, liitokset ja komponetit ovat kaikki viimeisen päälle, vahvistimella onkin ikuisesti kestävän vehkeen maine.

Vahvistin oli yksi suosituimmista 70-luvulla sekä suomessa mutta etenkin Englannissa, tunnetuin käyttäjä on tietenkin Whon Pete Townsend. Suomessa tietenkin Hullujussi !

Vahvistinta toi aikanaan Retku-systeemit linjoilta, heillä oli myös kaappeja nimellä Rewatt, Retku toimii edelleenkin vanhalla paikalla mutt uudella nimellä Kalliossa linjoilla, en nyt vain muista uutta nimeä vaikka asun ihan vieressä.

Instant 70:s sonic ball breaker coktail;
Hiwatt 100 W putkivahvistin 4 x 12 kaapilla varutettuna:
MXR Dynacomp
Ibanez TS - 9
Pro Co RAT Classic
MXR Phase 90
Cry Baby wah wah
Roland Space Echo RE 501 / OK joku uusi digitaalinenkin käy

kitara: Gibson Les Paul tai SG joko PAF-tyylisillä tai P90 mikeillä tai vaihtoehtoisesti Gibson Firebird

Voluumit tonne kello 12 paikkeilla ja bang bang bang ........ tuulimylly käyntiin.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Ana
06.03.2003 11:01:36
Itselläni on Hiwattin 50-wattinen kombo SA212 eli kahdella 12" Fanen elementillä vuodelta 1975. Tuo taitaa olla yleisin kombo mitä markkinoilla käytettynä liikkuu. Nykyisin vastaava malli on SA112 eli yhdellä 12" ämyrillä. Valmistettiin sitä kyllä "vanhoina hyvinä" aikoinakin.

Olen ollut vahvistimeen erittäin tyytyväinen. Olen omistanut sen n. 5 vuotta. Soundi on erittäin voimakas ja tukeva, jopa stratolla. Tavallisilla soittovolyymeilla on lähes turha hakea mitään säröä. Sen aikaan saamiseksi minulle on riittänyt aivan hyvin Tube Screamer (se on kyllä varustettu parjatulla JRC 2043DD op-ampilla, kun näistä op-ampeista nyt kerran tuli puhetta aiemmin tällä palstalla)

Ainoita miinuspuolia vahvistimessa ovat liiallinen teho ja järjetön paino. Vastaavan tehoiset Marshallit ja Fenderit tuntuvat jäävän auttamattomasti jälkeen metelissä.

Kuten Kossu mainitsikin rakenne on huippuluokkaa (ainakin vahvistinkorjaajien mielestä) ja käsityö näyttää aina hienolta vaikka sillä ei käytännön merkitystä olisikaan.

Muista kuuluisista Hiwattin käyttäjistä minulle tulee mieleen David Gilmour ja eikö se Ile Kalliokin soitellut Hiwatteilla Hurriganes aikoinaan.
Keefster
06.03.2003 11:54:14
Muista kuuluisista Hiwattin käyttäjistä minulle tulee mieleen David Gilmour ja eikö se Ile Kalliokin soitellut Hiwatteilla Hurriganes aikoinaan.

K. Richards ja M. Taylor käyttivät Hiwatteja ainakin Hyde park -keikalla 1969, Voxien ohella.
22 pistepirkon PK Keräsellä oli muutama vuosi taaksepäin joku 2 x 12 combo.
Ja Miljoonasateen Matti Nurro käytti/käyttää Hiwatt puolistäkkiä.
Tulin kun melkein kutsuttiin !
MrGuitarist
06.03.2003 12:03:23
Minäkin olen pikaisesti kokeillut jotain Hiwatin komboa, olisikohan ollut juuri tuo 50w 2x12", jonka Anakin mainitsi. Muistikuvat eivät ole aivan tuoreet, mutta todella tukeva ja iso soundi siinä oli. Tehoa riittänee ihan mihin tahansa, todellakin ehkä "liikaakin" ainakin meikäläisen käyttötarkoituksiin. Mutta erittäin paksu, lämmin putkisoundihan on kyseessä, mielelläni Hiwatilla enemmänkin soittaisin.
monotone
06.03.2003 17:17:01

Vahvistin oli yksi suosituimmista 70-luvulla sekä suomessa mutta etenkin Englannissa, tunnetuin käyttäjä on tietenkin Whon Pete Townsend. Suomessa tietenkin Hullujussi!

http://www.thewho.net/whotabs/equipment.htm

Näyttäisi, että juuri Hiwatt oli yksi keskeinen elementti Townshendin soundissa. Ainakaan pedaaleilla ei pahemmin pelailtu! Esmes Live at Leeds-levyä kuunnellessa ei voi kuin hämmästellä soundien laajaa kirjoa nähden laitteiston yksinkertaisuuteen. Että näpeistähän se lähtee. Ja hartioista. :-)
If knowledge hangs around your neck like pearls instead of chains, you are a lucky man.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)