Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pelottavaa klassista musiikkia?
1 2 3 4
juici
22.01.2005 00:10:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaapas sellaisia klassisen musiikin kappaleita joita kuunnellessa hiipii pelko niskaan, hengittäminen käy vaikeaksi ja tekee mieli vääntää hätäpaskat housuun.
 
Eritoten esimerkkejä vahvasta urkumusiikista kaivattaisiin. Itseeni teki vaikutuksen eräällä Liikenneturvan opetusvideolla pyörinyt vahva uruilla soitettu kappale (nimestä saati esittäjästä ei ole tietoa, eikä sitä tässä yhteydessä ei tarvitsekaan kertoa).
 
"Kiss FM:n mä lakkauttasin. Ja sit sen tyhmän hittiaseman mikä siel' Helsingissä on, jota en oo onneks ikinä kuullu. Se on aika huono.", Tuukka Temonen Apulannan Mustahevonen videolla.
sellisti
22.01.2005 00:31:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttavia urkubiisejä ovat tehneet mm. J. S. Bach, Cesar Franck, Franz Liszt ja Olivier Messiaen. Saattaa tuolta löytyä 'pelottavaakin' matskua joukosta.
 
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
hörhö
22.01.2005 11:52:39 (muokattu 22.01.2005 11:53:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei nyt mitään urkuhommia ole, mutta Stockhausen ja vastaavat säveltäjät tuppaa välillä vähän ahdistamaan. Mm. gesand der jünglinge.
 
EDIT: Ei kyllä ollutkaan klassista, anteeksi
 
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
inks
23.01.2005 12:07:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: Ei kyllä ollutkaan klassista, anteeksi
 
? Kyllä Gesang musta klasariosastoon uppoaa, jos klassisella musiikilla tarkoitetaan kaikkea länsimaista taidemusiikkia.
 
hörhö
23.01.2005 12:18:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

? Kyllä Gesang musta klasariosastoon uppoaa, jos klassisella musiikilla tarkoitetaan kaikkea länsimaista taidemusiikkia.
 
Tästä on jo jaariteltu riittämiin ja mielipideasioitahan nämä ovat.
 
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
leka
23.01.2005 12:21:57 (muokattu 23.01.2005 12:22:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei nyt mitään urkuhommia ole, mutta Stockhausen ja vastaavat säveltäjät tuppaa välillä vähän ahdistamaan. Mm. gesand der jünglinge.
 
EDIT: Ei kyllä ollutkaan klassista, anteeksi

 
jeps. Modernista taidemusasta löytyy oikein leppoisaa kesämusiikkia.
 
Naji Hakim on mainio urkusäveltäjä
 
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
inks
23.01.2005 17:36:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä on jo jaariteltu riittämiin ja mielipideasioitahan nämä ovat.
 
Eiku mä vaan hämmästyin, ku ite oon tottunu pitää kyseistä biisiä automaattisesti taidemusiikkina... Mutta mielipiteestähän se on kiinni... :)
 
sellisti
23.01.2005 21:34:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiku mä vaan hämmästyin, ku ite oon tottunu pitää kyseistä biisiä automaattisesti taidemusiikkina... Mutta mielipiteestähän se on kiinni... :)
 
No kyllähän se taidemusiikin piiriin kuuluu, mutta täällä on käyty pitkällisiäkin ajatustenvaihtoja siitä, koskeeko termi "klassinen musiikki" kaikkea taidemusiikkia vai vain ns. klassis-romanttisen kauden musiikkia.
 
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
LesPaul70
24.01.2005 09:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alfred Schnittke: "Seid nüchtern und wachet"
http://www.bis.se/index.php?op=album&aID=BIS-CD-437
 
Pelottavampi kuin noin puolet kauhufilmeistä, mitä on tehty.
 
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua)
megatherium
24.01.2005 20:36:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mussorgskyn Yö autiolla vuorella.
 
Hyrysysy
megatherium
26.01.2005 18:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Berliozin Fantastisen sifonian noitasapatti, jonka keskeinen teema kuuluu Hohdossakin aklumusiikeissa, vai oliko näin?
 
Hyrysysy
sellisti
26.01.2005 23:20:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tietenkin ne iänikuiset Wagnerin Valkyrioiden ratsastus ja Orffin Carmina Buranan "O Fortuna" -osa.
 
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
hörhö
27.01.2005 09:37:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tietenkin ne iänikuiset Wagnerin Valkyrioiden ratsastus ja Orffin Carmina Buranan "O Fortuna" -osa.
 
Ketä nuo sitten pelottaa? Minä lähinnä vain v*tuttaa, jos täytyy noin kulahtanutta hittiparaatia kuunnella. Sitäpaitsi eihän noita biisejä kovin pelottaviksi olla edes tarkoitettu.
 
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Late
27.01.2005 19:13:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lutoslawskin sellokonsertossa on välillä aika ahdistavia kohtia, kun puhaltimet huutaa.
 
Kunniahan tässä menee, mutta maine toisaalta kasvaa.
sellisti
27.01.2005 19:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketä nuo sitten pelottaa? Minä lähinnä vain v*tuttaa, jos täytyy noin kulahtanutta hittiparaatia kuunnella.
 
Saattaahan ne hyvinkin pelottaa. Meitä on moneksi.
 
Sitäpaitsi eihän noita biisejä kovin pelottaviksi olla edes tarkoitettu.
 
Mistäs sen tiedät?
 
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
hörhö
27.01.2005 20:01:36 (muokattu 27.01.2005 20:01:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäs sen tiedät?
 
Eipä ne lyriikat ainakaan minusta siihen suuntaan viittaa.
 
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara Big Muff Volume Pedal
sellisti
27.01.2005 20:15:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ne lyriikat ainakaan minusta siihen suuntaan viittaa.
 
Minkäslaiset lyriikat Valkyrioiden ratsastuksessa olikaan..? =) Vitsivitsi.
 
Eihän se poista sitä tosiasiaa, että joku saattaa pitää niitä pelottavina. Ei kai puoliakaan tässä topicissa luetelluista biiseistä ole "tarkoitettu" pelottaviksi, mutta kuulijan korvastahan se riippuu.
 
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
Alttoviulisti
27.01.2005 20:41:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Albinonin Adagio... ei se kovin pelottava ole, mutta surullinen... sellanen, pelottavan surullinen.
 
Ostinaatio
27.01.2005 21:24:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän se poista sitä tosiasiaa, että joku saattaa pitää niitä pelottavina. Ei kai puoliakaan tässä topicissa luetelluista biiseistä ole "tarkoitettu" pelottaviksi, mutta kuulijan korvastahan se riippuu.
 
Minua ainakin alkaa pelottaa, kun ajattelenkin Wagneria. Mutta ei ehkä niistä syistä mistä tässä keskustellaan :-)
 
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Kapt. Bratislava
28.01.2005 07:59:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en itse saa millään pelkotiloja klassisesta musiikista. Hirveän vaikea yhdistää mitään todella pelottavaa ulkomusiikillista ajatusta oikeastaan mihinkään klassiseen teokseen. Jos tahdon vääntää hätäpaskat housuun pistän norskibläkkiä levylautaselle, se on jo aikamoista.. sontaa. Mutta pelottavaa silti. Mutta toisaalta, johan tämä norjalaissankari, V.Vikernes joka aikoinaan kirkonkin poltti, on väittänyt että bläkmetallissa on hirveästi yhteneväisyyksiä klassiseen musiikkin. Tuosta voidaankin olla montaa mieltä. Itse en ehkä allekirjoittaisi.
 
Taiteilija ei harjoittele vaan kokee.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «