Tympee Huttunen 24.01.2005 10:32:58 | |
---|
Floikan ominaisuus, tuntuu "kireämmältä" kuin ei-floikka talloissa.. vaikuttaa tuohon kielten "kireyteen" myös se onko kaulan lapa taaksepäin taivutettu vai suora. Ei vaikuta floyd tai lapa. |
phiit 24.01.2005 10:43:31 | |
---|
Sanonpa että vaikuttaa, ei paljoa mutta eron huomaa helposti Would You?
www.below-me.com |
Torniojaws 24.01.2005 11:16:14 | |
---|
Sanonpa että vaikuttaa, ei paljoa mutta eron huomaa helposti Taitaa johtua siitä, että floikka joustaa jokaisella pikkauksella vähän, kun taas kiinteä talla ei jousta lähellekään samoissa määrin. "No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies"
- Charles Baudelaire |
kulmahiomakone 24.01.2005 13:13:19 (muokattu 24.01.2005 13:14:14) | |
---|
Floikan ominaisuus, tuntuu "kireämmältä" kuin ei-floikka talloissa.. vaikuttaa tuohon kielten "kireyteen" myös se onko kaulan lapa taaksepäin taivutettu vai suora. Mulle on aivan sama mitä tunnet, mutta minkäännäköistä fysikaalista perustaa tuskin väitteillesi löydät. Lavan rakenne ei taatusti vaikuta ollenkaan "kireyteen", eikä tallankaan pitäisi. Jos vaikuttavat, niin kyse on viasta - lähinnä siitä, että antavat periksi ja vire putoaa. |
phiit 24.01.2005 13:36:31 (muokattu 24.01.2005 14:02:34) | |
---|
Joka tapauksessa eroa "kireyteen" löytyy onko kyseessä floikkatalla, taivutettu lapa vai suora tyyliin telecaster. EDIT: "kireys" = tuntuma Would You?
www.below-me.com |
Shaft 24.01.2005 14:09:43 | |
---|
Lavan rakenne ei taatusti vaikuta ollenkaan "kireyteen", eikä tallankaan pitäisi. Kelluva talla antaa periksi esimerkiksi venytettäessä kieliä, jolloin tavoiteltuun sävelkorkeuteen pääsemiseksi kieltä joutuu venyttämään enemmän. Tästä johtuen se voi tuntua raskaammalta- kielen jännitys on tietysti sama. Lapa vaikuttaa kyllä jonkin verran soittotuntumaan. Lapakulma tuskin vaikuttaa asiaan, mutta esimerkiksi "reverse"-tyyppinen lapa tekee yläkielistä hieman joustavamman tuntuiset. |
phiit 24.01.2005 14:11:25 | |
---|
Kelluva talla antaa periksi esimerkiksi venytettäessä kieliä, jolloin tavoiteltuun sävelkorkeuteen pääsemiseksi kieltä joutuu venyttämään enemmän. Tästä johtuen se voi tuntua raskaammalta- kielen jännitys on tietysti sama. Lapa vaikuttaa kyllä jonkin verran soittotuntumaan. Lapakulma tuskin vaikuttaa asiaan, mutta esimerkiksi "reverse"-tyyppinen lapa tekee yläkielistä hieman joustavamman tuntuiset. ei mitään lisättävää :) Would You?
www.below-me.com |
kulmahiomakone 24.01.2005 14:25:17 (muokattu 24.01.2005 14:45:39) | |
---|
Kelluva talla antaa periksi esimerkiksi venytettäessä kieliä, jolloin tavoiteltuun sävelkorkeuteen pääsemiseksi kieltä joutuu venyttämään enemmän. Tästä johtuen se voi tuntua raskaammalta- kielen jännitys on tietysti sama. ...kuten tuossa jo totesin. Itsellä ei floikkaa yhdessäkään kitarassa ole ollut, wilkinsonin kelluva kylläkin. Se ei viritysmittarin mukaan kuitenkaan antanut enää viidellä jousella periksi ja kyllähän sen huomasikin, kun unisonbendit onnistuivat jouhevammin. Lapa vaikuttaa kyllä jonkin verran soittotuntumaan. Lapakulma tuskin vaikuttaa asiaan, mutta esimerkiksi "reverse"-tyyppinen lapa tekee yläkielistä hieman joustavamman tuntuiset. Käsitin, että tarkoitettiin juuri lavan rakennetta, eli siis sitä onko lapa kulmassa, vaiko F-tyylinen. Ja eikö floikkakitaroissa juuri usein ole lukot kielille? Pituus satulasta virittimeen ei tällöin ole merkittävä. DIT: käsitin ja muistin oikein: ...vaikuttaa tuohon kielten "kireyteen" myös se onko kaulan lapa taaksepäin taivutettu vai suora. Tässä olen syksystä asti rakentanut noita kauloja teleen kulmalla ja ilman, ja niitä soittanut ja kuullostellut, ja soitattanut ja haastatellut. Monenmoista eroa on löytynyt, mutta kukaan ei ole maininnut mitään soittotuntumasta. Ymmärtäisin, jos minulta itseltä jäisi amatöörinä tuollainen huomaamatta, varsinkin kun ei ole enää muutamaan vuoteen tuo soittaminen niin innostanut, mutta kun sitä eivät ole huomanneet minua huomattavasti paremmatkaan soittajat. Sellaiset, joiden voi sanoa olevan vähintään puoliammattilaisia. DIT2: ja kevyen testisession jälkeen vielä toteaisin, että kaulan kulma ei vaikuta tuntumaan kunhan kielisetti on sama, ja kitarat edes lähes sam,nlaiset (erona testiteleissä on laparakenteen lisäksi se, että toiseen on jyrsitty valmiiksi humpparikokoluokan mikkikolot). Joko minä omaan poikkeuksellisia rakentajan kykyjä, tai alkuperäinen väite oli paskaa. Ottaen huomioon palstan luonteen ja väitteelle esitetyt perustelut, veikkaisin jälkimmäistä. |
phiit 24.01.2005 14:42:05 | |
---|
DIT: käsitin ja muistin oikein: Tässä olen syksystä asti rakentanut noita kauloja teleen kulmalla ja ilman, ja niitä soittanut ja kuullostellut, ja soitattanut ja haastatellut. Monenmoista eroa on löytynyt, mutta kukaan ei ole maininnut mitään soittotuntumasta. Ymmärtäisin, jos minulta itseltä jäisi amatöörinä tuollainen huomaamatta, varsinkin kun ei ole enää muutamaan vuoteen tuo soittaminen niin innostanut. mutta kun sitä eivät ole huomanneet minua huomattavasti paremmatkaan soittajat. Sellaiset, joiden voi sanoa olevan vähintään puoliammattilaisia. ...ja? Would You?
www.below-me.com |
Dr. Muff 24.01.2005 14:56:34 | |
---|
Joka tapauksessa eroa "kireyteen" löytyy onko kyseessä floikkatalla, taivutettu lapa vai suora tyyliin telecaster. EDIT: "kireys" = tuntuma Kelluvalla tallalla voi olla pseudovaikutus voi olla kuten Shaft kirjoitti ja lukottomassa kitassa kielen venyvä pituus muuttuu reverse-lavalla. Mutta tällöin pitää myös bendata enemmän kun venyvää kieltä on enemmän tarjolla, edellyttäen että kieli liikkuu vapaasti satulan yli. Lopputulos jotakuinkin + - nolla. Floikkakitaroissa taitaa lähes poikkeuksetta olla lukot joten lapakulmalla ei ole siinä tapauksessa mitään vaikutusta. Kielen tesioon ei vaikuta floyd rose vaan pituus/massa, soiva pituus ja taajuus. I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin |
Mä en taas saa ollenkaan sopivaa tatsia aikaan ysisetillä. Mulla oli tossa varmaan puolisen vuotta kitarassa 9-46 setti, mutta älysin vaihtaa takasin 10-52 settiin, ja nyt on tatsi ja saundi kohdallaan. Pitäiskö kokeilla vielä pakssumpia? Pitäisi ;) Kun 10-setti alkoi tuntua liian veltolta, niin vaihdoin 11-50. Nyt nämä alkavat tuntua turhankin löysiltä vuoden soittelun jälkeen. Kai sitä näppivoimat kasvaa. Toisaalta otelautamateriaalikin vaikuttaa, toisen kitaran ruusupuuotelauta ja kymppisetti tuntuu melkein yhtä jäykältä kun vaahteraotelautainen 11"mm"-kielillä varustettu. |
HeavyMachinery 24.01.2005 19:31:55 | |
---|
No on teillä pojat ongelmat. Kyllä toi lapakulma ja muut vaikuttaa kitaran soitto tuntumaan, kaikki vaikuttaa. Sekin vaikutaa jos sulla on lukkosatula tai ahtaat kielenurat satulassa. Sekin vaikuttaa jos on juonut viinaa tai nukkunut huonosti. Joo nyt lopetan ........... . . . . . . . . . Minä tiedän - siis pelkään ! |